Kirjoittaja Aihe: M-8 yksityyppirenkaat?  (Luettu 44697 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RcVosu

  • Vieras
Vs: Vs: M8 Argentiina 2012 MM-seuranta
« Vastaus #180 : 06.12.12 - klo: 00.52 »
Alkaa mennä maku jo tähän parin ihmisen jankkaamiseen joka käänteessä, kun kuitenkin suurin osa on tätä vastaan. Antakaa jo olla. Ja ainakin tässä säikeessä. Haluan nähdä tuloksia kun tulen tänne!
+1

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #181 : 06.12.12 - klo: 01.15 »
Meneillään olevat MM kisat on taas osoittaneet sen, että rengasvalinnoilla ratkaistaan mestaruuksia.

Aiemmin täällä on väitetty, että renkaalla ei ole niin suurta merkitystä ja että ajamalla homma ratkeaa.

Miksi ei silmät avaudu ja ymmärretä sitä, että ykstyyppirenkaalla päästään tilanteeseen, jossa ajamisen merkitys kasvaa?

Kertokaa nyt selvästi, mitkä olisi ne haittapuolet jos sm sarjassakin ajettaisiin ykstyyppirenkaalla, niinkuin tehdään maastosarjassa ja FTT sarjassakin?
Flying Calacucco

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #182 : 06.12.12 - klo: 01.35 »
Ja muissa luokissa se on vaan haihattelua?
Flying Calacucco

RcVosu

  • Vieras
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #183 : 06.12.12 - klo: 01.42 »
kun on kaikenmoista kottikärryn rengasta niin kaikilla on mahdollisuus voittoon.
jopa pienessä maistissa voi ajaa voittoon mikäli rengasvalinta osunut nappiin.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #184 : 06.12.12 - klo: 08.27 »
Huutogrossin MM-kisoista lähtenyt rengaskeskustelu yhdistetty tähän aiheeseen.

T: Ylläpito

RcVosu

  • Vieras
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #185 : 06.12.12 - klo: 10.08 »
Ja muissa luokissa se on vaan haihattelua?

Toisto on kaiken opitun Äiti, AINA

Jasaka
Toistoo vuan tarpeeksi niin kirjaimetkin loksahtaa oikeille paikoille.

Repeka C

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #186 : 06.12.12 - klo: 12.06 »
Huutogrossin MM-kisoista lähtenyt rengaskeskustelu yhdistetty tähän aiheeseen.

T: Ylläpito

Meillä ei ole mitään huutogrossi luokkaa!

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vs: M8 Argentiina 2012 MM-seuranta
« Vastaus #187 : 06.12.12 - klo: 14.36 »
Lainaus
Itse ainakin koen että teknisten sääntöjen tarkoitus on tasapuolistaa suorituskykyeroja. Joissain entry-luokissa myös muuhun kuin suorituskykyyn vaikuttavia rajoituksia voi olla, mutta munmielestä M8 ei todellakaan ole mikään entry-luokka, eikä siitä sellaista saa hand-out renkaallakaan.

Rehdin pelin ja yleisen tasapuolisuuden ohella näkisin, että sääntöjen laadinnassa esim. moottoreihin, renkaisiin jne liittyen yksi pyrkimys on keskittää kilpailutilanteessa huomio niihin tekijöihin, mistä halutaan ensisijassa olevan kysymys kilpailemisessa.
Jos esim. rengas on määrätty säännöissä vakioksi, niin halutaan poistaa rengasvalinnan kanssa pelaamisen vaikutus tuloksista >>> siis halutaan korostaa enemmän ajamisen ja auton säätämisosaamisen jne muiden ei-vakioitujen tekijöiden vaikutusta.

Jos jossain luokassa halutaan nimenomaan pitää rengasvalinta yhtenä tuloksiin vaikuttavana tekijänä, niin silloin rengas jätetään vapaaksi. Syyt voivat olla tietty myös kaupallisia tai "poliittisia". 

Sen sijaan syy renkaan pitämiseen vapaana ei ainakaan Argentiinan MM-kisojen tyyppisissä olosuhteissa voisi olla se, että rengasvalinnalla ei olisi merkitystä.
Omien mekaanikon roolissa tehtyjen havaintojeni perusteella rengasvalinnalla (rengasmalli ja kovuus) on Suomen radoilla useinkin merkitystä.

Summa summarum: Sääntöjen laatijan yksi tarkoitus on antaa rengasvalinnan vaikuttaa tuloksiin.
« Viimeksi muokattu: 06.12.12 - klo: 14.53 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #188 : 07.12.12 - klo: 10.49 »
Meinasin jo kirjoitella vastinetta viime päivien "aikuismaiselle" rengaskeskustelulle,  mutta onneksi Jarkon viimeisin kirjoitus pelastaa teidät.

Kysymys on nimenomaan laatia säännöt niin, että ne sopivat lajin henkeen. Vesa joskus heitti tässä keskustelussa, että olisiko oikein, että tultaisiin 0,27 koneilla kisaan. Minun puolestani voisi tulla, koska lisätehosta ei ole hyötyä kuin harvoin alkuerissä, nousufinaalissa pelkkää haittaa lyhyemmästä tankkivälistä johtuen. Sen sijaan 0,19 koneet pitäisi mielestäni harkita kiellettäväksi. Siinä voi saavuttaa paksulla lompakolla etua muihin nähden.

MM-kisojen alkueriä jos oikein ja oikeaa listaa tulkiten, niin 11 ensimmäistä ajoi 6 eri rengasmerkillä ja ties monellako kuviolla ja kumilla. Yksityyppirengastajien mielestä kyseessä on iso haitallinen rengasrumba. Itselleni se vain kertoo, että ei ole olemassa mitään yhtä toimivaa rengasta, jolla se voitto tai hyvät sijoitukset tulee.

Rata muuttuu ja kosteus/pito vaihtelee, jolloin hän, joka tietää miten toimia on vahvoilla. Ja siinä oikea rengasvalinta on myös ratkaiseva. Esimerkiksi rataan tulee ison kisan edetessä jyrkkäreunaisia kuoppia. Rengas, jolla kisa on ehkä aloitettu, muuttuu liian haukkaavaksi ja alle laitetaan pyöreämpi reunainen/pitoinen kumi alle, jottei auto lähde alle nanosekunnin selälleen. Voitte yrittää guruilla miten tuo ominaisuus krossiauton pelillä säädöillä poistetaan ilman että kokonaisuus ei kärsi liikaa.

Palataanpa meneillään oleviin MM-kilpailuihin. AKK teki esityksen renkaiden yksityypittämiseksi. Pyyntö ilmeisesti tuli meidän top-kavereiden pyynnöstä. Kysynpä nyt, että onko kavereiden 30 läheisyydessä oleva sijoitus alkuerien jälkeen johtunut renkaista? 6 eri rengasmerkillä, puhumattakaan kumista tai kuviosta, on päässyt 10 sakkiin, mutta ilmeisesti ei edes vahingossa ole tullut sitä oikeaa rengasta suomalaisten alle? Ei vaikka voi netistä lukea, että mikä rengas on alla, jos ei viitsi itse käydä katsomassa mikä rengas "niillä hyvillä" on.  Hei! Ollaanpas nyt rehellisiä, suomalaisten sijoitus ei johdu renkaista.

Jatketaan ajatuksella, että mikäs se yksityyppirengas sitten näihin kisoihin olisi? Ja miten se toimisi läpi koko kisaviikon? Alkuviikosta oli kuumaa ja kuivaa tasaisella radalla - jokainen valitti jo nyt pidon puutetta vaikka sai laittaa pehmeää kuvioo alle. Keskellä viikkoa rata on rikkonainen ja onko kosteuttakin ollut välillä?  Ja jatketaan sitten loppuviikon finaaleihin. Raspinen rata ja pitkä ajoaika. Itse olen ollut noin 50 SM tai EM kilpailussa enkä osaa sanoa yhtä rengasta, joka toimisi niin hyvin, että kisoista ei tule rengassäästelykisoja tai jotain muuta kuin kilvanajoa tavoitteena paras tulos. Toki jos luokan luonne halutaan muuttaa tilanteeseen sopimattoman "renkaankanssaelämiseksi", niin siitä vaan, jos se nyt sitten kohottaisi luokan kiinnostavuutta. Miten kisarenkaat saadaan kilpailijoille? Kukin ostaa kaupasta vai kisajärjestäjät ojentavat ne sinulle ettei pääse vilunkia tapahtumaan? Efra-lisenssi +kisamaksu + 10 settiä renkaita = 500 euroa, tervetuloa kisaamaan! Vai rajoitetaanko niitä renkaiden määriä? OK, mutta jos rengas on vähänkin liian hajoava, niin kisasta tulee ihan spedeilyä. Miten kabinetissa osataan valita kisarengas liki vuotta ennen kisaa tietämättä mikä on säätila ja radan pinta+kuluminen?

Lajin luonne. Jokainen rengasvalmistaja haluaa voittaa MM-tittelin. Se ajaa firmoja kehittämään tuotteitaan. He haluavat näkyvyyttä kisassa. Heillä on pro "super" staroja kuskeinaan. Ymmärtääkseni parikymmentä parasta on kokonaan tai osittain ammattilaisia. He ovat tämän lajin "näyteikkuna". Mielestäni he vievät lajia eteenpäin, joka palvelee meitä kaikkia. Toki me maksamme sen komponenttien kuluissa, mutta jokainen voi päästä sinne projampaksi jos haluaa. Se on vain itsestä kiinni.

Vaihdan mielipidettäni heti, jos näen yksityyppirenkaan palvelevan M8-luokkaa. 3,2 kg ja 2,5 hp kaiken alustan ja kaiken säiden hyppijän rengas on eri asia kuin muiden luokkien. Se mikä on hyvä muissa luokissa ei tarkoita automaattisesti, että sääntö soveltuu toiseen luokkaan. M8-luokka on iso, aletaanko sen erityispiirteitä kopioimaan muihin luokkiin? Toivottavasti ei vaan edetään sen luokan erityistarpeiden mukaan. Toki yhtenäistetään ne asiat mitkä on järkevää.

Oikea rengasvalinta on mielenkiintoinen juttu eikä joku kauhea mörkö, johon liittyy mystiikkaa tai salaseuroja. Lajin luonteeseen ei kuulu elää huonon rengasvalinnan kanssa vaan valita oikea rengas.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #189 : 07.12.12 - klo: 11.01 »
Meinasin jo kirjoitella vastinetta viime päivien "aikuismaiselle" rengaskeskustelulle,  mutta onneksi Jarkon viimeisin kirjoitus pelastaa teidät.

Kysymys on nimenomaan laatia säännöt niin, että ne sopivat lajin henkeen. Vesa joskus heitti tässä keskustelussa, että olisiko oikein, että tultaisiin 0,27 koneilla kisaan. Minun puolestani voisi tulla, koska lisätehosta ei ole hyötyä kuin harvoin alkuerissä, nousufinaalissa pelkkää haittaa lyhyemmästä tankkivälistä johtuen. Sen sijaan 0,19 koneet pitäisi mielestäni harkita kiellettäväksi. Siinä voi saavuttaa paksulla lompakolla etua muihin nähden.

MM-kisojen alkueriä jos oikein ja oikeaa listaa tulkiten, niin 11 ensimmäistä ajoi 6 eri rengasmerkillä ja ties monellako kuviolla ja kumilla. Yksityyppirengastajien mielestä kyseessä on iso haitallinen rengasrumba. Itselleni se vain kertoo, että ei ole olemassa mitään yhtä toimivaa rengasta, jolla se voitto tai hyvät sijoitukset tulee.

Rata muuttuu ja kosteus/pito vaihtelee, jolloin hän, joka tietää miten toimia on vahvoilla. Ja siinä oikea rengasvalinta on myös ratkaiseva. Esimerkiksi rataan tulee ison kisan edetessä jyrkkäreunaisia kuoppia. Rengas, jolla kisa on ehkä aloitettu, muuttuu liian haukkaavaksi ja alle laitetaan pyöreämpi reunainen/pitoinen kumi alle, jottei auto lähde alle nanosekunnin selälleen. Voitte yrittää guruilla miten tuo ominaisuus krossiauton pelillä säädöillä poistetaan ilman että kokonaisuus ei kärsi liikaa.

Palataanpa meneillään oleviin MM-kilpailuihin. AKK teki esityksen renkaiden yksityypittämiseksi. Pyyntö ilmeisesti tuli meidän top-kavereiden pyynnöstä. Kysynpä nyt, että onko kavereiden 30 läheisyydessä oleva sijoitus alkuerien jälkeen johtunut renkaista? 6 eri rengasmerkillä, puhumattakaan kumista tai kuviosta, on päässyt 10 sakkiin, mutta ilmeisesti ei edes vahingossa ole tullut sitä oikeaa rengasta suomalaisten alle? Ei vaikka voi netistä lukea, että mikä rengas on alla, jos ei viitsi itse käydä katsomassa mikä rengas "niillä hyvillä" on.  Hei! Ollaanpas nyt rehellisiä, suomalaisten sijoitus ei johdu renkaista.

Jatketaan ajatuksella, että mikäs se yksityyppirengas sitten näihin kisoihin olisi? Ja miten se toimisi läpi koko kisaviikon? Alkuviikosta oli kuumaa ja kuivaa tasaisella radalla - jokainen valitti jo nyt pidon puutetta vaikka sai laittaa pehmeää kuvioo alle. Keskellä viikkoa rata on rikkonainen ja onko kosteuttakin ollut välillä?  Ja jatketaan sitten loppuviikon finaaleihin. Raspinen rata ja pitkä ajoaika. Itse olen ollut noin 50 SM tai EM kilpailussa enkä osaa sanoa yhtä rengasta, joka toimisi niin hyvin, että kisoista ei tule rengassäästelykisoja tai jotain muuta kuin kilvanajoa tavoitteena paras tulos. Toki jos luokan luonne halutaan muuttaa tilanteeseen sopimattoman "renkaankanssaelämiseksi", niin siitä vaan, jos se nyt sitten kohottaisi luokan kiinnostavuutta. Miten kisarenkaat saadaan kilpailijoille? Kukin ostaa kaupasta vai kisajärjestäjät ojentavat ne sinulle ettei pääse vilunkia tapahtumaan? Efra-lisenssi +kisamaksu + 10 settiä renkaita = 500 euroa, tervetuloa kisaamaan! Vai rajoitetaanko niitä renkaiden määriä? OK, mutta jos rengas on vähänkin liian hajoava, niin kisasta tulee ihan spedeilyä. Miten kabinetissa osataan valita kisarengas liki vuotta ennen kisaa tietämättä mikä on säätila ja radan pinta+kuluminen?

Lajin luonne. Jokainen rengasvalmistaja haluaa voittaa MM-tittelin. Se ajaa firmoja kehittämään tuotteitaan. He haluavat näkyvyyttä kisassa. Heillä on pro "super" staroja kuskeinaan. Ymmärtääkseni parikymmentä parasta on kokonaan tai osittain ammattilaisia. He ovat tämän lajin "näyteikkuna". Mielestäni he vievät lajia eteenpäin, joka palvelee meitä kaikkia. Toki me maksamme sen komponenttien kuluissa, mutta jokainen voi päästä sinne projampaksi jos haluaa. Se on vain itsestä kiinni.

Vaihdan mielipidettäni heti, jos näen yksityyppirenkaan palvelevan M8-luokkaa. 3,2 kg ja 2,5 hp kaiken alustan ja kaiken säiden hyppijän rengas on eri asia kuin muiden luokkien. Se mikä on hyvä muissa luokissa ei tarkoita automaattisesti, että sääntö soveltuu toiseen luokkaan. M8-luokka on iso, aletaanko sen erityispiirteitä kopioimaan muihin luokkiin? Toivottavasti ei vaan edetään sen luokan erityistarpeiden mukaan. Toki yhtenäistetään ne asiat mitkä on järkevää.

Oikea rengasvalinta on mielenkiintoinen juttu eikä joku kauhea mörkö, johon liittyy mystiikkaa tai salaseuroja. Lajin luonteeseen ei kuulu elää huonon rengasvalinnan kanssa vaan valita oikea rengas.
Jumalauta Tuukka sä oot kova äijä !!! Tota tarinaa ei olis voinut paremmin kirjoittaa TÄYSIN SAMAA MIELTÄ !!
-Henry Mort

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #190 : 07.12.12 - klo: 11.43 »
Ei ole kyse edelleenkään siitä, että jonku sijoitus olis kiinni jostain tietystä rengasmallista tms. On kyse yksinkertaisesti siitä, että on helvetin paljon helpompaa valmistautua kisoihin kun on tiedossa millä renkaalla ajetaan, auton ja kaiken sen ympärillä voi valmistaa ja säätää renkaalle toimivaksi, aivan kuten niin monessa muussakin luokassa se toimii. Ja en voi ymmärtää nyt enkä tulevaisuudessa, että joku mielellään roudaa erilaiseia renkaita messissä, kun voisi selvitä sillä yhdellä.

On ihan sama, onko se rengas se absoluuttisesti nopein rengas ko. radalla. Kyllä markkinoilta löytyy aina nopeampia renkaita, mutta se rengas on sama kaikille. Se on varmasti totta että jokin rengas toimii paremmin toisessa autossa - säätämättä. Autoissa on sen takia säätöjä että niitä käytetään.

On myös aivan äärimmäisen paljon edullisempaa valmistautua kv-kisoihin, jos on tiedossa että tarvii vain yhden tyypin renkaita, eikä tarvi koko kontillista ottaa renkaita mukaan. Se miksi sen ei haluta toimivan M-8 luokassa on ihan puhtaasti asenteesta ja omien alennusten menettämisestä kiinni, piste.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #191 : 07.12.12 - klo: 12.20 »
Eiköhän samantien tehdä niin että ajetaan yhdellä rengasmerkillä, yhdellä automerkillä, yhdellä moottorimerkillä, yhdellä servomerkillä ja yhdellä radiomerkillä jäiköhän joku puuttumaan...sit on tosi helppoa. Ei tarvii selitellä... Ai hitsi unohdin että sää voi muuttua erien välissä... Ööö siirrytään ajamaan sisälle... Ei tule sää muutoksia...
-Henry Mort

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vs: M8 Argentiina 2012 MM-seuranta
« Vastaus #192 : 07.12.12 - klo: 12.30 »
Jos jossain luokassa halutaan nimenomaan pitää rengasvalinta yhtenä tuloksiin vaikuttavana tekijänä, niin silloin rengas jätetään vapaaksi. Syyt voivat olla tietty myös kaupallisia tai "poliittisia". 

Tässähän tämä olennainen asia onkin. Tuukka vahvisti saman tuomalla esiin superhyperprojamppojen mannekiinitouhut ja näyteikkunat. Voi olla niin, että näillen promiehille kisaaminen on mielekkäämpää ja ehkä helpopaakin, kun on rengasta mistä valita ja se rengastehtaan rekan peräkontti on auki, että sieltä vaan valkkaa sopivat. Tämä asia ei kuitenkaan ole sama kaikille, vaan sorsii nimenomaan eniten niitä, joilla ei ole rahaa tai mahdollisuutta ostaa peräkonttia täyteen eri malleja ja seoksia. Ykstyyppi renkaan avulla eroja kärjen ja ns. suuren massan välillä voidaan pienentää, jolloin muut asiat kuten säätäminen ja ajaminen ratkaisevat enemmän. Minun mielestä tämä on tavoittelemisen arvoinen asia kaikissa luokissa. Tietysti poislukien se kärki, joka kenties menettää etunsa rengassponsorin kadotessa.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #193 : 07.12.12 - klo: 12.35 »
Enpä tiedä ratapuolella yhtään semmosta kärkikuskia jolle ei jokin tehdas maksaisi renkaita, olipa ne sitten se normisponssi jonka tarrat on autossa tai jokin kisakohtainen valinta. Ihan turha esittää, että joku jättäis kisat sen takia ajamatta, ei pidä paikkaansa.

Kyllä ne pito-olosuhteet muuttuu sisäradalla ihan samalla tavalla kuin ulkoradoillakin, pito kehittyy, matot kastuu, ilman kosteus muuttuu. Ero 5h sisällä saattaa olla reilu 2 kierrosta tuloksessa, enemmänkin.

Jos ei osaa säätää autoa niin ei kannata laittaa sitä sen piikkiin että ykstyyppirengas ois huono vaihtoehto.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #194 : 07.12.12 - klo: 12.40 »
Yks oleellisimmista syistä siihen, että llähes kaikissa muissa luokissa on ykstyyppirenkaat, on se, että EM- ja MM-tasolla se 90% jengistä jotka maksaa omat kamansa, on ihan täysin mahdotonta testata sitä määrää potentiaalisia renkaita mitä tarve olisi. Ratapuolella rengaskulutus tosin on huomattavasti suurempaa kuin krossissa, mutta jos vähän asiaa miettii niin tajuaa mitä tällä tarkoitan.

Tiimikuskien ja normijamppojen ero isoissa kisoissa on aika valtava, jos jokin tuote toimii toista paremmin. Vai voiko joku kirkkain silmin väittää että on tasapuolinen kohtelu, jos yhtäkkiä 180 kuskia menee ostamaan "päivän rengasta" vaikka 10 settiä, onko paikalliset shopit ja kisajärjestäjä pitäny tästä huolen? I dont think so.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #195 : 07.12.12 - klo: 12.46 »
Eiköhän samantien tehdä niin että ajetaan yhdellä rengasmerkillä, yhdellä automerkillä, yhdellä moottorimerkillä, yhdellä servomerkillä ja yhdellä radiomerkillä jäiköhän joku puuttumaan...sit on tosi helppoa. Ei tarvii selitellä... Ai hitsi unohdin että sää voi muuttua erien välissä... Ööö siirrytään ajamaan sisälle... Ei tule sää muutoksia...

Kun asian näin hienosti toit esille, niin joo kyllä krossipuolellakin olisi kiva jos ns. Stokkiluokka löytyisi. Tosin noilla muilla tekijöillä ei ole edes yhteensä sen vertaa vaikutusta kierrosaikoihin, kuin mitä renkaalla on. Tästä kaikesta "aikuismaisesta" keskustelusta mulle ei edelleenkään avaudu se, mikä on se olennainen juttu miksi rengas halutaan pitää vapaana?

Onko se se, että lajin luonne muuttuu, jos rengasta ei voi käyttää säätövälineenä?
Flying Calacucco

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #196 : 07.12.12 - klo: 13.14 »
Eiköhän samantien tehdä niin että ajetaan yhdellä rengasmerkillä, yhdellä automerkillä, yhdellä moottorimerkillä, yhdellä servomerkillä ja yhdellä radiomerkillä jäiköhän joku puuttumaan...sit on tosi helppoa. Ei tarvii selitellä... Ai hitsi unohdin että sää voi muuttua erien välissä... Ööö siirrytään ajamaan sisälle... Ei tule sää muutoksia...

Kun asian näin hienosti toit esille, niin joo kyllä krossipuolellakin olisi kiva jos ns. Stokkiluokka löytyisi. Tosin noilla muilla tekijöillä ei ole edes yhteensä sen vertaa vaikutusta kierrosaikoihin, kuin mitä renkaalla on. Tästä kaikesta "aikuismaisesta" keskustelusta mulle ei edelleenkään avaudu se, mikä on se olennainen juttu miksi rengas halutaan pitää vapaana?

Onko se se, että lajin luonne muuttuu, jos rengasta ei voi käyttää säätövälineenä?

M8 on jo stokkiluokka. Aja millä lystäät. Itsestäsi on kiinni!

Ja viimeinen lause on se jutun juoni. Luonne muuttuu. Rataan ja olosuhteisiin sopimaton rengas PILAA koko kisan ja ajonautinnon. Pahimmillaan liian pehmeä rengas hajoaa yhdessä ajokerrassa -> kustannukset ylös. Etukäteen ei voi tietää olosuhteita, siksi yksityyppirengas olisi pakko olla kova rengas. Jos olosuhteet onkin liukkaat, niin kisasta tulee driftailua tai rallia talvella kesärenkailla.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #197 : 07.12.12 - klo: 13.20 »
Kyllähän se touring on esimerkiksi ollut viime vuosina ollut aikamoista driftaamista, välillä enemmän, välillä vähemmän.

Aika vaarallinen asenne, jos luokka on stokkiluokka, kun kaikki on itsestä kiinni. Toivotan tämän ajatusmallin kannattajat mukaan mielekkääseen kisaamiseen vaikkapa C-12 ja TSM-10 luokkiin ;) Se on myös itsestä kaikki kiinni.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #198 : 07.12.12 - klo: 13.21 »
Neobuggyn haastattelussa Hara totesi että noin 30 jampalla on mahdollisuus ajaa kisan voitosta... No edelleen katsotaan renkaita löytyy se 6 eri merkkiä... Miten se yksi merkki on niin ylitse muiden ??? Että homma olis kiinni renkaista??? Joo normaali jampalla ei ole samoja renkaita kun kärkikuskeilla... Niin jos sillä olis ne samat ku kärkikuskeilla voittaisiko se kärkikuskit??? No edelleen ei... Mistä se johtuu??? Kärkikuskit ajaa ammatikseen ja normi jumppa joutuu välillä käymään töissä.. Se on ihan sama mitä viilauksia sääntöihin tehdään ammattilaiset menee kovaa ja loput tulee perässä.
-Henry Mort

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #199 : 07.12.12 - klo: 13.28 »
Neobuggyn haastattelussa Hara totesi että noin 30 jampalla on mahdollisuus ajaa kisan voitosta... No edelleen katsotaan renkaita löytyy se 6 eri merkkiä... Miten se yksi merkki on niin ylitse muiden ??? Että homma olis kiinni renkaista??? Joo normaali jampalla ei ole samoja renkaita kun kärkikuskeilla... Niin jos sillä olis ne samat ku kärkikuskeilla voittaisiko se kärkikuskit??? No edelleen ei... Mistä se johtuu??? Kärkikuskit ajaa ammatikseen ja normi jumppa joutuu välillä käymään töissä.. Se on ihan sama mitä viilauksia sääntöihin tehdään ammattilaiset menee kovaa ja loput tulee perässä.

Ei sillä ykstyyppirenkaalla pyritä saamaan kaikkia kuskeja ykköspallille, vaan tarjoamaan stressittömämpää kisaamista, jossa oleellisia asioita on yksinkertaistettu ja tällä pyritään takaamaan tasavertaiset olosuhteet.

Jos tilanne on se että ykstyyppi ei vain toimi, niin sillon voisi olla vaikka 3-tyyppirengaskisa. On sekin ihan helvetisti helpompi vaihtoehto, kuin roudata ja testata ne kaikki mahdolliset.

Ei se ole sama mitä viilauksia sääntöihin tehdään. Mitä vapaampaa on, sitä kauempana tavoittamattomissa tiimikuskit ovat vs maksavat asiakkaat ja ne jotka ovat lähellä tehdä "läpimurtoa". Tästä paras esimerkki on se, että nimeä top 30 sakista kaikkien luokkien MM-kisoista ne kuskit jotka ajaa täysin omalla rahalla. Uskallan väittää että tuo top 30 on ollut 90% sama jo vuosia.

Kyllä se vain niin menee, että mitä yksinkertaisemmat ja mahdollisimman vähän variaatioita sallivat säännöt, sitä enemmän kuski ja sen säätötaito merkkaavat. Tätä faktaa ei vain haluta tässä tilanteessa myöntää. Mitä enemmän muuttujia, sitä enemmän aikaa on käytettävä muuttujien selvittämiseen.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #200 : 07.12.12 - klo: 13.31 »
Ei ole kyse edelleenkään siitä, että jonku sijoitus olis kiinni jostain tietystä rengasmallista tms. On kyse yksinkertaisesti siitä, että on helvetin paljon helpompaa valmistautua kisoihin kun on tiedossa millä renkaalla ajetaan, auton ja kaiken sen ympärillä voi valmistaa ja säätää renkaalle toimivaksi, aivan kuten niin monessa muussakin luokassa se toimii. Ja en voi ymmärtää nyt enkä tulevaisuudessa, että joku mielellään roudaa erilaiseia renkaita messissä, kun voisi selvitä sillä yhdellä.

On ihan sama, onko se rengas se absoluuttisesti nopein rengas ko. radalla. Kyllä markkinoilta löytyy aina nopeampia renkaita, mutta se rengas on sama kaikille. Se on varmasti totta että jokin rengas toimii paremmin toisessa autossa - säätämättä. Autoissa on sen takia säätöjä että niitä käytetään.

On myös aivan äärimmäisen paljon edullisempaa valmistautua kv-kisoihin, jos on tiedossa että tarvii vain yhden tyypin renkaita, eikä tarvi koko kontillista ottaa renkaita mukaan. Se miksi sen ei haluta toimivan M-8 luokassa on ihan puhtaasti asenteesta ja omien alennusten menettämisestä kiinni, piste.

Tavallaan voi olla helpompaa jos on vain yksi rengas, mutta kun sitä yhtä rengasta vaan ei voi etukäteen hyväksi tietää! Sanokaa nyt hyvät ihmiset tarkalleen joku rengas joka MM-kisoissa tai  SM-sarjassa on se rengas?

Autossa säätöjä siksi, että on väärä rengas alla. Just joo. Väärä rengas korjataan laittamalla oikea rengas alle eikä elää ongelman kanssa.

M8 puolella on asennevika. Allekirjoitan, että on, jos ei mikään käytännössä todettu fakta ei aukea. "Omien alennusten menettäminen", täysin naurettava väite ainakin kohdaltani. Jos joku minun ostoksistani alennusta antaa, niin kyseessä on paljousalennus eikä mikään kytkykauppa. Muistinvaraisesti panostin tänä vuonna kolmeen rengassettiin, joista ainakin toiset oli AKAt ja toiset PRolinet. Kolmatta merkkiä en muista. Muuten ajettiin mitä sattui hyllystä löytymään. Siis jokaiseen ajettuun kisaamme panostettiin yksien radalle ja ko säähän sopivien renkaiden hankinnalla.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #201 : 07.12.12 - klo: 13.34 »
Vesan ehdottama kolmityyppirengas voi jo toimia, mutta mitä sillä sitten saavutetaan?

Siis yksi kuvio, kolme eri seosta esimerkiksi. Eikä inserttejä saa vaihtaa.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #202 : 07.12.12 - klo: 13.36 »
Et ole tuukka edelleenkään hiffannut, että ei niitä MM renkaita valita kuin kisakohtaisesti, sama EM-kisoissa. Näin on menty jo muissa luokissa noin 15 vuoden ajan, jos on sattunu menemään ohi tuo tieto. Tieto kisarenkaasta tulee aina n 6-12kk ennen kisoja yleensä joten aikaa on testata rengasta kotona ja warmup-kisoissa.

Ja miksi paikallinen seura ei osaisi päättää mikä rengas radalla toimii, onko M-8 ainoa luokka jossa ei paikalliset tiedä mikä rengas toimii, WTF?

No jos suomessa ois ykstyyppirengas, mitä tämä keskustelu ei edes ole alunperin koskenut, niin sillon tehtäs listaus sen perusteella mitä rengasta missäkin on pääasiassa käytetty ja mikä on todettu toimivimmaksi keskimäärin. Eli kaiken mun kuulemani perusteella suomessa vois AKA cityblock SS olla ykstyyppirengas koska sillä muutenki ajetaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #203 : 07.12.12 - klo: 13.38 »
SS Turkuun ja Lavankoon. Mielenkiintoista.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #204 : 07.12.12 - klo: 13.42 »
SS Turkuun ja Lavankoon. Mielenkiintoista.

Noniin - nyt konkretisoituu koko homman ydin - kesällä kun tilasin uudet M-8 kamat valmiiksi ens kesää varten, kyselin mikä on se rengas joka tarvii hommata jolla ajetaan. AKA Cb SS. Muuta et tarvi. Mulla ei kisabudjetti kaadu yhteen rengassettiin, eikä kahteenkaan. Mutta eikö tässä vaiheessa kellot soi, että millä tilanteesta saisi helpompaa uudelle kuskille?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #205 : 07.12.12 - klo: 13.47 »
SS Turkuun ja Lavankoon. Mielenkiintoista.

Noniin - nyt konkretisoituu koko homman ydin - kesällä kun tilasin uudet M-8 kamat valmiiksi ens kesää varten, kyselin mikä on se rengas joka tarvii hommata jolla ajetaan. AKA Cb SS. Muuta et tarvi. Mulla ei kisabudjetti kaadu yhteen rengassettiin, eikä kahteenkaan. Mutta eikö tässä vaiheessa kellot soi, että millä tilanteesta saisi helpompaa uudelle kuskille?

Miksi kaikki pitäis aina olla niin helppoa... Vesa sun ajot ei kaadu rengasrulettiin... Ota nyt ihan rauhassa aja ensin yksi kausi ja Katotaan sitten mitä mieltä olet..
-Henry Mort

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #206 : 07.12.12 - klo: 13.51 »
Johan teidän legendaariseksi tekemä Hoken sanonta, että kysy millä tunnettu hyvä kuski ajaa tai jos et uskalla kysyä, niin vaan katso. Ja mene kauppiaan luo ja osta. Ei mitään rakettitiedettä.

Ja ihan sama millä se noviisi ajelee 5 sekunttia hitaampia kierroksia välillä katollaan huilaten.

CItyblokki on ihan hyvä perusvalinta, mutta supersoftit = SS ei nyt ehkä ole se paras noviisille. Väärällä radalla hajoaa tai sulaa kumi alle ja kippaa pidosta. Hieman kovempaa ostaisin. Se helpottaa ajamista ja lompakkoa. Tuloskin on parempi.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #207 : 07.12.12 - klo: 22.08 »
nyt sitten nimeätte kuskit joilla on konttitolkulla renkaita mukana.

Aivan naurettavaa pilvilinnoissa elämistä.

Sama sonta jatkuu samojen henkilöiden tomesta jotka eivät luokkaa aja eikä ole pienintäkään käryä edes "rengasruletista" josta toitottavat.

Ensin pitää saada KV kisoihin yksityyppirenkaat ja vasta sitten voidaan haaveilla suomeen samaa.

Suomen KV taso rojahtaa välittömästi kun suomessa mennään yksityyppisyyteen.
Ei osata enää edes PM kisoissa pärjätä kun ei ole samoja renkaita testattavaks.
Ja ai hitto mikä ongelma mennä edes ruotsiin kisaamaan kun ei ole himasta mukaan otettavaks kuin yhtä rengasta joka suurella todennäköisyydellä on väärä.

Siis miettikää nyt jos maastosarjassa päätettäis ajaa jollain muulla renkaalla kuin tällähetkellä.

Suomipojat lähtee EM kisoihin ihmettelemään että miten hitossa holarit toimii.
Pahimmillaan menee auto ja kuskilta ajotyyli uusiks eikä kisasta tule mitään.

Ström ajoi hienosti viime em kisoissa. Kuten moni muukin suomalainen.
No jos sähkökrossissa olis isoissa kisoissa vapaa rengas niin olis ollu vain tuuria että se suomessa tutuksi tullut rengas olisi toiminut.
No siitä sitten ihmettelemään että milläs ajetaan ja mistä niitä saa.
Ja jos edes saa niin sitten ihmetellään miten hitossa se auto toimii.


Oli ihan miten tahansa niin on vaan todella käsittämätöntä että luokasta pihalla olevat henkilöt jauhavat kauhukuvia renkaista ilman että heilll on mitään käytännön käsitystä asiasta.

Onko tarkoitus vain mustamaalata luokkaa jota ei itse aja vai mikä hitto on motiivina.


Aloitan kohta kamppanjan että c12 luokkaan saatais yksityyppi rengaskoko joka on tasan se mikä se on paketista.
Sorvaaminen on hemmettiä ja aiheuttaa keuhkosyöpää sekä heikkopäisyyttä.
Renkaita tuodaan rekallinen per kuski... Sorvin teriä pitää olla viittätoista erilaista ja jo sorvin pyörimisnopeuden sältö tuottaa ongelmia parhaan kierrosajan metsästyksessä.

Mitenkäs olis M8 kuskit... Kerätäänkö adressi täyteen nimiä ja aletaan tämän päälle avautumaan yllämainituista ongelmista joka vuosi ja aloitetaan mussutus jokaisessa topikissa missä kukaan mainitsee sanallakaan sorvaamisen???
Se kun on niin mahdoton ympäristöongelma kaiken lisäks.
Porot kuolee sukupuuttoon ja harrastajat vähenee kaikista luokista tämän ongelman takia.
Ja tämä on faktaa ja piste.
Aamen ja hallelujah.

Hohhoijaa.
Menen sipaisemaan lärvit kun ei tämmöstä järjettömyyttä jaksa selvinpäin.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #208 : 07.12.12 - klo: 22.34 »
Mitkä näistä väittämistä on totta?

- yhdellä ja samalla renkaalla pärjää kaikissa Suomen kisoissa, kun kuski on se joka ratkasee asian, kun auto on kuitenkin katollaan.

- kisa-aamuna kaikki kysyy hokelta, mikä rengas laitetaan alle ja toivotaan, että ko. renkaan myyjä on osannut varautua menekkiin

- pidetään varalla useampia renkaita, koska olosuhteet muuttuu ja rata voi mennä rikki kesken kisan, eli rengasta käytetään säätöapuna.

Kaikkia em. asioita on esitetty perusteeksi sille, miksi renkaan pitää olla vapaa. Tosin väittämät on melkolailla ristiriitaisia, joten haluaisin kuulla, mikä on nyt se todellinen syy, että asiasta KESKUSTELEMINENKIN aiheuttaa jo tällaisia p*skahalvauksia?
Flying Calacucco

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #209 : 07.12.12 - klo: 22.59 »

Ja viimeinen lause on se jutun juoni. Luonne muuttuu. Rataan ja olosuhteisiin sopimaton rengas PILAA koko kisan ja ajonautinnon. Pahimmillaan liian pehmeä rengas hajoaa yhdessä ajokerrassa -> kustannukset ylös. Etukäteen ei voi tietää olosuhteita, siksi yksityyppirengas olisi pakko olla kova rengas. Jos olosuhteet onkin liukkaat, niin kisasta tulee driftailua tai rallia talvella kesärenkailla.

Eli, se että rengas on kompromissi, eikä tiettyyn autoon suoraan sopiva, pilataan ajamisen mielekkyys vs. se että rengas on tasaisen hyvä/huono ja sama kaikille?

Enpä ole kisoja ajanut M8 autolla, tai sellaista omistanut, ajanut olen kyllä ja seurannut sivusta renkaiden vaikutusta kierrosaikaan ja auton käytökseen.

JOS verrataan Mx-10 luokkiin, tottakai (etenkin ulkona) olosuhteet vaihtelevat päivän mittaan niin että ykstyyppirengas on jossain vaiheessa epäideaali, mutta se on sama kaikille. Eipä tulisi silti mieleenkään haaveilla vapaata rengasmallia siinä vaiheessa kun keli on liukas tai hyvin kuiva - juurikin siksi että erilaisia renkaita saisi olla aika monta mallia, ja nopeushyöty ilmeinen.
Sähkökrossin houkutus (kisaamisen) kannalta lähtisi ainakin heti laskuun jos renkaat olisivat vapaat. Liikkeillä pitäisi olla silloin useita eri malleja, ja niissä pääoma kiinni - rengasmalleissa joita ei välttämättä mene koskaan kaupaksi. Oletan että myös renkaiden hinnat tästä syystä nousisi.

Renkaiden vaikutus kierrosaikaan, ja arvokisoihin osallistumiseen on tunnistettu sähkökrossissa jo 1990-luvulla. Suosittelen lukemaan http://kentech.blogs.se/2010/07/29/ifmar-worlds-99-rauma-finland-9065510/ linkistä jutun Rauman 1999 MM kisoista, ja IFMAR Tire Proposal. Silloin jo (eikä taida olla mikään ensikerta) valmistaja teki tiettyä rataa varten uuden rengasmallin, joilla oli tottakai rajattu saatavuus...
Vastaava ilmiö esiintyy vuonna 2012 M8 MM-kisoissa Argentiinassa, valmistajat ovat tehneet ihan uusia kuvioita kyseistä kisaa silmällä pitäen, saatavuutta en lähde spekuloimaan kun en ole paikalla...
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest