Ilmoittaudun täältä Kauhavalta. Nyt on kisailuharrastus tauolla, mutta vois sitä ehkä jotain kantaa ottaa ja joskus käydä paikan päälläkin. Olen viime vuonna kiertänyt melkein kaikki Suomen sähkökrossi ulko- ja sisäradat SC2-10 luokan hännillä kisaillen, joten radat on kyllä tuoreessa muistissa. Tuo tuulipointti tulikin jo esille, etenkin juuri tuuppicorrit kärsii tuulesta eniten. Eli jotain puskaa kasvamaan alueen reunoille tuossa paikassa ehkä, tai tiivistä aitaa. Tai varikkoalue tuulen puolelle. Tai sitten vaan hyväksytään paikan mahdollinen tuulisuus. Tuulelta vasiten suojattua ulkorataa ei Suomessa taida olla missään, paikat on valiintuneet muilla ehdoilla. Oulun/Kiimingin Mäki-Hannuksessa taisi olla rata parhaiten tuulensuojassa. Metsän katveessa ja verkkoaita ympärillä.
Ajajakorokkeen sijainti mielellään niin ettei tartte vasta-aurinkoon tiirailla iltapäivällä ja illalla kun porukat yleensä joutaa radalle. Ja pääsuora ja tärkeimmät hyppyrit suurinpiirtein ajajakorokkeen suuntaisesti. Ajajakorokkeelle mittaa sen verran että kymmenkunta kuskia sopii ja pystyy kukin vähän valitsemaan paikkaansa.
Kaikki radat on olleet erilaisia ja omanlaisiaan. Joka radalla on ollut jokin "ongelma", jos niin haluaa nähdä, josta on ollut haastetta kisaajille. Kärjessä on kuitenkin ajettu aina tiukkaa kisaa, eli haasteet ei ole olleet ylivoimaisia. Ei muuta kuin mallaamaan miten rata kulkee. Itse olen haalinut halpoja ruokalautasia ratamerkeiksi, niillä on helppo tehdä suunnitelmaan muutoksia tai perustaa tilapäisratoja sorakentille.