Morot.
EKANA ISO KIITOS KAIKILLE KILPAILUIDEN JÄRJESTELYHIN OSALLISTUNEILLE!!!!! ILMAN TEITÄ TÄÄ HOMMA OLISI MAHDOTONTA...
Ekaa kesää lajinparissa hönöilleenä kokemukset kilpailuista (Salo, Vantaa ja Vaasa SM) ovat pääsääntöisesti positiivisia. Vaikka alla tartutaankin lähinnä epäkohtiin....
Aikapitkälti samaistun aikasempien kirjoittajien kommentteihin.
Kerrastapoikki SM ei ole minulle uusi asia, niitä on ajettu vuosi kymmenet, aina on saatu "oikea voittaja".
Tämä poikkeuksellinen vuosi pakotti myös meidän lajin poikkeuksellisiin ratkaisuihin, kuitenkin uskon että oikeat kaverit lähtivät Vaasasta mitalli kaulassa.
Henk.koht ajatus ensi kesän SM-sarjaa koskien olis ehkä kolme yksipäiväistä kapinaa ja Finaalikilpailu kaksipäiväisenä, saatais viimeinen SM kisa hiukan erottumaan tavanomaisesta.
Suurin yllätys kesän kuluessa oli käytäntöjen eroavaisuus paikkakuntien välillä, tuntui että Salossa homma rokkas, touhu oli selkeää ja siellä peräti ensikertalainen tiesi mitä tapahtuu ja missä erässä pitää olla jne.
Vantaalla homma sprakas jo ennen ekaa harjoitusta kun uusiksi menneet listat ei ollut näkyvillä ajoissa ja siitä se lumipallo lähti vyörymään, informaation kulkuun kilpailijoiden ja järjestäjän välillä tulee siis pistää pikkusen lisää eforttia tulevaisuudessa. C-finaalin puuttuminen oli todella iso pettymys, meille aloittelijoille kun se kilpaa ajaminen on kuitenkin syy saapua kilpailupaikalle.
Vaasan SM skaboilta odotin paljon, oltiinhan SM statuksen alla ja eritoten kerrastapoikki tapahtumiin panostetaan ainakin Karting puolella huomattavasti ns. normi kisoihin verrattuna. Sunnuntaihin asti homma kulkikin ihan perus ok, mutta sunnuntain säätäminen mm. erälistojen ja aikataulu muutosten suhteen meni vihkoon. Lähetys tapa oli täysin poikkeava kahteen edelliseen kilpailuun nähden, eritoten kun kuulutukset eivät kuuluneet lähtösuoralle, ohjaajakokouksessa ei kukaan maininnut sanallakaan että ajanotosta näytetään käsillä mitä missäkin kohti tulisi tapahtua. Huoltajat juoksentelivat radan poikki vaikka siitä mainittiin, ei kun sanktiota peliin niin varmaan saavat senverran pohkeeseen potkua seuraavalla kerralla että jaksavat kävellä 40 metriä pidemmän matkan (esim -2kierrosta). Laji on kuitenkin jossainmäärin mekaanikon ja kuljettajan tiimi peliä ja toinen kun ryssii niin molemmat kärsii, näin se menee muuallakin. Jos näihin ei reagoida, häviää pohja koko tuomari touhulta. Ajotapahtumiin en halua ottaa kantaa koska ne ovat tulkinnanvaraisia, mutta selkeästi määrätyt ja helposti kontrolloitavissa oleviin rikkeisiin tulee puuttua hanakammin. nimim kokemusta kilpailunjohto hommista on.
Muutoinkin annettujen ohjeiden/ määräysten valvonta ontuu pahasti. Renkaista ja rungosta lähti merkinnät kalustoa putsaillessa....
Yksittäisten toimitsijoiden toimintaan ei tässä ole tarkoitus tarttua, vaan kokonaisuuteen.
Ei tässä mitään hätää ole, meidän pitää vaan yhdessä kehittää tätä hommaa että saadaan nauttia SM tasoisista tapahtumista arvonsa mukaisilla toimilla.....
Putsatkaa peilit, täältä tullaan... Hyvää ja vauhdikasta syksyä!!!!!!
-Juuso Teuronen
Bone Head Racing