Viime torstaina testailin uutta 21.5T stanukonetta Tikkurilassa "vanhalla" profiililla, joka seuraavana päivänä vaihdettiin FTT-kisaa varten. Välityksen suhteen omat havainnot olivat seuraavat:
3,43 = Paras suoranopeus testatuista välityksistä, mutta "laiska" kiihtymään välialueilla
3,76 = Ehkä optimaalinen välitys, selvästi parempi kiihtyvyys
4,00 = Marginaalisesti parempi kiihtyvyys, mutta suoranopeussa liikaa tasoitusta
Paras kierrosaika (15,0) syntyi tuolla 3,76:lla, 4,00:lla jäätiin pari kymppää tuosta.
Lämpömittaria en käyttänyt, mutta selvästi kone lämpesi kohtuu kuumaksi kaikilla välityksillä, erityisesti jos ajoi yli kisalähdön pituuden aina 8-9 minuuttiin asti.
Stanukoneella tuntuu myös korostuvan selvästi akun laatu ja kunto. Jo 1 minuutin ajon jälkeen huomaa, että akun jännite on laskenut ja kulku suoralla on verkkaisempaa. Sama ilmiö on tietysti viriluokissakin, mutta esim. sähkökrossissa tai SC-luokissa tehoa on yleensä niin paljon yli tarpeen ettei tuosta ole haittaa.