Hobbyfactory on näköjään ottanut Serpent autot valikoimiinsa. GT-8 –kuskeille tämä on erittäin hyvä uutinen, nyt on sitten kaikkia luokkaan sopivia autoja saatavilla Suomesta.
Serpentin GT-8 auto on ulkomaiden kisoissa saavuttanut kyllä huimaa menestystä. Varsinkin Paolo Morgantini on ajanut voitosta voittoon.
Myös Team C GT-8 –auto on saanut jenkeissä suosiota. Suomessahan Team C oli kaudella 2012 suosituin merkki.
Nuo kaksi autoa ovat syrjäyttäneet Kyoshon auton jota ei enää ulkomaan kisoissa paljoa näy. Kyoshon uusi Race Spec malli on kyllä aloittelijaystävällinen ja mielestäni kohtalaisen kilpailukykyinen. Muutamalla viriosalla varustettuna varmaan täysin vertailukelpoinen Serpentin ja Team C: kanssa. Täytyy kyllä todeta, että Kyoshon tapauksessa autoa/varaosia ei kyllä paljon kannata Suomesta hankkia. Toisaalta A Main Hobbiesin kautta varaosia saa nopeasti ja kohtalaisen edullisestikin. Tietääkseni Suomen sarjaa tulee tulevalla kaudella kiertämään ainakin pari Kyoshon autoa.
Kisoihin osallistumista suunnittelevan kannattaa myös harkita Hong Nor DM-1 Spec autoa. Ymmärtääkseni Kurosen mukana kulkee kisoissa varaosapakki ja tämä kyllä helpottaa, kun kaikkia varaosia ei tarvitse itse hankkia varalle. Sama etuhan on myös Team C –autolla (Korhonen). Toivottavasti Serpentin varaosien suhteen tulee vastaavanlainen järjestely (eikös vaikka Hoke voisi ajella tuolla Serpentillä…).
Tulossa olevat 2013 Ipanema World GT Championship –kisat taitavat saada ennätysosanoton ja maailmalla GT –sarja näyttääkin lisäävän suosiota vuosi vuodelta. Toivottavasti vastaavanlainen trendi tulee olemaan myös Suomessakin.
Suomessa merkittävä ongelma on kyllä ratojen puute. Tattarisuon rata taitaa olla ainut rata jota aktiivisesti kehitetään, muuta radat (Kouvola, Hyvinkää) taitavat olla aika minimaalisella ylläpidolla. Itsellä on kyllä odotuksia tuon Tattarisuon radan suhteen ja toivottavasti pääkaupunkiseudulta tulee paljon uusia osallistujia GT-8 sarjaan. Raision radasta ei itsellä ole kokemusta. Kuusankoskella oleva rata sopii myös GT-8 autolle ja siellä taisin jopa treenata eniten viime kaudella.
Arkistoista löytyi muuten lyhyt kännykällä kuvattu video viime vuoden Ylistaron kisasta:
http://youtu.be/-ocBYD09FGI