Terveisiä Turusta.
Hyviä ideoita on kirjoitettu ja mietitty.
Joku kyseli miten pyramidi rakentuu eri seuroissa. Turussa muutaman vuoden pienoisautoilua
järjestelleenä voin kertoa, että meidän pyramidimme kiertomme toimii seuraavasti:
(en osaa kirjoittaa lyhyesti, joten lue jos jaksat)
1. aloittelijalle suositellaan 2wd SC-autoa merkistä riippumatta. SC-autoa suositellaan sen takia, että
radoillamme kestää paremmin iso auto, jossa on sopivan kokoiset renkaat (ei monsterirenkaat).
SC-auto on myös tarpeeksi rauhallinen ajaa, jolloin ehtii reagoida sen liikkeisiin paremmin. Rauhallinen
auto soveltuu paremmin rauhallisten ohjausliikkeiden kanssa yhteen.
Tärkein asia koko harrastuksen mielekkyydessä on, että kannustetaan sopivasti uutta kuskia pysymään
mukana. Kun sopiva silmämääräinen itseluottamus on kehittynyt, niin kaveri otetaan mukaan ekaan kerhoiltakisaan.
2. kun aloittelija on ajanut (kilpaillut) yhden talven 2wd SC-autoa, niin ajotekniikka on jo jotenkin hallussa.
Junnut kyllä oppivat todella nopeasti. Kesällä ajetaan isolla saviradalla Jyrkkälässä jolloin tehoa ja kulkua
voi olla enemmän. Moni hankkii seuraavaksi 4wd SC-auton, joita seurassamme on useita. Niillä saa tällä
hetkellä kerhossamme parempaa kerhokisaa aikaiseksi.
Ykkös ja kakkos tason vaihdossa menee meillä alusta lähtien noin 1-2 vuotta.
3. Kun seuraa kerhossamme kilpakuskien ajoa, niin moni ajaa 8-krossaria. Moni 4wd SC-autoilija
onkin viime ja tänä kesänä hankkinut joko sähkökasin tai kasipolttiksen. Painotan, että ratamme suosivat
tällä hetkellä tällaista pyramidia. Tällä tavalla olemme saaneet korjattua pappaantuneen polttisporukamme
ikäjakaumaa nuoremmaksi. Toimii, mutta vain siksi, että saimme kaikkiin luokkiin kriittisen päärän osallistujia
ja tiiviillä kerhotoiminnalla koko porukka siirtyi samoihin aikoihin samalle tasolle. Kriittinen massa on parempi
kuin pelkästää mannekiinit. Se toki auttaa kun on kokeneempia kuskeja ajamassa samaa luokkaa
ja ennen kaikkea avustamassa ja "kuljettamassa" porukkaa eteenpäin.
Tänä kesänä huomattiin, että 2wd SC-autoja on vähemmän kuin aiemmin. Suurin osa on jo siirtynyt
nelivetoisiin. Siksi hommasimme 2wd SC-autoja kerhoautoiksi, jolloin voimme aloittaa uuden
kierroksen pyramidissa.
Stanukrossi sopisi kerhoomme hyvin, mutta ratoihin pitäisi tehdä muutoksia. Yleisesti mitä olemme
huomanneet 2wd sähkökrossiautoista, että ne rikkoontuvat radoillamme helpommin aloittelijan käsissä kuin
SC-autot. Tarjolla on myös eri hintaisia 2wd krossareita, jolloin osien kestävyydessä on myös eroja.
Miten perustelee aloittelijalle, että kalliimpi auto tulee ajan myötä halvemmaksi kestävämpien osien takia?
Aloittelijan budjetti on monesti hyvin rajoitettu.
Turussa on SM-rallin (31.8. - 1.9.) yhteydessä RC-esittelyä. Jos kaikki asiat onnistuu kuten on suunniteltu,
meillä on mukana myös pari sähkökrossaria. :) Pääosa tällä kertaa on Touringin esittelyssä. Seuratkaa
kilpailukutsupalstaa ja raivatkaa päivää vapaaksi. Valmistautumisaika on lyhyt.
Melkein unohtui kommentoida muiden kirjoitusksia. Tällä kertaa Hokella oli hyvää ajatusta mukana teksteissään. Samaten Mikko L:llä. Voitko MIkko laittaa viestiä YV:llä niin yritetään järkätä pari
stanukisaa. Meille sopii, vaikka kisa olisi lyhyempikin ja erillisenä päivänä.
t. Kai