Meinasin jo kirjoitella vastinetta viime päivien "aikuismaiselle" rengaskeskustelulle, mutta onneksi Jarkon viimeisin kirjoitus pelastaa teidät.
Kysymys on nimenomaan laatia säännöt niin, että ne sopivat lajin henkeen. Vesa joskus heitti tässä keskustelussa, että olisiko oikein, että tultaisiin 0,27 koneilla kisaan. Minun puolestani voisi tulla, koska lisätehosta ei ole hyötyä kuin harvoin alkuerissä, nousufinaalissa pelkkää haittaa lyhyemmästä tankkivälistä johtuen. Sen sijaan 0,19 koneet pitäisi mielestäni harkita kiellettäväksi. Siinä voi saavuttaa paksulla lompakolla etua muihin nähden.
MM-kisojen alkueriä jos oikein ja oikeaa listaa tulkiten, niin 11 ensimmäistä ajoi 6 eri rengasmerkillä ja ties monellako kuviolla ja kumilla. Yksityyppirengastajien mielestä kyseessä on iso haitallinen rengasrumba. Itselleni se vain kertoo, että ei ole olemassa mitään yhtä toimivaa rengasta, jolla se voitto tai hyvät sijoitukset tulee.
Rata muuttuu ja kosteus/pito vaihtelee, jolloin hän, joka tietää miten toimia on vahvoilla. Ja siinä oikea rengasvalinta on myös ratkaiseva. Esimerkiksi rataan tulee ison kisan edetessä jyrkkäreunaisia kuoppia. Rengas, jolla kisa on ehkä aloitettu, muuttuu liian haukkaavaksi ja alle laitetaan pyöreämpi reunainen/pitoinen kumi alle, jottei auto lähde alle nanosekunnin selälleen. Voitte yrittää guruilla miten tuo ominaisuus krossiauton pelillä säädöillä poistetaan ilman että kokonaisuus ei kärsi liikaa.
Palataanpa meneillään oleviin MM-kilpailuihin. AKK teki esityksen renkaiden yksityypittämiseksi. Pyyntö ilmeisesti tuli meidän top-kavereiden pyynnöstä. Kysynpä nyt, että onko kavereiden 30 läheisyydessä oleva sijoitus alkuerien jälkeen johtunut renkaista? 6 eri rengasmerkillä, puhumattakaan kumista tai kuviosta, on päässyt 10 sakkiin, mutta ilmeisesti ei edes vahingossa ole tullut sitä oikeaa rengasta suomalaisten alle? Ei vaikka voi netistä lukea, että mikä rengas on alla, jos ei viitsi itse käydä katsomassa mikä rengas "niillä hyvillä" on. Hei! Ollaanpas nyt rehellisiä, suomalaisten sijoitus ei johdu renkaista.
Jatketaan ajatuksella, että mikäs se yksityyppirengas sitten näihin kisoihin olisi? Ja miten se toimisi läpi koko kisaviikon? Alkuviikosta oli kuumaa ja kuivaa tasaisella radalla - jokainen valitti jo nyt pidon puutetta vaikka sai laittaa pehmeää kuvioo alle. Keskellä viikkoa rata on rikkonainen ja onko kosteuttakin ollut välillä? Ja jatketaan sitten loppuviikon finaaleihin. Raspinen rata ja pitkä ajoaika. Itse olen ollut noin 50 SM tai EM kilpailussa enkä osaa sanoa yhtä rengasta, joka toimisi niin hyvin, että kisoista ei tule rengassäästelykisoja tai jotain muuta kuin kilvanajoa tavoitteena paras tulos. Toki jos luokan luonne halutaan muuttaa tilanteeseen sopimattoman "renkaankanssaelämiseksi", niin siitä vaan, jos se nyt sitten kohottaisi luokan kiinnostavuutta. Miten kisarenkaat saadaan kilpailijoille? Kukin ostaa kaupasta vai kisajärjestäjät ojentavat ne sinulle ettei pääse vilunkia tapahtumaan? Efra-lisenssi +kisamaksu + 10 settiä renkaita = 500 euroa, tervetuloa kisaamaan! Vai rajoitetaanko niitä renkaiden määriä? OK, mutta jos rengas on vähänkin liian hajoava, niin kisasta tulee ihan spedeilyä. Miten kabinetissa osataan valita kisarengas liki vuotta ennen kisaa tietämättä mikä on säätila ja radan pinta+kuluminen?
Lajin luonne. Jokainen rengasvalmistaja haluaa voittaa MM-tittelin. Se ajaa firmoja kehittämään tuotteitaan. He haluavat näkyvyyttä kisassa. Heillä on pro "super" staroja kuskeinaan. Ymmärtääkseni parikymmentä parasta on kokonaan tai osittain ammattilaisia. He ovat tämän lajin "näyteikkuna". Mielestäni he vievät lajia eteenpäin, joka palvelee meitä kaikkia. Toki me maksamme sen komponenttien kuluissa, mutta jokainen voi päästä sinne projampaksi jos haluaa. Se on vain itsestä kiinni.
Vaihdan mielipidettäni heti, jos näen yksityyppirenkaan palvelevan M8-luokkaa. 3,2 kg ja 2,5 hp kaiken alustan ja kaiken säiden hyppijän rengas on eri asia kuin muiden luokkien. Se mikä on hyvä muissa luokissa ei tarkoita automaattisesti, että sääntö soveltuu toiseen luokkaan. M8-luokka on iso, aletaanko sen erityispiirteitä kopioimaan muihin luokkiin? Toivottavasti ei vaan edetään sen luokan erityistarpeiden mukaan. Toki yhtenäistetään ne asiat mitkä on järkevää.
Oikea rengasvalinta on mielenkiintoinen juttu eikä joku kauhea mörkö, johon liittyy mystiikkaa tai salaseuroja. Lajin luonteeseen ei kuulu elää huonon rengasvalinnan kanssa vaan valita oikea rengas.