Kirjoittaja Aihe: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne  (Luettu 7494 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« : 26.09.08 - klo: 10.16 »
Kuinkas se nyt menikään....

LiPo-akuissa on tyypillisesti suositus purkamiseen liittyen 20C tai 25C ja uusimmissa kisakäyttöön tarkoitetuissa 30C. Tuo lienee keskimääräinen purkuvirta.

Haen faktaan perustuvaa tuntumaa siihen, miten kireällä koneella niillä uskaltaa ajaa ilman että valmistajan suositukset paukkuu (tai itse akku pahimmassa tapauksessa)?

Kysymys siis kuuluu kuinka paljon virtaa vie viriluokan kisakone tyypillisessä kisakäytössä? (Keskimääräinen / huippuvirta)

Taustatietoa omista muistiinpanoista Rajatorpan radalta (hyväpitoinen mattorata, pituus noin 95m)
-moottori GM Delta 6T (vastaa noin 3-3,5T Star-käämittyä), säädin LRP TC spec
-4600 mAh NiMh akulla ajoaikaa noin 5min 15sec
-4000 mAh Li-Po akulla ajoaikaa noin 7min (noin paljon pitempää ajoaikaa kuin NiMh'llä selittänee se, että punch oli niin kova ettei kaasua voinut kuin aivan lyhyesti käyttää pohjassa suoran alussa ja muualla ei ollenkaan)

Saisiko noista esille sen mitä C-arvoa lähellä mennään?

-jarkko (jonka pitkä matikka on pahasti ruostunut käytön puutteessa)
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Don

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #1 : 26.09.08 - klo: 11.44 »
Kait sen laskemallakin saa selville, mutta siinä taitaa olla niin paljon mutu tietoa mukana (moottorin kunto, diffien kireys, renkaat, maasto, jne), ettei siitä kuitenkaan tule tarkkaa tietoa. Mielestäni paras tapa olisi mitata tuo minkä moottori ottaa virtaa liikkeelle lähtiessä. Tosin hankala tuokin on mitata jos renkaat ottaa maahan  :grin:

Perusmittarilla voi mitata ampeerit laittamalla mittarin moottorin ja akun väliin. On myös olemassa pihtimittareita, jotka mittaavat virran johdon päältä liittimiä aukaisematta.
| Hobao Hyper 10SC |

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #2 : 26.09.08 - klo: 12.01 »
Ei tarvita mutua, kun käyttää vähän auton mukana liikkuvaa elektroniikkaa tuon selvittämiseen. Lisätietoja yhdestä hyvästä vaihtoehdosta eli data loggerista löytyy täältä: http://rc10.fi/index.php?topic=29611.0

Se suurin virta otetaan tietty paikaltaan kiihdytyksessä, ylämäkeen ja raskaimmissa maasto-olosuhteissa, joissa ajat. Laskeminen on jokseenkin mahdotonta, joten suositten tuota loggeria. Ei maksa mahdottomia, kun vertaa siihen mitä kaikkea sillä saa autonsa toiminnasta irti. Itselläni on tuo kiinni autossa kokoajan ja lisää antureita pitäisi ostaa, ettei tarvitsisi siirrellä niitä autosta toiseen.

Se perusmittari, sikäli tässä viitataan yleismittareihin, ei muuten riitä kuin 10A virtoihin ja saa olla aika pieni auto, ettei se ylity. Niissä mittareissa kun ei ole edes mitään sulaketta, vaan se on laakista vainaa tuo virranmittausominaisuus, jos tuo 10A ylittyy.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Don

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #3 : 26.09.08 - klo: 12.41 »
Paras tapa pn näköjään tuo loggeri. Hintaakaan ei tuolla pahemmin ole vrt kunnon mittariin millä tuon pystyisi mittaamaan ja loggerista saa trendin toisin kuin mittarista.

Mitä minulla on käytössä kärynnyt noita yleismittareita niin kyllä niissä on ollut sulakkeet. Tämä ei tosin poista sitä seikkaa, ettei sillä yli 10A kuormia mitata.
| Hobao Hyper 10SC |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #4 : 26.09.08 - klo: 12.48 »
Tässä itse asiassa haetaan laskukaavaa enemmänkin kuin ostovinkkejä.

Kiitokset kuitenkin kaikille kommentoijille. Penquinin Datalogger onkin melkoinen projekti sinänsä ja luin siitä mielenkiinnolla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #5 : 26.09.08 - klo: 13.05 »
Matematiikan osalta asia on kerto- ja jakolaskua, eli ei kovin vaikeaa. Sähköopista muistan PUIMURI kaavan, jonka avulla voi ratkaista monta yhtälöä tässäkin tarkoituksessa:

P=UI ja U=RI ja M:llähän sähkömies ei tunnetusti mitään tee..

P = Teho
U = Jännite
I = Virta
R = Vastus
Flying Calacucco

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #6 : 26.09.08 - klo: 13.14 »
Jarkon antamien tietojen pohjalta
Nimh: Keskimääräinen virta => 4600mAh / 315s ~ 53A (4600mAh = 4,6Ah) (315s = 0,087h)
Lipo: Keskimääräinen virta => 4000mAh / 420s ~ 34A (4600mAh = 4,0Ah) (420s = 0,117h)

Tämän varjolla tuo keskimääräinen purkuvirta jää lipolla ~8,5C eli selkeästi turvallisella alueella. Kysymys kuuluukin että missä seilaa nämä hetkelliset maksimi virrat? Yleensä lipoilla se sallittu maksimi on kaksinkertainen jatkuvaan purkuun nähden. Paras mittari lienee ilman sen suurempia mittalaitehankintoja on tunnustella akun lämpötilaa ajon jälkeen.

 Toki jos haluaa tarkkaa tietoa niin tuollainen eagle tree:n värkki on kyllä ehdoton http://www.eagletreesystems.com/. Nykyään moista loggeria tekee myös Novak joka on ehkä hieman kehittyneempi, ainakin mekaanisesti -> http://teamnovak.com/products/data_logger/2000_sentry/index.html. Itselläni on tuo Eagle tree joka välillä on auton kyydissä mutta vielä useammin lennokin...

Jarkko: Onneksi nämä oli lyhyitä laskuja niin ei tarvitse pitkää matematiikkaa...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #7 : 26.09.08 - klo: 15.37 »
Myös Novakia katselin ennen kuin tuon eLoggerin hankin. Hyviä puolia on ehkä parempi kotelointi ja pienempi koko. Toisaalta Novakilla ei voi logata yhtään mitään ilman lisähankintoja eli antureita. eLoggerilla saa jännitteen ja virran ja niistä laskettavan tehon ilman mitään lisukkeita. Lisäksi hintaero on aika huomattava.

Mitä tulee sen keskimääräisen virran laskemiseen, niin noihan se menee. Se vaan että akuille ilmoitettaan korkeampi C-arvo piikeille ja jotain jatkuvan ja piikin välille hetkellisenä arvona. Tuo hetki voi sitten akusta riippuen olla esim. 10 sekuntia. Vaikka keskimääräistä maksimivirtaa ei ylittäisikään, niin on mahdollista että jompi kumpi noista kahdesta muusta ylittyy autokäytössä ja tätä onkin sitten mahdotonta vain laskea. Sama päteen akun lisäksi myös nopariin eli sekin kestää jotain jatkuvana ja jotain muuta hetkellisesti tai piikkinä.

Kun lasket tuota keskimääräistä noin, niin jätä 10-20% pelivaraa siihen mitä akulle ilmoitettaan maksimi C:ksi. Valmistaja ilmoittaa sen kuitenkin uudelle akulle ja osa valmistajista liioittelee enemmän ja osa vähemmän.

Datalogger muuten paljastaa, että siitä NiMH-akun kapasitteetista (mAh) tulee käytettyä paljon vähemmän kun meno jo hyytyy verrattuna LiPoon. Että se siitä kapasiteetista, vaikka antaahan se jotain suuntaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #8 : 27.09.08 - klo: 01.18 »
Se perusmittari, sikäli tässä viitataan yleismittareihin, ei muuten riitä kuin 10A virtoihin ja saa olla aika pieni auto, ettei se ylity. Niissä mittareissa kun ei ole edes mitään sulaketta, vaan se on laakista vainaa tuo virranmittausominaisuus, jos tuo 10A ylittyy.
Mutu tietoa, itse asiassa perusmittareissa ON sulake, olen vaihtanut kerran omastani ja hyvin toiminut senkin jälkeen. Dataloggeri on tosiaankin simppeli vehje, hankinnassa itsellänikin.
« Viimeksi muokattu: 27.09.08 - klo: 01.25 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #9 : 27.09.08 - klo: 14.14 »
Mutu tietoa, itse asiassa perusmittareissa ON sulake, olen vaihtanut kerran omastani ja hyvin toiminut senkin jälkeen. Dataloggeri on tosiaankin simppeli vehje, hankinnassa itsellänikin.

Yhtä paljon on "mutua" tuo väite siitä että niissä olisi sulake. Toisissa ehkä on ja toisissa ei ole. Itselläni tuossa parikin mittaria, joissa lukee "10A max unfused" ja yllättäen noista toinen on hajalla, kun on virrat päässeet liian koviksi. Sisältä ei myöskään löydy minkäänlaista sulaketta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa PEPI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #10 : 27.09.08 - klo: 19.11 »
Kyllä mulla ainakin Fluken mittarissa on sulakkeet. :grin: :grin: :grin:   Sitä en tiedä, että onko niitä muiden valmistajien mittareissa.

Sulakkeen tarkoitushan on juurikin suojata yleismittaria liian suurenta virralta virtamittauksessa (en viittis hajottaa ainakaan Flukea jollain virtamittauksella, maksaa meinaan vain sellaisen n.300€). Jos mittarissa ei ole sulaketta niin voihan sen rakennella vaikka mittajohtimeen.  :wink:

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #11 : 27.09.08 - klo: 21.36 »
Meiltä löytyvissä, edullisimmissa mittareissa (Mastech) on ainakin sellaiset virtasillat, eli sopivan paksuisesta materiaalista tehdyt hyppylangat, jotka rajoittavat virran n. 10A:n (Lanka siis katkeaa yli 10A:ssa)

Flukeissa, Metermaneissa, Wavetekeissä, Agilenteissä, Metrixeissä Appoissa ja Amprobeissa On vaihdettavat sulakkeet.

 
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #12 : 27.09.08 - klo: 21.43 »
Minä kirjoitin että perusmittari. Tarkoitin siis niitä, joita saa kympillä tai kahdella. Pakko olla itsellä sellaiset käytössä kun lapset käyttävät niitä välillä, niin ei viitsi kalliimpia jättää niiden ulottuville hajotettavaksi. Ajavat kuitenkin tehtävänsä siinä kun pitää mitata kulkeeko sähkö jostain läpi.

Noita kaikkia merkkejä en tunne, mutta jotenkin tulee mieleen, että esim. yksikään Fluke ei mene kategoriaan perusmittari tai sitten se johtuu siitä että kaikki mun käyttämät Fluket ovat olleet kaukana mistään perusmittareista, niin ominaisuuksien kuin hinnankin osalta.

AE-Mod: missäs hintaluokassa nuo mainitsemasi mittarit liikkuvat? Sanotaan nyt vaikka alkaen hinta, sillä yläpäällä niin merkitystä ole.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #13 : 27.09.08 - klo: 21.46 »
Mastechin edullisin MAS830L maksaa veroineen noin 12,78€  :grin:

Löytyy kaikki tarvittavat mittaukset ja taustavalo.
Patterit sekä mittajohdot mukana.

9 Eurolla saa....
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa PEPI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #14 : 27.09.08 - klo: 21.57 »
Onhan tämäkin aika kallis mittari mutta, kun ottaa huomioon laadun niin??? Tiedän monia Fluken mittareita, jotka on palvellut monia vuosia ja mitään vikaa niissä ei ole ilmennyt ja ovat olleet kovassa ja välillä ei niin osaavissa käsissä.

 http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=FF010F100&infosivukoodi=FLUKE-114

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #15 : 27.09.08 - klo: 22.08 »
Tuosta puuttuukin jo sitten virtapuoli kokonaan....

Ja meiltä saa tuonkin halvemmalla.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #16 : 27.09.08 - klo: 22.23 »
Hyvä tietää mistä tulee ostamaan edullisen mittarin kun seuraavan kerran tarvitsee uutta. Mitä tulee siihen kestävyyteen, niin sellaista mukana kuljetettavaa mittaria en ole vielä nähnyt, mitä juniorit eivät hölmöyksissään saisi mekaanisesti rikki. Aika moni tykkää myös pahaa siitä kun jättää ulos vesisateeseen tai pakkaseen muutamaksi päiväksi. Sitä kun ei innoissaan aina muista kerätä kaikkia työkaluja takaisin paikalleen. Toisaalta juuri siitä syystä nykyisin jokaisella työkalulla on autotallissa oma paikka ja yksikin puuttuva työkalu näkyy heti, eikä vasta sitten kun seuraavan kerran tarvitsisi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #17 : 28.09.08 - klo: 10.11 »
ainakin hiilellisillä koneilla ja 4200 mah akuilla noita virtoja saatin testattua robitronicin säätimellä, joka keräsi dataa muistiin. ja silloin (7-lankaiset koneet) kun akku tyhjennettiin 5 minuuttiin, niin maksimivirrat touringeilla oli siinä 200-230 A tienoilla. ja keskivirran nyt saa laskettua helposti, kun 4200 mah akku tyhjennetään n. 5 min 15 sekuntiin. eli siitä vain laskeskelemaan.

luulisin, että jos hiilettömillä akku tyhjennetään tuohon samaan aikaan, niin maksimivirratkin ovat samankaltaisia.

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #18 : 28.09.08 - klo: 20.24 »
Moottorin vattitehostahan saadaan virtamäärä laskettua. Eikös se lue koneen tarrassa tai jossakin?
Jere M

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #19 : 30.09.08 - klo: 16.59 »
Kuinkas se nyt menikään....

LiPo-akuissa on tyypillisesti suositus purkamiseen liittyen 20C tai 25C ja uusimmissa kisakäyttöön tarkoitetuissa 30C. Tuo lienee keskimääräinen purkuvirta.

Haen faktaan perustuvaa tuntumaa siihen, miten kireällä koneella niillä uskaltaa ajaa ilman että valmistajan suositukset paukkuu (tai itse akku pahimmassa tapauksessa)?

Kysymys siis kuuluu kuinka paljon virtaa vie viriluokan kisakone tyypillisessä kisakäytössä? (Keskimääräinen / huippuvirta)

Taustatietoa omista muistiinpanoista Rajatorpan radalta (hyväpitoinen mattorata, pituus noin 95m)
-moottori GM Delta 6T (vastaa noin 3-3,5T Star-käämittyä), säädin LRP TC spec
-4600 mAh NiMh akulla ajoaikaa noin 5min 15sec
-4000 mAh Li-Po akulla ajoaikaa noin 7min (noin paljon pitempää ajoaikaa kuin NiMh'llä selittänee se, että punch oli niin kova ettei kaasua voinut kuin aivan lyhyesti käyttää pohjassa suoran alussa ja muualla ei ollenkaan)

Saisiko noista esille sen mitä C-arvoa lähellä mennään?

-jarkko (jonka pitkä matikka on pahasti ruostunut käytön puutteessa)

Taisi olla Jarkon testeissä Ni-MH akku myös 5kennoinen jolloin ajoaika on huonompi kuin 6kennolla (tästä on vaikka kuinka paljon mittausdataa, syytä en osaa sanoa).
Toiseksi, ehkä sillä LIPO akulla riittäisi laiskempikin kone siihen foameilla ajoon. Vai muistaako joku ajaneensa 6 kennolla 3.5T kaltaisella koneella sisällä?  :wink:
Ei se tosin väärin oo hauskaa pitää!  :mrgreen:

Lisäksi jos otetaan huomioon että Ni-MH akusta saadaan ulos vähemmän mitä sinne ladataan häviöiden vuoksi muuttuu nuo laskut hieman, mutta se on taas toinen juttu  :azn:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kuinka lasketaan moottorin ottama virta jne
« Vastaus #20 : 30.09.08 - klo: 18.07 »

Taisi olla Jarkon testeissä Ni-MH akku myös 5kennoinen jolloin ajoaika on huonompi kuin 6kennolla (tästä on vaikka kuinka paljon mittausdataa, syytä en osaa sanoa).
Toiseksi, ehkä sillä LIPO akulla riittäisi laiskempikin kone siihen foameilla ajoon. Vai muistaako joku ajaneensa 6 kennolla 3.5T kaltaisella koneella sisällä?  :wink:
Ei se tosin väärin oo hauskaa pitää!  :mrgreen:

Lisäksi jos otetaan huomioon että Ni-MH akusta saadaan ulos vähemmän mitä sinne ladataan häviöiden vuoksi muuttuu nuo laskut hieman, mutta se on taas toinen juttu  :azn:

-hyvä havainto, siis nimh oli 5-kennoinen. (Olipa huonosti annetut lähtötiedot  :angel:)
-kokeilun yksi tarkoitus oli verrata tehoja, joten muut parametrit pidettiin ennallaan
-sopivampi moottori olisi todennäköisesti joku 4.5T ja silläkin menisi lujaa
-hauskaa pitää ollakin ja sen takia kovasti koitan joka suuntaan markkinoita osallistumista Kapinoiden TSF-luokkaan  :mrgreen:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi