Tämä olisi nyt varmaan se mihin voisi C-12 kriisikeskustelua virittää.
Asioita joita itse olen jäänyt kaipaamaan historiasta, on mollista tehdyt radat ja kerta-SM:t. Viime vuosina satunnaisemmin kisoja ajaneena koen itsekkäästi omalta kohdaltani myös kaikki lähtöjärjestysrankingpistesysteemit epäoikeudenmukaisina itselleni. Haluaisin myös että rata olisi kisoissa ennakkoon jo ajettu, jotta siinä olisi pitoa heti aamusta, eikä vasta finaaleissa. Muilla taukoa pitävillä on varmasti kaikilla omia syitään päätöksiinsä..
Kun luontainen poistuma on kuitenkin luontaista, tarkoittaa se sitä että uusien kuskien mukaan saaminen olisi välttämätöntä jotta laji pysyisi terveenä. Keinoja siihen en osaa sanoa, mutta universaalisti, kun lajia kehitetään ajatellen vain huippujen tarpeita, johtaa se siihen että siellä sitten ajavat vain ne huiput, kuten nyt alkaa näyttää. Pitäisi ennemminkin miettiä keinoja, miten harrastaminen olisi helpompaa ja houkuttelevampaa.
Samantapaista keskustelua on mielestäni myös nämä ykstyyppirengas- , ja pitoaineetpoispolttiksista tyyppiset väännöt. Nämä väännöt tähtäävät siihen että uuden tulokkaan elämä olisi helpompaa ja vanha kaarti pääasiassa haluaa suojata omaa reviiriään ja pitää kiinni nykysäännöistä.
Lisämausteensa tähän mattoautoilun vaikeuteen tuo myös se ettei pääkaupunkiseudulla ole rataa, missä voisi näillä autoilla ajaa, pitää matkustaa tampereelle tai Korialle jos haluaa päästä ajamaan. Monelle on vaan henkisesti helpompaa käydä Tikkurilassa töiden jälkeen turistiautolla tai krossiautolla ajelemassa.
-A-
Liian monessa asiassa, on se sitten yksittäisen luokan osanottajamäärissä tai pienten kerhojen jäsenten määrässä, muutaman yksilön lopettaminen/tauon pitäminen tuntuu liikaa. Eli jo vuosia ajaneen lopettamisen tilalle ei tule uutta harrastajaa täyttämään sitä "aukkoa".
Mulle käy myös hyvin mollaradat, kunhan mollat ei ole sellaisia josta auto lentää toiselle puolelle rataa. Pitoa kaipaisin ("FTT-tyylisille" matoille myös lisää), liekö kevyistä autoista ja pienestä osallistujamäärästä johtuvaa se, että pitoa on vasta finaaleissa ja viimeisellä AE-kierroksella?
Kerta SM houkuttelisi varmaankin lähes kaikki kynnelle kykenevät paikalle, mutta luokkien nykyhetkisen tilan perusteella, kuka tohtii anoa sellaista kisaa kaudelle 2013-2014 (/vuodelle 2014)? Kisaa jossa tilavuokrat yms muut kulut ehkä saadaan katettua osallistumismaksuilla tai jopa mennään miinukselle?
Olisiko sitten muut kisat kansallisia tai kerhokisoja? Olishan näillä mukava ajaa muukin kisa nimittäin kuin vain se kerta SM/talvikausi.
Kenties harrastajia vähentävä ilmiö on autojen nopeudesta tulevat sivuilmiöt: renkaat pitää olla pieniä ja kaluston ei sovi olla 'sinnepäin' jos meinaa ajaa?
En itsekään niin paljoa pidä siitä, että mattoautoa pitää mekata niin paljon erien välissä, mutta
se ajaminen on kyllä niin mahtavaa että siltikin jaksan sen mekkaamisen tehdä.
Juuri sen ajamisen mielekkyyden vuoksi, ei ole ikävä touringautolla matolla ajamista - asfaltilla hyvissä olosuhteissa se on mielestäni varsin mukavaa.
Pitäisikö seurata brittien mallia, ja ottaa Mardravet&Supastoxit omaksi (kanselliseksi?) luokakseen C-12&CS-12 kisoihin mukaan? Saataisiinko näin pitkällä tähtäimellä lisää harrastajia nykyisiin C-luokkiin?
Toinen harrastajia karsiva tekijä on harrastepaikat - ne eivät ehkä täytä tämän luokan vaatimuksia. Mutta toisaalta, niiden edistämiseksi kukin voi itse tehdä hommia.
En ole päässyt käymään Tiksillä kiilalla kokeilemassa, kenties sen radan saisi kiilalle sopivaksi omalla aktiivisuudella?
Täälläpäin viikottaiseen treenaamiseen on n. 20x10m rata, 7h viikossa. Pomppuja on hieman haittaamassa harrastamista, mutta niiden eteen on jo tehty jotain ja tehdään lisääkin.
Sitten vielä ehdotetusta C-12&CS-12 luokan yhdistämisestä:
CS-12 autoja ei ole mielekästä ajaa C-12 autojen seassa, eikä toisinpäin. Tilannenopeus on sen verran paljon eri, ja etenkin kiihtyvyys.
Voisi verrata jossain määrin siihen, kun M2-10 autot ja M4-10 autot kiertäisi rataa samassa erässä, ja kierrosajanpituus olisi 10 sekunnin luokkaa (eikä 17-28s, mitä ulkoradoilla yleensä on).
Jos taas ajatellaan sitä, että C-autot yhdistettäisiin touringautojen kanssa samoihin kisoihin:
Mahtuuko nykyiseen ajoformaattiin nykyisillä kuljettajamäärillä nämä lisäluokat?
Tällä hetkellä TSP-10 ja C-autot ovat pelkästään sisäratojen kilpaluokkia, pitäisikö niiden luokkien kilpailut olla samassa paikassa samaan aikaan ja TSM&TSS omina kilpailuinaan?