Kun verrataan Suomen kalenterin tekoa muihin euroopan maihin, pitää muistaa että Suomi on pohjoismaista ainoa(?), jossa ajetaan mestaruusarja, eli kisoja on 2-5 enemmän per luokka verrattuna muihin pohjoismaihin. Myöskään esimerkiksi saksassa ei ajeta touringissa sarjakisoja vaan yksi mestaruuskisa. Talvella on vain 2 mestaruuskisaa, C-12 ja TSM-luokat sekä näiden stokki-prostikkiversiot.
Ei ole minunkaan mielestäni tarve miellyttää kattojärjestöä olemalla esimerkillisen sääntöjä noudattava. Mutta historia on osoittanut että päällekkäisyyksistä kärsii sekä seura, että kilpailijat. Kauhavan M-8 kisa on hyvä esimerkki - päällekkäisyys kesän AINOAN sähkötouringkisan kanssa - eikä Kauhavalle riitä toimitsijoita Suomen kokoisessa maassa.
Kuten sanottua ja todettua aiemminkin, jos ajatellaan yleisellä tasolla, kisoja ja luokkia on yksinkertaisesti liikaa. Jos ajatellaan kuljettajan tasolla, on tehtävä valinta siitä mitä ajaa. Käytännössä useimmat ajavat 2 luokkaa eli kisoja on vuodessa se 8-10kpl (+ kv-kisat). Jos mennään vielä enemmän yksilötasolle ja ajatellaan yhtä luokkaa ajavan kannalta, ei ongelmaa ole. Mutta ongelma alkaa muodostua siinä vaiheessa, kun kisoja aletaan järjestää. 90% toimitsijoista on yleensä kuskeja itsekin, tai heidän huoltajiaan. Se että kalenteri sovitetaan kaikkien toimitsijoiden mukaan, joita siis on hyvin rajallisesti, päädytään tilanteeseen jossa seurojen on ulkoistettava useimmat tehtävät. Tästä on jo pitkästi toistakymmentä vuotta kokemusta, EM-tason kisajärjestäjänäkin.
Ylläoleva vertaus 7 kisan päällekkäisyydestä ei sinänsä ole relevantti, koska 3 kisoista ajetaan ulkomailla, 2 kisoista on kansallisia, joka ei vaadi toimitsijoita kuten valvoja, katsastus, tuomarit jne. Loput kisoista ajetaan samalla radalla.
Mielestäni on hienoa, että näkemyksiä kalenterin rakentamiseen tulee. Vuosien ajan on kuitenkin kuultu jos minkälaista valitusta kalenterin sopimattomuudesta, ehkä ajattelematta, että sitä kalenteria on oikeasti tehty ajatuksen kanssa ja hyvin monet asiat huomioiden. Myöskään niitä todellisia parannusehdotuksia tai vaihtoehtoisia kalentereita ei ole kertaakaan tullut vaikka "kauden aloitus on liian aikaisin jne". Koko kalenteri on nähtävillä ja siitä voi tehdä omanlaisensa vedoksen, ottaen huomioon kaikki mahdollinen muuttuja ja ajankohta sekä logistinen puoli, mutta myös järkevä väliaika kisojen välissä.
Pääosin jengi on tyytyväinen siihen että kisoja ylipäänsä ajetaan.