Ekaa viestiä muokattu ja lisätty loput kuvat mun kamerasta.
Vähän kisarapsaa:
Pari viikkoa aikaisemmin piipahdin samalla radalla Summerjumpseissa ja se antoi kyllä paremman lähtötilanteen tälle viikonlopulle. Laitoin takavedon ja nelivedon setupit aikalailla uusiksi sen keikan jälkeen ja onnekseni ne myös olivat ihan onnistuneita muutoksia.
2WD:Tuuppia treenatessa tuntui, ettei auto mene mihinkään ja vauhti oli todella hidasta. No kun kisat alkoi ja lyötiin kello käyntiin niin eihän siellä kukaan muukaan päässyt mihinkään, erästä kultaisella autolla ajanutta kaveria lukuunottamatta. Pölyinen ja röykkyinen rata aiheutti vähän kaikille päänvaivaa ja rauhallinen eteneminen oli selkeesti valttia. Ekalla kierroksella ajoin mummoilemalla pohjia pitkin kierroksen kolmoseksi. Yllätys oli melkoinen, mutta kelpasi. Toisella kierroksella 8. sija ja A-finaalipaikka oli taskussa. Kolmannen kierroksen toinen kolmonen antoi sitten lähtoruuduksi kolmosruudun. Tein pieniä muutoksia setuppiin koko päivän, jotka rauhoittivat autoa ja se oli ihan kelpo setupissa finaaleja varten.
Köröttelin kolmosruudusta ekan finaalin kolmoseksi Karrin ja Peten ajellessa karkuun. (Hyvä kolmostrendi!)
Toisessa finaalissa vetäsin alkuun +12 sekkaa kahdella ekalla kierroksella ja sitten hiiviskelin jonoa kiinni, mutta viimeisen kierroksen kohellus pudotti minut yhdeksänneksi. Viimeisessä finaalissa ajelin toisena lähes koko erän, mutta taas alkoi lopussa kämmellys ja ajoin viidentenä lipulle.
Pistevertailuissa oli vähän tuuria ja 8 pisteellä olin ihan tyydyttävästi 4. sijalla. Uran paras tuuppisijoitus. Jeba!
4WD:Lauantai-iltana testailtiin vielä parit akut nelkkua ja pelättiin sääennustetta, että tuleeko sunnuntaina vettä vai ei. Yöllä tuli kyllä vettä, mutta sade loppui aamun valjetessa ja kun treenit lähti käyntiin niin rata oli jo kuiva. Kuten Hessu sano, hyvät pohjat on tuolle radalle tehty.
Auto oli ihan hyvässä setupissa ja vain muutamia detaileja tuli muutettua, että auto olisi hieman rauhallisempi mutkaan sisään mentäessä.
Alkuerissä taas ekalla rundilla otin varmistellen ja 5. sija oli ihan hyvä, kun tiesi että pikkusen oli vielä reservissä. Toisen kierroksen 4. sija varmisti A-finaalipaikan ja kahdella viimeisellä kierroksella pystyikin kokeilla vähän lisäsäätöjä autossa. Lopulta lähtöruuduksi määräytyi 5. ruutu.
Uutta kumia alle ja finaaleihin. Eka finaali meni vähä plörinäksi, kun auto lähti 4. kierroksella pikkupöydän jälkeen kirjottaan ja hyppäsin auton takakulmalleen tuplan vastikseen. Takahubi sanoi poks ja erä oli siinä.
Toisessa finaalissa kerkesin ajaa lämmittelyä noin 20 metriä, kun auto ei vastannut enää kaasuun. Äkkiä korokkeelta alas ja ihmettelemään tilannetta. Kaasutellessa moottori vain röpötti, eikä ottanut kierroksia. Ääni oli niin raju, että kuulosti vehkeiden olevan pahemminkin rikki. Lähtö lähti ja minä mökötin radan vieressä. Tauolla purin moottorin ja se oli fyysisesti ihan kunnossa. Laitoin motin kasaan ja unohdin laittaa sensorinpiuhan kiinni ja kävin testaamassa, niin sehän lauloi sensorittomassa tilassa ihan nätisti. Sitten tajusin, että johto on irti. Eli vika oli ilmeisesti johdossa. Laitoin uuden sensorinpiuhan kiinni ja nyt se toimi johdonkin kanssa.
Viimeiseen finaaliin sain ihan hyvän startin ja jo tavaksi muodostunut tuplien jälkeisen 180-mutkan kasa muodostui onneksi vasta minun taakseni. Ajelin kolmantena pitkään, kunnes Torikka alkoi lähestymään. Hänen vauhti oli koko päivän yksittäisellä läpillä minua nopeampi, mutta pienet virheet tekivät meidät 5 minsan kohdalla tasaväkisiä. Tein virheen viimeisellä minuutilla ja Torikka kuittasi ohi viemällä minulta 3. sijan. Tulin varmistellen viimeisen kierroksen neljänneksi.
Finaalien loppusijoitus oli sitten 10 + 4 ja siitä sijoitus kahdeksas. Harmi sinänsä, kun tasainen vauhti olisi riittänyt kyllä korkeammallekin, jos olisi ollut vähän forttuunaa messissä.
Mitä opimme tästä viikonlopusta:
- Ajamalla hitaasti, etenet radalla nopeasti
- Jos on ongelmia koneen kanssa, nykäse aina ekana sensorinjohto irti, jos nopari tukee sitä
- Koitetaan saada ehdotus vireille, että Goldi ei saa ajaa enää virallisia kisoja kotiradallaan. (Muut näyttää ihan pelleiltä)
- Älä usko sääennusteita
- Uskalla säätää autoa, vaikka se onkin jo kohtuu hyvässä setupissa
Kiitos Joensuun porukalle hyvin sujuneista kisoista. Henkilökunta oli palveluhenkistä ja järjestelyt pelas. :)
Toivottavasti ensi vuonna päästään taas tuonne ajeleen.Videota A-finaaleista ilmestyy toivottavasti alkuviikosta.