Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Ender

Sivuja: 1 ... 15 16 17 [18] 19 20
511
3 kierrosta gt8 renkaita

Samanlainen setti tilattu.

512
Kyosho / Vs: Ultima SC (Short Course) 2WD
« : 12.04.13 - klo: 12.49 »
Jenkeistä saa samat ~35€, jota voi käyttää argumenttina kotimaasta tinkiessä ;)

Ja kun postimaksut ovat niin pienet, voi tilauksen vielä jakaa kahteen osaan niin ei tule verojakaan.

514
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 07.04.13 - klo: 15.38 »
Hobbyfactory on näköjään ottanut Serpent autot valikoimiinsa. GT-8 –kuskeille tämä on erittäin hyvä uutinen, nyt on sitten kaikkia luokkaan sopivia autoja saatavilla Suomesta.

Serpentin GT-8 auto on ulkomaiden kisoissa saavuttanut kyllä huimaa menestystä. Varsinkin Paolo Morgantini on ajanut voitosta voittoon.

Myös Team C GT-8 –auto on saanut jenkeissä suosiota. Suomessahan Team C oli kaudella 2012 suosituin merkki.

Nuo kaksi autoa ovat syrjäyttäneet Kyoshon auton jota ei enää ulkomaan kisoissa paljoa näy. Kyoshon uusi Race Spec malli on kyllä aloittelijaystävällinen ja mielestäni kohtalaisen kilpailukykyinen. Muutamalla viriosalla varustettuna varmaan täysin vertailukelpoinen Serpentin ja Team C: kanssa. Täytyy kyllä todeta, että Kyoshon tapauksessa autoa/varaosia ei kyllä paljon kannata Suomesta hankkia. Toisaalta A Main Hobbiesin kautta varaosia saa nopeasti ja kohtalaisen edullisestikin. Tietääkseni Suomen sarjaa tulee tulevalla kaudella kiertämään ainakin pari Kyoshon autoa.

Kisoihin osallistumista suunnittelevan kannattaa myös harkita Hong Nor DM-1 Spec autoa. Ymmärtääkseni Kurosen mukana kulkee kisoissa varaosapakki ja tämä kyllä helpottaa, kun kaikkia varaosia ei tarvitse itse hankkia varalle. Sama etuhan on myös Team C –autolla (Korhonen). Toivottavasti Serpentin varaosien suhteen tulee vastaavanlainen järjestely (eikös vaikka Hoke voisi ajella tuolla Serpentillä…).

Tulossa olevat 2013 Ipanema World GT Championship –kisat taitavat saada ennätysosanoton ja maailmalla GT –sarja näyttääkin lisäävän suosiota vuosi vuodelta. Toivottavasti vastaavanlainen trendi tulee olemaan myös Suomessakin.

Suomessa merkittävä  ongelma on kyllä ratojen puute. Tattarisuon rata taitaa olla ainut rata jota aktiivisesti kehitetään, muuta radat (Kouvola, Hyvinkää) taitavat olla aika minimaalisella ylläpidolla. Itsellä on kyllä odotuksia tuon Tattarisuon radan suhteen ja toivottavasti pääkaupunkiseudulta tulee paljon uusia osallistujia GT-8 sarjaan. Raision radasta ei itsellä ole kokemusta. Kuusankoskella oleva rata sopii myös GT-8 autolle ja siellä taisin jopa treenata eniten viime kaudella.

Arkistoista löytyi muuten lyhyt kännykällä kuvattu video viime vuoden Ylistaron kisasta:

http://youtu.be/-ocBYD09FGI

515
Hyvä että säännöt saatiin valmiiksi. Rengassääntö on mielestäni ihan onnistunut. Paras vaihtoehto olisi ollut kuitenkin FTT –mallinen, mutta se olisi ollut varmaan vähän työläs/hankala järjestää. Vaatisi myös sen, että osallistujia olisi vähän enemmän kuin nykyisin.

Peitsamohan voisi ruveta keräämään myös ennakkoilmoittumisia. Omalta kohdalta näyttää siltä, että pääsen osallistumaan kolmeen kisaan, mutta Vantaan kisa taitaa jäädä erittäin harmittavasti väliin rippijuhlien takia joista en oikein uskalla jäädä pois.

Hyvinkään kisa (16.06.2013) tulee muuten aika nopeasti… Piti oikein hakea Kyosho autotallista ja ruveta tutkailemaan mitä hankintoja pitää tälle kaudelle tehdä. Mutta Kyosholla ajetaan ja Werks B5 –moottorilla…

Ilmeisesti on viimeinen kausi jolloin tuo Werks on sallittujen listalla ? Tämä on kyllä harmi, jos näin käy.

Toivottavasti saadaan paljon uusia kuskeja radalle. Tämä on erittäin mukava sarja. Itse aloitin tästä luokasta RC –harrastuksen ja melkein kylmiltään kisoihin. Ei se helppoa ollut, mutta kivaa on ollut.

516
Nyt näyttää kalenterissa olevan taas 4 kisaa:

Hyvinkää, Helsinki, Kouvola ja Kuopio.

Mikähän mahtaa olla sääntöjen tilanne ? Tuleeko rengasmuutoksia ?

Jonkinlainen alustava kysely sarjaan osallistujista olisi kiva saada. Tietäisi vähän minkälaista suosiota sarja nauttii tänä vuonna.

FTT –kisoissa on ollut hyvin porukkaa ja luulisi tuolta puolen tulevan uusia kuskeja. Itsellä nyt kokemusta molemmista sarjoista ja kyllä GT-8 vie vielä voiton. Tosin vain niukasti, koska FTT –sarjan suuri osallistujamäärä tekee kisoista kyllä mielenkiintoisia.

517
Tässähän se dilemma syntyy; siivet ja spoilerit ovat luokan hengen vastaisia, samoin kuin niiden kieltäminen. Kumpi on suurempi ongelma, aloittelijan kannalta hankalat säännöt vai kokeneet kuskit jotka löytävät niistä tarvittavat porsaanreiät? Ajatuksena ainakin Tikkurilan kisassa tuntui olevan se, että jos asiaa ei ole erikseen kielletty, se on sallittu.

Kannatan ehdottomasti noiden siipien kieltämistä. Noiden autojen aerodynamiikka on lähtökohtaisesti niin huono, että virittelyllä pystyy kyllä saamaan tuloksia aikaan.

Lisäksi sääntöihin pitää lisätä maininta onko ylimääräinen harjoittelu sallittua kilpailupäivänä ja jos on miten asia on järjestetty. (Oma mielipide on edelleen, että kilpailupäivänä ei saisi radalla ajaa virallisten lähtöjen lisäksi)

Muutenkin aloittelijan kannalta selkeät säännöt voivat olla myös kilpailukynnystä helpottava asia. Tästä on omaa kokemusta, kun suunnittelin GT-8 –luokkaan osallistumista. Myös FTT (TSS-10) –kisoihin on erittäin helppo lähteä… Säännöissä on korit, renkaat, moottorit…

518
Kyosho / Vs: Ultima SC (Short Course) 2WD
« : 29.10.12 - klo: 22.58 »
Kaikkein tärkein päivitys autoon on jäykemmät jouset.

Eli jäykimmät mitkä kössöltä noihin iskareihin saa.
Taisi olla #75 eteen ja #70 taakse.

Nuo tilattu. Samoja suositeltiin myös R/C Tech -foorumilla. Jos hyvin käy, pääsen testaamaan niitä jo tällä viikolla Tikkurilassa.

Diffeihin ajattelin kokeilla Black Greasea, jos se vaikka pysyisi paremmin sisällä.

519
Kiitokset hyvin järjestetyistä kisoista.

Oli kyllä kiva ajella, kun osallistujia oli noin paljon. Oli myös opettavaista seurata kärkikuskien menoa. Hyvä että mukana oli myös ”huippukuskeja” muista luokista.

SC-2 –luokan aika-ajot ei oikein mennyt omalta kohdalta putkeen. Ekassa keskeytys tekniseen ongelmaan ja toisessa B-finaalipaikka meni viimeisen kierroksen ulosajoon ja 34s kierrokseen... Kolmannessa oli sitten useampi moka.

Toisaalta B-finaalissa en olisi pärjännyt ja nyt C-finaalissa oli tiukka kisa. Tuloksella 1,5,1,2 tuli “vain” 2. sija. Jäi nyt arvokas palkinto saamatta ;-)

Kyllähän tämä paljon “fyysisempää” kisailua on verrattuna omiin kokemuksiin GT-8 ja TSS-10 –kisoista, mutta toisaalta tässä oppii hyvin tiukkaa kilvanajoa.


Aiemmisssa SC Cupin kisoissa ei ole treenausta rajoitettu eli rata on ollut auki aamulla sekä pidemmissä tauoissa päivän aikana. Sama olisi varmasti järjestynyt nytkin jos tämä olisi ollut järjestäjien tiedossa.
Suuremmalla porukalla voi tosiaan tulla tilanteita että lauteille meinaa ruuhkaa syntyä, mutta siinä tilanteessa paikalliset voisivat jättää ylimääräisen treenauksen väliin ja antaa radalla kertaakaan ajamattomille tilaisuuden tutustua rataan sekä koittaa auton toimintaa.

Vaikka ei minullekaan tuo ratojen opettelu helppoa ole niin tätä en kyllä kannata ollenkaan. Kyllä se treenaaminen pitää hoitaa muulloin kuin kisapäivänä. Menee turhaksi sekoiluksi tuommoinen. Edellisen päivän treeni on ok.

Nythän profiilia muutettiin pari päivää ennen kisoja. Tämän muutoksen olisi ehkä voinut jättää tekemättä, koska tämä saattoi suosia ”paikallisia” vaikka tarkoitus oli toinen. Rata olisi voinut olla profiililtaan sama kuin Offroad Challenge I –kisassa. Eihän profiilimuutokset suuria olleet, mutta vie aina hetken oppia rata ”uudelleen”.

520
Kyosho / Vs: Ultima SC (Short Course) 2WD
« : 21.10.12 - klo: 21.25 »
Oli sen verran mukavat SC-kisat Tikkurilassa, että kai tämäkin luokka vaatii vähän lisäpanostusta.

Kisailtiin siis kahdella Kyosho Ultima SC RTR-autolla ja nyt olisi mietinnässä noiden autojen virittely.

RTR –autoihin jo tehdyt muutokset:
- Noparit: Hobbywing XERUN 60A ja Hobbywing Xtreme Stock (60A)
- Moottorit: Hobbywing Xerun 10.5T
- Moottorin keskityssarja
- ST Racing Concepts Aluminum Finned Heatsink Motor Plate
- Kyosho 26T SP Idler Gear
- Servona: Savöx SC-1258TG
- Toisessa autossa HPI Blizin iskarit ja toisessa Kyoshon omat (+ vaihdettu parempi tiiviste)
- Pro-Line Flo-Tek Body
- Renkaat: Schumacher "Mini Pin" Short Course Tires (Yellow),  JConcepts Profiled Short Course Tire Insert (Firm) , Pro-Line Renegade 2.2/3.0 One-Piece Wheels


Iskarit olisi kyllä hyvä vaihtaa Velvet –iskareihin, mutta kahteen autoon noiden päivitys tulee aika kalliiksi, joten ainakin toistaiseksi mennään RTR ja HPI:n iskareilla. Big Bore iskareiden hyöty on muutenkin varmaan suurempi ulkoradoilla kuin sisäradoilla ?

Nopareissa on Stock- softa nollaennakolla ja ennakoiden säätämisellä voisi varmaan parantaa suorituskykyä. Tähän en ole vielä tutustunut, joten tästä voisi vaikka aloittaa.

Kisoissa näytti olevan myös paljon 8.5T koneita… Olisiko tämä hyödyllinen päivitys?

Välitykset ovat vakiot. Sopisiko esim. Tikkurilan radalle paremmin joku muu välitys ?

Nivelvetarit on myös harkinnassa ja tulee varmaan ostettua jossain vaiheessa.

Molemmissa autoissa on UR 40 iskariöljyt ja vakiojouset.

Diffissä on UR 5000 öljyt. Diffiin vaihdettu paksumpi  shimmi (5x10x0.2mm) ja Kyoshon  KYOORG045S O-rengas.Öljyt tulee kuitenkin aika nopeasti ulos. Onko tähän jotain viritystä olemassa ?

Molemmissa autoissa on akku siirretty eteen ja lisätty vielä vähän painoja etupäähän. Toisessa autossa myös nopari on siirretty keskelle akun taakse. Näistä painopisteen muutoksista oli kyllä suuri hyöty. Ohjattavuutta tuli paljon lisää ja auto käyttäytyy hypyissä paremmin.

521
Ikäväkyllä hyvin turhaa, koska täällä foorumilla käy kuitenkin vain pieni osa esim just M8 luokkaa ajavat.

Antaisi mielestäni kuitenkin paremman yleiskuvan tilanteesta kuin nyt.

Kynnys galluppiin vastaamiseen on myös huomattavasti pienempi kuin kommentoida viestiketjuun.

Voisi olla myös hyvä, jos gallupin voisi valita salaiseksi tai sellaiseksi, jossa kutakin vaihtoehtoa äänestäneet nimimerkit näkyisivät julkisesti.

Eikö tätä voisi kokeilla nyt tuossa rengas-asiassa ?

FTT-puolella voitaisiin laittaa kysely esim. tuosta uudesta luokkajaosta Modified/Stock...

522
Myös jonkinlaiselle gallup -lisäosalle olisi mielestäni suuri kysyntä.

Nytkin olisi hyvä laittaa tuosta M-8 yksityyppirenkaasta kysely:

Yksityyppirengas M-8 luokkaan:

( ) Kyllä
( ) Ei

Samoin FTT-luokan kehittämisestä saisi tehtyä montakin eri kyselyä…

Gallupeilla saataisiin paljon parempi kuva yleistilanteesta kuin nyt.

523
Mika Niiranen
Seura: LahUA
Luokka: SC2-10
Auto: Kyosho SC
Taajuus: 2,4GHz
Ponderi: 2728812
Numero: 66

Aleksanteri Palo
Seura: -
Luokka: SC2-10
Auto: Kyosho SC
Taajuus: 2,4GHz
Ponderi: 3070135
Numero: 55

524
Olisiko se 13.5T luokka sit niin huono kompromissi TSP ja TSS luokille, tietenkin haastetta siinä olisi aloittelijoille runsaasti.

Tämähän voisi mennä myös niin, että 13.5T kone olisi säännöissä sovittu tietyn merkkiseksi, mutta tähän uuteen Stock -luokkaan voisi osallistua myös kaikilla 17.5T moottoreilla. Tämä laskisi vielä osallistumiskynnystäkin.

Stock -luokan nopeimmat kuskit eivät kuitenkaan olisi koskaan samaan aikaan radalla hitaimpien kanssa joten nopeuseroista ei olisi mitään haittaa.

Ja jos aloittelija kuitenkin hankkisi tuon 13.5T moottorin eihän siitä ole mikään pakko ottaa kaikkia tehoja irti pienellä sisäradalla. Suurella ulkoradalla olisi taas mukavasti lisäkapasiteettia reserveissä.

Oma näkökantani lähtee enemmänkin TSS-10 luokan kehittämisen ja myös ulkokisojen kehittämisen suunnasta. Nykyisellään Suomessa ei vain ole tarpeeksi kilpailijoita kunnollisen kesäsarjan pyörittämiseen. Esim. viime kesän Laukaan kisassa rata oli mitä mainioin ja olosuhteet kohdallaan, mutta osallistujia vain ei ollut tarpeeksi. En tiedä muista, mutta henkilökohtaisesti asfaltilla ajo on paljon mukavampaa kuin matolla.


525
Nyt kun Aake otti tuon asian esille, niin heitänpä sellaisen pallon ilmaan, että siirryttäisiin FTT luokkajaossa myös kansainväliseen käytäntöön, eli luokkia olisi vain kaksi, Modified ja Stock. Siinä vaihtoehdossa tuo 0-ennakko ja 13,5T kone olisi ihanteellisin yhdistelmä.

Minusta tätä kannattaa kyllä harkita. Kuulostaa näin TSS-10 -ajelijan kannalta hyvältä.

Kesäkisoissa oli aivan liian vähän osallistujia ja tuo uudistus toisi ainakin muutaman uuden kisailijan. En usko kenenkään nykyisen jäävän pois tuon muutoksen takia.

Stock -luokka (13.5) sopisi kyllä ihan hyvin aloittelijoille ja junnuille.

Mieluiten vähemmän luokkia ja isompia kisoja. Ihmettelen, kun muutenkin kisoissa käy suhteellisen vähän kisailijoita, niin sitten vielä tulee koko ajan uusia luokkia (VTR, F1, etuveto yms…). Keskittyminen vain muutamaan luokkaan olisi paljon parempi.

526
Enemmän harrastajia palvelisi mielestäni tuo RCTechiltä tuttu jako:
Electric On-Road (= Touring, Mattoautot, Drifting, Minit, VTR, jne)
Electric Off-Road (= Sähkökrossi & Corr & Foff & jnejne)

Tuo malli on kyllä paras.

RCTechillä myös nitromoottori-keskustelut on jaettu erikseen omiin alaryhmiinsä:

General Forums > Nitro On-Road > Onroad Nitro Engine Zone
General Forums > Nitro Off-Road > Offroad Nitro Engine Forum

Tuo on mielestäni vähän hankala. Parempi olisi olla yksi oma pääkategoria esim. Polttomoottorit.

Täydellistä olisi, kun "Näytä edellisen käyntisi jälkeen kirjoitetut viestit" -toimintoon saisi valittua ne alueet joita haluaa seurata.

527
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« : 12.09.12 - klo: 12.30 »
Päällekkäisyyksiä turisti-, C12-kisojen kanssa taitaa olla vähän turha murehtia, sen puolen kuskeja taitaa aika vähän Corria ajaakaan? WinterJumpsien kanssa ehkä voisi vähän koittaa sopia mikä olisi sopiva kisojen ajankohta...

Itsellä on kyllä suunnitteilla ajaa sekä TSS-10 -kisat ja mahdollisuuksien mukaan myös SC-2 –kisoja. Olisimme kyllä Aleksanterin kanssa ajaneet jo kesällä, mutta olivat GT-8 –kisojen kanssa vähän hankalina päivinä.

528
Vähän huonolta näyttää, kun ei ole halukkaita kisajärjestäjiä ensi vuodelle. Toistaiseksi on vain kaksi kisaa tiedossa. Tuplakisaviikonlopuista en oikein pidä.

Eiköhän sieltä 2 kisaa tupsahda vielä, kauden alkuun on vielä pitkä matka

Mutta kisakalenterin suunnittelu on jo pitkällä: http://rc10.fi/index.php?topic=67164.0

Kuopiokin perui oman hakemuksensa.

529
Vähän huonolta näyttää, kun ei ole halukkaita kisajärjestäjiä ensi vuodelle. Toistaiseksi on vain kaksi kisaa tiedossa. Tuplakisaviikonlopuista en oikein pidä.

530
Kalenterin kanssa pelaavana mulle se sopisi erittäin hyvin, koska se vapauttaisi viikonloppuja heti 2kpl muille luokille, ja olisi helpompi suorittaa "koko kausi" kun olisi 2 kisaviikonloppua intensiivistä kisaamista.

Toivottavasti kisoja on kuitenkin neljänä eri viikonloppuna ja vielä mielellään jaettuna koko kesälle tasaisesti. En oikein tykännyt tuosta tuplakisamallista Ylistarossa. Tämä siis GT-8 -luokan osalta, joka ajetaan kuitenkin LS-5 luokan yhteydessä... Kai nyt ainakin Hyvinkäällä ajetaan ?

531
Työnalla/mietinnässä on vielä maksimivälitys luokkiin TSS-10 ja TSP-10. Talvella 4.5 ja kesällä 4.0.

+1


532
Kannatan FTT-mallin mukaista toimintaa. Renkaat ostetaan kisapaikalta ja vain sieltä ostetuilla renkailla ajetaan. Tarrat kiinni vanteisiin selvyyden vuoksi. Renkaita pitäisi olla saatavilla 1-2 sarjaa / kisa / kuski.

+1

Ensi kesälle on merkitty vain kaksi kisaa Kuopio ja Kouvola. Toivottavasti tulisi vielä esim: Tattarisuo ja Hyvinkää kisa kalenteriin.

Ja noiden lisäksi vielä yksittäinen GT-8 Nordic Championship -kisa jonkun/joidenkin yritysten sponsoroimana.

533
(RoddeR tuossa jo kirjoittikin, mutta laitetaan tämä omakin vastaus vielä tähän...)

Ymmärsin että nyt ajatuksena olisi valita sellainen rengas jota voitaisiin myydä kilpailuun osallistumisen yhteydessä samalla lailla, kuin nyt FTT –sarjassa. Tämä kyllä toisi suuren hyödyn, kun ei tarvitsisi keväällä ennakkoon tilata koko kauden renkaita. Vain  yksittäiseen kisaan osallistuminenkin olisi helpompaa, kun ei tarvitsisi miettiä rengasasiaa ollenkaan.

Nythän myöskin taisi tilanne olla sellainen, että kaikkia renkaita ei enää loppukaudesta ollut saatavilla.

Jepellä testissä ollut rengas oli myös halvempi kuin GRP tai Sweep. Kestävyydestä ei vielä Hyvinkäällä ollut tarkempaa tietoa, mutta odotukset olivat mielestäni GRP:n tasolla ?

Unelmatilanne olisi kun järjestäjällä olisi myydä noita renkaita esim. 1-3 kierrosta/kuski. Aamulla ostaisi vaikka vain yhden kierroksen ja riippuen menestyksestä ostaisi sitten lisää, jos tarvitsee. Esim. aika-ajoista suoraan finaaliin (2 kierrosta), C- ja B- finaalien kautta A-finaaliin (3 kierrosta). Tämä taitaa kyllä olla hankalaa toteuttaa.

534
Voisiko Jeppe avata uuden ”virallisen” topicin, jossa keskusteltaisiin jo kaudesta 2013.

Keskusteluahan on jo käyty mm. uudesta yksityyppirenkaasta, jota voisi ostaa aina ilmoittautumisen yhteydessä. Yksi vaihtoehtohan oli jo Hyvinkäällä testissä. Merkki ja malli unohtuivat ainakin itseltä...

Vaikka uuden sarjan alkuun on vielä runsaasti aikaa, kiinnostaisi myös vähän tietää kuinka suurta kiinnostusta kausi 2013 on kisailijoissa herättämässä. Keskustelua on myös hyvää pitää yllä, niin saadaan ”värvättyä” mahdollisimman paljon uusia kuskeja kisailemaan.
 

535
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.08.12 - klo: 12.09 »
Kiitoksia, hyviä ohjeita on tullut.

Ei kyllä ollut mulla sellaista vauhtia päällä, että olisi kakkoselle vaihtanut tuossa shikaanissa. Pitääköhän se mennä Hyvinkäälle vielä treenaamaan tuollaisen "portin" kanssa.

Hoke tuossa mainitsikin noista setupeista ja niiden vaikutuksesta. Tästä tulikin mieleen kysäistä noista kytkimistä. Itse ajoin Kyoshon carbon kytkinpaloilla ja 0.95mm jousilla. Aika moni taitaa ajaa kuitenkin alumiinisilla kytkinpaloilla. Onko tähän jokin merkittävä syy ?


536
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.08.12 - klo: 10.26 »
Vähän erilainen kysymys välillä:

Mitenkäs tuo Hyvinkään uusi shikaani kannattaa ajaa? Rullaamalla, vetopäällä, vai jopa pieni  jarrutus ennen shikaania?

Kiinnostaisi myös tietää parhaimmilta kuskeilta lisää esim. tuosta jarrun käyttämisestä ja muutenkin ajotekniikasta. Joku osaava voisikin tehdä kuvauksen esim. juuri tuosta Hyvinkään radasta... Missä kohtaa täysi kaasu, missä jarrutetaan, missä vain rullataan... Tämmöisestä ratakuvauksesta voisi olla hyötyä monelle aloittelijalle...

537
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 27.08.12 - klo: 11.59 »
Kyoshon omistajien kannattaa kyllä tutustua näihin sivuihin:

http://infernogt.proboards.com/index.cgi?

Tuolta löytyy paljon tietoa.

Toinen hyvä tietolähde on tämä:

http://www.rctech.net/forum/nitro-road/633215-kyosho-inferno-gt-gt2-race-spec.html

Suuri ongelma Kyoshon kanssa on kyllä kotimainen hinnoittelu. Hintatietoisen kuluttajan kannattaa kyllä ostaa auto ja varaosat ulkomailta.



538
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 27.08.12 - klo: 11.33 »
Kuusi GT-8 –kisaa takana Werks B5 –moottorilla ja kyllä voin suositella moottoria vaikkei Suomesta saakaan. Harjoittelukoneena on tuo Aplhan S852 ja jotenkin vaan tuo Werks tuntuu mukavammalta.

Olen aivan aloittelija näiden koneiden kanssa ja moottori ei ole kyllä ollut varmaankaan missään kisassa lähellekään optimisäätöjä ja silti se on toiminut luotettavasti (eilen tosin Hyvinkään kisoissa kaksi sammumista tankkauksissa… mutta ei ollut Alphoillakaan eilen helppoa).

Werksillä on myös aivan erinomainen asiakaspalvelu R/C Tech foorumilla. Tässä suora linkki B5-mallin keskusteluun: http://www.rctech.net/forum/offroad-nitro-engine-forum/319017-new-werks-b5-21-racing-engine.html

539
Kiitokset järjestäjille. Varsinkin selostukset toivat hyvää tunnelmaa kisoihin.

Omat ajot sujuivat kuitenkin erittäin epävarmasti ja en saanut ollenkaan varmuutta ajoon. Yksi syy tähän oli uusi shikaani, josta tuli pari kertaa ennen finaaleja otettua oikein kunnon ilmalennot. Nämä jäivät kummittelemaan mieleen ja sotkivat keskittymistä. Pidän kuitenkin muutosta hyvänä ja tässähän tulee vain esille oma kokemattomuuteni… treeniä tarvitaan.

Radalla oli myös kiviä, jotka aiheuttivat itselle yhden vaaratilanteen aika-ajoissa. Auto lähti keulimaan tiellä olleesta kivestä ja  onneksi sain sen pysähtymään nurmikolle ettei ”lentänyt” suoraan muiden eteen. Vaikeutta toi myös tilan antaminen nopeammille, kun jouduit ajolinjan ulkopuolelle auto spinnasi helposti noista kivistä tai muista epäpuhtauksista. Tuota tilan antamista pitää kyllä tosin vielä vähän treenata.

Olin käynyt harjoittelemassa kerran ennen kisoja Hyvinkäällä ja silloin pito ei ollut läheskään niin hyvä kuin nyt ja silloin Sweepin slicksit toimivat huomattavasti paremmin kuin GRP. Ajoin harjoitukset ja kaksi ensimmäistä aika-ajoa noilla slickseillä, mutta vain huomatakseni myöhemmin että GRP oli eilen parempi rengas… GRP on kuitenkin vähän erilainen ajotuntumaltaan ja taas aloittelijan ajorytmi sekoaa… Toivottavasti kaudella 2013 on vain yksi rengasvaihtoehto.

A-finaalissa sitten kaksi tankkausta päätyi moottorin sammumiseen ja mekaanikko ei saanut autoa käyntiin ja piti sitten vähän itse jaloitella. Tässä nyt ei tainnut mennä kuin sija tai kaksi. Kisatilanteessa ajoin Rikunkin kanssa kolarin ja tästä aiheutui Rikulle melkein kahden minsan haitta, kun kaasuvivusto vaurioitui… Nopea korjaus tosin Rikulta.

Jarmolla sitten harmittava ponderiongelma ja kisa meni pilalle sitä kautta. Ei sitten tullut itselle oikein kunnon kilvanajoa alkukierroksia lukuun ottamatta ja tämä vähän latisti omalta kohdalta tunnelmaa.

On myös vähän hankala tietää tilanteesta tuolla loppupäässä ja tätä kautta ei tiedä onko hyötyä kiristää vauhtia vai vain ajella varmasti maaliin. Oma mekaanikko voisi tosin olla tässä aktiivinen (tärkeää tosin seurata missä auto menee, jos tarvitsee juosta nostamaan…). Selostaja on tässä myös tärkeässä osassa ja onkin hyvä käydä säännöllisesti läpi koko tilanne kaikkien radalla olevien autojen osalta.

Vähän myös harmittaa yleisilme näillä Suomen radoilla (Kouvola, Hyvinkää). Pientä pintaremonttia kaipaisivat molemmat. Syynä tähän on tietysti raha ja aktiivisten harrastajien pieni määrä. Radoilla on yhdet kisat vuodessa ja satunnaisia treenaajia muulloin… Ei siinä oikein kannata hienoja ratoja rakennella. Olisi vaan kivempi harrastaa, jos puitteen olisi paremmat (vrt. Lavangon crossiradat). Ensi kaudella ajetaan onneksi myös Tattarisuolla ja siellä on käsittääkseni panostettu radan kehittämiseen (pitää mennä testaamaan vielä tänä vuonna).

Mukava kausi kokonaisuudessaan ja ensi vuonna uudestaan.

540
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 17.08.12 - klo: 10.47 »
En pääse lauantaina, mutta tarkoitus on tulla vielä tänä vuonna Tattikselle treenaamaan . Onhan se ensi vuoden kisakalenterissa mukana.

Toivottavasti saadaan GT-8 -luokkaan pari mopopoikaa kaudelle 2013.

Sivuja: 1 ... 15 16 17 [18] 19 20