Pieni kisarapsa v. 2018:
Kisat oli kohtuu hyvin järkätty ja vaivaa oli nähty. Matot oli uusittu jälleen, rata tehty hyvin, omaan makuun profiili oli parempi kuin vuosi sitten. Oikaisuesteet oli tehty hyvin eivätkä rikkoneet autoja. Mestareiden muuri oli suoralla yhä kova, ja siihen hajosi yksi sivulinkki itselläkin.
Miinukseksi voi laittaa yhä roskapussien puuttumisen eikä kuljettajille/team managereille ollut mitään tunnisteita tänäkään vuonna. Myös aikataulun kanssa oli hieman sekoilua pe, kun reseedin jälkeen tehtiin erät uusiksi ja 4min kellottamaton treeni uusissa erissä. Pe päivä venyi siksi 1,5h. Eli n. 8-21 välillä oli radalla autoja!
Suomen tiimissä oli nyt mukavasti viisi jäsentä. Minä ja Vesa urakoitiin kaksi luokkaa.
Itselle Stock oli ns. täyteluokka, enemmän vastinetta reissun kuluille :) Odotuksia stockista ei ollut paljoa, treenasin sitä ehkä 10 akullista Suomessa 8min eriä ajaen.
6min + 2x8min, 1x4min treenit + 1 alkuerä pe
4 alkuerää la
4min treeni + 3 finaalia su
Tämä kerrottuna kahdella autoluokalla niin ajamista oli. Eräväli mahdollisti tämän koska vaikka nostikin kahta luokkaa, jäi n. tunti seuraavaan ajoon.
Perjantaina ekat akut oli radan putsausta, siinä oli jollain autolla hieman ajojälkiä, mutta matosta irtosi tavaraa. Ekoilla akuilla renkaat myös kuluivat Suomen ratojen tyyliin. 6min ekan treenin jälkeen oli jo reseed eriä kaksi, joissa ajettiin 3läpin yhteenlaskettua aikaa. Onnistuin siinä kohtuu hyvin, mutta nousin ylemmäksi vain yhden erän stokissa. Virissä eräryhmien määrää tiputettiin 6-->5 alkueriin joten oma ryhmä muuttui nelosesta kolmoseksi. Kolmoserässäkin oli kirjavan nopeuksia kuskeja.
Viime vuodesta oli tiedossa ETS maton omituisuudet, autot ei tykkää kääntyä etenkään kovassa vauhdissa. Rata marinoitiin perjantain ajojen aikana siten, että renkaat ei kulu kovin paljoa ja rata muuttui tahmaiseksi eikä keula pure rataan. Silti joissain paikoissa perä lähtee irti. Haastavaa!
Perjantain alkuerät onnistui aivan jees, myöhäinen ajankohta vaikutti taatusti siihen että moni teki virheitä.
Stock autossa tuntui siltä että tehojen suhteen olisin altavastaava. Virissä ajoin tuhannesosalleen saman ajan kuin eräni Liptak, jaoimme 13. sijan.
Lauantaina suoraan alkuerään. Moni paukutteli esteitä siksi. Ajoin kohtuu hyvät ajot, viriauto oli ekaa kertaa kisaa ajatellen liian kääntyvä. Kolmoserä stokissa oli erittäin hyvä ajo, virissä meni hyvin n. 6min kunnes mestareiden muuri kutsui ja sivulinkki antautui sekä etujousi lähti irti.
Tuli hiukan kiirettä vaihdella moottoria viriautoon, yhtäkkiä otettiin moottoreita tiukempaan syyniin. Neloserä stokissa meni ok, viriautossa oli sensoriongelmaa joko varamoottorissa tai sensorissa ja jätin sen kesken.
Vitosalkuerät oli aika myöhäiseen aikaan, alkoi hieman stokin suorituksessa jo näkyä virheet.
Virissä tuli ok ajo vaikka pidotus meni pieleen.
Näillä suorituksilla 20. sijalle stokissa ja 19. sijalle virissä, tavoitteet oli top20 kumpaankin.
Sunnuntaina oli 7.30-9 välillä pikaiset 4min treenilähdöt. Kaikki eivät niihin jaksaneet heräillä ajamaan.
Rataa imuroitiin la iltana, mutta pito oli samanlainen kuin aiemminkin.
Stock finaaleissa oli hetkellisesti kyllä mahdollisuuksia parempiin sijoihin, pienet virheet kostautuivat ja takana nopeampia oli vaikea pitää takana ilman riskejä joten sijoitus ei parantunut.
Su oli virissä moottorin säädöt hakusessa sekä kääntyvyys. Yksinkertaisesti parempiin sijoihin ei vauhti riittänyt. Tiukkaa kilvanajoa oli toki silti, radalla oli hankala ohittaa kun linjan piti. Sijoitukset meni sen verran ristiin, että B3 finaalin hieno vitossijakaan ei riittänyt nostamaan lopputulosta.
Suomalaisittain:
Kisasassa 15 hiittiä yhteensä, mutta A-finaaliin ei saatu Suomen edustusta tällä kertaa. Jaakolla oli vauhtia parempaan finaaliin mutta eri tullut tietä alkuerissä. Jukalla oli muutama virhe ja keskeytys liikaa. Tane yllätti myös itsensä hienolla C-finaalisijoituksella. Vesalla viriauto/renkaat ei ihan pelannut ja stokissa jäi tehoista ja kymmenyksestä parista kiinni A-finaali.
Huomioita kisoista:
-kisa oli sääntöihin nähden ylibuukattu täyteen. pitkiä päiviä!
-kisapaikalla asiallinen rc kauppa, jossa kävi vain paypal tai käteinen
-tuomarointilinja olisi voinut olla tiukempi. tuomarit seurasivat kohtuu hyvin kierroksella ohitettavia ja ohjeistivat antamaan tilaa, tässä oli toki myös selviä räikeitä tapauksia josta mm. Jaakko kärsi
-Inline autoja oli vain meidän Destiny tiimillä käytännössä sekä muutamalla yksittäisellä
-Olosuhteisiin sopivat renkaat oli kateissa, suurimmaksi osaksi kaikilta
-Hagberg oli ekoissa alkuerissä tulessa, mutta pidon heikennyttyä ei enää niin ylivoimainen
-Stokissa moottoreissa oli eroja - Motiv moottori oli erittäin suosittu
-Katsastus toimi johdonmukaisesti koko kisan, pois lukien moottorisekoilu. Joka erään tarkistettiin jännite, korkeus, paino ja leveys.
-Koreissa BlackArt 006 oli kovin suosittu, ja PF AMR
-Renkaat kuluivat perjantain jälkeen melko vähän vs. Suomen kisat
-Alurungot olivat yleisiä vaikkakin pidon (puutteen) puolesta sellaiselle ei ollut tarvetta
-Palkinnot tällä kertaa TOP10 + finaalivoittajat!
Loppujen lopuksi olen tyytyväinen omiin suorituksiin ja reissuun kokonaisuudessaan, kannatti lähteä!
Ne jotka empivät pärjäämistä tälläisessä KV-kisassa, kannattaa lähteä mukaan. Taso on aika laaja top20 jälkeen kummassakin luokassa ja alkuerien jälkeen löytyy finaaleista oman tasoista ajoseuraa varmasti.
Erityiskiitos Jukalle matkajärjestelyistä sekä kokkauksista.
Seuraavat kisat on varmistuneet Hudy Areenalla. Ehkäpä sinne vuoden päästä...?