Kirjoittaja Aihe: Lipo akkuja sähköfillariin  (Luettu 4762 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mitza

  • Tulokas
    • Profiili
Lipo akkuja sähköfillariin
« : 06.10.13 - klo: 22.44 »
Menee nyt hieman asian vierestä, mutta kuitenkin mielestäni riittävän läheltä.
Tuli hommattua sähkäfillari, enkä ole kovin tyytyväinen akkukapasiteettiin / kestoon. Akkuna toimii 2x 12V 12Ah akkua rinnan kytkettynä. Akkukotelo on melkoisen iso, sieltä löytyisi hyvin tilaa useammallekin lipolle. Olemassaolevaa johdotustakin voisi käyttää ja lähtisi edelleen avaimesta "käyntiin".

Olen harkinnut että voisi laittaa koteloon 2-4kpl 7S 5000mah lipoa sarjaan.  Tässä tuleekin ensimmäinen ongelma. Nimittäin näiden lataus? Onko balancerijohtoa aina pakko käyttää? Kuinka suuri on riski että akku ottaisi kipeää ellei sitä käytä? Jos akut olisivat sarjassa. Ajatellaan vaikka 15ah kapasiteettiä, voisiko ne ladata kaikki kerralla ja ilman balansointia?

Omistan Imax B6 laturin, ja tämähän ei tietenkään riitä 7s akuille. Eli mitä laturia suosittelisitte tulevalle kokoonpanolle? Multa löytyy 14v 20ah virtalähde, mutta tämäkään ei taida riittää tulevalle laturille, vai onko näissä latureissa joku systeemi (hakkuri tms?) joka muuttaa jännitteen isommaksi? Latausajalla ei ole väliä, akku lataantuu aina yöaikaan. Fillarilla poljetaan läpi kesästä talveen.

Ehdotuksia akkupaketeista ja latureista otetaan vastaan. Hobbyking on tuttu ja turvallinen satama itselleni.

Jonkin verran siis pohjatietoa akuista löytyy RC-autojen puolelta.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #1 : 07.10.13 - klo: 08.38 »
Miten akkumodin toteutatkaan muista lipojen lataus AINA valvotusti!

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #2 : 07.10.13 - klo: 20.50 »
Jos ne nykyiset akut on rinnan, niin 7kpl LiPoja sarjassa (7S-LiPo) tekee hieman liian suuren jännitteen. 2kpl 12V lyijyakkuja rinnan= 12V, mutta tuplasti amperitunteja yhteen akkuun verrattuna. Kun taas 7S LiPo= 25.9V nimellistä ja 29.4V max. jännitettä. Pikemminki useammalla rinnankytketyllä 3S LiPolla (11.1V nimellistä ja 12.6V max.) voisi tulla kysymykseen.

Edit: Ai niin, ei missään nimessä LiPoja latautuun ilman balatisointia, saati sitten millä sattuu laturilla. Miksikö? Lueskele vaikka ajankuluksi topicia: LiPojen turvallinen käyttö http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0

Tai noh ehkäö ilman balantisointia vois vielä niinkin mennä muutama lataus, jos kennot varmasti tasapainossa, mutta varsinkin uusien akkujen kanssa suositeltavaa käyttää balansoiti-toimintoa.
« Viimeksi muokattu: 07.10.13 - klo: 21.16 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Mitza

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #3 : 07.10.13 - klo: 22.07 »
No mulla meni taas rinnan ja sarjaankytkennät sekaisin. Olisin vaan voinut sanoa että fillarissa on 24v 12ah akkukapasiteettiä. Mielestäni Imax B6 ei ole huono laturi, mutta ei sovellu vain 7s lipoille.

Sanotaanko että perustiedot lipoista on hallussa, ja aina olenkin tähän saakka ladannut balancerilla niitä. Autossa on siis 2x 3s akkuja, jotka lataan erikseen.

Olisiko tässä kytkennässä nyt mitään oikotietä onneen? Eli jos homaisin 2kpl 7s 5000mah akkua, rakentaisin ne siihen nykyiseen koteloon turvallisesti = liposäkin sisään molemmat ja vetäisin balancerin johdot kanssa jotenkin helposti kytkettäväksi. Akkukotelohan tuosta lähtee aina irti ja virta-avain on itse kotelossa. Eli ei syötä pohjien pinneistä yhtään jännitettä ennenkuin avainta on käännetty.

Jos päädyn kahteen akkuun, niin mikä laturi? Riittääkö nykyinen virtalähteeni? (14v20ah turnigy)

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #4 : 07.10.13 - klo: 22.46 »
Mitenkähän tuo toimisi ihan vaan 6S lipolla? Niitä saa kuitenkin kaupasta ja kun se on lipo niin se kuitenkin pitää sen jännitteen tosi hyvin myös kuormitettuna. Minä varmaan keräisin jostain 2S tai 3S akkuja ja kokeilisin riittääkö se 6S. Jos se riittää, niin homma helpottuu merkittävästi.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #5 : 07.10.13 - klo: 23.03 »
Jep juu, itsekkin monesti oon meinannu sekoittaa noi kytkentätavat, tosin ihan muussa yhteydessä...

Ainakin 8S-LiPoille soveltuvat laturithan lataa luonnollisesti myös 7S-LiPoja. Esim. vaikkapa http://hobbyking.com/hobbyking/store/__12104__HobbyKing_ECO8_150W_7A_8S_Bal_Dis_Cyc_Charger_w_acc_.html tai http://hobbyking.com/hobbyking/store/__5606__Genuine_IMAX_B8plus_Charger_Discharger_1_8_Cells.html
soveltuisi 7S-akkujen lataamiseen, kahden 5000mAh-akun lataamiseen menisi reilut 2h, jos kennot mahdollisimman identtiset. Sopivan balancerilaudan ja haaroittimen kanssa tuolla lataisi molemmat auton 3S-akutkin samanaikaisesti. ;)

Nopeampaa latausta kaipaavalle vaikkapa http://hobbyking.com/hobbyking/store/__26137__Turnigy_Mega_300w_8s_Balance_Charger_Discharger_150w_x_2_.html
eli akku per laturilohko ladaten...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #6 : 07.10.13 - klo: 23.57 »
On oikotie onneen... UNOHDA LiPot ja laita LiFePO kennoja... 4s LiFePO = 12v lyijyakun korvike. Eli 8s LiFe on suoraan passeli sun pyörääs.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #7 : 08.10.13 - klo: 07.55 »
On oikotie onneen... UNOHDA LiPot ja laita LiFePO kennoja... 4s LiFePO = 12v lyijyakun korvike. Eli 8s LiFe on suoraan passeli sun pyörääs.

Ja tulee myös turvallisempi. Pitää vaan varoa syväpurkamasta niitä akkuja - riippumatta siitä, mitä litium kennoja sinne laittaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Mitza

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #8 : 08.10.13 - klo: 16.42 »
Kiitokset vinkeistä. Jommankumman laturin tilaan tuolta, mikäli tuleva järjestelmä sen vaatii.
Mitäs mieltä näistä http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14074__ZIPPY_Flightmax_8400mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html ? 2 kappaletta noita, niin johan pyöräilee!

Tosin oon kuullut että näissä pyörissä käytetään melko pitkälle samoja komponentteja 24v ja 36v ja jotkut ovat jopa laittaneet suoraan 36v akun 24v pyöräänsä. Noh pysytään nyt kuitenkin tässä 24v.

Jos ylläolevia akkuja laittaisi 2 kappaletta, niin mitenkä toimisi helpoiten lataus? Nykyisellä laturilla pystyisin lataamaan, mutta pitäisi ladata molemmat erikseen.
Tarkoitus on tehdä latauksesta mahdollisimman helppoa, että muutkin sen minun lisäkseni voivat hoitaa. Akkujen irroittelu / rinnankytkettyjen johtosarjojen muuttaminen joka lataukselle ei olisi kovin suotavaa. Balanceripuhat vedän akkukotelosta ulokupuolelle.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #9 : 10.10.13 - klo: 18.22 »
Sopiva rinnankytkentälauta vaikkapa hobbykingiltä, niin lataa vaikkapa nykyisellä laturilla yhtäaikaisesti... ;)

50W:n laturi, kuten vaikkapa iMax B6, ei toki ole mitenkään maailman nopein lataamaan 4S/ 16800mAh-LiFePoa (2kpl 4S/ 8400mAh-LiFePoja rinnan). Kuitenkin latausteho rajoittaa latausvirtaa 4S LiFePo-pakalla alle teoreettisen 5A:n maksimin. Esim. http://hobbyking.com/hobbyking/store/__12105__HobbyKing_ECO6_10_200W_10A_6S_Bal_Dis_Cyc_Charger_w_acc_.html
olisi käytännössä yli tuplaten nopeampi, ihan jo sen vuoksi, että lataustehoa on käytännössä nelinkertaisesti, vsaikkei teoreettinen maksimilatausvirta olekkaan kuin kaksinkertainen. Eikä maksa edes paljoa.

« Viimeksi muokattu: 10.10.13 - klo: 19.21 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« Vastaus #10 : 12.10.13 - klo: 13.03 »
Sattui niin, että huhtikuussa tein itse saman hankinnan, tosin  hommasin vain osat ja sähköistin oman vanhan.

Lyijyllä 24V 12Ah (yht 288 wattituntia, paitsi ettet voi kuluttaa kuin reilun puolet akusta tuhoamatta sitä.)
Jos vertaan omaan, niin saat varmaan 15-20 min jos et itse työskentele ollenkaan, vain näytteeksi.
Ja se siis edustaa tasaisella asfaltilla ?about 10 kilsaa? Riippuu kokonaiskuormasta paljolti tietty.

Jos kerran vauhti ja voima ei juuri nyt ole se mitä puuttuu, mainitset akkukapasiteetti / kesto, niin amppeereita lisää.
Litiumtekniikkaista en tosiaan päästä itse koskaan ilman ihmisen läsnäoloa lataukseen!
Enkä koskaan kokonaan lataa ilman balansointia. Joskus hopputilanteessa on akkuun laitettu pohjia ilman, ja vaihdettu toisen tullessa täyteen balansointitaitoiseen.

Ehdottaisin varmana nykytehot ylittävänä, mutta halpana ratkaisuna seuraavia:
1. Versio
Lyijytekniikkainen akku notkahtaa työssä volteistaan jopa kolmasosan, ja lipoakut ei, niin laita nykyisen laturisi osaaman verran kennoja sarjaan! 6S ! Pistät rahan/tilan verran niitä rinnan! *)
Laturista maximin turvalopetus pois päältä, niin se lataa isoa kauan.
Täyteen ladatut akut rinnan-Y-haaralla yhdeksi isokapasiteettiseksi.
6s+6s RINNAN-balansointijohdoilla keräät joka akun balanserin valvonnan piiriin.*)
 (huomioiden sen, että iso akku yhtähitaalla balansoinnilla voi tarvita päiviä tasaantumiseen, jos se ei ole lähes aina sitä saamassa.)

2. versio
Jos pelottaa katuminen, kasaa ne akut 2s tai 3s pinoista, niin voit käytellä rc- puolella pois..
 Tätä ratkaisua käytän lipo akuissa nni itse nyt.

3. versio
LiFePo akut ovat turvallisia, mutta kookkaanpia kapasiteettiin nähden.
Mulla on käytössä 1 setti, joten tiedän.  Tarvitsevat yötäpäivää toimivan balanserin (BMS-kortti) ja oieata volttimäärää osaavan laturin (3,3 volttia per kenno on  katkaisu.)
((Jatkan tän asian reunaa YV illalla kotoa.))
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2