Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 917250 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1350 : 01.09.09 - klo: 21.42 »
Oikeasti turha puida asia täällä, moottoreita tulee testiin ja sitten katotaan ketkä ovat kiinnostuneita lähettämään testikappaleet sen jälkeen aletaan vasta miettimään millä ajetaan. Täällä kympissä on ihan turha spekuloida yms. Säännöt tulevat kun ovat valmiit. Näistä asiaoista ei tarvitse vääntää ja kääntää kun ei muuta mitään. Opimme viimevuodesta sen että emme tee nyt sitä virhettä että aletaan huutoäänestykseen säännöistä ja rajoituksista lajiryhmä tekee asian kanssa päivittäin hommia eli antakaa työrauha ja katsotaan sitten kun saadaan jotain faktaa asioista. Tottakai meidän intressit on tehdä luokasta niin edullinen kuin mahdollista tietyissä realiteeteissa. Fakta on että halpa ja hyvä ei kävele käsikädessä ja tähän yritämme löytää järkevän balanssin, toivoisin että asian puiminen lopetettaisiin. Rakentava keskustelu on aina paikallanaa mutta ei juupas eipäs väittely.
« Viimeksi muokattu: 01.09.09 - klo: 21.48 kirjoittanut moukari »
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1351 : 01.09.09 - klo: 22.30 »
Eihän tässä ole mitään väittelyä vielä ollutkaan, ja jos tästä tähänastisesta höpinästä jotain on, niin ainoastaan hyötyä.
Ja olkoot vaikka vääntöäkin, niin ei siitäkään yleensä ole mitään haittaa.
Joko siitä on hyötyä, tai sitten ei mitään sääntöihin tai ihan oikeasti mihinkään muuhunkaan vaikutusta.

Vaikka aina saakin kuulla kuinka jostain asiasta vääntäminen on vaikuttanut jonkun harrastusintoon niin ihan oikeasti... Ei todellakaan... kyllä siinä on aina ollut taustalla jotain aivan muuta.
Kunhan on vain pitänyt keksiä syyksi joku tyhjänpäiväinen.

Ja se että ns. suljettujen ovien takana testaillaan pienessä piirissä jotain moottoreita, ei myöskään koskaan palvele suurta yleisöä.
Tämäkin on nähty moneen kertaan...
Kuinka kävikään sharkki kupin... kuinka käykään niin monelle eri asialle jossa vain joku pieni piiri päättää asioista, ilman että niistä on millään tavoin edes mainittu julkisesti missään.
Sitten vielä saa lukea/kuulla kuinka asiasta on puhuttu monille, kyselty porukan mielipiteitä jne... jaa... omien kavereiden.

No oli homma miten vaan niin...
Yksikään tiukka sääntö ei ole koskaan tuonut yhteenkään luokkaan lisää kuskeja
Ja kun jo nyt näkee että porukka haluaisi ajaa PAREMMILLA moottoreilla... ei niinkään kukaan halua enempää tehoa/nopeutta, vaan oikeesti parempia moottoreita... Ja siihenhän jälleen on fakta että ikävä kyllä nuo kisa pannut tuppaavat olemaan niitä jotka antavat eniten rahalle vastinetta niin luotettavuudessa, kestossa kuin myös helppoudessa.

Ja siis...
Ei ole turha puida asiaa täällä.
Nimenomaan TÄÄLLÄ tulee esiin suuremman osan mielipiteet, mietteet jne.
Tästäkin voi sitten ne hommista päättävät kaverit katsoa että mitä mieltä porukka on... pitäiskö kenties tehdä jotain... jne.
Eli kuten sanoin... tästä ei OIKEASTI ole mitään haittaa.
Korkeintaan herkkähermoisimmat ja kapeakatseisimmat vetävät herneen nokkaan... heidän häpeänsä.
« Viimeksi muokattu: 01.09.09 - klo: 22.38 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1352 : 02.09.09 - klo: 01.53 »
Olisko mahdollista saadaa alan harrastajat keskustelemaan aiheesta pöydän äärressä. Voisin kuvitella että parempaa lopputulosta saataisi aikaiseksi kuin täällä vääntäminen vaikka sitä nyt ei ole "viellä" tapahtunut.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1353 : 02.09.09 - klo: 01.58 »
Mahdollisesti...
Mikäli joku sen järjestää, ja siitä ilmoitetaan isoon ääneen julkisesti nimenomaan täällä foorumilla.

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1354 : 02.09.09 - klo: 11.52 »
Oli jo tossa aienmmin kesällä tapaaminen jossa keskusteltiin asioista ja niiden perusteella mennään nyt. Paikalla oli lähes kaikki sarjaa ajavat ja antoivat mielipiteensä asioista niitä nyt ollaan tarkasteltu ja mietitty mikä on järkevää ja mikä ei. Tarkoitus ei ole tappaa luokkaa vaan tehdä hommasta entistä mukavempaa. Mutta pelkään sitä ettei käy niinkuin viimevuonna että uudet harrastaja kaikkoa nettiäänestyksen takia. Kaikki testit yms käydään tasapuolisesti/puolueettomasti testaamalla ja sen jälkeen arviodaan mitä tehdään. Pyydän vain vähän malttia ja katsotaan mihen päästään.
« Viimeksi muokattu: 02.09.09 - klo: 11.58 kirjoittanut moukari »
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1355 : 02.09.09 - klo: 12.00 »
Kuten sanoin... Kun järkättäis ihan avoimia tapaamisia niin ne kaikki mielipiteet tulisivat julki ja perus harrastajatkin pääsisivät vaikuttamaan ja sitäkautta ehkä saataisiin paljon harrastajia mukaan.

Nimenomaan noi "suljettujen ovien takana" tehdyt kokoukset pienellä omalla porukalla ei oikeasti palvele koko harrastajakuntaa.
Siitä syntyy nimenomaan sitä vääntöä jne.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1356 : 02.09.09 - klo: 12.41 »
Ei ne mitään sisäpiirin kokouksia ole Hoke ollut. Sullakin on ollut mahdollisuus osallistua. Nää sällit jotka päättää ovat erittäinkin tietoisia kaikkien osallistuneiden kuskien mielipiteistä ja varmasti tietävät myös, mihin suuntaan pitää sarjaa kehittää. Moukari on ihan oikeassa, että täällä on turha paasata säännöistä huutoäänestyksellä. Sarja kehittyi huomattavasti edellisestä vuodesta ja ensivuodeksi tulee varmasti hyvin mietityt ja perustellut muutokset täällä spekuloituihin asioihin.

Annetaan työrauha työryhmälle. Täältä ja uskoisin myös muilta sarjaanosallistuneilta on 120% luotto toimikuntaan ja sen tekemiin päätöksiin. Ja ihan kaikkia ei ikinä voi miellyttää.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1357 : 02.09.09 - klo: 12.51 »
Joo joo... tietää tietää.
Olenkin vain kommentoinut tuota vastaan että foorumilla keskusteluista ei olis mitään hyötyä, vaan haittaa... eihän se nyt äijät näin oikeesti ole.
Mitään huutoäänestystä ei ole koskaan ollutkaan.
Porukka on tuonut ilmi omia mielipiteitään, niinkuin keskustelufoorumilla tapana on.
Se ei ole millään tavoin negatiivista vaan päinvastoin.
Ja juurihan mainitsit itsekin että tulee mahdollisesti muutoksia täällä spekuloituihin asioihin...
Eli miten ihmeessä tääkin moottorikeskustelu on jälleen kerran ollut vain turhaa huutoäänestys paasaamista???
Ei niin mitenkään, vaan rakentavaa keskustelua ja mielipiteiden esiin tuomista.
= lajia ja harrastusta mahdollisesti kehittävää... ei muuta.

Mullakin ollu mahdollisuus osallistua???
Missä on ollu kutsu/ilmoitus asiasta???

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1358 : 02.09.09 - klo: 13.38 »
Elikkä juttelin Pekan kanssa ja siirrämme GT-8 palaverin 14.6.2009 Tiistaille Toivottavasti moni pääsee tulemaan voitaisiin aloittaa siinä 17.30-18.00 välillä jos Keli on huono niin katsotaan joku kahvittelu paikka.

T:Jiri Jokinen

Siinä hokelle, kaikille avoin kutsu/pyyntö. Toimikunta tietää mitä tekee.
Moottoreista sen verran ettei mulla ole ollut Forcen kanssa mitään ongelmia enemmäkin GoHomen kanssa.
Renkaista että 4kpl on liian vähän väh 6kpl pitää olla koska jotkut ajaa kuluttavammalla tavalla vrt. minä/Ollinmäki. Ja minähän en päätöksiä tee, olen tosin kertonut mielipiteeni.

Ja kaudesta haluisin sanoa että oli hienoja kisoja kaikki paitsi eka osallistujien vähyyden vuoksi. Väännöt oli tasaväkisiä ja meininki oli tosi rentoa, eli poikkeuksetta kaikissa kisoissa oli hauskaa.
Porukka piti yhtä ja yhtään ei kiukuteltu. Iso kiitos kuuluu että saatiin ajaa LS-5 kanssa samoissa kisoissa ja rentoa menoa oli silläkin puolella.
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1359 : 02.09.09 - klo: 13.48 »

No oli homma miten vaan niin...
Yksikään tiukka sääntö ei ole koskaan tuonut yhteenkään luokkaan lisää kuskeja
Ja kun jo nyt näkee että porukka haluaisi ajaa PAREMMILLA moottoreilla... ei niinkään kukaan halua enempää tehoa/nopeutta, vaan oikeesti parempia moottoreita... Ja siihenhän jälleen on fakta että ikävä kyllä nuo kisa pannut tuppaavat olemaan niitä jotka antavat eniten rahalle vastinetta niin luotettavuudessa, kestossa kuin myös helppoudessa.

Ja siis...
Ei ole turha puida asiaa täällä.
Nimenomaan TÄÄLLÄ tulee esiin suuremman osan mielipiteet, mietteet jne.
Tästäkin voi sitten ne hommista päättävät kaverit katsoa että mitä mieltä porukka on... pitäiskö kenties tehdä jotain... jne.
Eli kuten sanoin... tästä ei OIKEASTI ole mitään haittaa.
Korkeintaan herkkähermoisimmat ja kapeakatseisimmat vetävät herneen nokkaan... heidän häpeänsä.

Tässähän Hoke nää tärkeimmät sitten olikin.
Racers Group Finland Team

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1360 : 02.09.09 - klo: 13.53 »
Renkaista että 4kpl on liian vähän väh 6kpl pitää olla koska jotkut ajaa kuluttavammalla tavalla vrt. minä/Ollinmäki. Ja minähän en päätöksiä tee, olen tosin kertonut mielipiteeni.

Ja kaudesta haluisin sanoa että oli hienoja kisoja kaikki paitsi eka osallistujien vähyyden vuoksi. Väännöt oli tasaväkisiä ja meininki oli tosi rentoa, eli poikkeuksetta kaikissa kisoissa oli hauskaa.
Porukka piti yhtä ja yhtään ei kiukuteltu. Iso kiitos kuuluu että saatiin ajaa LS-5 kanssa samoissa kisoissa ja rentoa menoa oli silläkin puolella.

Voi myös valita sellaset renkaat jotka kestää eikä, niitä  jotka on ne markkinoitten kalleimmat ja pitävimmät ja nopeimmin kuluvat.

Mun mielestä loppukautta kohti porukka tiivisty entisestään... ja rupes vetää samasta köydestä.
Racers Group Finland Team

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1361 : 02.09.09 - klo: 14.17 »
Ottamatta kantaa yksittäisiin asioihin, totean että GT-8 luokan kehitys oli menneellä kaudella erittäin positiivista, siitä kiitos kaikille, jotka hommaan ovat osallistuneet.

On selvää, että uuden luokan pystyttämisessä tulee vastaan kasvukipuja, niin tässäkin. Alkuperäinen ajatus oli se, että ns. RTR-paketilla voi tulla suoraan kaupasta kilparadalle ja vieläpä pärjätä siellä jos vaan ratinkääntäjän taitoja on.

Kokemus menneeltä kaudelta osoitti kuitenkin sen, että pakettien mukana tulevat moottorit eivät ole tarkoitettu raakaan kilvan ajoon radalla, josta syystä koneiden luotettavuus nousi usemmalla kuskilla ratkaisijan rooliin. Tällä nyt ei sinällään ole merkitystä lopputulosten kannalta, mutta itse kilpailutilanteen kannalta kylläkin. Toinen merkityksellinen seikka tässä asiassa on se, että vaikka ko. moottorit ovat hankintahinnaltaan edullisia, ei niitäkään halua uutta ostaa jokaiseen kisaan.

Myös muita pieniä tarkennuksia sääntöihin tullaan tekemään, mm. lämmittelyä aiotaan pidentää kahdesta kolmeen minuuttiin, finaaleiden ajo- ja lähtötapaa täsmenetään yms. Kuitenkin nämä muutokset ovat enemmän tai vähemmän kosmeettisia.

Myös rengas asiaa on puitu. On keskusteltu mahdollisesta yks´tyyppirenkaasta ja rengasmäärän rajoittamisesta. Myös nämä ajatukset lähinnä tasavertaisen kilvanajon ja kustannussäästöjen näkökulmasta.

Kaikenkaikkiaan sääntömuutoksilla pyritään siihen, että luokan kustannukset pysyvät kurissa ja että kilvanajaminen on tasapuolista ja mukavaa. Kuten useaan otteeseen olen todennut, GT-luokan "henki" tulee säilyä myös sääntömuutosten jälkeen.

Omalta osaltani toivon, että toimikunnan tekemää työtä maltetaan odottaa ja siihen olisi edes jonkinlainen luottamus. Ideahan on, että toimikunnassa hääräävät sellaiset henkilöt, jotka sinne on valittu nimenomaan kilpaa ajavien toimesta. Ukkoja voidaan vaihtaa jos luottamusta ei ole. Mutta niin kauan kun tällä systeemillä mennään, toimikunta on tekee lopulliset ehdotukset sääntömuutoksista AKK:lle, joka siunaa ne. Valitettavasti emme voi kutsua koko foorumia testaamaan moottoreita tai tekemään yhteisiä päätöksiä. Tiedän, että ne henkilöt, jotka tässä hommassa ovat mukana, pystyvät arvioimaan sääntömuutosten vaikutusta kokonaisuutena ja ottamaan huomioon myös ne ajatukset ja kommentit, joita tätä kautta ilmoille huudetaan.

I'll keep you posted  :cool:
Flying Calacucco

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1362 : 02.09.09 - klo: 15.10 »
Kilpailijoiden hyvästä yhteishengestä kertoo erittäin hyvin se, että kuskit toimivat ristiin eri erissä ajajien mekkareina + kaikki kuskit olivat samassa kasassa pitillä ja jos jollain oli ongelmia niin apua sai satavarmasti. Helpottaa todella paljon uusia kuskeja myös tulemaan kilpailuihin.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1363 : 02.09.09 - klo: 18.14 »
Valitettavasti emme voi kutsua koko foorumia testaamaan moottoreita tai tekemään yhteisiä päätöksiä. Tiedän, että ne henkilöt, jotka tässä hommassa ovat mukana, pystyvät arvioimaan sääntömuutosten vaikutusta kokonaisuutena ja ottamaan huomioon myös ne ajatukset ja kommentit, joita tätä kautta ilmoille huudetaan.

I'll keep you posted  :cool:

Totta... juuri näin...
Luottamusta on jne.
Ja kuten sanoit... nämäkin foorumilla heitetyt mielipiteet yms otetaan huomioon... niinkuin kuuluukin.
Siksi juuri "avauduin" sitä vastaan että täällä olisi turha näistä asioista keskustella.
Kun eihän se tosiaan niin ole, niin miksi sitten jotkut näin tulevat sanomaan ja ns tappamaan keskustelun.
Minä toki "uskallan" jatkaa tämän maininnankin jälkeen keskustelua ja mielipiteiden heittämistä... Juuri siitä syystä, että tiedän tätäkin keskustelua lukevan sellaisten henkilöiden jotka asioista päättää jne...
Sitä en tietenkään tiedä, onko minun tai muiden keskusteluun osallistuvien ajatuksia yms ajateltu päättävien elimien toimesta... en tietenkään voi tietää... Siksihän asioista keskustellaan, ja koska harvalla meistä on aikaa puhelimitse asioista keskustella tai edes kokouksia pidellä niin tässähän nämä porukan mielipiteet on nytkin erittäin hyvin tulleet esille.
Hyvä.

Jampat jotka tätä luokkaa vievät eteenpäin, ovat tehneet hyvää työtä ja uskon että tekevät vastaavaisuudessakin.

Ainoa oma eriävä mielipiteeni on jo ennen kauden alkua ollut se että kun sarja on uusi... Tehdään ensin mahdollisimman vapaat säännöt, jotta saadaan suoraan kokemukset kisatilanteessa.
Sen jälkeen on helppo lähteä tekemään niitä moottori / rengas sääntöjä kun tiedetään mikä on liikaa jne.
Näinhän on renkaiden osalta mentykin... Koska kokemusta ei renkaista ollut niin sallittiin kaikki henkeen sopivat.
Nyt on enemmän kokemusta... nyt voi lähteä miettimään olisiko ykstyyppirengas parempi juttu... mikä määrä renkaita sallitaan per kisa jne...
Ihmettelen vain miksi näin ei tehty myös moottoreiden suhteen.
Olisi varmasti tuonut ainakin kourallisen enemmän harrastajia... nyt oltaisiin tämän kauden jälkeen reilusti fiksumpia ja voitaisiin esim lähteä kieltämään liian kalliita moottoreita tai jotain.
Toisinsanoen se moottoritesti olis menny ihan itsestään siinä sivussa, katsellessa porukan kalustoa ja sen kulkupuolta.
Nyt tarttee tehdä paljon duunia moottoreiden testaamisen kanssa.

Eniveis... hyvä että sohaisin vähän muurahaispesää... Sai nähdä muidenkin mietteitä ja mielipiteitä... Sai myös nähdä mitä päättävät henkilöt ovat mietiskelleet jne.
Ja uudet harrastajat näkee myös että tämä topikki on aktiivinen... tämän eteen tekee moni taho vaikka mitä ja jokaisen mielipide pääsee ainakin esiin... mahdollisesti jopa eteenpäin jne.

Näinhän se pitääkin mennä ja näin sitä kehitystä pääsee tulemaankin.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1364 : 02.09.09 - klo: 20.19 »
Nyt kun tämän kauden kapinat lienee jo voittopuolisesti kamppailtu, niin mitenhän tuo on, onko pääkaupunkiseudulla miten puitteita ja tilaisuuksia koulutusajoille tms. sillä ajatuksella, että myöhäisherännäiset voisivat jo ruveta pohjustamaan ensi kautta?

Eli missä/milloin näillä voisi ajaa siten, että joku muu (kokeneempi) olisi nimenomaisesti saman luokan pelin kanssa kertomassa ja opastamassa? Voisi löytyä lisäkuskeja ensi kaudelle, jos moinen mahdollisuus löytyisi.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa AnttiL

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1365 : 02.09.09 - klo: 20.26 »
Renkaista että 4kpl on liian vähän väh 6kpl pitää olla koska jotkut ajaa kuluttavammalla tavalla vrt. minä/Ollinmäki. Ja minähän en päätöksiä tee, olen tosin kertonut mielipiteeni.


Toi rengas määrän rajoittaminen on vähän siinä ja tässä. Esim. minä en ajanut uusilla renkailla kummassakaan kisassa johon osallistuin. Kierrättelin vanhoja renkaita niin että käytin Hyvinkäällä finaalissa olleet renkaat Kouvolan alkuerissä ja finaaliin vaihdoin hieman paremmat käytetyt alle. Eli käytin Kouvolassa 8kpl renkaita. Kaikki nämä renkaat olivat kuluneita ja käytettyjä. Jos renkaita olisi saanut käyttää esim. vain 6kpl olisin joutunut ostamaan 2kpl uusia jotta olisin voinut ajaa kisan läpi.

Tämä vain yhtenä mielipiteenä toimikunnalle kun rengas asioita mietitään. Asioita rajoittamalla ei aina saada säästöä aikaan.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1366 : 02.09.09 - klo: 20.53 »
Eli missä/milloin näillä voisi ajaa siten, että joku muu (kokeneempi) olisi nimenomaisesti saman luokan pelin kanssa kertomassa ja opastamassa? Voisi löytyä lisäkuskeja ensi kaudelle, jos moinen mahdollisuus löytyisi.

Olis vielä tarkoitus mennä Tattikselle ajamaan, jos kelit vaan sallii. Minä en varmaan opastajana ole parhaasta päästä, mutta jaan kokemuksiani mielelläni jos joku niitä haluaa kuunnella.

Näyttää tällä hetkellä vaan sen verran sateiselta, että enimmäinen yritys voisi olla vasta ensi viikon puolella. Seurataan tilannetta.

Asioita rajoittamalla ei aina saada säästöä aikaan.

Hyvä pointti tässäkin.
Flying Calacucco

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1367 : 03.09.09 - klo: 08.25 »
Hoken kanssa hieman erimieltä tuosta moottoriasiasta. Eli siitä että olisi ollut enemmän porukkaa jos millä tahansa mosalla olisi saanut olla mukana. Silloin olisi varmasti kaikki ns. RTR-kuskit ja aloittelijat minä mukaanlukien jääneet pois kilpailuista. Kaikenlisäksi sarjan "suola" ja tarkoitus on olla se, että pienillä kuluilla saadaan näyttävä ja tasaväkinen sarja aikaiseksi. Mielestäni mentiin aivan oikein päin eli katsottiin ensin, mihin vakiopannuista oli, ja nyt mietitään parempia vaihtoehtoja.

Eikä moukari tarkoittanut etteikö renkaista ja moottoreista saisi keskustella, vaan tarkoitti että ei taas aloiteta huutoäänestystä ja juupas eipäs keskustelua. Kun se täällä tuppaa aina siihen menemään.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1368 : 03.09.09 - klo: 08.31 »
Kyllä olisi täälläkin tarkoitus mennä ajamaan tattikselle jos säät ja aika sallii. Tänne vain tähän ja Tattis topikkiin kyselyä, jos on menossa ajelemaan. Itsekin ihan aloittelija olen vasta ja vain 1,5 gallonaa ajettuna polttiksella. Ekan kerran käynnistin polttiksen ikinä kesällä. Jos vaan McJones samaan aikaan osut radalle, niin siellä saa heti kyllä apua kaikkeen liittyen. Itse pitäisi saada kanssa vain ajoa-aikaa alle sekä autoon säätöjen kokeilua, koska nyt säätäminenkin tapahtui käytännössä kisojen aikana. Rohkeasti mukaan vain.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1369 : 03.09.09 - klo: 11.24 »
Kevennykseksi.. http://www.youtube.com/watch?v=9UtYeuTzfg4

Makeeta menoa!

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1370 : 03.09.09 - klo: 17.02 »
Kevennykseksi.. http://www.youtube.com/watch?v=9UtYeuTzfg4

Makeeta menoa!
Pikkasen on MAKEE in-car kamera!!!!
Racers Group Finland Team

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1371 : 03.09.09 - klo: 21.39 »
Hoken kanssa hieman erimieltä tuosta moottoriasiasta. Eli siitä että olisi ollut enemmän porukkaa jos millä tahansa mosalla olisi saanut olla mukana. Silloin olisi varmasti kaikki ns. RTR-kuskit ja aloittelijat minä mukaanlukien jääneet pois kilpailuista. Kaikenlisäksi sarjan "suola" ja tarkoitus on olla se, että pienillä kuluilla saadaan näyttävä ja tasaväkinen sarja aikaiseksi. Mielestäni mentiin aivan oikein päin eli katsottiin ensin, mihin vakiopannuista oli, ja nyt mietitään parempia vaihtoehtoja.

Miksi et olisi ossallistunut RTR pannulla???
Kuten tullut niin moneen kertaan ja niin monessa eri lajissa todettua niin ei se pieni teholisäys tarkoita että on ylivoimainen.
Kuski sen tahdin määrää jokatapauksessa.
Nythän varsinkin kun renkaat eivät todellakaan ole mitkään ökypitävät niin ei pienestä teholisäyksestä oikeasti voi sanoa edes hyötyvän.
Pääsuoralla jos saat kaveriin metrin venytettyä etumatkaa, niin mutkassa se kaveri ottaa kuitenkin kiinni... jos vaan osaa ajaa.
Tämänkin totesin tattiksella ajellessani ihan perus RTR koneella... perus välityksillä jne.
Ekassa ajamassani kisassa ajamani auto ei todellakaan ollut suoralla se nopein auto.
Silti ratakierroksella selkeästi nopein.
Tokassa kisassa ei myöskään ollut nopein... joskin nopeimmasta päästä... Mutta jälleen ratakierroksella nopein.
Ja joka kerta ratakierroksella senverran nopeampi että aivan sama mikä tonnin tuuninki pannu siellä olis jollain ollu... Silti olisin edelleen ollut nopein.
Molemmissa kisoissa ajoin vieläpä käytännössä ilman ykkösvaihdetta.
Kakkonen meni siis silmään välittömästi kun auto vain liikahti.
Silti mutkasta tultiin luistolla ulos jne.
Kiihtyvyys oli jopa parempi kuin muilla kisatovereilla joilla oli vaihteet ihan kunnolla toiminnassa.
Ja tämä ratkasu oli mulla siis sen takia koska tehoa oli "liikaa".
Kakkosella sai senkin tehon paremmin tiehen, kun ei mennyt turhaan suditteluun ja sladitteluun homma.
Pito se on joka on ollut ainoa hidaste autoille.
Ja kun se pito on mitä on, ei sillä teholla edelleenkään olisi mitään voittanut.

Ja siis... Kun se olisi ollut eka kausi... Moni olisi saanut auton halvalla... ilman sähköjä ja moottoria.
Polttiskrossarista moottori ja sähköt...
Eiku baanalle.

Ja kuten sanoin... Sillä kaudellahan oltais opittu erittäin monesta moottorista aivan itsestään.
Siitä olisi ollut helppo sanoa että mikä on liian tehokas ja karsia kyseiset vaihtoehdot pois.
Sillon olis myös nähty nimenomaan niitä V-Speckejä radalla ja olisi saatu ihan suoranaista kokemusta kisatilanteessa että onko tehoa liikaa vai ei.
Tähänasti kyseiset koneet on tyrmätty käytännössä ihan suoraan ilman testausta.
Sanottu että ovat liian tehokkaita jne...
No jos ovat liian tehokkaita niin sittenhän eivät pysy radalla, ja ovat siis hitaita... joten mitä väliä??


Ja ihanko tosissaan tätäkin lajia harrastaa moni joka ajaa sitä vain sijoitusten takia???
En usko.
Et varmasti tturku sinäkään.
Vai jätätkö leikin sikseen jos joku vetää paremmin säädetyllä koneella susta pääsuoralla ohi?
En vieläkään usko.
Ensinmäinen kausi... Monia kiinnostaa... Moni myös tietää että siellä ei todellakaan mennä ajamaan hampaat irvessä siitä palkintopalli sijasta.
Sinne mentiin ajamaan alokaskausi läpi ja kokeilemaan minkälaisia autot on ja mihin niiden kehityksessä päästään...
Minä ainakin uskon että suurin osa ajoi tämän kauden aika rennolla meiningillä, eikä ollut niin kummosesti väliä mikä sijoitus oli.

En oo nähny formuloissa, rallissa tai missään muussakaan käyneen niin että kun kyseinen luokka on alottanut, on moottorit ollut rajoitetut niihin perus tuotantomoottoreihin.
Ja vasta ajan myötä lähdetty hölläämään nyörejä moottoreiden suhteen.
EI... vaan kaikessa on ensin sallittu... Todettu liian tehokkaiksi jne ja seuraavalle kaudelle rajoitettu... tämän jälkeen katsottu josko pitäis rajoittaa entisestään.

No mutta... Hyvä että saatiin ihan mielipide KESKUSTELU aikaiseksi.
Kiitos.

Ps: tuli mieleen viimetalvelta jälleen hyvä esimerkki kuinka sillä teholla ei oikeesti voita mitään.
Lippulaivassa jose voitti erään nelkkukrossi kisan, ajaen selvästi lussuimman pään moottorilla jne.
Hänellä oli 9.5T harjaton ja ikivanhat nimh akut.
Samassa kisassa oli ties kuinka lukematonmäärä kuskeja joilla oli jotain 5.5 tai jopa 3.5T moottoreita ja siihen päälle lipo akut.
Tehoeroa tuplaten.
Silti jose paukutteli nopeita kierrosaikoja ja voitti kyseisen kisan.
Toiseksi tuli Ari joka ajoin 8.5T koneella.
Jätkät ajo lussuimman pään tehoilla, mutta vei kisaa aika näytöstyyliin.
Muut kun eivät meinanneet pysyä radalla tehojensa kanssa.
Tuhlas tehoa suditteluun, keulimiseen jne.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1372 : 04.09.09 - klo: 08.48 »
Totta kaikki, mitä sanot hoke. Mutta jos kalliit pannut olis ollut sallittu, en olis sarjaa ollut ajamassa. Ehkä tyhmyyttäni. Mutta jos olis ollut kalliit pannut mahdolliset, niin varmasti olisi ollinmäet ja muut kärkikuskit ajaneet hipo pannuilla ja vielä lujempaa. Eli epäilen että erot nopeiden ja hitaiden välillä olisivat olleet suuremmat. Tällöin olisi tosin saatu tietoja eri pannuista.

Mutta luuletko että aloittelija uskoisi heti jos väität että ei se kirein pannu se nopein ole? Tuskin kun eka kysymys on aina että paljon se ja se kulkee  :laugh:

Ja nythän se tasoitti kun myös kärjet kärsi koneongelmista  :mrgreen:
Ja itse ajan puhtaasti hauskanpitomielessä enkä tosissaan rystyset valkoisena.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1373 : 06.09.09 - klo: 17.49 »
Hoke autot on menny kilometrin eteenpäin siitä mitä olivat silloin kun olit kaikista nopein yms ei kannata mielipiteitään perustaa siihen enää. Voin kertoa että yli nopeasta pannusta on hyötyä tasasella radalla ajamisesta, tietenkin olettaen että on kuski ketä sitä osaa paimentaa. Mutta oli nyt vaan pakko laittaa kun vertaat asioita niin pitkälle taakse tältä kaudelta ei ole kokemusta ja autot on aivan eri maasta. Voisin melkeen väittää jos mulla olisi ollut 1k € ratapannu niin olisinko voittanut kisan jos muilla olisi ollut rtr pannut tiedä hantä muttta etu olisi ollut suuri sen kympän minkä mutkissa häviää olisi kirinyt helposti suorilla.

Hoke oikeesti mun olisi helpompi sulattaa kaikki sun ideat jos olisi oikeasti ajanut 10 gallonaa GT autoa viimekesänä ja ollut toteemassa kaikkia hommia mitä ollaan käyty läpi sekä osallistunut aktiivisesti hommaan aikasemminkin kunv vain nyt. En sano että sun ideat on tyhmiä yms. kaikki ehdotukset ei täsmää todellisen tilanteen kanssa. Nyt en riitaa haasta vaan kerron kokemuksista mihen törmätty GT-sarjassa kaudella -09 Asioista on keskusteltu tosiaan niin kokouksissa kuin kisapaikoilla ja kuunneltu oikeasti harrastajien mielipiteitä. Sorry vähän hassu kirjotusasu pitkä mökkiviikonloppu takana,,,,,

toivoisin että täällä keskustelu ei vaan menisi siihen samaan eipäs juupas vääntöön kun
viime vuonna koska tiedän monen jättäneen leikin kesken sen takia.

T:Jiri

Itse ajoin kyllä oikeasti kilpaa ja harmittaa kun ei ole vielä Antin vauhdissa, Myönnän tämän ihan julkisesti ja epäilen ettei kukaan leikkimään mene kun korokkeelle kiipeää, vaan ajamaan kilpaa itseään tai muita vastaan.
« Viimeksi muokattu: 06.09.09 - klo: 17.53 kirjoittanut moukari »
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1374 : 06.09.09 - klo: 18.00 »
Yhyyy kun ei ymmärretä...

Ei ne autot oo kehittyny ennen mennyttä kautta mihinkään.
Nehän on samoja kuin millä itse ajoin.

Sanoinhan että se olis pitäny ekalle kaudelle sallia ne kaikki moottorit niin olis päässy helpolla kun olis kokemukset moottoreista tullut kuin itsestään.

Nyt joutuu tekemään homman vaikeamman kautta, eli lähteä kokeilemaan eri moottoreita... mutta ei kisatilanteessa saa kokemusta kuitenkaan.
Nyt kun testaatte niin joudutte lähes väkisin vain olettamaan niiden olevan hyviä kisatilanteessa jne.

Ja edelleen... jos joku on jättänyt leikin kesken foorumi äänestyksen takia, se on puhdas tekosyy.
Tai henkilön omaa tymyyttä...
He olisivat varmasti lopettaneet kyseisen lajin jo ensimetreillä kuitenkin.

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1375 : 06.09.09 - klo: 18.20 »
Yhyyy kun ei ymmärretä...

Ei ne autot oo kehittyny ennen mennyttä kautta mihinkään.
Nehän on samoja kuin millä itse ajoin.

Sanoinhan että se olis pitäny ekalle kaudelle sallia ne kaikki moottorit niin olis päässy helpolla kun olis kokemukset moottoreista tullut kuin itsestään.

Nyt joutuu tekemään homman vaikeamman kautta, eli lähteä kokeilemaan eri moottoreita... mutta ei kisatilanteessa saa kokemusta kuitenkaan.
Nyt kun testaatte niin joudutte lähes väkisin vain olettamaan niiden olevan hyviä kisatilanteessa jne.

Ja edelleen... jos joku on jättänyt leikin kesken foorumi äänestyksen takia, se on puhdas tekosyy.
Tai henkilön omaa tymyyttä...
He olisivat varmasti lopettaneet kyseisen lajin jo ensimetreillä kuitenkin.
Niinpä niin. En tiedä mistään mitään yms. ei oikeesti nyt jaksa kommentoikoon joku muu.    
« Viimeksi muokattu: 06.09.09 - klo: 18.24 kirjoittanut moukari »
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1376 : 06.09.09 - klo: 18.42 »
Joo ja jos kaikki pannut olis ollu sallittuja niin siellä olis sitten ajettu niillä 200-500 pannuilla joka ei ole linjassa sen kanssa, mitä luokalta haluttiin ja halutaan jatkossakin. Sinällään hyvä idea sallia krossipannut myös, mutta siinäkin pitää ottaa hankintahinta huomioon. Kaikkia pannuja sieltäkään ei voida ottaa mukaan jos halutaan pitää kustannukset kurissa. Ja toisekseen ainakin 2 viimeisen kilpailun kanssa ajettiin krossikilpailut päällekäin, jolloin sieltäkään ei olisi tullut osallistuja mukaan kisoihin. Mielestäni luokassa ollaan tehty aivan oikein päin ja ensikaudelle saadaan yhä parempi luokka aikaiseksi.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1377 : 06.09.09 - klo: 20.08 »
Yhyyy kun ei ymmärretä...

Ei ne autot oo kehittyny ennen mennyttä kautta mihinkään.
Nehän on samoja kuin millä itse ajoin.

Sanoinhan että se olis pitäny ekalle kaudelle sallia ne kaikki moottorit niin olis päässy helpolla kun olis kokemukset moottoreista tullut kuin itsestään.

Nyt joutuu tekemään homman vaikeamman kautta, eli lähteä kokeilemaan eri moottoreita... mutta ei kisatilanteessa saa kokemusta kuitenkaan.
Nyt kun testaatte niin joudutte lähes väkisin vain olettamaan niiden olevan hyviä kisatilanteessa jne.

Ja edelleen... jos joku on jättänyt leikin kesken foorumi äänestyksen takia, se on puhdas tekosyy.
Tai henkilön omaa tymyyttä...
He olisivat varmasti lopettaneet kyseisen lajin jo ensimetreillä kuitenkin.

Sorry, vaan, mutta tämä on ihan puhdasta skeidaa ja oman mielipiteen jankkaamista. Sä voit Hoke lopettaa tuon, asia on ymmärretty.
Flying Calacucco

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1378 : 06.09.09 - klo: 20.16 »
 
Ps: tuli mieleen viimetalvelta jälleen hyvä esimerkki kuinka sillä teholla ei oikeesti voita mitään.
Lippulaivassa jose voitti erään nelkkukrossi kisan, ajaen selvästi lussuimman pään moottorilla jne.
Hänellä oli 9.5T harjaton ja ikivanhat nimh akut.
Samassa kisassa oli ties kuinka lukematonmäärä kuskeja joilla oli jotain 5.5 tai jopa 3.5T moottoreita ja siihen päälle lipo akut.
Tehoeroa tuplaten.
Silti jose paukutteli nopeita kierrosaikoja ja voitti kyseisen kisan.
Toiseksi tuli Ari joka ajoin 8.5T koneella.
Jätkät ajo lussuimman pään tehoilla, mutta vei kisaa aika näytöstyyliin.
Muut kun eivät meinanneet pysyä radalla tehojensa kanssa.
Tuhlas tehoa suditteluun, keulimiseen jne.


Yksi asia jonka huomasin, jota kanssakilpailijoiden tulisi ehkä hieman miettiä, on että kun 4wd autoja oli 30, autoni ei ollut läheskään nopein, veikkaan että nopeuden puolesta olin noin 15 paikkeilla. Ajoin 5 kennolla ja 5.5 koneella.


Ketä tässä nyt uskoisi....

http://rc10.fi/index.php?topic=32812.0
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1379 : 06.09.09 - klo: 20.31 »
Joo tässä puhutaan nyt crossista millä ei oo muuten mitään tekemistä rata-autoilun kanssa ku 4 pyörää, näin karrikoidusti. Autot ei keuli yms. teho välittyy tiehen koko ajan ja ne on suunniteltu menevän tasasella ja isoilla tehoilla mihen ei taas krossit. Tohon sähkörossiin kyllä allekirjoitan ton teho homman vaikka itse ajoin 5.5lankasella ja lipoilla kisat 3:lle sijalle auto on helpompi ajaa pienemmillä tehoilla mutta rata-autossa lisäteho meinaa kovempia kierroksia, tämän voi kysyä keneltä tahansa kisakuskilta ketä ajaa nitro tourinkia/ GT-8:a. Alkuun kannattaa ajaa löysemillä koneilla mutta kun se on hanskassa niin lisää tehoa ja kymppejä läpeistä pois tämä on todistettu fakta! 
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-