Taas ajankuluksi viritelty jotain...
Kaikki alkoi kun tuli taas ostettua kasa rompetta...niin se aina alkaa...tällä kertaa CEN GST 7.7:n osia ja siellä oli mukana käytetty CEN NX-76 moottori. Kone on kooltaan .46 eli 7,6cc siis todellinen Big Block pannu siis
Kävin koneen läpi ja se osoittautui hyväkuntoiseksi vähän rujosta ulkonäöstä huolimatta.
Moottorissa ei ollut minkäänlaista käynnistysmekanismia paikallaan, mutta moottorissa oli jäljistä päätellen ollut aikaisemmin rotokäynnistys...kokeilin vanhaa HPI:n F4.1/4.6 rotopäätyä ja kas sehän kävi.
Vaihdoin vielä paremman kotelon ja sisukalut ristiin varaosalaatikosta.
Hyllyssä oli vanha Savage X jolla ei ollut ajettu aikoihin...samoin nippu XL:n runkolevyjä roikkui naulassa...hmm noista voisi ehkä tehdä jotain...
Savage X palasiksi, XL:n runkolevyt ja moottorin alustalevy kiinni, HB Truckzilla .46:n moottoripukki ja sovittamaan moottoria paikalleen. Vähän Dremelin jyrsinterää oikeanpuoleiseen runkopalkkiin ja moottori löysi paikkansa. Jossakin vaiheessa voisi tehdä uudet runkolevyt 3mm alumiinista tyyliin Truckzilla .46, mutta XL mitoituksella...saa nähdä sitten.
Kytkinkellosta rattaat irti ja toisin päin...ensiövälityksiksi tuli näin aluksi tuttu 17T/47T.
Tuollainen .46 moottori (23 000 i/min) ei kierrä niin paljon kun Savagen normi .28 (30 000 i/min), joten välityksiä täytynee vaihtaa vielä isompaan suuntaan .
Pilliksi tuli CEN:n oma pilli, tunnetusti toimii ainakin XL Savagen 5.9cc koneen viripillinä...toiminee siis sellaisenaan myös tuossa ja löytyyhän siihen Hot Bodies .46 truckzilla:n pillikin, jota voi jossakin vaiheessa kokeilla.
Tankkina toimi toistaiseksi Savagen oma 160 ml purkki, mutta CEN:n isompi 210 ml tankki sopii melkein heittämällä omalla kiinnikkeelllään, kunhan tekee sopivan adabterilevyn rungon kylkeen.
Koeajot on ajettu ja ihan mukavasti tuntuu toimivan...roto ehti tuskin pyöräyttää paria kertaa enempää puristuksen yli kun pärähti jo käyntiin. Yllättävän vaimea murina vakioputkella, ärhäkästi reagoi ja pyörät lyö tyhjää samantein kun antaa kaasua, vääntöä tuntuu piisaavan kuten saattoi olettaakin, laatikko tuntuisi pelaavan myös, tosin kolmosvaihteesta en tiedä ottaako päälle, ei ollut riittävästi tilaa kokeilla. Saapa nähdä mikä voimansiirrosta pettää ekaksi
Varmaan täytyy vaihtaa ainakin diffeihin jykevämmät Flux tai GT3 Savagen sintered 29T/9T rattaat, mutta mennään nyt niin kauan kun nuo 43T/13T vakiot kestää
Laatikon vahvistamista voisi myös kokeilla vaikka tuolla
SV250 modilla.
Tulipahan tuollekin vanhalle Escalade:n kopalle käyttöä, sovitettu pikaisesti päälle...juuri sopiva ajelukoppa, tullut kanssa jostain jonkun rompekasan mukana. Pakoputken kiinikettä modattu kuvanoton jälkeen, nyt istuu paremmin