Mahtaisi olla melkoiset kumin leikkuu- ja polttotalkoot tiedossa kun jokainen, joka ei halua antaa ensimmäisissä erissä sitä sekunnin kahden tasoitusta yrittää kuluttaa renkaan auki jossain nurkassa lankkua vasten.
Yleensä paikallisilta on kuitenkin saatu tieto ehkä jo kilpailukutsuun millainen rengas toimii milläkin radalla ja perjantain treeneissä on ollut hyvin aikaa ajaa sisään seuraavan päivän kumeja.
Tässä harrastuksessa ei tietysti 25 euron lisäkustannus kilpailua kohden tunnu juuri missään, mutta kyllä silti sen 100-150 euroa mieluusti vanteissa ja inserteissä säästäisin.
Lisäksi oma takavedolla ajaminen on sen verran lapsen kengissä että uudella setillä ensimmäiset 20 minuuttia on lähinnä spinnailua ja kierrosajat varmasti monta sekuntia hitaampia ja ajaminen sen aikaa on kaikkea muuta kuin mukavaa harrastamista. Voihan tietysti olla että olen ainoa jolla ei kädet riitä uusilla renkailla, mutta epäilen vähän sitäkin.
Neliveto on tietysti eri asia..
Hyvä vilijo, olet selvästi jaksanut lukea kirjoituksestani ensimmäiset viisi riviä. Kenelle annat tasoitusta jos kaikki lähtevät kisaan uudella renkaalla?
Ehkäpä joskus pitäisi toimia niin päin että valittu rengas antaa suuntaa radan suunnittelulle, eikä niin että ajoalusta määrittää renkaan kunnon ja insertin.
Jos ratojen suunnittelussa huomioidaan vaikkapa näiden käytettävien renkaiden alkuperäinen käyttötarkoitus, edes sinun ei tarvitse spinnailla kahtakymmentä minuuttia.
Perjantaitreenistä sanoisin että jos kisoja on näin monta ja aina pitäisi ottaa päivä vapaaksi renkaiden sisäänajon takia, loppuvat lomapäivät kaikilta muilta paitsi kansanedustajilta ja opettajilta.
Vaikka ostat renkaat järjestäjältä, ei niitä tarvitse palauttaa kisan jälkeen, ne vanteet ja insertit jäävät sinulle, voin kyllä neuvoa kuinka ne irrotetaan toisistaan.