Kirjoittaja Aihe: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit  (Luettu 33175 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #30 : 19.04.09 - klo: 22.59 »
EI KESTÄ JUURI MINKÄÄNLAISIA KOLHUJA. Ei sitä vasaralla voi lyödä, ja tiputtaessakin pelästyisin.

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #31 : 19.04.09 - klo: 23.07 »
Tarkoitan lähinnä sellaisia kolhuja, jota voi tulla vaikka auton akkutilan mekaniikasta. Eli esim. omassa vehkeessä on muovissa akkutilan molemmilla reunoilla pieniä vahvikkeita, joista voi tulla painaumia akkuun jos se kovin siellä heittelehtii. Siis kolhuja, joita voi tulla akun liikkuessa autossa.

Kai minäkin jopa sen ymmärrän, että pudottaa ei kannata ja vasaralla harvemmin noita lataan :roll:

Mutta jos ei kestä minkäänlaisia kolhuja, niin pakkohan tuommonen akku on johonkin jeesusteippiin ja 90 asteen muovikulmin paketoitava?

Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #32 : 20.04.09 - klo: 09.13 »
tuli sitten itelläkin sitten laitettua 50% varaus päälle kun nakkasin akut säilöön liposäkkiin. sitä se valistus teettää  :grin:
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #33 : 20.04.09 - klo: 10.41 »
Tarkoitan lähinnä sellaisia kolhuja, jota voi tulla vaikka auton akkutilan mekaniikasta. Eli esim. omassa vehkeessä on muovissa akkutilan molemmilla reunoilla pieniä vahvikkeita, joista voi tulla painaumia akkuun jos se kovin siellä heittelehtii. Siis kolhuja, joita voi tulla akun liikkuessa autossa.

Kai minäkin jopa sen ymmärrän, että pudottaa ei kannata ja vasaralla harvemmin noita lataan :roll:

Mutta jos ei kestä minkäänlaisia kolhuja, niin pakkohan tuommonen akku on johonkin jeesusteippiin ja 90 asteen muovikulmin paketoitava?


Laita se akku jollain tavalla kiinni sinne koteloon, akku joutuu ottamaan aikas moisia iskuja vastaan jos se siellä liikkuu.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa attelaut

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #34 : 20.04.09 - klo: 15.01 »
-edit
« Viimeksi muokattu: 23.05.15 - klo: 02.17 kirjoittanut attelaut »

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #35 : 22.04.09 - klo: 19.06 »
Siirsin lipoakut topikkiin.
« Viimeksi muokattu: 22.04.09 - klo: 21.06 kirjoittanut historia »
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #36 : 22.04.09 - klo: 20.21 »
noista LRP:een lipoista ei ole tullu kehuja,
-tauolla-

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #37 : 22.04.09 - klo: 20.31 »
Pliis, kysellään noista tuolla lipoakut topikissa, pidetään (edes) tämä siistinä...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #38 : 23.05.09 - klo: 15.48 »
Lipoja ei tarvitse purkaa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #39 : 23.05.09 - klo: 16.51 »
Mites tuo varastolataus sitten kun akku on purettu esim. 5.4v? Akku esim. 4000 niin 2000 siihen varastolatausta?

Lue tämän aiheen alusta ja koita myös ymmärtää lukemasi. LiPoja ei pureta muuten kuin ajamalla, joten älä kysy perään että mitä sitten kun on purettu esim. X,Y V. Jos LiPo-akkusi jännite on vain 5,4 V, niin varmuudella olet jo tuhonnut sen.

Sitten vielä se ehkä tärkein ohje LiPo-akkujen suhteen: Jos olet lukenut tämän aiheen alusta kirjoitukset ja edelleen mielesi tekee kysellä akun purkamisesta tai et ymmärrä miksi akun jännite ei saa olla 5,4 V, niin itsesi ja läheistesi turvallisuuden vuoksi, älä koske LiPo-akkuihin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #40 : 23.05.09 - klo: 16.52 »
Jos akku on tuohon jännitteeseen jo päässyt, niin eipä sitä toinna enää säilytellä.

Muuten akun varastointijännite on pidetty 3,8 voltissa per kenno.

edit: jaa Pingu ehtikin jo kommentoida... :)

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #41 : 23.05.09 - klo: 18.17 »
No mutta tämähän on sitten selvä. Kunhan kysyin ennenkuin aloin tehdä mitään, koska silleenhän nuo asiat selviää. Kiitokset pingviinille hyvästä ohjeistuksesta.

En kysy enää muuta... 
Sponsored by own wallet

Poissa EmDzei

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #42 : 26.09.09 - klo: 21.26 »
Li-Po-akkuihin liittyvä kysymys.

Olen etsinyt mm. PartCon tuoteluottelosta "balancer" liittimiä: urosta ja naarasta. Tarkoituksena on tehdä pitempi jatkojohto laturin ja Li-Pon väliin. Li-Possa balancerijohdon pituus on noin 5 cm. Kuitenkin itse laturista tuleva johto on miltei metrin mittainen ja laturista virtalähteelle myöskin.  ;-) 5 cm tuntuu kovin lyhyeltä ja hankaloittaa laturien sijoittelua.

Kuka tietää mikä tämän balancer-liittimen oikea nimi mahtaa olla, jotta osaisi etsiä sitä maailmalta? Sehän on vähän samaa näköä kuin korppuaseman virtajohdolla. Valkoiseen urosliittimeen tulevat johdot: musta, keltainen, keltainen ja punainen. Ja liitin on näöltään "sokerinpala".

Traxxas ERBE | Multiplex 3S 4800 mAh 20C Li-Po | Multiplex LN-3008 charger | E-Revo Finland video- ja kuvagalleria

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #43 : 26.09.09 - klo: 21.32 »
http://www.verticalhobby.com/kauppa/article_info.php?articles_id=6
Josko tuosta olisi apua, samasta puljusta saa myös liittimiä. Partcon luettelosta en ole niitä löytänyt. Myös vaasan elektroniikkakeskusessa on joitain balanseri liittimiä.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #44 : 26.09.09 - klo: 21.34 »
Ja esimerkiksi Hobbycity.com kaupasta voit tilata alle euron hintaisen jatkojodon balanceriin, mikäli akuissasi on JST-XH plugi.

E: Ja linkin topiccia käytetään vastaaviin keskusteluihin, tämän on tarkoitus pysyä lähinnä infona

http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #45 : 16.10.10 - klo: 10.04 »
Tässä vielä yksi hyvä video missä tehdään aika selväksi miksi lipojen kanssa kannatta käyttää lipon latauspussia:
http://www.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw

Kympin hinta pussista on aika vähän verrattuna siihen minkälaista tuhoa lipon hajoaminen saattaa aiheuttaa  :police:

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #46 : 18.10.10 - klo: 16.32 »
Tuossa olisi tietysti ihan hyvä kertoa että miten väärin noita akkuja on käytetty ennenkuin räjähdys on saatu aikaan.

Oikeilla latureilla ja laturin asetuksilla ladattuna lipot ovat huomattavasti turvallisempia kuin metallikennot. Huomattavasti vähemmän on näkynyt räjähtäneitä lipoja verrattuna erään valmistajan "exploding poweria" sisältäviä räjähtäneitä NiMH-kennoja :wink:

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #47 : 02.11.10 - klo: 20.31 »
Tietääkö kukaan mistä saattaa johtua että lipo on yllättäen tyhjentynyt täysin. En ole käyttänyt akkua pariin viikkoon ja nyt se on mennyt nollaan volttiin. Saattaako oikosulusta seurata tämmöistä.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #48 : 02.11.10 - klo: 23.30 »
sieltä on voinut murtua liitokset. jos olis oikosessa niin luultavasti olis isompi possahdus päässyt ellei syttynyt palamaan. Entinen lipo käytännössä kuitenkin.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #49 : 03.11.10 - klo: 07.13 »
Mutta miten se suostui lataamaan sitä Nimh latauksella pari sekuntia kun kokeilin saako sen sillä eloon. (En tiennyt että niin alhaalla jännite.) Eikö voi tosiaankaan mitenkään saada kuntoon.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #50 : 03.11.10 - klo: 14.05 »
Eipä kannata yrittää edes, varsinkaan ilman että kokoajan tarkkailet akkua!!! Mulla oli kyykännyt 3racingin akusta toinen kenno ja tein saman tempun kun sinä eli vähän nimh moodissa ensin virtaa. Heräs kyllä henkiin jonka jälkeen pystyi alkaa lataamaan lipo moodissa. MUTTA akkupa ei ottanut enää normaalisti virtaa vaan alkoi pullistua!
Eli entinen se kenno on vaikka saisit sinne virtaa takaisin tuupattuakin. Erittäin hyvällä tuurilla ei ehkä pullistu mutta kuitenkin hukkaa varauksen nopeasti luultavasti, eli pilalla.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #51 : 03.11.10 - klo: 14.35 »
Mutta voiko sitä saada kuntoon jos siitä on liitokset hajalla? Tarkoititko kennojen välisiä liitoksia vai mitä? En kyllä ymmärrä miten siinä voisi niin olla käynyt kun se kuitenkin latasi sitä.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #52 : 03.11.10 - klo: 23.08 »
Mittaa jännite yleismittarilla - navan ja balanssiliittimen ja + liittimen ja balanssiliittimen väliltä. Näissä pitäisi olla kummassakin yli 3 volttia. Jos jompikumpi antaa todella pieniä jännitteitä tai nollaa niin akku on entinen, piste...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Horazio

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #53 : 05.11.10 - klo: 09.45 »
Tämä voi kuulostaa tyhmältä, mutta kun akku pullistuu, pitäisikö sen näkyä myös volttilukemissa? Meinaan vaan kun mulla ja kaverilla pullistu akku (vain ehkä puol senttiä) ajon aikana. Kun mittasimme sen välittömästi, voltit ainakin näytti normaaleilta. Pullistuskin hävisi, joten jatkoimme ajoa xP

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #54 : 05.11.10 - klo: 09.46 »
Akkunne ovat alimitoitetut, pullistuvat kun pyydetään luovuttamaan liikaa virtaa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #55 : 05.11.10 - klo: 10.21 »
Eli toisin sanoen teidän akuissanne on liian pieni C arvo.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #56 : 05.11.10 - klo: 13.42 »
Yleensä pienissäkin akuissa on 15-25c:tä, joten se on mahdollisempaa että kyse on liian pienestä kapasiteetistä. Varsinkin jotkut halvat esim. 2700mah akut ja 15-20c joka on 40-55 ampperia. Moni kone tietääkseni vetelee tuon verran tai enemmän.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa Horazio

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #57 : 05.11.10 - klo: 16.08 »
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9932
Itse asiassa akut (2 koska e-maxx) ovat Zippy Flightmax 5800mAh 3s1p 30c -akut. Autossa Mamba 2200kv combo (eli sama kuin brushless edition, vaikka alunperin ei sitä mallia olekaan..)

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #58 : 05.11.10 - klo: 17.02 »
Okeei, ei pitäs olla siitä kiinni.  :laugh:
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit
« Vastaus #59 : 09.11.10 - klo: 18.35 »
Akkunne ovat alimitoitetut, pullistuvat kun pyydetään luovuttamaan liikaa virtaa.

On niitä muitakin syitä, vaikka varmaan tuossa tapauksessa noin. Meidän pojilla pullistui crawlerin akut kesällä, kun ajelivat niin että aurinko paistoi suoraan akkuihin. Ei varmasti ollut ainakaan virrasta kiinni, kun akut turposi paikallaan ollessakin. Ei tosin ole hirveän vaikeaa arvata, että taisi olla vähän liian lämpimät oltavat akuilla silloin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.