Moi,
Itse olen tässä nyt myös yhden kauden ajanut kilpaa/harrastanut (viime Model Expon WJ oli ensimmäinen kilpailuni) ja tällä kertaa en voi olla kuin yhtä mieltä Heulin kanssa tuosta kunnioituksesta, mikä kehittyy kuskien välille. Etenki krossikisoissa on ilo ollut ajaa mukana, kun jopa SM -osakilpailuissa ajetaan toiset huomioiden ihan sieltä kesällä tutuksi tulleista E-finaalista B-finaaliin. Toki osumia sattuu, mutta niiden jälkeen viimeistään toimitaan fiksusti. Huutelua en ole kuullut joitakin yksittäisiä nostajan heräämiskehotuksia lukuunottamatta, mutta näissä nyt ei mielestäni ole mitään väärää.
Ensimmäiset touring kisatkin tuli ajettua Raisiossa ja se se vasta puhdasta ajoa olikin. Pari tahatonta päälleajoa, jotka joko odotettiin tai sitten stopparilla karsittiin pois, mutta ei pienintäkään tahallista osumaa ainakaan mun silmään osunut.
Syksyllä olin sitten ensi kertaa Corrikisoissa paikalla ja itseasiassa tuomarina SCWC I osakisassa ja kulttuurishokki oli suuri. Juuri kuten Joppekin totesi, kesällä oli oppinut hiljaiseen korokekäyttäytymiseen ja siistiin ajamiseen. Corritouhuissa tuntui vallitsevan täysin tosienlainen käytäntö. Etenkin päälle ajaminen tuntui olevan jollain tapaa normi ohitustilanteessa. Monesti näki tilanteita, jossa takaa tuleva tuli selvästi liian kovaa ja selvästi liian tiukalla linjalla suoraan edellä ajavan kylkeen tai konttiin ja siitä sitten edelleen puski edellä olevan pois tieltään.
En tiedä onko tämä Corri piireissä uusi ilmiö, vai ei, mutta ainakin itselle jäi jo niistä kisoista sellainen kuva, että ei tarvitse tuohon luokkaan sotkeutua. Toisaalta kyllä ajo alkoi siisteytyä viimeisiä finaaleita kohden, kun olin stoppareita päälleajoista jakanut kohtuu reilulla kädellä, mutta silti ero oppimaani oli melko suuri.
Toisaalta mitä olen isompien poikien juttuja radalla kuunnellut, on Suomen ajokulttuuri siisti verrattuna moneen muuhun maahan, etenkin Euroopan maihin verrattaessa. Itselläni on myös ollut todella hauska ensimmäinen harrastusvuosi maastosarjan ja WJ:n osalta, eikä mielestäni minkäänlaisesta ajokulttuuri tai korokekäyttäytymis ongelmasta voi puhua.
Tosin maastosarjaan ja WJ sarjaan oli helppo tulla mukaan, sillä kaikki paikalla olijat suhtautuvat kilpailuun kuitenkin sen verran totisesti, että kaikki oheistoiminnotkin hoidetaan kunnolla ja kaikilta osallistujilta vaaditaan se tietty suoritustaso. Oli se suoritus sitten korokkeella hiljaa ajaminen tai hyvä nostosuoritus.
Samppa PK seudulta