Kannattaa lukea tämä
Uusi akkumääräys @ iltalehti
Eli lennolle ei saa ottaa matkatavaroihin yli 100 Wh edestä akkuja! Ts. jos nyt oikein ymmärsin tarkoittaa tämä, että lennolle saa ottaa maksimissaan esim pelkästään 2s (7,4 V) lipoja (100 Wh/ 7,4 V) 13,51 Ah edestä -> maks 2 kpl 6700 Ah akkua..! Ja tuolloin ohjaimessa ei saa olla lipoja, eikä lifejä muuten rajat paukkuu...
Ja tämä siis voimassa kuluvan vuoden alusta - kenelläkään jo kokemusta?
Jos tämä uutinen pohjautuu IATA:n rahtisääntöihin, niinkuin pitäisi, niin tuossa artikkelissa on niin paljon asiavirheitä etten paljoa lähtis matkasuunnitelmia tekemään tuon päälle.
Vuoden vaihteessa tuli siis uudet säännöt IATA:lta ja ne rajottaa lipojen siirtämistä kohtuu paljon, mutta siellä on myös niin paljon porsaanreikiä ettei sen pitäisi käytännössä muodostua ongelmaksi.
Hyvin lyhyt lyhyt versio:
yhdessä paketissa saa olla maks 100wh tai 8 kennoa tai maks 20wh per kenno.
Paketteja voi olla vaikka 100 lentokoneen kyydissä, sitä ei ole rajoitettu.
Jos kävelet sisään lentokoneeseen yks lipo vasemassa taskussa ja toinen oikeessa, ovatko nämä samaa pakettia?
tästä lukemaan lisää jos haluaa oikeesti perehtyä asiaan:
http://www.iata.org/publications/dgr/Pages/index.aspxTässä 2kk oon asian kanssa tehny duunia ja voin kertoo että harva osaa ja ymmärtää mitä tossa lukee vaikka he tekevät päivittäin asian kanssa töitä, joten en laskis sen varaan että turvatarkastuksessa osataan mitään mitä saännöt sanoo vaan heillä on jokin ohjeistus.