Kirjoittaja Aihe: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia  (Luettu 50710 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #150 : 16.09.10 - klo: 09.18 »
Omasta mielestä luokkia on jo suomessa tarpeeksi. Itselleni on vallan loistavasti riittänyt turisti / krossipuoli. Mattis saattaisi kiinnostaa ja mielestäni tämä stockimattis palvelisi tällaisen matti meikeläisen ajotaitoja varmasti erittäin hyvin. Laitteet hommataan sitten kun on päätetty millä tekniikalla,renkailla yms ajetaan, ei muuta kun hommaa sitten sellaiset. Lisäksi myös minun mielestä löytyy suomessa jo tarpeeksi erilaisia sarjoja, ainakin minulle sieltä on sopivat sarjat löytyneet. Turisti,krossi ja mattissarjojen lisäksi VTR-10,Corr, Minit. Luulisi nyt nuista jokaiselle löytyvän se oma laji. Pääasia että ajajia olisi vaan paljon jotta mielenkiinto säilyisi.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #151 : 16.09.10 - klo: 09.19 »
Nythän Hyvinkäällä
on erinomainen mahdollisuus saada pienoisautoiluun
näkyvyyttä,
kun Maastosarja 4 aikaan on Finsco ralli vastapäätä rc-rataa. Eli tien toisella puolella.

Tälläiset tapahtumat kanattaa käyttää hyväksi.
Katsojiahan on arvioitu noin tuhat.

 Kiitos Jarkko, iteltä jäi tolloin tuo kysely kokonaan välistä.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #152 : 16.09.10 - klo: 09.27 »
Nythän Hyvinkäällä
on erinomainen mahdollisuus saada pienoisautoiluun
näkyvyyttä,
kun Maastosarja 4 aikaan on Finsco ralli vastapäätä rc-rataa. Eli tien toisella puolella.

Tälläiset tapahtumat kanattaa käyttää hyväksi.
Katsojiahan on arvioitu noin tuhat.

 Kiitos Jarkko, iteltä jäi tolloin tuo kysely kokonaan välistä.

Alkaa toi näkyvyys vaan näillä keleillä kääntymään huvittuneisuuden puolelle, kun autot ei jaksa kulkea, sähköt kyrvähtelee, ja erien välissä isot miehet yrittää tiskata pikkuautojansa siihen iskuun että nippanappa taas pääsis sen 5min kiertämään rataa, ja sitten taas tiskataan...

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #153 : 16.09.10 - klo: 09.28 »
Nostaisin vielä Jarkon erinomaisesta tutkimuksesta tämän...

 Eniten tulijoita luokista: C-12, TSS-10
 Kolmanneksi nousee uudet kuskit ja TSP-10

Tutkimuksessa ei kuitenkaan selkeästi oteta kantaa että jättäisikö vastaaja sitten muut luokat ajamatta. Jos näin olisi niin sivulla 4 on hyvä "piirakka" siitä että c-12 stock ei söisi selkeästi vain yhtä luokkaa. Tutkimus puoltaa luokan perustamista...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #154 : 16.09.10 - klo: 09.30 »
...
Tällä hetkellä suomessa on muutenkin tilanne sellainen että koko laji-sekmentiltä puuttuu visio.
Ei ole selkeää suunnitelmaa miten saataisiin lisää kisaajia nousemaan takapihoilta -> kerhokisoista -> maailmanmestareiksi. Tähän tarvitaan "road-map" jossa on kuvattu luokat ja niiden kehityssuunta, tähtäimenä luokat joista ajetaan EM/MM-titteli.

Suurin osa toiminnasta on heitetty kerhojen vastuulle ilman mitään selkeää ohjausta, tuki AKK:n jäsenkerhoille on aika heikkoa. Toiset kerhot onnistuu hyvin ja toiset kärsii harrastajakadosta. Yhteinen suunta ja visio puuttuu.

...aamen...

Lajimme operatiivinen puoli on lähinnä kerhojen toiminnan varassa. Se pyörii harrastajien oman aktiivisuuden varassa ja niin pitää ollakin.

Yksittäisten kerhojen piirissä tapahtuva arkinen harrastaminen ei kuitenkaan synnytä yllä kuvattua lajin kehittämisen ja tulevaisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää elementtiä.

Muistelen jostain lukeneeni, että joskus taannoin on kokoontunut pienoisautoilun lajiparlamentti keskustelemaan mm. lajin visiosta, kehittämisestä ja asioista jotka ovat kerhotason yläpuolella.

Olisiko syytä herätellä "parlamentti" henkiin uudestaan?
AKK/Lajiryhmän voisi ajatella olevan lajin "hallitus". Mihin hallitus voisi tuoda asiat kehittävään ja hallitustyötä eteenpäin auttavaan keskusteluun.

Onko foorumista lajin "parlamentiksi"?

Taitaa olla parasta palata alas arkisen leipätyön pariin taas....  :grin:
« Viimeksi muokattu: 16.09.10 - klo: 10.10 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #155 : 16.09.10 - klo: 10.19 »
Tällä hetkellä suomessa on muutenkin tilanne sellainen että koko laji-sekmentiltä puuttuu visio.
Ei ole selkeää suunnitelmaa miten saataisiin lisää kisaajia nousemaan takapihoilta -> kerhokisoista -> maailmanmestareiksi. Tähän tarvitaan "road-map" jossa on kuvattu luokat ja niiden kehityssuunta, tähtäimenä luokat joista ajetaan EM/MM-titteli.

Suurin osa toiminnasta on heitetty kerhojen vastuulle ilman mitään selkeää ohjausta, tuki AKK:n jäsenkerhoille on aika heikkoa. Toiset kerhot onnistuu hyvin ja toiset kärsii harrastajakadosta. Yhteinen suunta ja visio puuttuu.

Nyt ollaan asian ytimessä!

Pitkän tähtäimen suunnitelmallinen kehitystyö on se mitä tarvitaan, ei pelkästään yksittäisen luokan nostamiseksi, vaan koko pienoisautoilun näkyvyyden ja tunnettuuden parantamiseksi ja sitä kautta harrastajien ja tukijoukkojen mukaan saamiseksi.

Tämä ei ole mitenkään henkilökohtaisesti Jepelle tai Pekalle suunnattu, mutta myös tällaiset asiat kuuluu lajiryhmän toimenkuvaan ja käsittääkseni siellä on ensi kaudeksi pari paikkaa vapautumassa. Eli jos aikaa, intoa ja tunteenpaloa löytyy, niin ihmeessä hakemusta vetämään, ettei Korvenmaan Matin tarvi tehdä kaikkea sitä työtä yksin.

http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/muuttiedotteet/26918.aspx

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #156 : 16.09.10 - klo: 10.22 »
Koitinkin tuota tiedotetta kaivella yhtenä päivänä, laitetaanpa paperit menemään kunhan saan ensin saariolta vastaukset pariin kysymykseen...
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #157 : 16.09.10 - klo: 13.09 »


Muistelen jostain lukeneeni, että joskus taannoin on kokoontunut pienoisautoilun lajiparlamentti keskustelemaan mm. lajin visiosta, kehittämisestä ja asioista jotka ovat kerhotason yläpuolella.

Olisiko syytä herätellä "parlamentti" henkiin uudestaan?
AKK/Lajiryhmän voisi ajatella olevan lajin "hallitus". Mihin hallitus voisi tuoda asiat kehittävään ja hallitustyötä eteenpäin auttavaan keskusteluun.

Onko foorumista lajin "parlamentiksi"?


90-luvulla, kun aloitin oman harrastuksen oli tekniikkapäivät. Lajiparlamentista en tiedä.
Tekniikkapäiviä järjestettiin (kai) 1-2 kertaa vuodessa (talvisin?), ja niiden yhteydessä oli aina kansallinen kilpailu.
Tekniikkapäivillä kokeneemmat kertoivat vinkkejä tekniikan puolesta.
En muista syytä miksi tekniikkapäivät katosivat, tietääkseni viimeisin (ja samalla ainoa jossa olin mukana) oli vuonna 98 Seinäjoella.

Voisiko samaa ideaa käyttää hyödyksi uudelleen?
Ei välttämättä tekniikkapäivinä, vaan ajetaan välillä ja välillä kokoustetaan yhteisistä asioista?
Tiedän että syksyisin esim. on AKK:n järjestämä "koulutustilaisuus" SM-kisojen järjestäjille.
En tiedä tarkalleen paljonko niissä käy porukkaa.
Tälläisessä "kokouspäivä" kilpailussa olisi ainakin porkkana päästä ajamaan kisaa, ja samalla päättää/keskustella asioista.

Tämä keskustelu ehkäpä alkaa mennä aiheen ohi jo reilusti, tai vähintäänkin rönsyilee. Ehkä syytä siirtää keskustelu eri topikkiin....
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa zippola

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #158 : 27.09.10 - klo: 14.16 »
Joujou!

Mikäs meillä nyt on stanuluokan tilanne? Joko lajiryhmä on päätöstä asian suhteen tehnyt? Kovasti täällä moni meidänkin seuralainen odottelee et mikä on tilanne ja millä sitä aletaan treenata? Nyt itse ajellut 10.5t ja ennakot käytössä, vois testailla myös 0-ennakoilla miten tuolla 10.5t:llä liikkuu.
Capricorn Reedy Futaba

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #159 : 07.10.10 - klo: 09.05 »
Joujou!

Mikäs meillä nyt on stanuluokan tilanne? Joko lajiryhmä on päätöstä asian suhteen tehnyt? Kovasti täällä moni meidänkin seuralainen odottelee et mikä on tilanne ja millä sitä aletaan treenata? Nyt itse ajellut 10.5t ja ennakot käytössä, vois testailla myös 0-ennakoilla miten tuolla 10.5t:llä liikkuu.
Miten meni testailut 0-ennakolla?

Ja nyt alkaisi jo ihan oikeasti olemaan aika päätöksille, sisäkausi on varmasti alkanut jo lähes joka puolella. Olisi näin aloittelevana tasamaa harrastajana kiva saada oikea varustus kuntoon, jotta pääsisi kunnolla reenaamaan. Toki sitä voi ajaa millä tahansa ja se on aina kotiin päin, mutta monilla ei ole vaihtoehtoja, jotain on hommattava ja ei varmaan innosta hommata nyt jotakin ja kohta taas uutta.

Ite olisin 10.5 CS tai GM moottoreiden, siis niiden viime kauden ja 0-ennakon kannalla. Ja tässä "aloittelijoiden" vakioluokassa voitaisiin sallia kaikki vanhatkin säätimet, joista vain asetuksista ennakon saa nollaan.
Old fart

Poissa zippola

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #160 : 07.10.10 - klo: 10.08 »
Miten meni testailut 0-ennakolla?

VIelä ei päässyt testaamaan 0-ennakolla, piti tossa päivittää autoakin tuoreemmaksi :D
Capricorn Reedy Futaba

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #161 : 11.10.10 - klo: 18.39 »
Eilen tuli ajettua 10.5t ja nollaennakot, tässä videota josta näkee vähän kulkupuolta http://www.youtube.com/watch?v=bjOqbZKrcC4
Allekirjoittaneen autossa valkoinen keula tumma takaosa, muissa autoissa virimoottoreita. (Jotain selittelyjä tuossa tuli että parilla kuskilla olis ollut väärät välitykset tai muuta vikaa)

Ja omat selittelyt perään, tuo oli vasta neljäs varsinainen akku C-autolla ja ajojen jälkeen huomattiin sivu-iskarissa olevan haittaavassa määrin ilmaa, rollout ym vaatii vielä lisää testausta.
Rolloutissa lähdin 65mm:stä ja tuolla viimeisellä akulla 71mm tuli paras kierrosaika, mutta paranihan se ajaminenkin toki päivän edetessä joten mitään varmaa paha vielä sanoa, mutta ei tuo 71mm kovin kaukana liene.

Touringia ajaneena hieman totuttelua alkuun vaati ajamisen rytmi, nyt auto oikeasti lähti kääntymään kun käänsi rattia eikä vasta kohta. Ajamiseen sisälle pääsemiseen auttoi kuitenkin maltilliset tehot, ronskillakaan kaasunkäytöllä ei juuri saanut aiheutettua itselleen ylimääräisiä tilanteita/ongelmia.
Ajaminen oli hienoa ja mukavaa kun alkoi "jyvä löytymään".
Mielestäni kulku on ihan sopivalla tasolla spec/stanu-luokkaan, dynaamiset ennakot tuolle koneelle toisivat varmaan tehoa niin paljon lisää että ero viriin jää turhan pieneksi.

Ei ehkä tässä vaiheessa vielä pitäisi verrata mutta paras kierroaikani oli 11,1 kun nopein viriaika oli 10,3

Säännöt pitäis julkistaa pian, tämä odottelu ja ihmettely alkaa jo kohta syömään pois kuljettajia.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #162 : 11.10.10 - klo: 19.10 »

Säännöt pitäis julkistaa pian, tämä odottelu ja ihmettely alkaa jo kohta syömään pois kuljettajia.

+1
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #163 : 11.10.10 - klo: 19.19 »
Jepjep,

Koneiden saatavuusselvitykset on menossa vielä, joten aivan valmiina ei sääntöjen kanssa olla. Se mitä C-12 stock-luokasta ensi talvena voidaan tässä vaiheessa luvata on 0-ennakko säätimet. Konetyyppi selviää toivottavasti mahdollisimman pian.

Säätimiä voi tutkailla ROARin listalta:
http://www.roarracing.com/?page_id=737
« Viimeksi muokattu: 11.10.10 - klo: 19.39 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #164 : 26.10.10 - klo: 16.58 »
Eilen tuli ajettua 10.5t ja nollaennakot, tässä videota josta näkee vähän kulkupuolta http://www.youtube.com/watch?v=bjOqbZKrcC4
...
Mielestäni kulku on ihan sopivalla tasolla spec/stanu-luokkaan, dynaamiset ennakot tuolle koneelle toisivat varmaan tehoa niin paljon lisää että ero viriin jää turhan pieneksi.

Ei ehkä tässä vaiheessa vielä pitäisi verrata mutta paras kierroaikani oli 11,1 kun nopein viriaika oli 10,3

Säännöt pitäis julkistaa pian, tämä odottelu ja ihmettely alkaa jo kohta syömään pois kuljettajia.

Oman stokkimattiksen kanssa en ole vielä radalle päässyt, mutta pian...

Tuota lukiessa heräsi kysymys, onkohan tuo Ripan ja virikumppanien kierrosaikaero 0,8 s riittävän suuri vai onko kulku 10.5T moottorilla vielä liian nopeaa verrattuna luokan tavoitteisiin.

Omalla kohdalla kaasun EPAn kautta vauhdin säätö itselle sopivaksi on jo tuttua, mutta olen huomannut, että sen säädön käyttöön ei kovin moni taida ryhtyä.

Oliko 13.5T esillä moottorivaihtoehdoissa vaihtoehtona?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #165 : 26.10.10 - klo: 17.45 »
Kierrosaika ei aina kerro kaikkea, tärkeä asia tuossa on myös ajettavuus ja ajamisen helppous. Noviisikuskia auttaa se ettei ns. väärälläkään kaasunkäytöllä auto ei lähde kirjottamaan tai tempoilemaan mihkään suuntaan.
Suoralla auto kulkee jopa yllättävänkin hyvin ottaen huomioon nollaennakon, tämä osaltaan auttaa pitämään kierroaika-eroa pienempänä.
Joten koita sinäkin Jarkko saada se auto baanalle niin pääset itse kokeilemaan.


Ja niitä koneiden saatavuusselvityksiä on muuten taas pari viikkoa odoteltu..
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #166 : 26.10.10 - klo: 17.51 »
Englannissa ajettiin EFRA Specin mukaisesti 10.5 koneilla ja vapailla ennakoilla. Mielestäni 10.5 on ihan liian nopea useimmille, eikä varmasti kukaan kärkikuskeista ole sitä mieltä, että 10.5 on mielekäs tällä hetkellä, mutta jos voitto on tarjolla ja kisoja ajetaan, niin senmukaisilla laitteilla mennään keksimättä pyörään uudelleen. Toivottavasti koneasiaan tulee selvyys. 10.5 nollaennakolla on varmsti kuitenki järkevämpi päätös stanuluokan kannalta kui vapaa ennakko. Mutta stanu/viri -erot radalla tulee olemaan ihan mielettömiä tehojen suhteen. Mutta pääasia nyt on, että stokki saadaan kalenteriin. Toivotaan että ens vuoden lajiryhmä vois tuotakin asiaa edistää :P
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #167 : 26.10.10 - klo: 19.27 »
Itse olen ajellut 10.5t+"0ennakko" eli hiukan ennakkoa ollut pelissä. Mielestäni todella loistava vauhti aloittelevalle mattiskuskille. Tällä joutuu päästäämään kaasun välillä eikä voi ajaa koko rataa kaasupohjassa, paitsi ehkä viimeisen minuutin jolloin ei paljoa tarvii höllätä kaasua. Minulla tosin "vanhat" akut 5000mah 40C IP:t jotka on kauden ajettu joten uusilla akuilla menoa varmasti riittää juuri sopivasti oikeella 0-ennakkosäätimellä.

Nopeus on sitä luokkaa että voi myös korjata virheen ku sen tekee eikä paljon ulosajoja tule. Pahempia ulosajoja on tullut 1-2 per treeniilta ja autostakin rikkoutunu tähän mennessä vain yksi tukivarsi. Renkaiden kulutus on minimaalista ja olen vanhoilla renkailla pärjännyt loistavasti tähän mennessä. Nopeus radalla on TSM autojen luokkaa, huippunopeudet tosin reilusti pienemmät kuin TSP
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #168 : 01.11.10 - klo: 13.33 »
Kone/säädin -sääntö tosiaan julkaistu:
http://rc10.fi/index.php?topic=51224.msg476847#msg476847

Eli samat koneet joilla on ajettu prostockia parina viime kautena ja ensi kaudellakin, hyvä valinta mielestäni.
Nyt vaan autoja baanalle.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #169 : 01.11.10 - klo: 13.41 »
BlueCarpetRacessa on hyvä tilaisuus mitata vauhtia stokki ja viriautoilla, erät ja finaalit oletetun FTT-säännön mukaisesti. Jo nyt 10 ilmoittautunutta. Kaikki mukaan!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #170 : 01.11.10 - klo: 16.18 »
Ensimmäiset omat kokemukset saatu C-12 stock'ista. Paikka Isomyyrin rata. Pito on linjalla kova ja linjan ulkopuolella lähes olematon ja sen lisäksi linjan ulkopuolella on pölyä ym. pikkuroskaa.

Näillä mentiin ensitesteissä
>autona 3 v. vanha CRC-GenX + update kit = GenXL
>nopari LRP SXX vers2 0-ennakko asetuksilla eli vilkuttaa sinistä valoa stock-asetuksen merkiksi (feel asetus ensin 3 ja sitten nosto asentoon 10. Ei tuntunut merkittävää eroa)
>virallista moottoria ei ollut käytettävissä. Käytettiin Orionin Vortex Race 2008 10.5T moottoria koskematta tehtaan ennakkoasetuksiin tai muuhunkaan moottorin puolella mahdolliseen säätöön.
>akkuna viime kauden kisat ajettu SMC 4900/50C
>kori ja renkaat 2-3 v. vanhaa mitä sattui käteen osumaan -kamaa
>pidotus taakse 20min ja eteen vain pari minuuttia 1/3 leveydeltä
>kääntöympyrän koko noin 1,2m
>radiosta ohjauksen expoa -15%

Ajokokemukset
>itse olen ajamisen suhteen vielä ihan (seniori)aloittelija. Edellisen akun ajoin joskus viime maaliskuussa. Ajaminen oli heti helppoa ja mukavaa. Oikein yllätyin itsekin kuinka mukavasti se meni. Välillä piipahdettiin linjan ulkopuolella, mutta takaisin pääsi ilman vaurioita, kun vauhtia oli sopivan vähän. Erittäin rohkaiseva aloitus ja tästä jatketaan vaihtamalla kori AMR'ksi ja renkaiksi jotain vähemmän haukkaavaa kuin 2xpink/pink. Linjalla on siis tosi kova pito.

>testikuski 1 eli Mustosen Jarkko kokeili autoani oman virimattiksensa jälkeen ja totesi, että ajaminen on tosi helppoa. Potkua JarkkoM kaipasi tietysti lisää ja päätin nostaa noparin Feel-asetuksen 3>10 seuraavaan testiin.

>testikuski 2 oli meidän Made. Nyt oli noparista kaikki avut käytössä, kuitenkin kisalaillisesti. Eturenkaat oli vaihdettu (johonkin toisiin vanhoihin).
Madelta sama kommentti, että auto on uskomattoman helppo ajaa. Parin kierroksen jälkeen palasi tuntuma mattikseen ja Made pystyi ajamaan vasemman alakulman mutkayhdistelmää lukuunottamatta koko radan kaasu pohjassa. Auto toimi todella hyvin ja kesti vetää mutkat todella lujaa. Harmitti ettei ollut ponderia kyydissä.

Summa summarum: Ensi vuoden säännöt tuntuvat olevan hyvinkin oikealla hehtaarilla. Miedompi moottori (13.5) oli mukana varmuuden vuoksi, mutta ei sille tullut tarvetta.
Ollaanko sitten näillä pahasti virimattisten jaloissa, kun ajetaan yhteistä luokkaa? Suoralla vauhtiero on melkoinen, mutta syheröissä virheettömästi ajava stock-kuski ei ole kovinkaan paljoa tulppana B/C/D -finaaleissa. Ajamisen helppous vähentää virheiden määrää ja antaa etua virheitä tekevään virikuskiin verrattuna.

Alue-8 kisaan 21.11. Isomyyriin kaikki C-12 stockit mukaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #171 : 05.12.10 - klo: 19.44 »
Pääsin tänään tyyppäämään Jarkon Stock autoa Korialla. Oli oikein mainio ajaa ja vauhtia oli mielestäni juuri sopivasti.

-A-

Poissa zippola

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #172 : 05.12.10 - klo: 19.52 »
Nyt vois sanoa vähän kokemuksia jo tästä luokasta, ajettiin bcr-kisat nyt vkl:na ja itsellä oli tuo cs:n 10.5t ja hobbywingin säädin nollaennakoilla, välitys oli siellä 70-75mm paikkeilla. Kulkua oli ihan kivasti, mutta nykyiset akut puutui puolenvälin paikkeilla, ehkä hieman tiheämpi välitys olis ollu parempi. Tuloksissa oli eroa viriin jotakin 5-8 kiekan luokkaa ja läppiajoissa verrattuna kuumimpaan kärkeen mentiin jotakin 1-3s hitaampaa, kuskeista riippuen. Finaalit ajettiin sekaisin virien kanssa ja meidän teknisellä baanalla ei kyllä ollut juurikaan ongelmia baanan keskialueella, suorilla nopeuseron vasta huomasi. Itse en kyllä pitäisi mahdottomana ajaa finaaleja virien joukossa. Todella positiiviset kokemukset kyllä jäi ja ihan 100% ajan ftt:ssä stockkia.
Capricorn Reedy Futaba

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #173 : 06.12.10 - klo: 17.04 »
Omat vakioluokka-ajelut (=ajo-opettelut) olen tehnyt tänä syksynä C-12 stokkimattiksella.

Aloitin oman ajoharjoittelun siinä vaiheessa, kun perheen varsinainen kuski ei enää tarvinnut mekkaamiseensa iskän apuja muuten kuin harrastuspaikalle pääsemisessä.

Ensimmäiset kurvailut tein juniorilta siivuun jäänneellä 1/12 mattiksella, johon laitoin halpissähköt ja jonkun 3000kv moottorin. Homma tuntui aika nopeasti helpolta ja hauskalta, vaikka aina välillä tulikin käännettyä vielä rattia vahingossa väärään suuntaan. Hauskuuden ja helppouden kannalta tärkeää oli foumirenkaan antama hyvä pito ja auton maltillinen vauhti heikkotehoisella moottorilla. Muutaman kerran ehdin ajella matolla ennen kesäkauden alkua.

Syksyllä päätin kokeilla juniorilta perimääni turistia TSS-sähköillä. En oikein päässyt turistiajelun makuun. Auton osaan kyllä säätää aloittelijalle sopivan rauhalliseksi, mutta turistilla ajaminen normaalirenkailla Torpan matoilla, joilla oli hyvin voimakas pitolinja, oli selvästi hankalampaa kuin pitoa runsaasti linjan ulkopuolellakin tarjoavilla foumirenkailla.

Seuraavaksi kokeilu ja opetteleminen jatkui 1/10 kokoisella mattiksella eli WGT:llä. Sen leveä foumirengas tarjoaa loputtomasti pitoa stanuvauhdeissa ja auto on mukavan yksinkertainen ylläpitää.

Kun WGT-mattis foumirenkailla antoi viime talvena mukavat ajokokemukset, niin lähdin mukaan 2010 loppukeväästä keskusteluun (ja agitointiinkin) 1/12 mattisten stanuluokan puolesta. Omien kokemusten pohjalta uskoin, että C-12 stock (olisikohan se CS-12) tarjoaa paremman sisääntuloluokan uusille kuskeille kuin TSS-10, jonka vauhdit olivat säädinsekoilujen seurauksena nousseet aloitteleville kuskeille liian koviksi.

Nyt on syksyn aikana kertynyt Isomyyrin radalla FTT-katsastuslaillisesta CS-12 autosta kokemusta runsaan 20 akun edestä. Ajaminen on tosi hauskaa, kun autoon on löytynyt säädöt, joilla ajaminen on erittäin helppoa. Peräkkäisten ehjien kierrosten määrä kasvaa mukavasti treenin myötä ja omat best lap-ajat paranevat jatkuvasti. Mahtavaa!!!

Virimattista kuulee välillä moitittavan korkeista rengaskuluista. CS-12 kuskin ei rengaskuluja tarvitse miettiä. Olen itse ajanut 4 viimeistä ajokertaa samalla rengastuksella irroittamatta kertaakaan yhtään rengasta. Nyt ne menevät kyllä vaihtoon, mutta helppoa ja taloudellista on ollut.

Autosta sen verran vielä, että uusi 1/12 mattis maksaa tällä hetkellä 179,-. Vastaavan tasoinen kisaturisti maksaa yli 400,-. Sähköt maksavat akkua lukuunottamatta suunnilleen saman verran.

Toivottavasti Kuusankosken FTT-kisaan tulee CS-kuskeja sen verran, että saadaan oma erä ihan stokkikuskeille.

Vauhdista vielä. Ei CS-12 ajaminen mitään hiipimistä ole vaikka vauhtia kiittelenkin maltilliseksi. Eilen Korian Casinolla oma best lap oli kahden akun pikasessiossa 13,3s. Meidän Matias ajoi 11,1s stokkimattiksella ja TSM-10 autollaan 10,66 eli CS-12 kunnolla kuskattuna ei ole per kierros kuin 0,5 sek viritouringia hitaampaa. Tilanne ei varmaan ole sama joka radalla, mutta Casinon radan viikon vanha nykyprofiili sopii nopeine mutkineen  poikkeuksellisen hyvin foumirenkaille.

Jos olet miettinyt stanumattiksella ajamista, niin täältä ainakin tulee sille voimakas suositus.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #174 : 06.12.10 - klo: 18.44 »
komppaan zippolaa ja jarkkoa. Oli hymy korvissa BCR:ssä, vaikka kuski oli ihan pihalla ajamisen ja mekkaamisen kanssa. Tehoja just sopivasti; ajo- ja tekniikkavirheet tuli hyvin esille BCR:n varsin haastavalla baanalla. 

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #175 : 06.12.10 - klo: 22.05 »
Komppaukset täältäkin.

Stockkimattis on tosi tervetullut luokka minunkin mielestä. Ajokokemusta on nyt Kemissä ajetusta BCC-osakilpailusta sekä BCR-kisasta jossa läppiaikavertailussa stockin ja virin kärkikuskien ero oli 1-1.1 sekuntia. Tuloksessa ero oli kuusi kierrosta.

BCR:ssä molemmat luokat ajoi samassa finaalilähdössä. Stockilla oli kiva kisata viri-luokan kiiloja vastaan mutta en toivo että näin tehdään myös FTT-sarjassa. Ehdottomasti oma(t) erät ja finaalit stockki-luokalle tulevalla kaudella.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #176 : 06.12.10 - klo: 23.57 »
...
BCR:ssä molemmat luokat ajoi samassa finaalilähdössä. Stockilla oli kiva kisata viri-luokan kiiloja vastaan mutta en toivo että näin tehdään myös FTT-sarjassa. Ehdottomasti oma(t) erät ja finaalit stockki-luokalle tulevalla kaudella.

Olen ymmärtänyt, että tammikuussa alkavan 2011 FTT-kauden kaavailuissa kaikki C-12 autot ajavat samassa luokassa sekaisin ja erottelu tapahtuu tuloslistassa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #177 : 07.12.10 - klo: 00.17 »
Pitää paikkansa.

Sarjasääntöjen julkaisu on odotellut vielä lopullista kisakalenteria, mutta tulevan viikon aikana säännöt on jo pakko pukata pihalle, vaikka sitten ilman täydellistä kalenteria.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #178 : 07.12.10 - klo: 08.21 »
OOlrait.

Eiköhän sinne samalle radalle mahduta nopeampien kiesien kanssa. Toivottavasti emme tule näkemään turhaa kolarointia johtuen nopeuserosta kahden eri luokan välillä. Tuomarit saa ainakin olla valppaana  :wink:
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #179 : 07.12.10 - klo: 08.51 »
Haastetta tuskin tulee paljoa nopeimman eräryhmän osalta, kun se porukka ajaa "vanhojen tuttujen" kesken.

Sen sijaan veikkaan, että nopeimmat stanukuskit hätyyttelevät erätuloksissa hyvinkin hitaampia ja enemmän virheisiin sortuvia virikuskeja. Syy tähän löytyy Vesan kommentin lopusta
http://rc10.fi/index.php?topic=52916.msg490895#msg490895
ja siinä on muutamille virikuskeille sopiva reseptikin tuloksen parantamiseen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi