On tietty vähän vanha thread, mutta pistetään samaan kasaan kun tässä on jo kerran puhetta liittimistä.
Eli hommasin HK:lta XT90-liittimet kaikkiin akkuihini/sähköihin mitä talosta löytyy, joka ei nyt erikoisemmin ole (6kpl akkuja, 2 noparia, 2 laturin johtoa). Kolvailuista kerroin muualla, lyhennettynä mainittakoon sen helppous awg10 ja awg12 kaapeleilla sekä se, että jos kolvia pitää bulletissa liian kauan, onnistuu nylonmuotin sulatuskin.
Kyseessä on siis
nämä liittimet, käytännössä bulletit nylonista valmistetussa muotissa, jota ei voi kytkeä väärinpäin (kunhan on juottanut johdot oikein
) ja virtaa pitäisi kulkea valmistajan mukaan "90A+", mitä se sitten tarkoittaakaan. Nämä tulivat deansien tilalle, olin kovin kyllästynyt niiden juottamiseen ja onnistuin viimekesänä sulattamaan lämpimällä ajellessani yhden parin kasibuggyssä 80A RTR noparilla ja 1900kv moottorilla...
XT90-liittimen kuoret ovat nylonia, eli ovat sen verran pehmeitä, että antavat periksi jos niitä venyttelee/puristelee ohuimmista paikoista. Jos liitin löystyy käytössä, voi urosbullettia levittää päästä halutessaan.
Sama pätee myös toisin päin, eli jos tuntuu siltä, ettei liittimiä saa käsivoimin revittyä irti, voi urosbullettia myös puristaa kärkipihdeillä hieman, jolloin liitin löystyy. Kannattaa kuitenkin valita sopiva tiukkuus siten, että noparilla olisi sen verran tiukka tuo liitin, että se on mieluummin hieman vaikeahko irroittaa, kuin että se irtoaisi liian helpolla. XT90-liittimet ovat kooltaan aika isoja, suunnilleen samaa leveyttä kuin peukaloni, joten vertailuna deans on murto-osan tuosta koosta.
Käyttötesti:
Tuossa nyt erikoisesti ei ole testattavaa, eli liittimet istuvat hyvin ja ovat jämäkät niin laturin johdoissani kuin myös nopareilla. Se mikä ero huomasin välittömästi ja minkä testasin kummallakin autollani 4S- sekä 6S-setupilla deansiin verrattuna, että ajoaika piteni hieman(!)
Toinen minkä huomasin välittömästi oli se, että kumpikaan hobbywingin säätimistä ei tehnyt lipo-cutoffia puolitiessä, kuten ne aika usein voivat tehdä. Eli noparin cutoff iskee päälle, vauhti laskee ja auto pysähtyy, mutta heti tämän jälkeen autolla voi taas ajaa hetken ja tämä voi toistua X kertaa, kunnes nopari rupeaa vilkuttamaan punaista cutoff valoa ja sitten ei enää ajella. XT90-liittimillä sekä 2S- että 3S-akut sarjassa SCT Prolla sekä Xerunilla loppui meno ensimmäiseen cutoffiin ja punaisen valon vilkkumiseen.
Kolmas asia joka liittyy ylempänä mainittuun cutoffiin oli se, että kaikki akut olivat purkautuneet hieman tyhjemmiksi kuin ennen, eli pienen levon jälkeen niiden jännite oli 2S Genseissä karvan yli 3,5 volttia ja 3S Genseissä 3,6 voltin kummaltakin puolelta. Deanseilla nuo jännitteet olivat olleet 3,7V ja sen paremmalla puolen aina kun olen mitannut, eli lähes jokaisen ajon jälkeen (mittaan aina, että akkujen kennoissa ei ole erikoisemmin eroja ajojen jäljestä).
EDIT: testattu myös kolmannella, vanhimmalla akkuparilla truggyn 150A noparilla ja sama homma minkä jo ylempänä mainitsin: cutoff toimi "oikein", pidempi ajoaika, akuissa jännite ajon jälkeen hieman aikaisempaa alempi.
Loppuyhteenvetona voinen todeta, että XT90-liittimet ovat "ihan kivat" ja hyvä vaihtoehto deanseille ja ovat kohtuullisen edullisia. Varmasti parempiakin on olemassa, mutta tulipahan nyt tällä kertaa näihin vaihdettua eikä näissä nyt niin ihmeellisiä vikoja tuntuisi olevan, ainakaan omille vehkeille (sigu).