kv:n voisi suomentaa kierrosta/voltti. Toisin sanoen korkeampi kv:nen moottori kiertää samalla jännitteellä enemmän. Mutkia hiukan oikoen: 2s lipo ja 4000kv mosa niin kone kiertää n. 29000rpm. Vastaavasti 2000kv mosa puolet tästä.
Sopivan kv:n valinta onkin sitten kimurantimpi juttu. Tähän vaikuttavat auton paino, vetotapa, kokonaisvälitysuhde, akun kennomäärä, akun maksimipurkuvirta, noparin virran kesto, aiottu käyttö (rata vai bashing) ja tietysti kuskin mieltymys.
Painava auto nelivetoisena ja 4s akulla (kuten patterikasi) niin matala kv, n. 2200 tai sinne päin. Kevyt auto takavetoisena (niinkuin mun Losi22, pieni pinion) niin 4600kv Castle toimii hienosti.
Mitä korkeampi kv, sitä kovempi huippunopeus, mutta myös kovemmat virrat ja sitä kautta järeämmät sähköt tarvitaan (akku & nopari).
Vastaavasti välitytyksillä kikkailemalla saa laajan skaalan kv:ta toimimaan. Henkilökohtainen mielipiteeni on että kv:n kanssa ei kannata ahnehtia, varsinkin jos aikoo radalla ajella. Bashaus on sitten asia erikseen, kivaa sekin.
Jos lähipiiristä ei löydy kokeneempaa joka osaa ohjata sähköjen valinnassa niin ei muuta kuin kysymystä kotimaiseen rc-kauppaan, tyyliin: Mulla on tämmöinen auto, mikä olisi sopiva mosa?