91
Sähköautot / Vs: M8e ?
« : 06.01.12 - klo: 21.01 »
Tässä vielä tuo vanhempi ja vähän pidempi ketju.
http://rc10.fi/index.php?topic=38911.0
Tuolla toisessakin ketjussa todettu se tärkein pointti. Ei riitä kuskeja ilman ettei se vaikuta muihin luokkiin. Ja vaikka itse kaikkein mieluiten kisaisin M8e:llä, niin en halua tehdä sitä muiden luokkien kustannuksella. Toistaiseksi kaikki SM tai pelkästään kerhokisastatuksella kulkevat luokat ovat sääntöjen, kisaajien ja kaluston puolesta valmiimpia kisaluokiksi kuin M8e.
Joskus aikoinaan (2005?) kun aloitin 1/8 polttiskrossin SM ja silloisen Hobao Cup kisasarjan, niin kalustolla oli vuosikymmenten perinteet ja suurin uudistus noista ajoista on ollut "Losi" -tyyppinen ohjaus jossa raidetangot eivät kiinnity ackermanlevyyn vaan suoraan varsiin ja varsien välisen tangon pituutta säätämällä jne... äsh, taas meinasi karkaa tekniseksi jargoniksi. Eli pointti oli se että 1/8 polttiskrossi on luokkana aika valmis. Ei tule mitään "ensi vuonna kaikki muuttuu" -settiä. Okei, koneiden käyttövarmuus kasvaa joka kehitysiteraatiolla, mutta teknisesti luokka on aika vakaa. Sääntökirjaan ei jouduta kajoamaan jne. Asia on täysin toisenlainen M8e:n kanssa. Jokainen säädinsukupolvi, uudet moottorit ja isoin harppauksin kehittyvät Lipoakut tuovat M8e luokkaa vuosi vuodelta lähemmäs Suomen pienille harrastajamäärille soveltuvaa vakaata luokkaa.
Nyt M8e on ikäänkuin polttiskrossi sähköistettynä. Muuta vastaavaa luokkaa ei ole jolle löytyisi melkein täysin samanlaiset vastineet polttis- ja sähköpuolelta. 1/10 sähkö ja polttisturistitkin ovat täysin eri puusta veistettyjä. Siinä missä M8e ja M8 ovat noh... voimanlähdettä vaihtamalla kaksi samaa autoa. Eli oma mielipiteeni olisi että odotellaan nyt hetkinen ja katsotaan josko markkinoille tulisi halpa ja kestävä moottori/ säädincombo ja sitä kovakuorista "The 4S" -akkua odotellessa. (Ei yhteyksiä JQ Productsin The tuotteisiin)
Sitten kun kalusto on valmis ja kukkaroystävällinen, niin M8e:stä voisi tulla sellainen polttiskrossin rinnakkaisluokka. Tiedän että sähkö ja polttisautoilla on omat vannoutuneet kannattajansa ja kovin helposti ei kukaan vaihda sitä pääsääntöistä luokkaa tuon rajan yli. Sähköpuolen kisailu on keskittynyt enimmäkseen 1/10 koon "pikku"autoihin, ja siksi uskonkin että Suomesta löytyy vielä muutama kuljettaja jota ei ole kiinnitetty johonkin kilpaluokkaan.
Toivottavasti M8e:stä olisi jonain päivänä tuohon, tarjoamaan helppo, mielekäs ja kustannuksiltaan houkutteleva kuranlennätysluokka heille jotka eivät jaksa "pikku"autojen nysväystä tai nitrokoneen etulaakerin vaihtoa.
- Hount
http://rc10.fi/index.php?topic=38911.0
Tuolla toisessakin ketjussa todettu se tärkein pointti. Ei riitä kuskeja ilman ettei se vaikuta muihin luokkiin. Ja vaikka itse kaikkein mieluiten kisaisin M8e:llä, niin en halua tehdä sitä muiden luokkien kustannuksella. Toistaiseksi kaikki SM tai pelkästään kerhokisastatuksella kulkevat luokat ovat sääntöjen, kisaajien ja kaluston puolesta valmiimpia kisaluokiksi kuin M8e.
Joskus aikoinaan (2005?) kun aloitin 1/8 polttiskrossin SM ja silloisen Hobao Cup kisasarjan, niin kalustolla oli vuosikymmenten perinteet ja suurin uudistus noista ajoista on ollut "Losi" -tyyppinen ohjaus jossa raidetangot eivät kiinnity ackermanlevyyn vaan suoraan varsiin ja varsien välisen tangon pituutta säätämällä jne... äsh, taas meinasi karkaa tekniseksi jargoniksi. Eli pointti oli se että 1/8 polttiskrossi on luokkana aika valmis. Ei tule mitään "ensi vuonna kaikki muuttuu" -settiä. Okei, koneiden käyttövarmuus kasvaa joka kehitysiteraatiolla, mutta teknisesti luokka on aika vakaa. Sääntökirjaan ei jouduta kajoamaan jne. Asia on täysin toisenlainen M8e:n kanssa. Jokainen säädinsukupolvi, uudet moottorit ja isoin harppauksin kehittyvät Lipoakut tuovat M8e luokkaa vuosi vuodelta lähemmäs Suomen pienille harrastajamäärille soveltuvaa vakaata luokkaa.
Nyt M8e on ikäänkuin polttiskrossi sähköistettynä. Muuta vastaavaa luokkaa ei ole jolle löytyisi melkein täysin samanlaiset vastineet polttis- ja sähköpuolelta. 1/10 sähkö ja polttisturistitkin ovat täysin eri puusta veistettyjä. Siinä missä M8e ja M8 ovat noh... voimanlähdettä vaihtamalla kaksi samaa autoa. Eli oma mielipiteeni olisi että odotellaan nyt hetkinen ja katsotaan josko markkinoille tulisi halpa ja kestävä moottori/ säädincombo ja sitä kovakuorista "The 4S" -akkua odotellessa. (Ei yhteyksiä JQ Productsin The tuotteisiin)
Sitten kun kalusto on valmis ja kukkaroystävällinen, niin M8e:stä voisi tulla sellainen polttiskrossin rinnakkaisluokka. Tiedän että sähkö ja polttisautoilla on omat vannoutuneet kannattajansa ja kovin helposti ei kukaan vaihda sitä pääsääntöistä luokkaa tuon rajan yli. Sähköpuolen kisailu on keskittynyt enimmäkseen 1/10 koon "pikku"autoihin, ja siksi uskonkin että Suomesta löytyy vielä muutama kuljettaja jota ei ole kiinnitetty johonkin kilpaluokkaan.
Toivottavasti M8e:stä olisi jonain päivänä tuohon, tarjoamaan helppo, mielekäs ja kustannuksiltaan houkutteleva kuranlennätysluokka heille jotka eivät jaksa "pikku"autojen nysväystä tai nitrokoneen etulaakerin vaihtoa.
- Hount