Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106565 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #330 : 30.08.11 - klo: 22.58 »
Vieläpä mikäli tästä päätetään tehdä käytäntö/sääntö niin liekö mahdollista saada kiti toimimaan siten että ilmoittautuminen onnistuu vain maksamalla.
Tuskin mahdotonta, mutta onko turhan työlästä, ja tulisiko tästä kenties minkälaiset kulut... En tiedä.

Tuo on valitettavasti mahdotonta nykyisen Kitin kautta (tai ainakin AKK:sta annettu ymmärtää että hyvin vaikeaa sopimusteknisten asioiden takia). Yleensä perutun osakilpailun maksut ovat siirtyneet korvaavaan osakilpailuun, mutta näin ei tehty nyt vaan Salon maksut jäivät täysimääräisenä sille tielle vaikkei päässyt metriäkään ajamaan?

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #331 : 30.08.11 - klo: 23.00 »
Jos tulee yksityyppirenkaat, en aja enää ensi kaudella. Koska todennäköisesti silloin rengas on jompikumpi niistä kahdesta isosta, jolloin se tarkoittaa että ne maksaa hunajaa. Paitsi jos niitä saa -50% (En usko että nähdään ihan heti) Mieluummin laitan rahat vaikka vara-autoon ja moottoreihin.

Kiinteisiin numeroihin en ota kantaa, kun en asiasta mitään tiedä.

Ennakkomaksu on OK, vaikka aiemmin siitä valitinkin. Varmaan enemmän harmitti loppujen lopuksi tuolloin se, että ei päässyt ajamaan. Rahathan menevät parhaaseen tarkoitukseen, eli kerhojen ja ratojen ylläpitämiseen, ja harrastamisen mahdollistamiseen.

Ajan kisat joka tapauksessa oli kisat kaksi tai yksipäiväiset. Jotain voisi kyllä tehdä aikatauluille. lopettaa vaikka myöhemmin. tai jotain. Tai sitten mun pitää vaan palkata itselleni mekaanikko  :azn: Tai päästä suoraan ylempään nousuun, niin on aikaa enemmän...
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #332 : 30.08.11 - klo: 23.09 »
Vieläpä mikäli tästä päätetään tehdä käytäntö/sääntö niin liekö mahdollista saada kiti toimimaan siten että ilmoittautuminen onnistuu vain maksamalla.
Tuskin mahdotonta, mutta onko turhan työlästä, ja tulisiko tästä kenties minkälaiset kulut... En tiedä.

Tuo on valitettavasti mahdotonta nykyisen Kitin kautta (tai ainakin AKK:sta annettu ymmärtää että hyvin vaikeaa sopimusteknisten asioiden takia). Yleensä perutun osakilpailun maksut ovat siirtyneet korvaavaan osakilpailuun, mutta näin ei tehty nyt vaan Salon maksut jäivät täysimääräisenä sille tielle vaikkei päässyt metriäkään ajamaan?

No siis tuo kysymys on siinämielessä mielenkiintoinen että ratahan oli siinä kunnossa ettei oikeastaan kukaan halunnut mennä autojaan pilaamaan.
Muutamat ajoivat kierroksen tai pari.
Kisoissa vedettiin aikataulullisesti läpi molemmat eräharjoitukset ja taidettiin läpikäydä eka alkueräkin.
Tosin koko päivän aikana taisi radalla käydä korkeintaan kymmenen autoa ottamassa yhden tai kaksi kierrosta.
Kyllä siis jokaisella oli mahdollisuus ajaa...
Vaikka lähes jokaisen vastaus asiasta olisi että ei päässyt ajamaan... (koska rata oli siinä kunnossa ettei haluttu mennä laitteita rikkomaan)



Ok... näin vähän "pelkäsinkin" että kitissä tuo kuvio ei välttämättä ole mahdollista... ainakaan ilman toimenpiteitä ja kenties mitälie maksuja.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #333 : 30.08.11 - klo: 23.14 »
Eikös noi osallistumismaksut mene isommissa luokissa niin, että maksetaan etukäteen. Jos sataa ja kisat perutaan, niin siinä se.

Tässä voisi tietysti käyttää harkintaa, että jos kisat siirretään saman järjestäjän myöhemmin hoidettavaksi, sama maksu olisi voimassa.

Kannatan ehdottomasti ennakkomaksua talvella ja kesällä.
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #334 : 30.08.11 - klo: 23.17 »
Jotain voisi kyllä tehdä aikatauluille. lopettaa vaikka myöhemmin. tai jotain. Tai sitten mun pitää vaan palkata itselleni mekaanikko  :azn: Tai päästä suoraan ylempään nousuun, niin on aikaa enemmän...

Aivan... mikäli aikataulu koetaan liian tiiviiksi niin miksi sitä ei sitten venytettäisi hieman jotta saadaan kuskeille sitä kaivattua mekkaus aikaa...
Sen ei tarvitsisi olla koko päivän pituuteen kuin vaikkapa maksimissaan tunti lisää pituutta.
Mielummin tunti pidempään yhtenä päivänä, kuin että lauantaina olisi esim 6 tuntia kisoja ja sitten sunnuntaina toinen mokoma.... Se kun tarkoittaa jokatapauksessa 48 tuntia poissa kotoa/muusta elämästä.

Suoraan ylempi nousukaan ei ole välttämättä ratkaisu...
Tai no on se siinä välissä.
Mutta jos pääsee jopa A finaaliin asti niin siitä hetkestä lähtien kun auton saa pois katsastuksesta, on aina kiire.
Ja tästä syystä myös monesti nähdään se tekninen 10 juuri ennen finaalia...
Monesti olen nähnyt että tämä on otettu ihan vain sen takia että auto ei ole vielä valmis.
Kyseinen väli on tässä vuosien aikana lyhentynyt... Nykyisellään tuppaa olemaan liian lyhyt väli, ellei ole mekaanikkoa auttamassa erinäisissä asioissa.
Noh... se on sitä mitä on, ja siihen on vain sopeuduttava.
Kummasti moni pystyy tässä ajassa saattamaan autonsa voittokuntoon ja joillekin ei riitä vaikka olis vartin pidempi aika ruuvata.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #335 : 30.08.11 - klo: 23.24 »
jannes28, pyydä enskerralla Hoke mekkaamaan ku meinaa tulla kiire, ei se pure.  :cool:
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #336 : 30.08.11 - klo: 23.25 »
Eikös noi osallistumismaksut mene isommissa luokissa niin, että maksetaan etukäteen. Jos sataa ja kisat perutaan, niin siinä se.

Tässä voisi tietysti käyttää harkintaa, että jos kisat siirretään saman järjestäjän myöhemmin hoidettavaksi, sama maksu olisi voimassa.

Kannatan ehdottomasti ennakkomaksua talvella ja kesällä.

Ymmärtääkseni homma menee ainakin jossainmäärin siten että jos perutaan niin maksut palautetaan...
Mikäli kilpailu keskeytetään niin rahoja ei palauteta.

Kyllä... mielestäni myös näin, että jos kisat siirretän saman järjestäjän hoitamaksi niin maksu olisi voimassa.

Kannatan osittain ennakkomaksua.
Ihan ok käytäntö.
Näin persaukisena vain tiedän että pahimmillaan voi käydä niin että rahaa ei vain ole ilmoittautumismaksuun mennessä...
Toisaalta... Jos mulla ei ole sitä 30 just sillä hetkellä maksettavaksi niin sitten hommaan sen lainaamalla tai vaikka jotain myymällä.
Minun kohdallani se ei ole este kilpailuihin osallistumiseen.
Viimeviikonlopun 60e hieman kyllä kirpas siinä maksaessa... Mutta eipä siinä ollut mitään eroa siihen että olisi maksanut paikanpäällä 30e lauantaina ja 30e sunnuntaina... okei... se ero että ei olisi mennyt rahaa 60e kerralla, eli ei tunnu niin isolta  :cheesy:
Mutta... Kyllähän kisat tiedetään jo etukäteen.
Ei pitäisi olla mikään ongelma hankkia 30 euroa jo etukäteen kisaa varten.
Se vain pitää olla käytäntö, jotta ei tule yllätyksenä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #337 : 30.08.11 - klo: 23.28 »
jannes28, pyydä enskerralla Hoke mekkaamaan ku meinaa tulla kiire, ei se pure.  :cool:

Jos mulla on itsellä kiire niin saatan vaikka purrakin  :laugh:
Ainakin murisen .

Mikäli on aikaa niin kyllähän mua näkee vaikka ketä mekkailemassa.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #338 : 30.08.11 - klo: 23.34 »
Jos jotain halutaan muuttaa niin mitkä ovat motiivit?
Tätä olen kysynyt jo pariin kertaan vastausta saamatta.

Nyt saat:

Halutaanko helpottaa joitain asioita?

Kyllä.

Helpottaako vai vaikeuttaako kiinteät numerot tuomariston toimintaa tässä luokassa?

Helpottaa.

Helpottaako ne autojen saamista oikeisiin lähtöruutuihin...

Ei helpota, mutta ei vaikeutakkaan.

helpottaako se tuomariston toimintaa tässä tilanteessa, vai annetaanko homman mennä sillä periaatteella että jokainen menee rehellisesti omaan lähtöruutuunsa?
Miten tätä valvotaan nopeatempoisessa lähtötilanteessa?

Helpottaa tuomaristoa. Jokainen menee niihin ruutuihinsa ihan samalla periaatteella, kuin muissakin luokissa. Tai samalla periaatteella, kun mennään vaikkapa omaan kotiin --> pitää vaan tietää mihin on menossa.

Kun tähän vielä lisätään se, että kilpailunjärjestäjän ei tarvitse a) maksaa ja b) huolehtia kilpailunumeroiden toimittamisesta ja lisäksi se, että kilpailijan ei tarvitse myöskään huolehtia numerotarrojen vaihdosta ja siihen kurap*ska auton kylkeen tarrojen kiinnisaamisesta, niin tuossa on ihan tarpeeksi perustetta miksi minun mielestäni polttiskrossissakin olisi syytä ottaa kiinteät kilpailunumerot käyttöön.

Mitä tuohon kommentointiin niiden taholta "jotka eivät itse edes aktiivisesti luokkaa aja" tulee, niin onpahan se hokekin kommentoinut monelta kantilta esim. GT-8 luokan sääntöjä ja yms. asioita, vaikka ei koko sarjan historiassa ole ajanut sitä luokkaa yhtä kisaa enempää. Ei täällä jaeta mitään äänioikeuksia osallistumisien perusteella, ymmärtääkseni tämä on edelleen avoin keskustelufoorumi.

Mitä noihin peräänkuulutettuihin motiiveihin tulee, niin minun motiivit ovat yksinomaan siinä, että asioita pyritään aina tekemään pikkusen fiksummin. Fiksuus on tietysti suhteellista ja edelleenkin jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, tässähän ei ole kyse oikeasta ja väärästä, joten minun puolesta asiaa ei sen enempää tarvitse jankata.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #339 : 30.08.11 - klo: 23.35 »
Palatakseni tähän numero jupakkaan.


Otetaanko sääntökirja esille ja tutkitaan löytyykö sieltä kohta missä mainitaan että auton on oltava tuomariston tunnistettavissa.

Mikäli tosiaan kiinteä numerointi keksitään niin ihan oikeesti... se tekee tämän luokan kohdalla tunnistettavuuden hankalammaksi.

Minkään muun syyn takia en ole kiinteitä numeroita vastaan, kuin vain aikaisemmin perustelemieni asioiden takia.
Omaan kisaamiseeni kumpikaan numerointi tapa ei vaikuta hetkeäkään.

Poissa pOINTER

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #340 : 30.08.11 - klo: 23.37 »
Yleensä perutun osakilpailun maksut ovat siirtyneet korvaavaan osakilpailuun, mutta näin ei tehty nyt vaan Salon maksut jäivät täysimääräisenä sille tielle vaikkei päässyt metriäkään ajamaan?
Kilpailu jouduttiin keskeyttämään toisen eräharjoitus kierroksen jälkeen sääolosuhteiden takia ja kilpailun lopettamisesta päätettiin klo 12 sään jatkuessa sateisena ja radan muuttuessa ajokelvottomaksi.

Salon SM-kisat siis keskeytettiin toisen ja pakollisen eräharjoituksen jälkeen, kisoja ei siis olla peruttu missään vaiheessa. Jos kisat taas peruutetaan jo ennen kisapäivää, niin silloin ymmärrän kyllä tuon osallistumismaksun palautuksen.
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #341 : 30.08.11 - klo: 23.46 »
Olen myös ennakkomaksujen kannalla ainakin kesäkisoissa kun sää voi pilata koko homman.

Pitää vielä todeta tähän loppuun, että jos homma menee siihen että saa juuri ja juuri sen  30 tai 60 euroa kasaan ilmoittautumisia varten, niin kyllä sitä ei sitten varmaankaan kannata laittaa kisoissa palamaankaan, vaan sijoitaaa sen vaikka Lidliin, sieltä saa tunnetusti halvimman ostoskorin. Leikki sikseen.

Ei tarvitse olla kroisos että voi ajaa kisoja, on hyvä asia jos kynnystä voi alentaa. Mutta nyt kuitenkin puhutaan SM-luokasta. Jos tätä lajia ja seuratoimintaa oikeasti halutaan kehittää, yksi top 3 listalla on kilpailumaksujen nostaminen, jotta seuroille jää kisojen järjestämisestä oikeasti käteen muutakin kuin känsät. Vaikka en 200 000 euroa palkkatöistä vuodessa tienaakkaan, lähinnä kädestä suuhun kuten nykytyötilanteet ovat monille opettaneet, nostaisin milloin vain SM-luokkien ilmomaksua vaikka 40euroon. Kansalliset kisat ja harjoituskilpailut ovat niitä joiden kuuluu olla kynnykselltään pienempia ja edukkaampia kuskeille.

MUistutan edelleen, että tässä koitetaan kehittää lajia ja luokkaa kaikkien eduksi, kun tulee keskustelua, tulee myös niitä ideoita. Kenelläkään ei varmasti jää kisat kiinteiden numeroiden takia ajamatta, ykstyyppirenkaiden takia voi jäädä. Ei tässä mitään pelottelua harrasteta ja yritetä päteä, vaan tuoda sitä näkemystä jota on iha riittävästi vuosien varrella omien ja muiden palautteen muodossa saatu. Tällä hetkellä laji elää nousukautta suomessa kaikissa luokissansa, joten opitaan siitä ja yritetään edelleen kasvattaa luokkia suuremmaksi kannustavassa hengessä kuitenkin kehitysideat huomioiden.





Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #342 : 30.08.11 - klo: 23.58 »
Millä tavoin kiinteä numerointi helpottaa kilpailun tuomaristoa?
Ei ole heidän tehtävänsä hoitaa numeroita koreihin.
Ei helpoita millään tavoin yhdenkään listan tekemistä.

Näen että kiinteä numerointi nimenomaan vaikeuttaa sitä että tuomaristo varmistuu jokaisen auton olevan oikeutetulla paikallaan.
Montaako luokkaa olet ajanut missä ajetaan lähtöruudukkoon missä joku järjestäjistä on lappu kädessä katsomassa että oikea auto on oikeassa ruudussa???
Mielestäni tuo on hankalampaa kuin se että autot ajavat/kannetaan ruutuihinsa... Pikainen katsaus että autot ovat numerojärjestyksessä ja finaali voi alkaa.
Aikamoinen ero ajallisestikin verrattuna siihen mitä viimekesän LS-5 luokassa nähtiin.
Tai jokatapauksessa selkeä ero ajallisestikin verrattuna mihin tahansa luokkaan missä on ajettu kiintellä numerolla vs. eräkohtainen numerointi.

Kyllä... pitää tietää mihin on menossa.
Kumma kun ei se näytä olevan oikeastaan missään luokassa niin selkeää että autot menisivät automaattisesti omiin ruutuihinsa...
Ainoastaan luokissa missä ei käytetä kiinteää numerointia, ei tarvita ketään lappu kourassa asettelemaan autoja tai tarkistamaan polttisluokan ollessa kyseessä, että mekaanikko on auton kanssa oikealla paikalla.
Mun mielestä on selkeästi helpompaa vain tehdä pikainen sweeppi korokkeelta asti katsellen että autot ovat numerojärjestyksessä, kuin että menee ruudukkoon lappu kädessä vertailemaan että ruudukko vastaa kädessä olevaa paperia.
Veikkaanpa että sekunneissa laskettuna myös aikamoinen ero.

Polttiskrossarissa ainoa paikka tunnistettaville numeroille on ikkunoissa.
Niihin ei lennä niin paljon sontaa kuin kylkiin tai kylkien päälle.
Oikeaan ikkunaan mahtuu isokin numero.
Vasempaan ei.


Olen ajanut kilpailussa missä on käsketty varikkopysähdysten aikana putsaamaan numerot.
Kyseessä oli kurakisa.
Ja tähänkin oli tuomariston helppo vedota, koska se numeroiden tunnistettavuus vaaditaan muistaakseni jopa säännöissä.
Kyljissä olevien numeroiden tunnistettavuus on vähintäänkin tulkinnan varaista...
ja taas ikkunoihin mahtuvien numeroiden kanssa täysin sama asia.

Vesa
Monenko nykyään M8 luokkaa ajavan edes muutaman vuoden kokemuksen omaavan kuljettajan kommentin kiinteän numeroinnin puolesta olet saanut kuulla?
Nimenomaan kehitysideat...
Mutta onko kyseessä nimenomaan kehitys mikäli autojen luotettava tunnistettavuus kärsii?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #343 : 31.08.11 - klo: 00.06 »



Tossa pikainen esimerkki siitä mitä ajan takaa...
Isompi numero ei mahdu.
Alemmaksi ei voi laittaa, koska tunnistettavuus 10 minuutin päästä hyvin kyseenalaista.
Ja sitten vielä se kaikkein isoin HUOM...
Nyt on kyseessä valokuva... auto ei siis etene kovaa.. ei rytkytä epätasaisella radalla, eikä etäisyyttä ole nimeksikään.

Miettikää tuohon oikeasti numerot 23 tai 28... Tungettuna tuohon väliin ja se pitäisi luotettavasti pystyä erottamaan edes radan puoliväliin saakka.

Kokemuksesta tiedän että ei onnistu.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #344 : 31.08.11 - klo: 10.33 »
Itse näen eräkohtaisten numeroiden etuna lähinnä lähtöruudukkoon pääsemisessä. Olen niin monta lähtöpaikkasekoilua nähnyt, että jotain piti keksiä. Ennen lähtöpaikka oli maahan tai vastaavaan kyhätty pieni numero, jota ei nähnyt kauaksi. Siksi kirjasin ohjeeseen kauaksi näkyvät lähtöpaikkanumerot. Tämä mielestäni oli onnistunut muutos.

Yksi tapa mekaanikolle viestiä oikea lähtöpaikka olisi kiinteät ajopaikat korokkeella 1-12 ISOIN NUMEROIN (oikeasti kissan kokoisin). Jos mekaanikon viemässä autossa ei ole lähtöpaikkanumeroa, niin katselee vain korokkeelta kuljettajan numeron. Tietysti mekaanikon paikka varikolla on sitten merkittynä kuskin alle. Tästä muutoksesta tosin en itse innostu, koska olen henkisesti väsynyt varikon meteliin ja käryyn, ja siksi mielellään reunassa, jotta pääsee edes hetkellisesti hieman sivuun.

Tuomarointia ei tämä kiinteänumero välttämättä helpota tunnistamisessa, mutta toisaalta pääsispä jalkapallotermein sanomaan, että "taas sama numero". Omaa numeroa kun hoetaan kisasta tai erästä toiseen niin voi se herättää tuntemuksia. Varikolla sitten voi jatkaa, että taas se ja se numero tötöilee. Kuka se 27 on? jne...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #345 : 31.08.11 - klo: 11.12 »
Jos nyt sattuu näkemään että se oli 27   :wink:

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #346 : 31.08.11 - klo: 14.51 »
Tuli tuosta edellämainitusta mieleen ratakäyttäytymisen ja korokekäyttäytymisen lisäksi varikko käyttäytyminen.

Välillä meinaa pienikokoisena olla työn ja tuskan takana päästä "oman" kuskin kohdalle kun 2kpl jääkaappipakastinta vie 4 mekkarin tilan jotta varmana saa tankattua.

Onhan siitä huomauteltu ettei siinä roikuttais ja nojailtais, mutta ei tunnu pysyvän mielessä kun sen 3 kierrosta kerrallaan.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #347 : 31.08.11 - klo: 15.06 »
kun 2kpl jääkaappipakastinta vie 4 mekkarin tilan jotta varmana saa tankattua.
Ohan toi totta että osalla radoista varikko on hiukan kapea varsinkin ku monilla on 2 tankkaajaa. Ja ei sitä kovin pieneen tilaan mee kaks hyvinsyönyttä mekkaria vaikka kuinka yrittäs.  :grin:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #348 : 31.08.11 - klo: 15.13 »
Tuli tuosta edellämainitusta mieleen ratakäyttäytymisen ja korokekäyttäytymisen lisäksi varikko käyttäytyminen.

Välillä meinaa pienikokoisena olla työn ja tuskan takana päästä "oman" kuskin kohdalle kun 2kpl jääkaappipakastinta vie 4 mekkarin tilan jotta varmana saa tankattua.

Onhan siitä huomauteltu ettei siinä roikuttais ja nojailtais, mutta ei tunnu pysyvän mielessä kun sen 3 kierrosta kerrallaan.

Tämä on aiheellinen kommentti.

Lavangossa ei näkyvyyttä radalla tarvitse parantaa komentamalla mekkareita ottamaan pari askeltaa taaksepäin, kuten joillakin radoilla.
Se käytäntö on yksi tapa helpottaa hieman tilannetta, kun kaikki eivät nojaa varikkorakenteisiin yhtäaikaa. Varsinkin finaalissa monilla kuskeilla on tankkauksesta huolehtimassa kaksi henkilöä, joskus suurikokoisiakin.
Ja jokainen haluaa varoa kaatumista eikä koko tankkausvälin aikana irroita hetkeksikään otettaan rakenteista.

Alhaalla on siis noin 1,7 kertaa se määrä ihmisiä kuin ylhäällä korokkeella. Ja pitäisi päästä seisomaan oman kuskin kohdalla -> ahdasta tulee. Itse seisoinkin finaalitankkausten väliajat hieman vanerista koroketta puristaneiden päätankkaajien ja apumiestensä takana, kun en viitsi  koko 45 minuuttia olla kyynärpäätuntumassa. Sieltä taaempaakin näkee hieman kurkkimalla oman auton etenemisen aika hyvin.

Varikkokulttuuria on varaa parantaa, good point.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #349 : 31.08.11 - klo: 15.19 »
Jos nyt sattuu näkemään että se oli 27   :wink:



Tuossa on esimerkki nro 27 , joka on sijoitettu takasiipeen. Siivestä numerot näkyy ja jos kaikilla olisi kiinteät numerot siiven päädyssä, niin sen katseen osaisi kohdentaa oikeeseen osoitteeseen välittömästi. Tämä on myös tyylikkäämpi ratkaisu kuin peittää (nätisti maalatut) korit numerolla.


Tiukassakin tilanteessa katse kohdentuu takasiiven numeroon.


Auton vasemmalle puolelle laitettu numero peittää näkyvyyttä kaasarin ruuveihin tai ei oo tilaa. Silloin numero on näkyvissä vain puolet kierroksesta.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #350 : 31.08.11 - klo: 15.44 »
Kyllähän siinä YKSI numero näkyy, puhtaalla turffilla helpostikin.

Sitähän tossa on toitotettu jo monet kerrat. Mutta kun huutogrossit kulkee joskus myös likaisella baanalla, ja monilla kuskeilla ajoittain myös siipensä varassa niin ongelmia tulee toisiaan lähellä olevien numeroiden kanssa.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #351 : 31.08.11 - klo: 16.05 »
Onko aaken ekan kuvan esimerkin numero 27 vain yksi numero?
EuroRC / TEK

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #352 : 31.08.11 - klo: 16.35 »
Se on vain yksi lappu.

Mutta vaikka jo aikaa sitten tuli puhuttuakin tästä turffikisasta niin pakkohan se oli jälleen mainita tuokin.
Jestas sentään... TURFFI!!!

Missä on pöly?
Entäs kun autolla rollataan niin mitäs kuvittelette turffin tekevän tarroille???
No lähinnä pyyhkii varastopölyt pinnasta.
Entäs oikean krossiradan pinnan???

Noh... kestäähän ne yhden kisan ihan ok kunnossa.
Tosin maalaaminen sitten lähes mahdotonta.
Eli järjestäjiltä pitää tulla uudet tarrat joka kisassa.
Mitoitus pitää tehdä losin siiven mukaan, koska taitaa olla markkinoilla olevista siivistä pienimmillä päätylevyillä varustettu.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #353 : 31.08.11 - klo: 18.28 »
Se on vain yksi lappu.

Noh... kestäähän ne yhden kisan ihan ok kunnossa.
Tosin maalaaminen sitten lähes mahdotonta.
Eli järjestäjiltä pitää tulla uudet tarrat joka kisassa.
Mitoitus pitää tehdä losin siiven mukaan, koska taitaa olla markkinoilla olevista siivistä pienimmillä päätylevyillä varustettu.

Oletus siitä, että henk. koht. kisanumerot tulisivat kisajärjestäjältä on mielestäni turha.
Ote esim. maastosarjan säännöistä "Numeroita jaetaan yhteensä 4 kpl / kilpailija luokkaa kohden ja numerot tulee sijoittaan auton korin molempiin kylkiin. Mikäli kilpailija tarvitsee kauden aikana enemmän numeroita vastaa hän itse niiden hankkimisesta. Numeroiden aihiot
löytyvät AKK:n sivuilta Fintrack Tourin sääntöjen yhteydestä.
"
Eli, jos ja kun, vastuu tarroista (=painatus, se että ne on autossa kiinni) siirretään kilpailijalle, ei tarvitse kilpailunjärjestäjän niistä huolehtia.
Kokonaan eri asia on taas se, jos jokin taho sponsoroi tarrat (kuten yksi maahantuoja sähkörataluokkien FTT-kisoihin tänä vuonna, kiitos!).
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #354 : 31.08.11 - klo: 19.29 »
FTT luokat turha ottaa vertailukohteeksi kun puhutaan siiven päädyissä olevista tarroista.
Turistissa numerot tulee olla korissa.
Ne voi maalata siihen.
Silloin 4 tarraa riittää helposti.
Kyseinen määrä riittää turisteissa aika helposti ainakin sisäkauden kisat.
Kisoissa numerot eivät kulu mihinkään, toisin kuin tapahtuisi M8 auton siivessä, missä numerot on ainakin 60% kuskeista yhden kisan aikana kuluneet lähes tunnistuskelvottomiksi.
Ei auta vaikka siis pitäis sen numeroidun siiven ainoastaan kisoissa paikallaan.

Polttiskrossarin siiven päätyjä et voi mitenkään järkevästi maalata.
Kun ei maali yksinkertaisesti pysy.

Joillekin tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikea hakea numero autoon kisapäivän aikana korkeintaan pari kolme kertaa...
Mutta sehän sitten ilmeisesti olisi yksinkertaista hommata edes jotenkuten kulutusta ja nitroa kestävät tarrat... Siihen vielä kenties kurakeli jolloin jo rätillä pyyhkiessä tarrasta irtoaa numero.

Just sellainen soppa mitä kaivataankin... Kuskit joutuu hommaamaan vielä kalliit laminoidut tarratkin itse... Näitä saattaa mennä kisoissa kahdet, kun sopivasti onnistuu pannuttamaan.
Eli sitä kehitystäkö mitä kaivataan???

Krossarin koriin numerot vois maalata... Mistä päästäänkin takaisin mun esimerkkikuvaan... Kylkeen ei vaan oo järkeä maalata, kun ei se numero näy muutaman minuutin jälkeen enää ollenkaan.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #355 : 31.08.11 - klo: 19.58 »
*HOKE* valot päälle, Maastosarjassa ajetaan crossareilla eikä turisteilla!  :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #356 : 31.08.11 - klo: 20.45 »
Anteeksi... Kännykän ruudulta tihrustaessa tarrasi tuo FTT päälle tuosta mistä aihiot löytyy.

Eniveis... Sama pointti.
Laitetaan tarrat sähkökrossarin siiven päätyihin.
Ei kestä kauaa.

Ja jokainen nitrokrossia ajanut tietää että siiven sasen pääty on aika nopeasti polttoainejäämien peitossa.
Pyyhkäiset sen pois niin tarrasta lähtee väri.
Ellei se ole kunnollinen laminoitu tarra.
Joitai ei ihan äkkiseltään kuka tahansa duunaile kotikoneella.

Ja eniveis... Kuten jo pariin kertaan aikaisemminkin mainitsin niin säkäreillä ajetaan suurimmaksi osaksi paljon sileämmillä ja vähemmän pölisevillä radoilla.
Toinen kylki ei sotkeennu palamattomasta öljystä jne.
Silti sähkökrossissakin on joidenkin numeroiden varmuudella havaitseminen lähes mahdotonta radan puolivälistäkään.
Kuten esimerkkini myös kerroin missä tällainen tapahtuma kävi.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #357 : 31.08.11 - klo: 21.29 »
Oliko tästä jostain rivien välistä luettavissa, että Hoke ei kannattakaan noita kiinteitä kilpailunumeroita? :roll:
Flying Calacucco

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #358 : 31.08.11 - klo: 22.02 »
Täältä Kauhavaltakin jäi kisat väliin ENNAKKOMAKSUN takia, toivottavasti ei tule tavaksi.

Ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mikä ennakkomaksussa jurppii niin paljon, että sen vuoksi jätit kisat väliin?
Täältäpä yks, eli
1. Eli tämähän on järjestävälle seuralle se paras vaihtoehto, mutta...
2. Meidän kannalta, ilmoaikaa n. 1 - 2 viikkoa ja tilanne voi muuttua... sekä oman
    elämäntilanteen, että näiden nykyisten sääENNUSTEIDEN mukaan
3. AKK:n pistetilanteessa ei mainita Saloa ollenkaan sadekelin kisan takia? Ja HUOM, Saloa kohtaan ei        m mitään vaateita!
4. Ja ehkä se tärkein kuitenkin,,,Su kisa LOPPUI N. 19-20.00 . Kotona n. 3-5 ja aamulla töissä klo. 6 ja tenava koulus klo 9.00.
5. Näyttää aika typerältä, mutta pankaapa kohdalleen......
6. Ja ennenkaikkea onnea ARI (alku aina hankalaa.....:) )
7. Ei palkokasvien sisältöä kenenkään sieraimiin :azn:
8. Ja tämähän ei liity ttn:n mitenkään :laugh:

Editiä edelliseen.......kyllä se turffiki syö sitä numerolappua :wink: tosin riippuu kuskin taidoista ollakko kyljellään vai ei....
« Viimeksi muokattu: 31.08.11 - klo: 22.32 kirjoittanut HYPER 11 WRC »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #359 : 31.08.11 - klo: 22.55 »
Editiä edelliseen.......kyllä se turffiki syö sitä numerolappua :wink: tosin riippuu kuskin taidoista ollakko kyljellään vai ei....

Niin syö pumpulikin.
Paha vaan että savirata syö ziljoona kertaa enemmän.