Teinpäs pienen empiirisen kokeen, otin yhden Xray Evo2:n ja yhden Biltema -yleismittarin. Sitten aloin tökkimään alustaa, ja kyllähän se toki johtaa sähköä, mutta vain kun molemmat "tikut" sattuvat juuri sopiviin kohtiin/täplillä alustalla. Tarkalla kohdistuksella sai mittarin lukeman putoamaan juuri alle 20ohmin jolloin mittari alkoi myös piippaamaan. Helpommin sai jotain n. 30-40ohm arvoja. Ei ollut vaikutusta olivatko kokeilupaikat vierekkäin vai mahdollisemman kaukana alustalla.
No mitäpä tästä seuraisi jos oletetaan että akun (jossa 7,2V) liittimet osuisi alustaan ja molemmat liittimet vielä juuri niille alustan johtaville kohdille...
Kaivetaan esiin sähköopin peruskaava U=RI , väännetään sitä vähän, muotoon I=U/R koska haluamme tietää kuinka suuri virta kulkee alustan kautta.
Eli virta I olisi 7,2V/20ohm = 0,36A , eli ei nyt mitään mahdottoman paljoa, mutta alustaan osuvasta akusta kuitenkin purkautuisi tunnissa tuollaisella virralla 360mAh.
Minulle ei tule nyt mieleen mitään syytä miksi tälläinen pieni virta akun napojen välillä alustan kautta olisi vaarallista noparille tai muille auton sähköosille. Saa kertoa jos joku tietää.
Mutta tilanne muuttuu kun autolla lähdetään ajamaan. Vastus moottorin kautta on todella pieni, ja sähkö on laiskaa ;) ja kulkee sieltä mistä on pienin vastus eli sieltä moottorin kautta.. ja virrasta ja häviöstä alustan kautta tulee aivan mitättömän pieni.