Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - scylla

Sivuja: [1] 2
1
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 01.04.09 - klo: 22.48 »
kun painaa kaasua rupeaa ihan itsestään vetään p*skarinkiä. Tai kääntyy yhtäkkiä (suoraan ajaessa) ja flippaa katolleen. Tai kääntyy ajoradaltaan sen verran huomtattavasti, että voi törmätä vielä johonkin.

Eikö tämä ole ihan normaalia kun autossa on pitoon nähden paljon tehoa..? Oletko Thorak nyt sisäistänyt täysin Diffin (eli tasauspyörästön) teknisen toiminnan ja tarkoituksen?

Tässä on vielä sellainenkin mahdollisuus, että autosi toimii aivan normaalisti. Et ehkä vain ole lyhyen harrastusajan ja nuoren ikäsi vuoksi vielä oppinut tarpeeksi tekniikasta ja fysiikasta ymmärtääksesi täysin autosi toimintaa.

EdiT:
Miten muuten lukitsit tasauspyörästön? Lukkoperällä pitäisi molemmat pyörät pyöriä saman verran.

Nämä rc-autot vaativat tekniikan tuntemusta ja kädentaitoa asennustöissä. Ne eivät ole kenelläkään myötäsyntyisiä, tosin jotkut ovat toisia lahjakkaampia hahmottamaan nämä asiat.

On hyvin todennäköistä, että useimmat tämän rc.10 foorumin ns. "Gurut" ovat oppineet taitonsa olemalla itse aktiivisia etsimään tietoa ja vastauksia. Internet on tietoa täynnä. Teet itsellesi suuren palveluksen tulevaisuuttasi ajatellen paneutumalla myös siihen englannin kieleen. Siinä ajassa kun joku muu kirjoittaa sinulle vastauksen suomeksi tähän topicciin, niin löydät itse englanninkielisistä manuaaleista vastauksen sanakirjan avulla.

Paikkakuntasi kirjastosta löytyy hyvin todennäköisesti tekniikkaa käsitteleviä teoksia ihan suomen kielelläkin. Useissa perus konetekniikan kirjoissa on hyviä asiaa selkeästi havainnollistavia kuvia.

Nällä rc-kamoilla ei voi kuvitella vain ajavansa, vaan tekniikka on ainakin puolet tätä harrastusta. Jos sinä thorak tahdot tosissaan harrastaa ja päästä joskus ajamaankin ja nauttimaan toimivasta kalustosta, niin suosittelen lämpimästi tutustumaan kärsivällisesti ja ajatuksella mekaniikkaan, sähkön olemukseen ja käyttäytymiseen ja tietysti fysiikkaan. Kannattaa myös opetella teknisiä kädentaitoja, esimerkiksi huoltamalla itse oma polkupyöränsä. Lapsille ja nuorille(miksi ei aikuisillekin :wink:) Legot, varsinkin tekniikka-legot ovat kivoja tekniikan opetteluun. Jälkimmäisillä voit vaikka rakentaa toimivan tasauspyörästön. Nyky-lapset ovat varmasti vieraantuneet näistä ja viettävät aikansa tietokoneiden kanssa.

Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta harjoittelulla saatat onnistua. Jos vain täällä kyselet ilman oma-aloitteisuutta ja kärsivällisyyttä, niin kehityt hitaasti. Toki joitain asioita kannattaa kysyä, mutta usein tiedon löytää myös itse etsimällä ja ajattelemalla.

2
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 01.04.09 - klo: 15.11 »

Nämä Thorakin ongelmat ovat nyt sellaisia, että jos sitä diffiä ei joku pääse ihan livenä tarkastelemaan, niin tästä kirjoitellaan vielä ensi syksynä.

Todennäköisesti joku tekniikan päälle ymmärtävä selvittäisi asian hyvin nopeasti ja helposti, mutta näin stampede-ketjun välityksellä on vaikea saada täyttä selvyyttä ongelman ytimestä.

Itse uskoisin että jotain on vain koottu väärin tai jotain puuttuu, jos siis ne laakerit ovat nyt kunnossa.

3
Tamiya / Vs: Tamiya Lunch Box
« : 10.03.09 - klo: 15.06 »

Modelsportissa on lunchboxi tällähetkellä 64.31 euroa, joten sieltä varmaan kannattaa hankkia. Postikulutkin ovat siedettävät 32 puntaa. Huuto-netissä on ollut kokoamattomia lounaslaatikon rakennussarjoja myynnissä noin 70 euroon, joten sieltäkin kannattaa katella.

4
Sähköautot / Vs: Tamiya minin takavetoiseksi?
« : 04.03.09 - klo: 17.49 »
Käännät korin toisin päin

5
Noniin, tässä kävi loppujen lopuksi niin, että Hobbydirekt postitti paketin reilu viikko tilaukseni jälkeen. Tilauksen peruutusta eivät noteeraaneet tai eivät lukeneet sähköpostiaan. Tässä ei kuitenkaan ollut mitään ongelmaa koska tuote lähti Suomea kohti. Yritin peruuttaa tilaukseni vain koska pelkäsin toimituksen kestävän tolkuttoman kauan, niin kuin joillakin on valitettavasti kestänyt. Viime torstaina sain paketin viimein.

Omituista oli, että paketti tuli postin kautta, hobbydirektiltä sain sellaisen kuvan, että lähettäisivät DHL,n kautta.. :roll:

6

Nonniin, ilmeisesti hobbydirektin Marco ei ollut vielä lukenut peruutusviestiäni. Tilaukseni status muuttui tänä aamuna tilaan "odottaa tuotetta" :grin:

Uskomatonta palvelua, tilaushetkellä tuote on varastossa ja kun tilauksen tekee, niin yli viikkoon ei kuulu mitään ja sitten ilmoitetaan, että tuotetta ei ole juuri nyt :roll:

Eihän tämä tietty haittaa mitään kun kerran peruutin tilauksen. Nyt odottelen loppuviikkoon, jos hobbydirekt ei palauta rahojani niin olen yhteydessä Paypalliin.


7
Mulla on yksi tilaus vetämässä hobbydirektistä. Paketin lähtemisestä ei ole tullut mitään ilmoitusta viikkoon.
Tämän foorumin tarinoista kauhistuneena etsin hobbydirektin sivuilta tilauksen peruutustoiminnon ja peruutin tilauksen. Täytyy toivoa, että peruutus onnistuu ja voin tilata jostain muualta nopeammasta ja luotettavammasta paikasta.

Googletin hobbydirektin ja lukemani perusteella monilla muillakin on ollut ongelmia kyseisen putiikin kanssa. Pitkät toimitusajat ja sähköposteihin ei vastata.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=592134

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=910634

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=459260

8
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 30.01.09 - klo: 15.53 »

Kyllä sen näillä ohjeilla pitäisi alkaa toimimaan.

Ensiksi: Onhan akuissa virtaa, ohjaimen paristoissa virtaa, kaikki johdot ja liittimet kunnolla kiinni ja radiossa virrat päällä?
´

Lähettimen ohjelmointi ilman lipo cut-offia:

Laita lähetin päälle
Paina noparin virtanappia niin kauan että syttyy vihreä valo joka muuttuu pian punaiseksi, päästä nappi irti
Punainen valo sammuu ja pian vilahtaa kerran, paina radiosta kaasu pohjaan
Kaasun ollessa edelleen pohjassa valon pitäisi vilahtaa kaksi kertaa, paina nyt kaasu pakille
Nyt noparissa pitäisi vilkuttaa vihreä valo nopeasti, päästä kaasu neutraalille ja nopariin pitäisi syttyä punainen jatkuva valo
Auto on valmis ajoon




Kerron nyt kuitenkin perus-ohjeet.

Nopari sammuksissa:

1.Paina nappia ja pidä se pohjassa.

2.Vihreä valo syttyy ja hetken päästä se vaihtuu punaiseksi(nappi kokoajan pohjassa)

3.Loysää nappula.

Nyt sinulla on NiMh moodi käytössäsi.

Jos haluat vaihtaa ajomoodeja 1-3

Nopari sammuksissa.

1.Paina nappia ja pidä se pohjassa.

2.Vihreä valo syttyy ja hetken päästä se vaihtuu punaiseksi.(pidä nappi edelleen pohjassa)

3.Valo alkaa vilkkumaan. Ensin kerran, sitten 2 kertaa ja sitten 3 kertaa. Tämän jälkeen se aloittaa alusta, yksi välähdys, kaksi välähdystä..jne

Välähdykset kertovat ajomoodin. 1välähdys on ajomoodi 1 ja kaksi välähdystä on tietenkin ajomoodi 2

4. Lopeta nappulan painaminen kun haluttu moodi tulee kohdalle. Jos haluat ajomoodin 1, niin lopeta painaminen kun valo välähtää kerran. Jos haluat ajomoodin 2 niin lopeta painaminen kun valo välähtää kahdesti. jne
Jos missaat välähdyksen, niin pidä nappi pohjassa, välähdykset alkavat uudestaan.

Ja ajomoodit ovat:

Kun valo vilkahtaa kerran, on käytössä sport-moodi, eli kaikki teho käytössä.
Kun valo vilahtaa kaksi kertaa, on käytössä race-moodi, muuten sama mutta pakki ei ole käytössä.
Kun valo vilahtaa kolme kertaa, on käytössä training-mode ja tehot on 50% maksimista, paitsi jarru 100%.


9
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 30.01.09 - klo: 14.20 »

Kerron nyt kuitenkin perus-ohjeet.

Nopari sammuksissa:

1.Paina nappia ja pidä se pohjassa.

2.Vihreä valo syttyy ja hetken päästä se vaihtuu punaiseksi(nappi kokoajan pohjassa)

3.Loysää nappula.

Nyt sinulla on NiMh moodi käytössäsi.

Jos haluat vaihtaa ajomoodeja 1-3

Nopari sammuksissa.

1.Paina nappia ja pidä se pohjassa.

2.Vihreä valo syttyy ja hetken päästä se vaihtuu punaiseksi.(pidä nappi edelleen pohjassa)

3.Valo alkaa vilkkumaan. Ensin kerran, sitten 2 kertaa ja sitten 3 kertaa. Tämän jälkeen se aloittaa alusta, yksi välähdys, kaksi välähdystä..jne

Välähdykset kertovat ajomoodin. 1välähdys on ajomoodi 1 ja kaksi välähdystä on tietenkin ajomoodi 2

4. Lopeta nappulan painaminen kun haluttu moodi tulee kohdalle. Jos haluat ajomoodin 1, niin lopeta painaminen kun valo välähtää kerran. Jos haluat ajomoodin 2 niin lopeta painaminen kun valo välähtää kahdesti. jne
Jos missaat välähdyksen, niin pidä nappi pohjassa, välähdykset alkavat uudestaan.

10
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 30.01.09 - klo: 14.04 »

Mukana tulevissa ohjeissa on varsin selkeästi kuvien kanssa ohjeistettu kyseisen nopeudensäätimen ohjelmointi.

Englanti-suomi sanakirja tai http://kaannos.com/ auttavat, jos englannin kieli on ongelma.

11
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 15.01.09 - klo: 23.19 »
Vaikka siinä Shogunmaruin autossa muutama osa olisikin tavallista hauraampi, niin en kuitenkaan usko että kaikki osat olisivat sellaisia. Kyllä se alkaa vielä kestämään kun laitat uutta palikkaa hajonneiden tilalle. Ei koko auto voi olla maanantaimallia. Joskus tämä harrastus saattaa koetella tosissaan, mutta sen jälkeen taas uuteen nousuun :grin:

12
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 15.01.09 - klo: 21.34 »
Väitätkö tosiaan herra/neiti scylla että joka autossa hajoaa uutena noin vain osat eli motti toisella ajolla ja kun ottaa paketista niin iskarit leviää ja kesken ajoa loput autosta?!!

Väitän, että tyypeillä on paljon kalliinpiakin osia paukkunut eka ajokerroilla, kallita harjattomia settejäkin. Eivät he ole vetäneet tuollaisia lapsellisia raivareita. Mutta hei, menenpäs laittamaan popparit mikroon, sen verran mielenkiintoiseksi menee keskustelu, toivottavasti eivät ole maanantaipoppareita ja kaikki jyväset poksahtavat auki :laugh:

13
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 15.01.09 - klo: 21.27 »

Taitaa olla väärä harrastus sinulle Shogunmarui! Sellaista tämä on, osia hajoilee, uusiakin. Osta nikko!

14
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 14.01.09 - klo: 21.42 »

Tuolla nyt lähinnä tarkoitetaan järeämpiä 1/10 monstereita, kuin suht kevyttä Stampedea. 1/10 mittakaava on aika liikkuva määre autoilla, joilla ei ole todellista esikuvaa.

15
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 14.01.09 - klo: 21.19 »
Niin ja kestääkö tollanen kiinanmotti ja ezrunin säädin ton?

Onko se 60A, vai 35A malli? Joillain tuo 60A malli on toiminut hyvin.. Se ei kuitenkaan kestä niin mahdotonta rääkkiä kuin suuremman virran kestävät laatunoparit.
Kiinanmoottoreissa laatu vaihtelee, voi se kestääkin, tai sitten ei. Tosin eräällä foorumilaisella hajosi uusi castlen moottori melkein heti, että hajoilee ne laatuvehkeetkin.

16
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.01.09 - klo: 23.16 »
Stampeden RTR radioista:

Paristokoteloon menee 8-paristoa ja näköjään ne ovat sarjassa, eli jännite on suunnilleen 12 volttia.
Minulle tuli villi ajatus asentaa siihen edullinen ja pienikapasiteettinen 3s lipo-akku.
Tulisi halvemmaksi kuin hyvien ladattavien paristojen ostaminen.

Kävisikö tällainen http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6473&Product_Name=ZIPPY_500mAh_3S1P_15C Tuollaisen saa samalla hinnalla kuin yhden satsin paristoja.

Onko kukaan yrittänyt laittaa kyseiseen radioon akkua.

Muok: Tämä olisi parempi vaihtoehto akuksi http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6471&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_1000mAh_3S1P_15C

17
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.01.09 - klo: 22.38 »

Jep, olishan siinä tehoa :grin: Stampede kun on menopelinä, niin sillä ei varmaan saa täysin hyödynnettyä moottorin ominaisuuksia.

Thorak: Sidewinder käy hyvin stampedeen, tai sitten Mamba max.
Jos päädyt sidewinderiin, niin kannattaa hankkia siihen ohjelmointikaapeli(n.20 euroa) mikäli aiot saada siitä täyden hyödyn.

Joudut myös kolvaamaan traxxasin liittimen sidewinderiin ja ehkä moottorinjohtojen liittimet, jos ne eivät suoraan ole yhteensopivia velineonin liittimien kanssa(Sidewinderissä 4mm liittimet ja velineonissa 3.5mm liittimet).

18
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 13.01.09 - klo: 21.09 »

Towerhobbies ei lähetä lipoja lentorahtina, joten sieltä ei kannata lipoja tilata.

19
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.01.09 - klo: 21.05 »

Aijaa, no sitten :grin: katsoin nimittäin ihan eri kaupan kataloogista ja siellä hintaa olikin jo reilummin.

20
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.01.09 - klo: 20.52 »
Lehner basic 4200, Graupner in-line 500 car

Lehneri menee kirkkaasti yli 100 euron.
Gnaupnerille valmistaja suosittelee käyttöjännitteeksi vain 9.6V
Tarkoituksenani on käyttää 3s lipoja.

21
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.01.09 - klo: 20.26 »

Mitä harjatonta moottoria suosittelette Stampedeen hintaluokassa 50-100 euroa? Kv ehdottomasti alle 5000 ja mielellään siinä 3500-4200 kiekan tietämissä

Velineonin pannu on toki hyvä, mutta onko parempia vaihtoehtoja?

22
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.01.09 - klo: 19.57 »

Jenkkeihin lähettäminen taitaakin olla ainoa varteenotettava vaihtoehto tässä. Toki rahaa menee hukkaan, jos traxxasilla päättävät ettei se mene takuuseen ja nopari jää joko sinne tai omistaja maksaa rikkinäisen postikulut takaisin Suomeen. Täytyypä kysäistä omistajalta, joskos hän laittaisi traxxasille sähköpostia asiasta.

23
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.01.09 - klo: 17.56 »
Traxxas vxl-3 ongelma:

Olen tässä tarkastellut erästä viallista vxl-3 nopeudensäädintä (ei omaani, vaan erään toisen foorumilaisen nopari)

Ongelma: Virta ei kulje moottorille. Nopeudensäätimen vihreä valo vilkkuu jatkuvasti, mikä ei ole normaalia. Nopeudensäädin ei reagoi napin painalluksiin muuten kuin sammumalla tai käynnistymällä. Kalibrointi ei onnistu, eikä valo vaihdu punaiselle.

Kokeilin sitä eri vastaanottimella ja moottorilla, ei eroa toiminnassa. Seuraavaksi aukaisin säätimen. Sen sisällä on kaksi piirilevyä päällekkäin liittimillä kiinni toisissaan. Koska minulla on hajonneen vxl-3 säätimen jäämistöissä ylimääräinen alempi piirilevy(toimiva), niin vaihdoin sen tähän ongelmanopariin.

Nyt nopeudensäätimen valo toimii normaalisti ja reagoi napin painalluksiin oikein. Nopari kalibroituu, sekä vaihtaa tarvittaessa ajomoodeja 1-3. Alemmassa piirilevyssä oli siis vikaa. Ongelma ei ole kuitenkaan tällä ratkaistu, koska moottorille ei tule vieläkään virtaa.

Nyt näyttää siltä, että vika on sekä alkuperäisessä alemmassa piirilevyssä sekä ylemmassä piirilevyssä, johon moottorin ja akun johdot kiinnittyvät. Säätimen omistaja on käyttänyt sitä lumella ajettaessa ja suojannut sen limsapullo viritelmällä, joka ei suojaa sataprosenttisesti.

Komponenteissa ei ole selviä ulkoisia merkkejä mahdollisen kosteuden aiheuttamista vaurioista.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tapauksesta. Minä epäilen talviajosta johtuvaa vioittumista, mutta voisiko tässä olla kumminkin valmistusvika ja takuuvaihdon mahdollisuus. Nopeudensäätimen omistajan mukaan siinä on ollut jo alusta alkaen pieniä ongelmia, kuten Lipo akkua varten olevan jännitekatkaisun poiskytkemisen vaikeus. Nimheillä ajettaessa ajo on tyssännyt täysillä akuilla vain hetken ajelun jälkeen. Pikkuhiljaa ongelmat ovat lisääntyneet ja loputa nopari heittänyt toimimasta kokonaan. Tosin käyttö on ollut alusta asti talviajoa.

Onko mitään tehtävissä?

24
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 09.01.09 - klo: 13.49 »

Jos lipon laitat, niin muista se että ne ovat osaamattomissa käsissä hyvin vaarallisia.
Lipo topikista katsoin viestejäsi ja vaikuttaa että sulla ei ole nämä lipo asiat aivan hanskassa vielä.
Lue koko keskusteluhttp://rc10.fi/index.php?topic=12567.0 läpi ajatuksella(36 sivua tällä hetkellä) ja harkitse sitten lipon hankkimista, ihan vaan yleisen paloturvallisuuden vuoksi.

Ennenkuin investoit kalliiseen akkuun, niin kannattaa odottaa että saamme selvyyden nopeudensäätimesi toimivuudesta/toimimattomuudesta.

25
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 23.12.08 - klo: 23.30 »

Velineon 3500 nappaa 65A jatkuvaa, Sidewinderin virrankestosta ei ole minulla varmaa tietoa.

Tämä herätti mielenkiintoni :smiley:
Ilmeisesti olet dataloggerilla tuon mitannut? Onko tuo 65A jatkuva virta 2s vai 3s lipolla ja millä pinion/spurri yhdistelmällä? Ajopelinä taitaa olla stampede? Mitä piikkivirtoja olet tuolla yhdistelmällä mitannut?

26
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 23.12.08 - klo: 19.50 »

Sidewinderin virransietokyky on pienempi kuin vxl-3 noparin(60A Vs 200 A jatkuvaa virtaa). Tämä täytyy ottaa huomioon, ettei käräytä nopeudensäädintä. En kuitenkaan usko että järkevästi välitettynä virrankesto ylittyisi. Itse ainakin uskaltaisin ajaa 3s lipolla, velineonin moottorilla ja sidewinderin noparilla. Itse asiassa jos moottorilta vaadittava teho pysyy samana niin virrat pienenevät 3s lipolla ajettaessa koska teho on virta x jännite.

27
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 23.12.08 - klo: 18.29 »

Toimii, mutta liittimet ovat eri kokoa. Joudut siis vaihtamaan ne tai tekemään adapterin.

28
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 23.12.08 - klo: 13.36 »
Hain tänään postista takuuvaihdossa olleen VXL-3 säätimen. Tällä kertaa Traxxasin pojat lähettivät oikean laitteen ja se on sitä uusinta mallia, joissa on moottorinjohdot vastaavalla tavalla toteutettu kuin castlen mamba maxissa ja sidewinderissä. Kyllä ne takuut toimii loistavasti ulkomailtakin ostettujen tuotteiden kanssa.
Näyttää vahvasti siltä, että se EVX-2 nopeudensäädin, minkä he lähettivat minulle vahingossa on jäämässä minulle. He  eivät vastaa kyselyihini sen lähettämisestä takaisin. Laitoinkin jo sen torille myyntiin, itselläni ei ole sille käyttöä.

29
Laitteen ohjekirjassa varmaan kerrotaan laitteen kalibroinnista ja asetuksista. Todennäköisesti siinä ei ole mitään oikeata vikaa, vaan asetukset ovat hieman pieleeä.

Sivuja: [1] 2