Hyvää keskustelua ehdottomasti! *peukku*
Sama ongelma vaivaa lähes kaikkia luokkia kaikissa maissa. Oma henkilökohtainen näkemys on, että ongelma on suurelta osin jäsenhankinnassa 5-10 vuoden takaa, jolloin seurat eivät ole tehneet riittävästi duunia, ehkä on ollut hyvä tilanne ja uusia ei ole virrannut lajiin juuri sillon, eikä ole saatu entiseen malliin myöskään houkuteltua junnuja mukaan. Porukka ikääntyy, tulee muita menoja ja aika enemmän kortilla. Myös aktiivisesti kisaavana näen itse tuon kalenterin tekemisen siten, että aikaa pitää olla kausien välillä, jotta homma ei oikeasti vie 1-2 viikonloppua kisojen parissa samassa lajissa läpi vuoden. Siksi talvikaudella kisa per kuukausi on mielestäni maksimitahti marras-maaliskuu -akselilla, ja kesällä taas toukokuu vastaa syksyn syys-lokakuun treeniä ja valmistautumista kesään - ei Oulussa ole päässyt ulkona ajamaan kuin vasta reilun viikon verran savibaanalla. Siinä ainakin yksi syy, miksi tämän keskustelun ulkopuolisissa luokissa ei ole niin paljoa tältä seudulta kuskeja mukana, kun kaudesta puolet on jo tässä vaiheessa kesäkuuta ajettuna.
Ihan mielenkiintoista seurata RCGP suosiota, erittäin hyvää duunia mielestäni, alkukankeutta vielä mukana, muttei sitä voi laskea millään tapaa arvoa laskevaksi tuolle sarjalle, lähinnä vaikuttaa ettei kaikki tiimit ole vielä heränneet tuohon ajatukseen, tai sitte protestoivat, en tunne ns. kasiporukan meininkejä, joten arvailua vaan.
Kun uusia naamoja ei tule mukaan, hommat kasaantuu harvoille ja valituille. Ja sitä kautta kuihtuu entisestään, jollei tule kavereita mukaan ylläpitämään ratoja jne. Ulkomailla mone seurat on kaupallisia, tai radat siis, joten suoraan vaikea verrata suomalaiseen toimintaan, jossa radat voi olla kaupungin mailla, ja joista ei edes voi saada ratamaksuja aikaiseksi ylläpitokustannusten maksuun. Puhumattakaan natsimaista yhdistyslakia, joka käytännössä kateellisten maassa poissulkee palkan maksamisen talkoolaisille, joka viimestään tappaa sen innon pitää yhteisiä puitteita kunnossa edes nimellisellä korvauksella. Tuossa mielessä tämä maa on aivan totaalisen rikki mielestäni, yhdistyksiä kohdellaan likipitäen kuin yrityksiä nykyään. Mietinpä vaan, monikohan seura tätä menoa lajissa kuin lajissa tai harrasteessa joutuu ajamaan toimintansa alas.
Kisoja on mielestäni myös tavallaan liikaa, mutta aiemmin kerta-SM käytöntöön siirtyminen tappoi loputkin isot kisat, joten en näe sille tarvetta, ainakaan en kannata itse missään määrin. Kerrastapoikkimestaruuskisa ei kuvaa vuoden ajan lajin eteen tehtyä työtä lajissa, jossa useimmat ajavat vähintään yhtenä päivänä viikossa.
Mutta lajiryhmän jäsenenä ja kilpailunjärjestäjänä ymmärrän myös sen, että tarve ns. rennommille kisoille on olemassa, enkä nyt tarkoita että pitäisi saada juoda bisseä vaan että organisaatiota saisi keventää harjoituskisojen tasolle, jolloin ilmoitus kisasta AKK:lle riittää, kunhan kisalla on kilpailunjohtaja nimettynä (2vkoa ennen tapahtumaa). Tuo laskee kustannuksia järjestämisessä, ja myös sitä kautta laskee kynnystä tulla ajamaan, koska sitä joillekkin vastustusta aiheuttavaa lisenssiä ei ole pakko hankkia. Tai ainakin ei tarvi tehdä soitto ja meilirumbaa että saa jäsenyyden ja lisenssin kuntoon ennen kisaa.
Mutta joo - nämä kaikki on asioita joihin jokainen voi vaikuttaa osallistumalla enemmän seuransa toimintaan. Pienikin panos ja oma-alotteisuus tuo PALJON positiivista henkeä toimintaan, pienelläkin hommalla on tekijänsä, muutoin monesta pienesä ja monesta isosta tehtävästä tulee aikamoinen taakka muutamille.
-Vesa