Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hount

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 29
91
Sähköautot / Vs: M8e ?
« : 06.01.12 - klo: 21.01 »
Tässä vielä tuo vanhempi ja vähän pidempi ketju.

http://rc10.fi/index.php?topic=38911.0

Tuolla toisessakin ketjussa todettu se tärkein pointti. Ei riitä kuskeja ilman ettei se vaikuta muihin luokkiin. Ja vaikka itse kaikkein mieluiten kisaisin M8e:llä, niin en halua tehdä sitä muiden luokkien kustannuksella. Toistaiseksi kaikki SM tai pelkästään kerhokisastatuksella kulkevat luokat ovat sääntöjen, kisaajien ja kaluston puolesta valmiimpia kisaluokiksi kuin M8e.

Joskus aikoinaan (2005?) kun aloitin 1/8 polttiskrossin SM ja silloisen Hobao Cup kisasarjan, niin kalustolla oli vuosikymmenten perinteet ja suurin uudistus noista ajoista on ollut "Losi" -tyyppinen ohjaus jossa raidetangot eivät kiinnity ackermanlevyyn vaan suoraan varsiin ja varsien välisen tangon pituutta säätämällä jne... äsh, taas meinasi karkaa tekniseksi jargoniksi. Eli pointti oli se että 1/8 polttiskrossi on luokkana aika valmis. Ei tule mitään "ensi vuonna kaikki muuttuu" -settiä. Okei, koneiden käyttövarmuus kasvaa joka kehitysiteraatiolla, mutta teknisesti luokka on aika vakaa. Sääntökirjaan ei jouduta kajoamaan jne. Asia on täysin toisenlainen M8e:n kanssa. Jokainen säädinsukupolvi, uudet moottorit ja isoin harppauksin kehittyvät Lipoakut tuovat M8e luokkaa vuosi vuodelta lähemmäs Suomen pienille harrastajamäärille soveltuvaa vakaata luokkaa.

Nyt M8e on ikäänkuin polttiskrossi sähköistettynä. Muuta vastaavaa luokkaa ei ole jolle löytyisi melkein täysin samanlaiset vastineet polttis- ja sähköpuolelta. 1/10 sähkö ja polttisturistitkin ovat täysin eri puusta veistettyjä. Siinä missä M8e ja M8 ovat noh... voimanlähdettä vaihtamalla kaksi samaa autoa. Eli oma mielipiteeni olisi että odotellaan nyt hetkinen ja katsotaan josko markkinoille tulisi halpa ja kestävä moottori/ säädincombo ja sitä kovakuorista "The 4S" -akkua odotellessa. (Ei yhteyksiä JQ Productsin The tuotteisiin)
Sitten kun kalusto on valmis ja kukkaroystävällinen, niin M8e:stä voisi tulla sellainen polttiskrossin rinnakkaisluokka. Tiedän että sähkö ja polttisautoilla on omat vannoutuneet kannattajansa ja kovin helposti ei kukaan vaihda sitä pääsääntöistä luokkaa tuon rajan yli. Sähköpuolen kisailu on keskittynyt enimmäkseen 1/10 koon "pikku"autoihin, ja siksi uskonkin että Suomesta löytyy vielä muutama kuljettaja jota ei ole kiinnitetty johonkin kilpaluokkaan.

Toivottavasti M8e:stä olisi jonain päivänä tuohon, tarjoamaan helppo, mielekäs ja kustannuksiltaan houkutteleva kuranlennätysluokka heille jotka eivät jaksa "pikku"autojen nysväystä tai nitrokoneen etulaakerin vaihtoa.

 - Hount

92
Sähköautot / Vs: M8e ?
« : 05.01.12 - klo: 10.26 »
Aluksi patterikasit olivat lähinnä kulmaraudalla ja rälläkällä rakennettuja konversioita joiden ajo-ominaisuudet ja kestävyys oli kaatumatautia ja osteoporoosia sairastavan kirahvin luokkaa.

Seuraavaksi kun tästä ongelmasta päästiin ja alkoi tulemaan sarjavalmisteisia konversiokittejä yleisimpiin merkkeihin, niin ongelmaksi tuli toimintasavujen karkaaminen. Kun puhutaan 2500W moottorin akselilta mitatuista tehoista, niin jokainen ymmärtää että silloin pitää ymmärtää lopettaa ajaminen pienimmänkin epäilyksen kohdalla. Näin ei kaikki tehneet ja siksi jokainen on varmasti lukenut siitä että patterikasin nopeudensäätimestä, moottorista, liittimistä tai akusta on karannut toimintasavut. Toistaiseksi toimintasavuja ei ole ehditty keräämään talteen ja teknologia niiden palauttamiseksi takaisin elektroniikan sisälle on hyvin lapsenkengissä.

Myöhemmin kun kuljettajien tietoisuus sähköjen sietokyvyn rajoista lisääntyi ja markkinoille tuli aina vaan kestävämpiä ja paremmilla suojilla varustettuja nopeudensäätimiä niin ongelmaksi muodostuivat akut. Kuka vaan voi omaksi huvikseen ajella pehmeäkuorisilla akuilla, mutta kun yhtälöön lisätään 20 muuta autoa ja rataa pitäisi kiertää koko päivä, niin tuosta tulee äkkiseltään päivälle niin paljon ajoa että voiko kukaan yksin edes luvata ettei tulisi puhkaisemaan yhtä pehmeäkuorista akkua vuoden ajoilla?

Markkinoilla on jo 4S kovakuorisia akkuja (2+2S ei kelpaa, koska 4mm putkiliittimistä ei joka tilanteessa tule liittimen kuumentumatta sitä virtamäärää läpi jota 3,5 kg krossari tarvitsee)

Nyt kun kaupoista löytyy:
  • 4S kovakuorisia akkuja
  • suoraan valmiita patterikaseja tai saman valmistajan konversioita
  • riittävän kestäviä nopeudensäädin & moottori -comboja

Niin kuljettajat ovat saaneet aivan tarpeekseen koko patterikaseista. Monelle se kasikoon auto ei ole se juttu vaan sähköllä kuran lennättämisen voi hoitaa esim. CORRilla. Ja Suomen kokoisessa maassa ei yksinkertaisesti riitä harrastajia kaikkiin luokkiin. M8e luokan pahin kilpailija on polttiskrossi ja polttiskuskeilla (vaikkain suurin osa treenaa myös sähköautoilla) on usein sähköautoja kohtaan pieniä antipatioita. M8e autojen karu ja kivinen tie nykypäivään on osaksi ollut edesauttamassa polttiskuskien sähkövastaisuutta.

Eli nyt kun kaikki tekniset esteet M8e luokan tieltä on raivattu pois, pitäisi jostain syntyä uusi sukupolvi kisaajia jotta ei lähdetä repimään muita jo olemassaolevia luokkia tyhjäksi. Sitten kun tulee patterikasikisat, niin tässä ainakin yksi kiinnostunut. Voin ottaa osaa myös muuhun toimintaa, sääntöjen kirjoittamiseen, järjestelyihin jne. koska se aika ja mielenkiinto ei ole pois muista luokista.

Ja joo, tälle aiheelle on jo ketju. Voisikohan ystävälliset moderaattorit lukita tämän tai miten parhaaksi katsoo. Voin tuoda intoni myös siihen "viralliseen" viestiketjuun jos sellainen näistä hajanaisista M8e keskusteluista saadaan esiin.

 - Hount

93
Hei,
luin keskusteluja joissa vuoroin haukutaan mad forcea ja vuoroin kehutaan maasta taivaaseen. Onko kyoshon monsterit todellakin niin huonoja kuin jotkut väittävät vai ovatko ne jotka haukkuvat kyoshoja vain niin kokeneita harrastajia että kyosho ei kelpaa?
Itselläni on yksi kyoshon pureten alpha ep josta vasta nyt viidentenä vuotena hajosi ensimmäiset osat. Joten itse olen ollut tyytyväinen kyoshoon. Keväällä olisi uuden auton hankinta tulossa kuvioihin joten mietin onko tuleva auto kyosho vai jokin muu, esim. Hpi.

Ei Kyoshossa merkkinä ole mitään vikaa, mutta Kyoshon RTR-autoissa on käytetty joitain hieman ärsyttäviä ratkaisuja jotka pakottavat kuskin käymään varaosakaupoilla tai sijoittamaan puolitoistakertaisesti auton hankintahinnan verran viritysosiin jolloin auto vastaa alunperin suunnilleen samanhintaista muiden merkkien vastaavaa autoa.

Oikeissa käsissä Mad Force Cruiser on varmasti ihan passeli auto, kunhan on valmis elämään sen kanssa että moottoria vaihtaessa joudut ostamaan joko kalliilla samanlaisen "halpismoottorin" tai sitten moottoripukit ja alkukäyrän uuden "standardin" moottorin kanssa.

 - Hount

jos haluat hyvän crossarin niin hommaa Kyosho inferno neo race spec.  :cheesy:

Ketjun aloittaja kysyy Mad Force Cruiserista ja ehdotat Buggyä? hmm... ja "hyvä krossari" voidaan ymmärtää nyt väärin kun ehdotat Kyoshon kilpamallista karsittua halpaversiota. Tuo Infero Neo Race Spec on mihin tahansa hyvään krossariin verrattuna ihan hirveää RTR-kuraa jonka kruunaa ensimmäisenä päivänä kulunut säkillinen vara & viriosia. Kyosholta löytyy myös ne hyvät krossarit jotka eivät kanna "Neo" nimeä.

 - Hount

94
Polttisautot / Vs: mikä moottori vanhaan läjään?
« : 04.01.12 - klo: 10.09 »
Ei tuohon autoon kannata sijoittaa paria kymppiä enempää. Sata euroa on jo aivan liikaa konerempasta, kun sen jälkeen auton voimansiirron odotettu elinikä on siellä kolmen tankillisen paikkeilla. Varaosiahan ei noin vanhaan autoon enää järkevästi saa ja jos tuolla meinaa jatkaa ajelua, niin tulee satasen panostuksesta äkkiä 500 euron paukku ja käsissä on edelleen sama vanha hapero auto.

150-200e riittää jo johonkin RTR-pakettiin forumin myyntipalstalta jolla pääsee sen verran alkuun että huomaa onko tämä harrastus itseään varten.

 - Hount

95
Polttisautot / Vs: Monsteri vai truggy?
« : 03.01.12 - klo: 21.27 »
Kuka käskee ostamaan ne kyoshon hinnakkaat optioaluiskarit kun sinne voi sovittaa myös muiden valmistajien halvemmat ja yhtä laadukkaat aluiskarit joihin saa sitten sen korjaussarjan.

EDIT:sori ot

Itse en halua ajella autolla joka on koottu ties mistä sekaosista, vaan haluan harrastaa autolla jonka kaikki varaosat saan yhdeltä valmistajalta. Iskari on huono esimerkki, kun ne harvemmin tuppaavat hajoamaan, mutta esimerkiksi ohjauspalat Kyoshon RTR-autoissa on usein valettua alumiinia tai heikkolaatuista komposiittimuovia. Kyoshon omat CNC alumiinipalikat maksavat n. puolen auton verran. Paikalle toki sopii varmaan viidenkymmenen erilaisen auton CNC-alumiiniset ohjauspalat. Jos toisen muun merkkisen CNC-palan onnistuu hajottamaan, niin paikalle harvoin voi laittaa edes väliaikaisesti alkuperäistä palaa ohjausgeometrian muuttumatta. Siksi kannattaa pysyä aina yhden valmistajan osissa ja suosia valmistajia joihin saa varaosat useasta liikkeestä. Toki noita pingpongilasta tilattuja halpoja tuningosia voi ottaa pakkiin sen verran ylimääräistä että hajonneiden tilalle voi vaihtaa samanlaisen tilalle, mutta jos pysyttelee saman valmistajan osissa kuin koko muukin auto, niin voi olla melko varma että niin kauan kun autoon saa ylipäätään mitään varaosia, niin siihen löytyy tarvittaessa kaikki varaosat suunnilleen samanlaisella toimitusajalla.

 - Hount

96
Polttisautot / Vs: Monsteri vai truggy?
« : 02.01.12 - klo: 15.04 »
Onkos tuossa Kyoshossa komposiittirunkoiset iskunvaimentimet?

Tuossa hieman ratsastetaan kalliimpien Kyoshon kisa-autojen niittämällä tiellä. Neo:lla on vähemmän tekemistä Kyoshon MM voittaja-autojen kanssa kuin Fiatilla Ferrarin kanssa.

Sen rahan minkä säästät Kyoshon RTR-autossa ostohetkellä saat upottaa viisinkertaisena vara- ja viritysosiin.

Kyosholla on kyllä oikea suunta autojen kehityksessä.
Nyt ei näy enää pianolankaa kovinkaan monessa paikassa.
Vara- ja viritysosatarjonta on sellainen josta moni muu valmistaja saisi ottaa mallia. Kyoshon autoissa osat myös sopivat päittäin mallien ja mallisarjojen välillä kiitettävän hyvin. (tosin tästä on osaksi kiittäminen siitä että about kaikki autot ovat Infernon sukua, eli suunnittelun lähtökohtana on ollut Kyosho Inferno jotain, mihin on sitten laitettu halvimmat mahdolliset palikat kiinni jotta hinta on saatu painettua kilpailukykyiseksi)

Monsteri vs Truggy kysymyksessä olen samaa mieltä jo aikaisemmin vastanneiden kanssa. Truggy menee melkein sieltä mistä monsterikin, mutta on yleensä huomattavasti helpompi ja mukavampi huoltaa ja Truggyn ajo-ominaisuudet on jotain aivan toista luokkaa kuin suurimman osan monstereiden.

Aloitusviestissä olevilla Losin ja Kyoshon truggyillä on vaivainen 40 puntaa hintaeroa. Tuolla pienellä sijoituksella nyt säästät rahasi takaisin ensimmäisten ajopäivien aikana jo yksinomaan käynnistyksen helppoudessa.
Losissa tulee siis kunnollinen vetostartiton moottori ja starttiboksi.

RTR-autojen kiusana on usein vetostartillinen moottori joka osaamattomissä käsissä ei aiheuta muuta kuin harmia ja katkenneita vetonaruja. Jos vetonarun saa kestämään, niin tuo vetostartin puoleinen pääty alkaa jossain vaiheessa vuotamaan ja joko vetostartti luistaa tai kone vetää ilmaa ja kehittää kivat käyntihäiriöt.

Kyoshon Neo:n servovarret ovat oivallinen esimerkki Kyoshon RTR-autojen "sieltä missä aita on matalin" -tyylistä. Ei sillä etteikö kaikkia servonvarsia saisi rikki, mutta nuo kyseiset muovilevyt on aikamoista ässää ensimmäisen ratapäivän jälkeen.

 - Hount

97
HPI / Vs: Hpi vorza Flux HP
« : 28.12.11 - klo: 11.27 »
Jos ne on jo hukassa, niin hankaloituu tuo homma, eikö?

Ei voi olla noin vaikeaa. Ota pakista joku random ruuvi ja koita sopiiko se kierteille (vinkki, ko. koneen kiereet ovat M3)

Sitten otat hammastikun tms. ja mittaat kuinka pitkälle se menee sinne koneeseen sisälle ennen kuin ottaa kiinni siihen käämejä suojaavaan lasikuitukiekkoon. Sitten mittaat tuon hammastikun koneen sisälle mahtuvan pituuden ja marssit kauppaan ja ostat 2,5mm kuusiokokopäillä varustettuja hieman hammastikun pituutta + moottoripukin paksuutta lyhyempiä M3 ruuveja kovimpina mahdollisina (12,9)

Tarkemmin muistellen Vorzassa moottori ei kiinnitykkään moottoripukkiin kannun päädystä, mutta tuota samaista ohjetta mukailemalla on myös mahdollista löytää muidenkin ruuvien koko.

Ja jos kannun pääty on päässyt irtoamaan ja kone "hieman haisee" niin eiköhän se ole sitten aika entinen kone jos sillä on ajettu vielä. Huoltoa ja huoltoa! Koskaan et voi huoltaa autoasi riittävän paljon! Käy useammin läpi löysät ruuvit ja älä unohda laittaa ruuvilukitetta sinne mihin sitä kuuluu!

 - Hount

98
Polttisautot / Vs: Polttoaineista?
« : 21.11.11 - klo: 09.03 »
En tiedä onko Modeltechnics muuttanut "reseptiään" vuosien varrella, mutta vuosina 2005-2007 kun itse tuli aktiivisemmin ajettua, niin huomasin että Modeltechnicsillä koneen säädöt muuttuivat enemmän päivän mittaan kuin O'Donnelilla tai Byronilla. Ja kun koneen otti auki ensimmäiseen etulaakerin huoltoon, niin Modeltechnicsillä ajetun koneen kiertokanki, kampiakseli ja kaikki hankaamattomat kohdat olivat keltaisen värin peitossa. Myös männän päällä oli iso musta pinttymä mitä ei ole muilla polttoaineilla ajetuissa samanlaisissa koneissa.

 - Hount

99
Polttisautot / Vs: ilmanputsari
« : 18.11.11 - klo: 23.23 »
Piper Cross merkkistä ilmasuodatin materiaalia Ajattelin Kokeilla Tuossa Autossa mutta Pitääkö huokosuudentakia säätää kaasutin uusiksi?

Mikäköhän on tuo auto?
Jos on nitropeli, niin en suosittele mitään muuta kuin rc-auton ilmansuodatinkäyttöön tarkoitettuja KERTAKÄYTTÖISIÄ vaahtomuovisuodattimia.
Huokoisuuden takia harvemmin joutuu säätämään konetta, koska suodatinta ei vaihdeta mihinkään muuhun tuosta rc-käyttöön tarkoitetusta, oikeanlaisella ilmansuodatinöljyllä öljytystä vaahtomuovisuodattimesta.

Ja sitten tuohon viestin kirjoitusasuun kannattaa vähän panostaa. Mikä ihmeen idea aloittaa jokainen sana isolla kirjaimella? Ja yhdyssanavirheet on aika helppo spotata kunhan jaksaa vähän nähdä vaivaa viesin lukemiseen ennen sen lähettämistä.

 - Hount

100
Polttisautot / Vs: Nitrokoneet yleisesti
« : 31.10.11 - klo: 15.42 »
Ennen kuin tämä topicci karkaa kokonaan käsistä, niin vetokäynnistimellä varustettu kone on mahdollista saada käymään väärinpäin. Näin yhden tällaisen tapauksen missä kone kävi todella huonosti ja parin yskäyksen jälkeen lähti käymään väärinpäin. Piti vähän hieraista silmiä ja raapia päätä että mitäs tuossa kävi. Auton omistaja sammutti auton vauhtipyörästä ja vetäisi koneen uudelleen käymään. Latvia 2005.

Vähääkään kulahtanut vetokäynnistimen yksisuuntalaakeri luistaa kun voima tulee sisäakselilta. Tuossa tilanteessa jos menee vetämään vetokäynnistimestä koneen pyöriessä väärinpäin nappaa laakeri kiinni ja kone joko sammuu tai repii vetokäynnistimen narun vetokäynnistimen sisään.
En sitten tiedä oliko tuossa latvialaisen tai virolaisen kaverin autossa yksisuuntalaakeri vai tuommoinen kiilaratkaisu. Kuitenkin vetokäynnistin ja kone kävi väärään suuntaan.

Huonoissa säädöissä oleva kone lähtee yllättävän helposti käymään väärin päin. Tyhjäkäynnillä liian aikaisin syttyvä ilma-polttoaine seos potkaisee koneen käymään takaperin koska nitrokoneiden vauhtipyörä on niin kevyt ettei se yksinään riitä pakottamaan konetta seuraavalle tahdille. Siinä vaiheessa kun koneessa on kierroksia ja vauhtipyörän apuna on koko voimansiirto + renkaat, niin kone ei enää pääsekään käymään väärin päin. Tosin siinä vaiheessa kun koneen saa kiertämään niin paljon että kytkin on ottanut kiinni, niin harvemmin kone on enää niin huonoissa säädöissä että lähtisi käymään väärin päin.

 - Hount

101
Radiolaitteet / Vs: Failsafen lisäksi kuminauha patentti
« : 21.10.11 - klo: 15.00 »
Jos kaasutin jäätyy ja sen takia auto karkaa niin ei siinä auta feilitkään.

Bensa-autossa toki tappokytkin voi auttaa, mikäli tietysti sähköt vielä futaa.

Ihmetyttää kyllä että miten kaasari voi jäätyä aivan yhtäkkiä juntturaan, ilman että yhtään alkaisi varoittelemaan toimimalla ensin tahmeasti.

Varsinkaan kun kaasuttimen lämpötila nitrokoneissa on siinä ~90°C
Bensakoneesta en ole koskaan mitannut, mutta luulisin siinäkin että kaasarin lämpötila on ~sama kuin lohkolla.

 - Hount

102
Radiolaitteet / Vs: Failsafen lisäksi kuminauha patentti
« : 20.10.11 - klo: 13.51 »
Failsafet on aikalailla turhia kapistuksia siinä vaiheessa kun autosta katkeaa virrat.
Se kapistus kun kuitenkin tarvitsee virtaa käskeäkseen kaasun pois päältä.

Kuminauha toimii kaikissa tilanteissa.
Sen tarkoitus on ainoastaan vetää kaasu pois päältä siinä tilanteessa kun virrat katkeaa, tai servo ei syystä tai toisesta saa käskyjä vastaan.

Eli kuminauha pelastaa jopa toimimattomalta faililtakin.

Näsäviisastellaan sen verran että siltä tuo kuminauhakaan ei pelasta jos servo "hitsaa kiinni" Yhden kaasuservon eläessäni hajoittaneena tiedän että tuokin on täysin mahdollista. Tosin silloin ei ollut kiinni kumilankaa koska ko. servo oli sen verran jäykkä virrat sammuksissa ettei järkevissä rajoissa oleva kumilanka olisi jaksanut vetää kaasua nollille. Ja tuossa tilanteessa kun auto vihdoin sammui, niin oli kova ihmetys kun kaasuservoon poltti melkein sormet ja varresta vääntämällä ei liikkunut mihinkään.

 - Hount

103
Sähköautot / Vs: Hpi:lta uusi auto
« : 18.10.11 - klo: 09.34 »
Pitäisikö otsikkoa muuttaa hieman kuvaavammaksi? Esim. HPI 1/5 sähköauto tai HPI:lta 1/5 "Baja Flux?"

 - Hount

104
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 13.10.11 - klo: 16.59 »
Leopardithan tehdään samalla tehtaalla kuin castlen tuotteet, eli samoja vehkeitä löytyy eri kuorissa ja paljon halvemmalla hinnalla.

Ei oo ainakaan aiemmin tehty. En usko että tehtäisi nytkään.

http://rc10.fi/index.php?topic=33335.msg530328#msg530328

 - Hount

105
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 03.10.11 - klo: 08.27 »
Senverran korjan, että nippuside on hyvä keino pillin kiinnittämiseen ja moni kisakuski myös käyttää niitä.

Minulla on tuntunut olleen vähän huonoa tuuria noiden nippusiteiden kanssa. Joko kestää tai sitten hajoaa ekalla tankillisella. Yleensä pidin ihan vaan varmuuden vuoksi pilliä vielä nippusiteellä kiinni ja silti se nippuside jäi joskus radalle vaikka pillin varsinainen kiinnitys oli ihan ehjä.

 - Hount

106
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 01.10.11 - klo: 13.25 »
Mulla kans on nyt mennyt kytkinlaakereita aika paljon, eli n:joka ajokerralla. Entisillä laakereilla (ovat vieläkin tallessa) niin oli Hyper 7 moottorin mukana tulleet kytkinlaakerit ja niillä ajoin ihan oikeasti n.5gallonaa, ennekuin oli niin paljon klappia niissä että oli pakko vaihtaa (nykyään slässissä etupyörien hexien muunnos sarjassa :grin: ). Ja ne kesti, oli miten paljon välystä tahansa tai miten vähän. Sitten ostin jostakin uusia laakereita ja niitä vaan meni illassa aina yhdet ja vielä niin pahasti että kuulista ei ollut tietoakaan ja kytkinkello söi melkein tankkiin reiän... Että onko laakereissa oikeasti muka niin paljon laatueroja että näin käy?! Risoo joka kerta ottaa kone ja kaikki irti ja vaihtaa yhet laakerit, kun niin paljon väljyyttä tai sitten menny tohjoks. On kokeiltu jopa niin isoakin välystä että kerran söi jo yhestä kellosta rattaatkin pois... ja aina pitänyt sellaisena välystä että mahdollsimman pieni ääni kuuluu rattaistosta ja kun pitää ''isosta'' rattaasta kiinni ja kytkinkellosta heiluttelee niin on pieni välys ja pitkittäis suunnassa juuri suunilleen sen verran kuin HOKE tuolla kertoi.

Kaverin käyttämät keraamiset laakerit taas kestää paljon paremmin!

Niin ja pakoputken tiivisteitä menee kans aina illassa yks, kun karis joskus radalle se pakoputken kiinnitys härpäke niin nyt on pilli nippusiteella mutasuojassa kiinni, niin se on kans yleensä rikki. Ei siis moottorin ja pillin välinen tiiviste, vaan alkukäyrän ja pillin välinen tiiviste...
jospa ens kesänä pitäis vaan polttis kamat hyllyllä ja surruuttelis sähköllä :roll:

Veikkaanpa että ensimmäisten laakerien kanssa sinulla on ollut shimmiprikat oikeissa väleissä ja kytkin on siksi ollut pitkäikäisempi. Toki laakereissa on eroja, mutta jos saat joka ajokerralla kytkinlaakerit rikki, niin sitten on kytkimen pitkittäishimmaus pielessä. Joko sisempi laakeri hankaa ulkokehältään kytkinpaloihin tai sitten laakerit ovat "litistettynä" ruuvilla kasaan.

Ja jos et vaivaudu ostamaan uutta pakoputken kiinnikettä, niin ei varmaan tarvitse ihmetellä miksi noita alkukäyrän ja pillin välisiä tiivisteitä menee rikki? Ei nippuside kestää kuumuutta ja tärinää ja sitten kun se nippuside menee poikki, niin se pilli alkaa hakkaamaan sitä silikonista tiivistettä ja ei aikaakaan kun tiiviste on puhki.

Eli säätöä ja uudet osat rikkoutuneiden ja kadonneiden tilalle eikä mitään purkkaviritelmiä.

 - Hount

107
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 01.10.11 - klo: 13.21 »
Näyttäis siltä että noi kytkinpalojen kiinnitystapit hinkkaa kelloon,eli lisää shimmejä tuohon akselille ennen lakuja.
Eli, rc sanasto - Suomi sanakirjaa käyttäen....
Olean (arvaan) että shimmejä pitäis olla lisää vauhtipyörän kiinnittävä mutterin ja ekan kytkinlaakerin välissä? Jos näin on, niin mootorin aksiln pituus loppuu kesken. :huh:

Ei ruuvin ja laakerin väliin, vaan siten että tuo kytkinkello siirtyy kauemmas noista kytkinpalojen tapeista. Eli sen moottorin puoleisen kytkinlaakerin ja kytkimen väliin laitat vaikka 0,2mm shimmiprikan ja tarkistat moottori irti autosta ettei mikään hankaa. Sitten kokoat kytkimen loppuun ja lopuksi laitat tuonne ulomman laakerin ja ruuvin väliin riittävän määrän shimmiprikkoja jotta kytkinkellon pitkittäisvälys katoaa kokonaan ja sitten poistat yhden 0,2mm shimmiprikan ja lopuksi tarkastat vielä välyksen, näppituntumalla pitäisi olla sellainen... noh, sellainen että sormin tunnet pienen välyksen, mutta ellet rupea tarkemmin tihrustamaan, niin silmillä ei pitäisi normaalinäköisen huomata tuota kytkinkellon pitkittäistä liikettä.

 - Hount

108
100cc 2-sylinterinen ja -tahtinen 4WD 3:lla diffillä ja 600mm akselivälillä.

Tuo proggis alkoi siis tänään 5mm pohjalevyn teolla.

Oujee! onkin saanut odottaa pitkään kunnollista RC-rakennusprojektia seurattavaksi.

 - Hount

109
Polttisautot / Vs: Ferrari F2007 Rakennus-topic
« : 26.09.11 - klo: 11.51 »
Ville/Hount, tiedän kyllä Kyosho vastaisuutesi mutta minusta kohdistat nyt väärään osoitteeseen, kyseessähän on DeAgostinin tuote eikä Kyosho eikö vain. (Kyosho nyt sattuu olee osien valmistaja kaiketi)

Jos haluaa F1 mallin niin eipä ole paljon vaihtoehtoja Serpent kun ei enää valmista omaansa. Sellaisenahan tuo on hieno.

Mika/GT Warrior, en pura tässä mitään Kyosho vastaisuuttani. Ko. auto on kallis ja teknisesti kyseenalainen valmistajasta, suunnittelijasta tai tehtaan nimestä huolimatta.

 - Hount


110
Polttisautot / Vs: Ferrari F2007 Rakennus-topic
« : 26.09.11 - klo: 11.00 »
En oo nähnyt muissa driftereissä tuommoista ongelmaa ettei ohjaus keskitä.

 - Hount

111
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 22.09.11 - klo: 14.23 »
Juu.. siis ihan alimmaiseksi.. tuo on metallinen, kun liikkeessä ei nylon prikkoja ollut. Nylon voisi olla mielestäni vielä parempi. ainakin tuo tukee sitä vartta, kun se komposiittireikä on suurentunut.
rungot maksaa 25 €/2 kpl, ja prikat 10 kpl n. 1€  :laugh:

HALT! siis et kai laittanut sen kokoista prikkaa että se ottaa kiinni tuohon iskarin varteen? Tuohan tuhoaa varren pinnoitteen heti. Nyt äkkiä se prikka pois sieltä tai ainakin suurennat sitä reikää sen verran että se vain litistää noita o-renkaita hieman.
Ja oikea korjaus olisi ostaa tuohon iskarin korjaussarja. Jos valmistaja ei myy, niin vaihda merkkiä.

 - Hount

112
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 21.09.11 - klo: 09.49 »
Pohjalle???

Eli ihan vaan iskarin varteen männän alle?

Mikäli tosiaan siihen laitoit niin noilla ei ole mitään vaikutusta tiivistämiseen siinä kohdassa.

Vesihän ei tunnetusti mitään kovin tiivistä edes tarvitse kun se ei itsestään tule läpi, eli vesitesti ei todista yhtään mitään.

Todennäköisesti tuo prikka on siellä rungon ja sisemmän o-renkaan välissä. Näin ainakin itse tein pikakorjauksen. Litistää o-renkaita vähän lisää kuitenkaan ahdistamatta iskarin toimintaa.

Oikea ratkaisu on kuitenkin hankkia uudet tiivisteet ja jos valmistaja ei niitä myy, niin vaihtaa merkkiä.

 - Hount

113
Polttisautot / Vs: Polttoaineista?
« : 21.09.11 - klo: 09.41 »
Tosin helpompaa, turvallisempaa, järkevämpää jne on hankkia valmista tavaraa.

ana100: Tuossa ylempänä on lainattu kaikki tarpeellinen mitä tarvitsee tietää polttoaineen kotitekoisesta valmistamisesta. Jos kuitenkin välttämättä haluat tietää niin esim. täällä on keskustelua asiasta.

Pikemminkin niin, että jos joutuu kysymään forumilla kuinka tehdä kolmea ainesosaa sisältävästä liuoksesta tarkan seossuhteen, niin kannattaa ostaa polttoaine vastaisuudessakin kaupasta.

 - Hount

114
Heh, laitoin neljä kpl noita tilaukseen. ~19,40 EUR yhteensä.
Tuo kahdella vaa'alla ja korokepalikalla punnitseminen toimii jos alustassa on etu- ja takapäässä ihan keskellä kolo mihin tuon tapin voisi asettaa. Kaikissa autoissani sellaista ei ole. Tarkemmin ajateltuna eihän noilla vaaoilla kauheesti laiteta 1/8 autoja vaateriin ellei tee kikkailuja. Noh, ei ollut kovin kallis sijoitus noiden pienempien autojen punnitsemiseen.

Missäs täällä käytiin sitä keskustelua siitä miten tuo auto pitää punnita? Ilmeisesti jouset olisi hyvä jäykistää tms. ettei se pääse vaikuttamaan balanssiin? Kun auton saa tasapainoon ilman jousien vaikutusta, niin puolin ja toisin identtiset jouset ei sitten sitä tilannetta siitä muuta? Paitsi sitten kun laittaa eteen ja taakse eri jäykkyiset jouset? hmm...

 - Hount

115
Kyosho / Vs: Inferno NEO ja Mad Force Kruiser
« : 12.09.11 - klo: 16.10 »
vanhemmanmallin madissa on ainakin 14mm heksin päällä 19mm muovihärpäke adapteri.

Miksi ihmeessä? Hyllyt täynnä 14mm hexejä ja toisaalta tulee tehtaalta vanteet eri hexalla?

14mm on jo ajat sitten huomattu liian pieneksi 1/8 autoihin ja tuo adapteripalikka 14 mm -> 19 mm ei lisää sitä kestävyyttä yhtään.

Ja mikä ihmeen idea tuossa 19 mm heksissä on? Eikö olisi ollut järkevintä käyttää hyvin yleistä 17 mm hexiä, niin suurin osa truggyrenkaista sopii suoraan? Eikös aika moni 1/8 monsteri käytä myös 17 mm hexiä?

 - Hount

116
Sähköautot / Vs: hpi bullet flux ei kulje?
« : 12.09.11 - klo: 15.57 »
rullaa.. ilman pinioni kaasu pohjas kierrokset vaihtelee.. mut lisää tien ku saan uuden ohjaimen/vastarin

krhm... siis auton voimansiirrolla tarkoitetaan renkaiden ja moottorin väliin jäävää osuutta. Eli tuo ilman pinionia kaasuttelu ei vielä kerro mitään. Kokeile rullaako AUTON voimansiirto vapaasti.

Kyllähän se on jo testattu että se moottori ja nopeudensäädin on kunnossa.
Mikset testaisi nyt niillä Bullet Fluxin vastaanottimella ja ohjaimella siitä Slashissä? Kun sinulla on kerran kaksin kappalein kaikkea, niin voit testata yksitellen missä vika voisi olla. Tällä hetkellä vika voi olla ainoastaan.
1) Bullet Fluxin voimansiirrossa
2) Bulet Fluxin vastaanottimessa
3) Bullet Fluxin ohjaimessa
4) ehkä ihan hämärän huonolla tuurilla Bullet Fluxin ohjausservossa. Hetkittäin oikosulkuun menevä servo pimentää kaiken & aiheuttaa vähän outoja oireita.

 - Hount

117
Sähköautot / Vs: hpi bullet flux ei kulje?
« : 12.09.11 - klo: 14.13 »
Kai olet tarkastanut että tuon Bullet Fluxin voimansiirto rullaa kevyesti?

 - Hount

118
Ottakaahan huomioon kun katsotte noita eri putkiliittimien virrankestoja, että liikkeellä on kahta erilaista putkiliittimen urospuolta. Toisessa urospuolen tappi koostuu halki leikatusta kiinteästä putkesta ja kosketuspinta-ala naaraskappaleeseen on suuri.

Halpismalli puolestaan on tuollainen kuin tässäkin treadissa moneen kertaan postattu Hobbycityn EC5 -liitin. Urosliittimen "jousi" muodostuu kiinteän tapin ympärille prässätystä pienestä useasta luiskasta muodostuvasta osasta joka ei painu välttämättä riittävästi kasaan jolloin eri liittimen puolikkaat yhdistävä pinta-ala muodostuu pelkästään tuosta jousiosan uloimmista osista.

Ostin kerran käytetyt akut täältä forumilta minkä mukana tuli 4mm bullet -> deans adapterit ja edellinen akkujen omistaja oli ajellut ko. akuille 2x2S 1/8 autolla ja noiden putkiliittimien jouset olivat sulaneet poikki koska olivat olleet kosketuksissa akun naaraspuoleen vain pieneltä alalta.

Hyvä: http://www.trex-store.com/images/kuvat/71255.jpg
Huonompi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/EC5(1).jpg


 - Hount

119
Systeemi saisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja helposti muokattava. Edullinen hintakaan ei haittaisi. Älkää ottako paineita näistä toiveista, kiva jos joku jaksaa viritellä uusia juttuja.

Halvanhan tuosta saa, ja ainut muutettava parametri tulisi olemaan renkaan kehä (tai säde tai halkaisija, ihan mikä on helpointa käyttäjälle).

Yksinkertainen se myös olisi. Ei muuta kuin suuntanuolet laitteen koteloon (ylös ja eteenpäin) ja tukeva, esim. tarrakiinnitys autoon. Pelkkä luistonesto ja vaikka sitten tuo keulimiskontrolli ei vaatisi kuin nopeudensäätimen ja vastaanottimeen väliin tulevan boksin. Ehkä ulkoisen BEC:n tai suoran käyttöjännitteen ajoakulta riippuen vähän siitä kuinka tehokas BEC noparista löytyy.

 - Hount

120
tehkää arduipromini pohjaine  ratkais, jossa on sähkömoottorin kierroslukuun ja kiihtyvyys anturiin perustuva luistonesti ja toiselle kiihtyvyysanturille keulimisen rajoitin.

Keulimisen rajoitin olis kätevämpää tehdä gyrolla.

 - Hount

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 29