Ihme valitusta jengiltä. Keskittäisitte sen vaikka asian kehittämiseen niin saattas saada mitä haluaakin.
Henkilökohtanen mielipide ykstyyppirenkaasta on vähän kaksijakoinen seuraavista syistä:
Ajan ulkomailla ja tavoitteena on lähinnä pärjätä niissä kisoissa. Näissä kisoissa kuitenkin on kaikissa, ainakin vielä toistaiseksi ja EFRA AGM tekstejä lukeneena vielä jonkin aikaa, rengas vapaa. Joudun siis kuitenkin ihan samaan tapaan testaamaan renkaita Suomessa, että tiedän miten kovuudet ja kuviot toimivat eri olosuhteissa ja miten auton säädöt ja oma ajaminen suhtautuu niihin, joten omalla kohdalla mikään muu ei muutu, joudun vain ostamaan toisen merkin renkaita ja testaamaan myös niillä autoa eri radoilla. Tämä koskee lähinnä kaikkia, keillä on rengas sponssi ja ovat sitoutuneet ajamaan vain yhden valmistajan renkailla. Heitä ei toki Suomessa kovin montaa ole, jonka takia nämä ovatkin vain henkilökohtaisia syitä.
Niin kuin Samppa aikaisemmin sanoi, rengaspeli on osa lajia. Jos ei osaa valita renkaita oikein niin vika on vain peilissä varsinkin kun jokaisessa Suomessa ajamassani kisassa aika kovaan ääneen jo ensimmäisessä alkuerässä ja parhaassa tapauksessa jo perjantai iltana kerroin millä renkaalla ajan finaalin lauantaina tapahtui sitten mitä. Miksi? Koska tiedän mikä rengas sopii ajotyylille, tiedän mikä rengas sopii autolle ja rataa katsomalla aika helposti näkee kestääkö softit vai supersoftit 45 minuuttia. Se on ihan se ja sama onko sama rengas kuin sillä kaverilla, joka kisan vie, jos tietää mitä ite tekee, eikä sitäkään tarvitse edes tietää kun vaa luottaa siihen mitä siitä tietävät sanoo. Jos halutaan helppoutta luoda niin laitetaan yks tyyppi rungotkin samalla.
Henkilökohtaisesti en siis ole ykstyyppirenkaiden kannalla edellämainituista syistä, sekä sen takia, että rengaskulut nousevat itselläni aika paljon ja se kaikki on pois ulkomaankisoista joita voisin ajaa.
Syyt puolesta ja vastaan puolueettomalta kannalta:
+ Mikäli rengas osataan valita oikein eli rangas on: kestävä, halpa, helposti saatavilla ja laadullisesti tasainen, tulee ykstyyppirengas keskimääräiselle harrastajalle halvemmaksi. Merkkivaihtoehtoja voi olla esim. HotRace, James tires, GRP jne. halpoja merkkejä. Jos ykstyyppirenkaaseen mennään tavoitteena lajin parempi lähestyttävyys ei täydellisen setin hinta saisi missään maailmassa olla samanhintainen kuin mitä tämänhetkiset käytetyimmät renkaat ovat.
+ Jos edellinen pointti toteutuu on laji halvempaa ja helpommin lähestyttävää
- Kauppiaat menettävät suuren osan kesän myynnistä. Renkaat on yks suurimmista myyntituloista ja sen näkee myös siitä kuinka huonoja rengasfirmat oikeasti on ja silti ne ei mee konkkaan toisin ku lähes kaikki muut valmistajat tällä hetkellä. Nyt kun saadaan tietää sitten että millä renkaalla koko kauden ajetaan niin voidaan kaveriporukalla laittaa sitten Italiaan tilaus 50 setistä renkaita, kun saadaan hintaan jonka kanssa Suomen kauppiailla ei oo mitään asiaa kilpailla.
- Renkaiden kanssa pelaamiseen liittyvä pelisilmän tarve häviää. Niin kuin aikaisemmin sanoin, kuin Samppakin, varmasti monen mielestä renkaiden valikointi on osa kisaamista ja polttiskrossin siisteyttä.
- Jos renkaan valinta on väärä menee koko idea ihan mettään. Jos rengas on A: liian kallis, B: huonolaatuinen, C: vaikeasti saatava, menee homma ihan pilalle ja ei ketään kiinnosta ajaa. Niin kun turistissa aikoinaan huonosti liimatut renkaa joistä lävähti insertit pihalle, vaihteleva laatu Schumacherin minipinneissä tai joidenkin vuosien aikana ajettujen renkaiden suora huonous pidossa tai tuntumassa.
Näin nopean tulkinnan kautta voisin sanoa, että polttiskrossia jo kauemmin ajaneiden, sekä kauppiaiden keskuudessa ykstyyppirengas ei vaikuta hyvältä valinnalta polttiskrossin kehittämiseksi. Toisaalta, jos halutaan saada laji helpommin lähestyttäväksi olisi ykstyyppirengas oikea valinta, mikäli sitä yhtä rengasta valitettaessa ois järkeviä tyyppejä ja vältyttäis riskeiltä, jotka edellä mainitsinkin.
Ehdotuksia vuodelle 2020:
- Valitaan esimerkiksi 3-4 valmistajalta renkaat, joilla on suunnilleen sama toimivuusaste, joista kaikki toimivat kaikilla radoilla. 2 niistä huippumerkkejä(JC, AKA, PL, HB jne.) ja 2 niistä halvempiä mistä metsäläinenkin tykkää (HotRace, GRP, James tires).
- Valitaan 2 rengasta, kallis ja halpa.
- Jos on pakko ajaa vaan yhdellä renkaalla niin mielummin halvempi ja hyvin kestävä, kuin hyvät läppiajat, kuitenkin ajettavuutta uhraamatta. Vapaa insertti ja foami, jotta renkaita voi ostaa bulkissa ja pennin venyttäjät säästää muutaman taalan (itse en osta valmiiksi liimattuja aivan jo siitä syystä että niistä ei ikinä tiiä kuka sen on liimannut ja miten hyvin + mielummin liimaan itse kuin maksan). Jos joku haluu valmiiksiliimattuja ostaa niin saa sen kuitenkin tehdä.
Itse olen ihan halukas auttamaan renkaan valinnassa mikäli mahtuu aikatauluun. Ykstyyppirenkaassa on puolensa ja kyseessä on ihan mielipidekysymys. Tärkeintä on kuitenkin löytää hyvä rengas joka vastaa kriteerit mitä aikaisemmin esitin. Toivottavasti testaamiseen ja saatavuuden tutkimiseen panostetaan, jotta vältytään turhalta farssilta.