Mielenkiintoista keskustelua.
Faktahan on se, että jos perjantai on treeni/testipäiväksi merkattu kisoissa, kyllä siellä on oltava, mikäli mielii menestyä ja on ennakkoasetelmissa ajamassa kärkisijoista. On iha ihan turha väittää, että kotiradan kuskit tai ennakkoon muutaman kymmenen akullista rataa ajaneet eivät saisi merkittävää etua kun kyse on kärjessä aina sekunnin kymmenyksistä.
Se, että perjantain treeni on mahdollista, käytännössä pakottaa kärkikuskit paikalle tuolloin. Kuten jo aiemmin on todettu varmaan tässä ja muissakin keskusteluissa, töistä poissaolot eivät ole edullisia. Tänne Oulun korkeudelle perjantain treenin lisääminen aikatauluihin tarkoitta, että kisapaikalla on oltava jo torstaina. Eli yleensä myös torstain työpäivä on vajaa. Hyvin yksinkertaista matematiikkaa, en siihen perustele muuta kuin, että Oulusta ajaa Hesaan n 6-8h riippuen kaasujalasta, turkuun 8h+ jne. Toki voi lähteä perjantaina aamulla neljältä ajamaan mutta ei tarvitse olla kovin nokkela että ymmärtää, ettei moisilla yöunilla sitten enää tarvitsekaan treenailla- useless.
En aja itse WJ-sarjaa, mutta olen ajanut 99% FinTrack-kisoista viimeiset parikymmentä vuotta sekä suurimman osan krossikisoista viimevuosina, päälle EM- ja muut kansainväliset sarjat esim. Englannissa.
FTT-kisoissa luovuttiin perjantain ja lauantain treenimahdollisuudesta juuri kulujen pienentämiseksi. Kaikki kv-kisat ajetaan aina sisällä järjestettävissä kisoissa uudella ja ajamattomalla radalla. Se, että kv-kisat kestää pe-su, on ymmärrettävää koska jengiä on yleensä paljon enemmän kuin Suomessa. Mutta myös panoksena on useimmiten paksummat makkarat leivän päälle, jonka takia yhden päivän kisa ei ole niinsanotusti tittelin arvoinen.
En mitenkään näe ongelmaksi, etteikö WJ-kisoja voisi ajaa la-su. Se, että kisajärjestäjä menettää muutaman satasen sen takia, on huono peruste sille, että statukseltaan kerhokisasarjana ajettava sarja vaatii 4 päivää kisaviikonlopun läpiviemiseen, mikäli ei halua ajaa öisin paikalle ja haluaa tasavertaisen lähtötilanteen. Osallistumismaksua voi varmasti korottaa vaikka sen ehdotetun vitosen, niin ollaan taas enemmän plussalla.
Kärkikuskit oppii kyllä radan muutamassa kierroksessa, siitä ei ole kyse. Yksityyppimatto helpottaisi kisaajien valmistautumista ja vähentäisi arpomista kun olisi ennalta tiedossa pintamateriaalia ja säädöissä oltaisiin jo siellä "ikkunassa". Mutta kuten kaikissa muissakin luokissa, radat vaihtelevat ja vaikka onkin kyse matosta, pito voi olla hyvin erilainen (vertaus), joten ei kukaan varmasti täysin samalla setupilla vedä kisaa läpi kuitenkaan. Säätäminen kuuluu lajiin ja en näe sitä mitenkään ongelmallisena, vaikka perjantaina ei ajettaisikaan, pintamateriaali on kuitenkin kaikille tiedossa etukäteen.
Aina on niitä, jotka käy sitten kisapaikalla etukäteen, mikäli mahdollista. Tuo toki antaa lisävarmuutta säädöille joilla aloittaa kisan, ei siinä mitään.
Tämä on näitä asioita, joista on aina se kaksi mielipidettä. En kuitenkaan ole kuullut keltään FTT-sarjaa kiertävästä kuskista, että perjantaina olisi hinku päästä radalle, kun on sisäistetty, että formaatissa on lauantaiaamulle pari treeniä, ja se riittää kyllä kaikille.
Huomionarvoista on mielestäni myös sellainen asia, että nykyisin ratojen omaksuminen näyttää vaativan porukalla huomattavasti enemmän aikaa kuin "ennen", syynä varmasti edelläkin mainittu valloillaan oleva tapa, jossa kaikilla on alla sata akkua ennen kuin aletaan ajaa kisaa. Fakta on kuitenkin se, että jos meinaa ajaa ikinä kv-kisoja, niin homma pitää olla sen verran hyvin hallussa että sillä max 5 akun rataan tutustumisella pitää homma olla hanskassa jos mielii menestyä. Kärkikuskit luokasta kuin luokasta tämän varmasti oman käytännön tekemisen kautta ymmärtävätkin, ja onhan meillä Suomessa about joka luokassa kärkikuskeja myös maailmalla isoissa kisoissa ja uusia nuoria ja nopeita kuskeja tulee koko ajan lisää.
Ite olen sitä mieltä, että pitkässä juoksussa lyhyemmän kaavan mukaan hoidettu kisaviikonloppu jossa ylimääräiset päivän mittaiset treenit on poistettu, tuottaa paremman valmiuden myös kv-kisoja kiertäville.
Ulkokisat sulkeutuu toki tästä pois, mutta siinäkin on saatu hommaan ryhtiä, kun rata on kisaviikolla suljettuna ja avataan vasta perjantaina. Jokainen voi miettiä mikä säästö tällä saadaan.
OSPA:lta on Oulusta ainakin pari kaveria kiertämässä kaikki WJ-kisat. Täällä ei ajeta talvikaudella juurikaan krossia, paitsi kun on FTT-kisoissa muu porukka. Oulusta kuitenkin kiertää FTT-kisoja 10-15 kuskia, jotka eivät todellakaan ajaisi kisoja, jos paikalla pitäisi olla jo torstaina illalla.
Lisättäköön vielä, että mulla ei ole ollu koskaan sitä vastaan, että kotiradan kuskeilla on etua kisoissa. Se on hyväksyttävää, kun nähdään vaiva kisojen järkkäämisestä. Mutta se tosiasia, että 75% osallistujista onkin "kotiradan kuskeja 200km säteellä" ei tue sitä asetelmaa, jolla isommat kisat ratkaistaan vastaavilla radoilla, eikä varsinkaan toimi tasapuolisena niille, jotka eivät tee 500euron treenireissua kisapaikalle etukäteen.
Eikä sovi unohtaa, Eskelisen Matille kuuluu äärimmäisen suuri kiitos siitä, että muutaman kuskin leikkimielisistä WJ-kisoista touhu on kasvanut sadan kuskin todella kovatasoiseksi kisasarjaksi!