Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - thomsva

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8
91
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 15.01.16 - klo: 15.28 »
Onko viime kesän kisailijoilla jotain vinkkejä renkaista? Onko PMT H5 ja H10 edelleen hyvä vakiovalinta? GRP:t kuitenkin kiinnostaa kun niiden hinta on aika paljon alhaisempi kuin PMT.

GRP:llä näyttää olevan taas uusia renkaita eli puhtaalle radalle tarkoitettu P seos.

92
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 11.01.16 - klo: 19.38 »
Ja vielä yksi... eli etuvetonen versio M-Chassis Comp luokkaan. :)

93
Uusi Mazda MX-5 kori on nyt listalla. Päivitetty sääntö-pdf on aloitusviestissä.

 

 

94
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 06.01.16 - klo: 21.49 »
Tuli maalattua M-Chassis Comp luokkaan Mazda RX7 koppa. Ikkunat, ikkunalistat ja konepellin mustat osat tehty nestemaskin avulla. Loput on maalattu käyttämällä maskina ketsuppia.  :grin:
Valkoiset tarrat on leikattu kirjaston vinyylileikkurilla.

95
Vanhanmallinen MX5 on jo listoilla, joten voisihan tuonkin lisätä. Vanhaa ei taida enää edes löytyä oikein mistään?
Jos joku on lisäämistä vastaan niin ilmoiteltkaa parin päivän sisään.

96
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 06.01.16 - klo: 00.19 »
On kyllä hieno auto tuo Kadett C Coupe! Hyvin onnistui maalaus myös!

97
Hieno projekti!!

Tässä jotain ehdotuksia top3 listalle
Jousitus- ja ohjausgeometrioiden mallintaminen
Renkaiden mallintaminen
Pyörivän massan huomioiminen
Aerodynamiikan mallintaminen

98
Tuli hankittua käytetty Xray X12 ja ajattelin siitä viritellä GT12 luokan peliä. Kaikki osat on jo tilattu. Sähköjen lisäksi odottelen vielä pidempiä koritolppia.

Kuvissa sovittelen Protoformin PF-M12 koria auton päälle. Auton raideleveys ulkoreunasta ulkoreunaan on 169mm sekä edessä että takana. Takapää mahtuu nätisti korin alle, mutta etupyörät jää mahdollisesti aavistuksen näkyviin ylhäältä katsottuna. Pyörien läpimitta on kuvissa edessä alle 40mm ja takana ~41mm. Mietin vielä rengasaukkojen leikkaamista kun leikkauslinjojen mukaiset aukot näytää kovin isoilta pyörän kokoon nähden. Auto olisi kyllä paremman näköinen >45mm pyörillä. Muuten tuo on oikein mainion oloinen kori.

Ensiajot varmaan parin viikon päästä. :)


99
Oli tänään tarkoitus leikata numerotarroja tarjolle formulakuskeille. Tapahtui kuitenkin skaalausvirhe, jonka huomasin liian myöhään. Ei ollut aikaa tehdä uusiksi, joten tarrat tuli liian pieniksi. Teen uusiksi seuraavaan kisaan oikean kokoisena.

Jos joku tällaiset pienet numerotarrat haluaa niin pyytäkää minulta. Seuraavalla yrityksellä olisi tarkoitus olla noin 28mm leveät numerot.

100
Kilpailijoiden kanava / Formula 1 kisanumerot 2015-2016
« : 22.10.15 - klo: 08.49 »
Formula 1 numerot kaudelle 2015-2016

1 Timo Hilpi
2 Petteri Vatanen
3 Jonni
4 Jukka
5 Petri Tuomainen
6 akau
7 Kai Lindgren
8 Markku Forsman
9 Historik
10 Mordex
12 Timo Hilpi
13 Kimmo Forsström
14 Aapo Koro
15 Rasmus Kivelä
17 Mika Kivelä
20 Kalle Raatikainen
37 Oskari Saarela
53 Thomas Svartbäck
55 Ilpo Koivisto
58 Ilari Lamminsivu
60 Riku Teräväinen
66 Niko Sinervo
77 Petri Hartoma
79 Artti Viitaniemi
85 Santeri Jokela

Formuloita ajetaan tänä vuonna Kerhokisasarjassa, 12TrackTour sarjassa ja mahdollisesti lisäksi FTT kisojen yhteydessä. Yllä olevan listan numeroita voi käyttää kaikissa sarjoissa.

Leikkaan vinyylitarrasta takasiipeen sopivat kisanumerot kaikille kisaajille. Numerotarrat on jaossa kisapaikoilla.

Numero 1 on tarkoitettu edellisen kauden mestarille, muut numerot on vapaasti varattavissa. Listalla osa on vielä pelkällä nimimerkillä. Ilmoittakaa oikea nimi, niin lista on toimiva myös kisajärjestäjille. Numero varataan lähettämällä minulle yksityisviesti.



HUOM! Kisanumerot leikattu 13.11.2015 päivitetyn numerolistan mukaan kaikille kuskeille. Numeron leveys on kaksinumeroisena 28mm ja korkeus 20mm. Kirjasin on Arial Bold.




101
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Bunkkerin RC-keskus
« : 21.10.15 - klo: 15.13 »
Tämän aiheen sivulla 5 on kuva, josta näkyy sininen hissin ovi. Se ehkä auttaa löytämisessä.

102
Jep, tulen sitten huomenna ajamaan kauden ensiajot! Laitteet varmasti toimii mutta kuski luultavasti huonommin.

Hienoa kun järjestätte! Toivottavasti nämä keskiviikot/perjantait saisi tuulta siipien alle.

103
Kannattaako formulan kanssa tulla paikalle? Onko muita kerhokisailusta kiinnostuneita formulakuskeja?



104
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 06.09.15 - klo: 19.17 »
Kerhokisat.fi sivustolta ainakin compin säännöt napista aukeaa vanhat 2014 säännöt!

Tätä ihmettelin jonkun aikaa kun mulla aukeaa hienosti uusimmat säännöt. Olin jo vastaamassa kun huomasin, että myös sinä olet oikeassa. Ylävalikosta linkki menee 2015 sääntöihin, mutta luokkasivun oikeassa laidassa on linkki vanhoihin sääntöihin. Ei ihme että on sekaannusta... :shocked:
Mutta hyvä että laitoit palautteen, niin eiköhän tuokin korjaannu.

105
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 06.09.15 - klo: 17.50 »
Mini Classic sääntöihin olikin linkki tuossa aikaisemmin. Helppo tapa löytää uusimmat säännöt on kerhokisat.fi sivujen kautta.

Itse tulkitsisin kyllä Classic sääntöjä niin että myös uusin M05 kelpaisi Classic autoksi. Ylätukivarsia ei mainita säännöissä, joten ainoastaan alkuperäiset on sallittu. Jos siis uusimmassa versiossa on säädettävät ohjauspalat alkuperäisinä niin kyllä niitä saa mielestäni käyttää. Taka-ohjauspaloista mainitaa erikseen että on oltava muoviset.

Minien kisoissa on moneen kertaan nähty, että viritysosien määrä ei juurikaan vaikuta kisamenestykseen.

106
ETS:ssä ei ole alipainoa formuloissa, mutta suomessa olisi hyvä olla koska verrattiin kahden samalla sähkösetupilla olevan Yokomon ja CRC F1 auton painoeroa ja se oli yli 100g CRC:n hyväksi. Yokomossa oli vielä kaikki mahdolliset painoa säästävät viriosat mitä rahalla sai kiinni.

ETS säännöissä on kyllä merkitty 1050g vähimmäispainoksi ja lisäksi on 190mm enimmäisleveys.
Kun autoja talvella punnittiin niin kaikkein keveimmät on vähän alle 1050g.

107
Jos "F1-10" olisi mattorata-sarjassa mukana, olisivatko seuraavat säännöt ok?

Kerhokisasarjassa on käytetty näitä sääntöjä: http://rc10.fi/index.php?topic=66527.0
Mun mielestä tarkennukset lähemmäksi ETS sääntöjä kuten max 190mm leveys- ja 1050g painoraja on ok.

Kerhokisoissa on ajettu vapailla kumirenkailla ja se on kai toiminut ihan hyvin.
Joillakin on ollut käytössä lexanpaloilla varustetut etusiivet. Sellaiset tulee kai vakiona joidenkin autojen mukana (ainakin Serpent?).

Kerhokisasäännöt mainitsee että 21.5t konetta on käytettävä pienimmällä ennakolla. Jos vapaalla mekaanisella ennakolla tulee merkittävästi lisää tehoa tämä ei välttämättä ole hyvä juttu ainakaan tällaisen perustumpelon kuskin kannalta.

108
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 16.05.15 - klo: 15.30 »
Ei pakkoa ja sääntöä tässä asiassa mun mielestä. Se ei ainakaan ollut mun tarkoitus. Tein tarrat itselleni ja ajattelin että saan sivutuotteena tehtyä samalla vaivalla tarrat muillekin. Ei ole pakkoa ottaa käyttöön ja hauskaa on varmasti tästäkin eteenpäin!  :wink:

109
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 16.05.15 - klo: 09.51 »
Tältä näyttää autoon kiinnitettynä. Maalarinteippi toimi hyvin siirtotarrana.

Esikuviin verrattuna numerot on kyllä vähän isoja mutta näkyypä paremmin. Tuulilasitarran jätin vielä kiinnittämättä. Voi olla että tuulilasiin sopii paremmin pelkkä numero. Etenkin jos tuulilasin yläosassa on tarra niin voi tulla ahdasta. Vaatii ainakin tarkkaa sovittamista.

Ymmärsinkö oikein että Harri oli tehnyt porukalle tuulilasitarrat? Olisiko kuvaa?

Näyttää siltä että en itse pääse kesäkuun ajotapahtumiin, mutta toimitan tarrat jonkun muun mukana paikalle.

110
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 15.05.15 - klo: 21.29 »
Kävin käyttämässä kaupunkiverstaan tarraleikkuria. Tein kaikille FG Mini kuskeille kisanumerot ja nimitarrat (11 kuskia ja erikseen #1 Pääministeri). Numerot on noin 40mm korkeat ja nimi 9mm. Tyyliä on haettu brittien Mini Challenge sarjasta vaikka sekä kirjasinkoko että väri poikkeaa jonkin verran: http://www.minichallenge.co.uk/photo-gallery.html

Ajattelin omat kiinnittää tuulilasiin oikealle, takalasiin vasemmalle sekä molempiin takasivuikkunoihin. Nimen laitan numeron yläpuolelle kuten 1:1 esikuvissa vaikuttaa olevan tapana.

Kuvassa olen poistanut taustat numeroiden ja kirjainten ympäriltä. Tämä vaatii jonkin verran askartelua, joten voi olla että jätän tämän homman jokaiselle tehtäväksi itse. Ä-ja Ö-pisteiden säilyttäminen oli erityisen hankalaa...

Kaupunkiverstalla voi laittaa oikeaoppiset siirtoteipit tarroille mutta tämä jäi nyt tekemättä kun en ehtinyt jäädä perkaamaan kaikki taustat irti tarroista. Ajattelin kokeilla miten siirto onnistuun maalarinteipillä. Luulisin että toimii ihan hyvin.

111
Formulat on mielestäni vähän nousussa myös Suomessa. Uudet mallit, esim. Xray, Serpent ja CRC ovat lisänneet kiinnostusta ja myös vanhat Tamiyat ovat kilpailukykyisiä. Kerhokisoissa meitä on ollut parhaimmillaan vähän päälle 10 autoa radalla. Verrattuna ETS sääntöihin isoin ero on, että ei ole yksityyppirengasta vaan mikä tahansa 1/10 F1 autoon tarkoitettu kumirengas käy.

Formula on kyllä omasta mielestä erittäin hauska auto ajaa ja osallistun kyllä yksittäisiin kisoihin jos vaan aikatauluun sopii.

Mattoautoa en (vielä) omista mutta GT12 vaikuttaa kiinnostavalta. Mahdollisesti voisin ajaa sekä GT12 ja F1.

112
Kilpailijoiden kanava / Vs: Luokkien osallistujamäärät
« : 24.04.15 - klo: 14.16 »
Kiitos tiedoista! Lisään tänne vielä nämä:

Kerhokisat Talvi Cup (viimeinen kisa vielä ajamatta)
F1: 13
Etuveto FWD: 19
Mini Classic: 12
M-Chassis Comp: 26
VTR: 24

113
Täältä saa valmiiksi sorvattua rengasta hintaan 1 e/kierros sorvattuja renkaita, renkaiden oston yhteydessä http://www.future-rc.fi/product_catalog.php?c=12

Kiitos tuo olikin hyvä tieto! :)

114
Onpa upean näköinen tuo Protoformin GT kori! Hienoa että se mahtuu normaalileveän mattoauton päälle. Olen ollut siinä uskossa että mattoauto olisi tuolle korille liian leveä. Kyllä nuo GT-12 ajatukset lisäävät mattoauton kiinnostavuutta minun silmissä. Saa nähdä miten aika riittää ja millainen rata saadaan ensi talveksi.

Pari kysymystä omasta näkövinkkelistä:
1. Kannattaako GT12 luokkaan ottaa mukaan 2s akulla varustetut autot? Briteissä 2S on tietyin varauksin sallittu. Ajatus on että 2S ei saa kulkea kovempaa kuin 1S. Ilmeisesti 2S+21.5T pienimmällä ennakolla vastaa aika hyvin 1S+13.5+vapaa mekaaninen ennakko. Mitkä olisi siis 2S tekniikan hyvät ja huonot puolet tässä yhteydessä? Ei tämä ole mikään kynnyskysmys minulle mutta en vaan omista 1S tekniikkaa ja 1S noparit on kai aika kalliita. 2S tekniikka löytyisi valmiina.

2. Voiko renkaiden sorvaamisesta päästä eroon? Saako jostain ostaa suoraan radalle kelpaavia renkaita vai pitääkö ne aina sorvata ennen käyttöä?

115
Onko jollain pöytää lainata?
Unohtui kiireessä kotiin... :cry:

Edit: Pöytäasia hallinnassa. Kiitoskiitos!  :smiley:

116
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 07.03.15 - klo: 15.21 »
Pääsenkin vasta sunnuntaina ajamaan...

Millaisia kierrosaikoja pääsette F1 autoilla tuolla nykyisellä profiililla?

117
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 02.03.15 - klo: 16.04 »
Jep, tulen jos vaan aikataulut sallii!

118
Tamiya / Vs: TAMIYA MINI M03/M05 NIKSIPIRKKA EIKU NURKKA
« : 25.02.15 - klo: 20.12 »
Säännöt löytyy tuolta aloitusviestin liitteenä pdf muodossa: http://rc10.fi/index.php?topic=87400.0
Kokeilin hetki sitten itse ja kyllä ne sieltä nätisti aukeaa ruudulle.

119
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 07.02.15 - klo: 16.26 »
Maalaamosta tuli uusi kori formulalle. Renault F1 kaudelta 2010 oli osittain inspiraation lähteenä mutta päädyin kuitenkin tuollaiseen "muppetshow" vihreään väriin.

Tämän viikonlopun ETS kisoissa on muuten yli 100 osallistujaa formulasarjassa! Luokka on ilmeisesti hyvässä nosteessa nyt kun on monelta merkiltä tullut uusia malleja.


120
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 06.02.15 - klo: 23.57 »
Tulipa kivan näköinen Porsche!

Lainaus
Unfortunately they retired after 11hrs with a melted piston. Later that year Rahal and Garretson, along with veteran Brian Redman won the Daytona 24 Hours. Allan Moffat later drove a Mazda RX 7 at Le Mans and finished 14th in 1982.

Tuosta löytyisi jatkumona aika hyvä aihe M-Comp sarjaan. Allan Moffatin RX7:sta löytyy paljon kuvia. :)

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8