Jos pohtii sitä, miksi krossiluokat ovat kinnostavampia kuin rataluokat, niin hyvin äkkiä törmätään siihen perusasiaan, että krossipuolella Suomessa ratoja on huikea määrä enemmän. On selvää, että harrastuksen aloittaminen pelkästään kilpailumielessä ei tule kysymykseen kovin monelle juniorille tai varttuneemmallekkaan. Tästä yksi johtopäätös on se, että kaikkien, niin yksittäisten harrastajien, seurojen, kuin AKK:kin pitää keskittää voimansa siihen, että Suomeen saadaan lisää harrastus- ja harjoittelupaikkoja. Esim. Kuopiossa oli elokuussa 2 kpl touring-autoja, nyt niillä kurvailee jo kymmenkunta ukkoa. Kaikki tämä ainoastaan sen avulla, että saatiin asianmukainen paikka harrastaa. Nyt tosin tämäkin riemu on ohi ja porukka kauppaa autojansa foorumilla. Eli tässä on selkein ja suurin suu kilpailijamäärien pienenemiseen.
Toinen syy on meidän kilpailujärjestelmä. Esim. touring-puolella ajetaan mielestäni liikaa luokkia. SM -tasolla pitäisi olla kaksi luokkaa; Modified ja Stock (esim. 13,5), näille siis molemmille SM-arvo. Sarjamuotoinen SM on hyvä talvella ja puolustaa paikkaansa, mutta kauden yli (talvi-kesä) menevässä kilpailusarjassa en näe järkeä. Aloitteleville kuskeille pitää olla em. harjoittelumahdollisuuksien lisäksi myös hyvät kilpailumahdolllisuudet. Tästä syystä eri tahojen pitää panostaa myös alueellisiin kilpailuihin ja tehdä niistä houkuttelevimpia, jotta niitä ihan alkajia saadaan mukaan kisaamaan. Kun taidot karttuu, niin tästä on hyvä ponnistaa sittn kohti "virallisia" SM-luokkia. Kaikki kotimaan kisat on syytä pitää yksipäiväisenä, pl. mahdolliset kerta SM-kisat kesällä.
Kolmas syy harrastajien ja sitä kautta kilpailijoiden vähyyteen on se, että kaikkien pitäisi pystyä tekemään ns. PR-työtä paljon laajemmalla pohjalla. Jokaisesta kaupungista/kylästä löytyy mahdollisuuksia esitellä lajia suurelle yleisölle. RC-scene on tietyllä tavalla underground -hommaa ja siihen sisäänpääseminen on hankalaa, etenkin kun kovin moni ei ole asian luonteesta tietoinen. Lajin tunnettuus tuo myös näkyvyyttä ja sitä kautta mahdollisuuden toimia erilaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Tämä puolestaan lisää reusrsseja ja mahdollistaa esim. isompien kisojen/parempien puitteiden järjestämisen.
Jos nämä kolme "prinsiippiä" saadaan toteutumaan, tulee harrastajamäärät ja sitä kautta kilpailijamäärät myös kasvamaan. Valitettavasti tie on jokatapauksessa pitkä ja kivinen. Yhteiskunnan rahat on tiukassa, eikä harrastajien taskuillakaan voida koko ajan olla. Mistä rahat ratahankkeisiin? Tämä on ajankohtainen kysymys myös täällä Kuopiossa. Ensi kesän SM-kisat odottaa, mutta rataa ei ole, eikä näillä näkymine tule. GT-autojakin hommattiin tänne suurin toivein lukuisia, mutta nyt kaikki on myynnissä, kun ei ole paikkaa missä ajaa.
Minun näkemykseni mukaan kyse on siitä paljon puhutusta ruohonjuurityöstä ja pitkäjänteisestä tekemisestä päämäärien saavuttamiseksi. Pitää olla päämäärä, suunnitelma, resurssit ja tekijät, vasta sitten voidaan odottaa tuloksia.