Kommentoin puhtaasti mitä olen huomannut vuosien varrella. Spektrum tulee useesti esille varsinkin kun BEC piirit on heikkoja tai servot hörppäävät liikaa virtaa. Joskus myös kun on enempi radioita lauteilla. Vastaavia ongelmia ei taas ole Sanwan ja Futaban käyttäjillä ollut.
Mulla oli ongelmia halpis noparin ja savoxin servon kanssa. Ongelma korjaantui konkalla vastarissa. Radiona Flysky GT3B. Oletin, että ongelma on ainoastaan noparissa, koska vaihdolla asia korjaantui. Pitäisikö nyt kokeilla samaa komboa Sanwan MT4 radiolla?
Onko laatu vastareissa jotain sisäänrakennettua virtapiiriä, joka tasoittaa virtoja?
Hyvin usein esim spektrumin kanssa ongelma on liittynyt feilseiviin...
Eli kun jännite on notkunut niin vastari heittää feilin päälle, ja palautuu takaisin muutaman sekunnin päästä.
Ilmeisesti on vain herkemmäksi ohjelmoitu tai jotain.
Laaturadioissa ominaisuuden saa kokonaan pois päältä, tai jopa säädettyä jänniterajan.
Esim sanwassa on mahdollisuus säätää jännitteen rajaa, tai ottaa kokonaan pois päältä.
Jolloin siis jos noparin BEC kyykkää ja aiheuttaa ongelman niin voi joko madaltaa rajaa, tai ottaa ominaisuuden kokonaan pois päältä jolloin ongelmat katoavat.
Ellei sitten jännite notkahda niin pahasti että vastari ei vain pysty toimimaan kyseisellä jännitteellä.
Monesti esim halvemmissa radioissa FS asettuu päälle väkisin, eikä sitä pysty ottamaan pois päältä.
Se kun asettuu silloin kun vastarin bindaa... eikä katkaisujännitettä pysty tosiaan säätämään tai ottamaan pois päältä.
Itsellä on kerran mennyt polttiskrossin SM osakilpailu pilalle vioittuneen ohjausservon takia.
Aina kun käänsi mutkaan jarru päällä ja sattui vieläpä olemaan pienikin monttu niin ohjausservo haukkasi niin paljon virtaa ettei edes 10A regulaattori pystynyt pitämään jännitettä riittävänä spektrum vastarille.
Kyseessä siis Futaba 3pks radiot spektrum modulilla.
Hieman oli vaikea ajaa kovaa kun yhteys katkeili 1-4 kertaa per kierros aina pariksi sekunniksi.
Ja siis tottakai onneksi se kytki aina feilin päälle, jolloin renkaat olivat suorassa ja kaasu neutraalilla...
Eli ei sentään jättänyt kaasua päälle tai mitään, mutta olihan tuossakin jo taisteltavaa tarpeeksi.