Tuomarointi kilpailuissa ei todellakaan ole helppoa.Radalla on kymmenen autoa,eli ei pysty kaikkia seuraamaan,vaik tuomareita olis useampi.
Kaikenlaista kolistelua sattuu kisan aikana ja aika iso vastuu oikeudenmukaisuusesta jää kilpailijoiden vastuulle.
Moni rike jää ilman rangaistusta(stopparia)kun sen tuomarin pää kääntyy tapahtumapaikalle päin vasta kolinan seurauksena,eli ei olla nähty tilannetta alusta asti.(näin se pitääkin olla)
Mielestäni on parempi etteivät tuomarit rupea jakamaan stoppareita kolinan perusteella sille,joka tulostaulun mukaan on perässä,elleivät ole nähneet kokonaisuutta.
Tästä väärin annetusta tuomiosta(stoppari)on hyvä esimerkki minun itseni saama stoppari viime kauden Myniksen poron B2-finaalissa.
Lähdön jälkeen toisessa mutkassa "törmäsin" edeltä lähteneeseen autoon.Muistaaksi neljänneltä sijalta menin rangaistuksen kärsimään,jonka jälkeen peli oli pelattu.
Stoppari ilmoitettiin vast parin ajetun kierroksen jälkeen,minkä vuoksi koko lähdön ajan ihmettelin mistä tapahtumasta olin rangaistuksen saanut.Oli kuulemma pitänyt selvittää ajanoton perusteella kumpi valkoinen auto oli tehnyt virheen(2 valkoista autoa lähdössä)toinen kun oli jäänyt parruihin jumiin törmäyksen seurauksena,ni toinen oli sit se virheen tekijä(minä).
Lähdön jälkeen kävin tuomareilta kysymässä minkä virheen olin tehnyt,sanoivat peräänajo(itse heti myönsin törmäyksen,mut silloin olin mieltä,et vastapuoli oli "parkeissa" ajolinjalla,eli odottamaton tilanne)
Kolme tuomaria sanoi:"Ajoit SURUTTA toisen perään,etkä jäänyt odottamaan."
Tuomareille kovasti selitin,ettei törmäys ollut minun vikani,mut erittäin jyrkästi minut tuomitsivat törkeästä päälleajosta.
Lähtö videokuvattiin(löytyy youtubesta,tätä kirjoittaessani en enää löytäny)josta näkee,et edeltäni lähtenyt auto menee mutkan pitkäksi,ulos radalta,palaa mollien väärältä puolelta takaisin radalle "hypyllä" minun autoni päälle,josta sinkoituu tuomarien sanoin "pitkälle parruihin".
Minä en tehnyt rikettä,vaan vastakkainen osapuoli palaamalla varomattomasti radalle.
Tämä on mielestäni hyvä esimerkki siitä,ettei tuomareiden pidä antaa rangaistuksia,jolleivat ole nähneet koko tilannetta(sekuntti ennen kolinaa).Ei se aina ole syy perässä ajavalla.
Surkuhupaisaksi tämän minun tapauksen tekee,et tuolla kisassa(la ja su)ohjaajankokouksessa tuomari nimenomaan teroitti,et rangaistus varomattomasta radalle paluusta on kilpailusta sulkeminen.(ei stoppari ym.)
Ei sit menny ihan nii....
Mut loppuun,ei oo tuomarin homma helppoo,itse en kauheesti niitä haluu tehä(harvoin siitä kiitosta saa),mut teen jos pyydetään ja pyrin olemaan oikeudenmukainen,tuomitsemaan vaan näkemästäni(koko tapahtuma),en korvakuulolla/tais jotain tapahtua.
Itse kun kilpailen on ykköstavoitteeni olla pilaamatta/häiritsemättä muiden suoritusta.Mielestäni siinä kiitettävästi onnistunut.
Niin tässä kuin muissakin lajeissa,tuomio-päätökset on tehtävä nopeesti,useimmin ne on oikeen,joskus väärin.Niin tai näin,niiden mukaan eletään.
Tämä toivottavasti herättää niin kilpailijan,kuin tuomarin ajatukset rullaamaan,miten saamme jatkossa mukavat kisat aikaan.
Hyvät kisat/puitteet.Ilman muuta myös ensikaudella.
Hannu Kartano