Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513012 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3330 : 07.09.10 - klo: 21.28 »
Yksi kennoista on selvästi heikompi kuin muut. Nosta lipo cut:in arvoa että heikompi kenno ei tipu liian alas.

Latauksen ja tasauksen jälkeen kennojen jännitte-erojen pitäisi olla huomattavasti pienempiä. Tasaus ei ollut vielä valmis kun irrotit akun.

Ylijännite ei myöskään tee hyvää kennoille...

Lue tämä http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0 niin tiedät paljon enemmän.

Poissa Karvis

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3331 : 07.09.10 - klo: 22.00 »
Mistäs tietää että akku on täynnä laturilla turnigy accucel 8?

Ainakin accucell 6:n osaa lopettaa latauksen itse kun akku on täynnä ja balansointi valmis, se balansointi kestää aikansa. Ruudussa vilkkuu FULL kun homma on selvä.

Mulla oli yhdessä Turnigyn 2s/3.0 akussa toinen kenno jo uutena hiukan rampa, kennon jännite nousi ainoastaan 4v:n. Nyt kun akkua on käyttänyt Slashissa ja ladannut 5A:lla niin kenno on vironnut, nyt menee molemmat sinne 4,2v :smiley:

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3332 : 08.09.10 - klo: 09.16 »
Ehkä se yksi kenno virkoaa pikkuhiljaa. Toisen ajelun lopetin kesken ja mittasin kennot, olivat melkolailla balanssissa eikä se huonoinkaan kenno pudonnut.
Laturikin näytti FULL kun malttoi aikansa odottaa, ja lukemat jäi 4,2V/kenno laturiin. Mittari näytti 3*4,22V ja kerran 4.23V. Mikä toleranssi muuten kennojen jännitteille on ok?
Ehkä viisainta lienee aina kun hommaa uuden akun laittaa se ensin tasauslataukseen?

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3333 : 08.09.10 - klo: 09.26 »
Lipot kannattaa AINA ladata tasurin kanssa.
Ja suojapussissa.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3334 : 08.09.10 - klo: 19.10 »
Lipot kannattaa AINA ladata tasurin kanssa.
Ja suojapussissa.

Minkälaista pussia tarkoitat suojapussilla :huh:. Pitäiskö sellainen tulla akun mukana.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3335 : 08.09.10 - klo: 19.12 »
Halpa palovakuutus, esim tällainen.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3336 : 08.09.10 - klo: 21.10 »
Voiko vanhat lipot laittaa ihan normaalisti ongelmajätteisiin?

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3337 : 08.09.10 - klo: 22.02 »
Lipot kannattaa AINA ladata tasurin kanssa.
Ja suojapussissa.

Minkälaista pussia tarkoitat suojapussilla :huh:. Pitäiskö sellainen tulla akun mukana.
Täältä helposti pussit monen plussan myyjältä :wink::
http://rc10.fi/index.php?topic=50148.0

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3338 : 08.09.10 - klo: 22.10 »
Voiko vanhat lipot laittaa ihan normaalisti ongelmajätteisiin?

Voti sen jälkeen kun olet ladannut ne täyteen ja syväpurkanut ne laittamalla johdot oikosulkuun.


Ja kai se pitää sanoa perään ettei saa banaania, että yllämainittu oli vitsi.

Tapa ne eli purha tyhjäksi, lipo cut offi pois päältä ja kuivaksi vaan. Sen jälkeen sinne minne akut normaalistikkin laitat.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3339 : 09.09.10 - klo: 09.35 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357

Onko nämä nimh pötkön kokosia? Jos ei niin mitkä olis. Johdot myöskin pitäis tulla päältä eikä kyljestä tai päästä.

Tai jos jolla kulla olis mitata nimh pötkön mitat niin olisin kiitollinen.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3340 : 09.09.10 - klo: 09.57 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357

Onko nämä nimh pötkön kokosia? Jos ei niin mitkä olis. Johdot myöskin pitäis tulla päältä eikä kyljestä tai päästä.

Tai jos jolla kulla olis mitata nimh pötkön mitat niin olisin kiitollinen.

Itellä on pötkölipo joka on siis nimhin kokonen ja sen mitat on pituus 136mm, leveys 47mm ja korkeus 21mm.
Tuo akkuhan on siis se supersuosittu "punanen" zippy vaan uusissa kuoseissa.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3341 : 09.09.10 - klo: 10.57 »
Jees eli korkeus taitaa eniten harittaa vastaan jos mittoihin on luottamista. Noita varmaan muilla on joten osaatteko sanoa meneekö tuo sellasiin autoihin mitkä syö pötkö nimhejä? Toki osassa noista nimh autoista on vielä pyöristetty akkukotelo, eikä taida siihen tollanen neliskanttinen mennä.

Mikäs olis kiinan valikoimista sitten sopiva lipotin? Kumma kun ei ole suoraan sellasta pötkylän muotosta kiinan lipoa. Luulis, että kysyntää olis kuitenkin.

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3342 : 09.09.10 - klo: 11.04 »
Rc-Martin valikoimista löytyy pötkö-lipoja, jotka ovat nimhin kokoisia. Tosin hinta tuntuu HobbyCityn lipoihin verrattuna hiukka korkealta.

http://www.rcmart.com/catalog/battery-charger-batterylipo-c-52_973.html

Tomi

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3343 : 09.09.10 - klo: 11.58 »
Itse hommasin tuommosen lipon ku pötköakkuna piti olla. Hieman ahdas tuo on paikalleen menemään mutta eipä heilu eikä kolise.
http://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=ebc2S1P254400_b
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3344 : 09.09.10 - klo: 12.34 »
Joo ja saahan noita suomestakin, mutta tosiaan jos tottunut siihen hk:n lipo hintoihin niin vetää vähän hiljaseksi...

Poissa S50

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3345 : 09.09.10 - klo: 21.34 »
edit: eipä mitään, vastaukset löytyi kun jaksoi vaan etsiä haulla..
« Viimeksi muokattu: 10.09.10 - klo: 00.30 kirjoittanut S50 »
Traxxas Slash 4x4 & Slash 4x4 Platinum LCG
LRP Shark 18

Poissa Sokar

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3346 : 11.09.10 - klo: 13.00 »
Onko Hoppy linna lipo akut täysin surkeita vai sainko susi kappaleen

Ostin http://www.hobbylinna.com/linnaproducts-3800mah-111v-p-23290.html

Lrp 9,6v 4000ha Nimh akulla auto liikkuu 55km\h eli 34mph Traxxas lupaa 35 mph

Mut vaihdoin vain akun eli sama stuppi eli tosi pitkä suora 40s kaasu pohjassa  :shock:

Niin 11,1v lipolla nopeus vain 60km\h eli 37mph alla kuva Traxxas lupaa 45mph



Nimh nopeuteen olen tyytyväinen koska luvattu 35mph ja menee 34mph

Hoppylinna lipo nopeuteen pettynyt

Kaikki ylistää lipoa ite en näe sitä vai onko vaan p*ska akku
« Viimeksi muokattu: 11.09.10 - klo: 13.52 kirjoittanut Sokar »
Credendo Vides -> ? <-  mulla on luki häiriö jätä teksti mielummin lukematta kun valitat

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3347 : 11.09.10 - klo: 13.04 »
Eipä sen auton nopeus ole siitä kiinni tuleeko se käyttöjännite liposta ja nimhi-akusta. Ratkaisevaa tässä on akun jännite. Kun moottorin maksimikierrosluku on suorassa suhteessa käytettyyn jännitteeseen, voi todeta, että nuo ilmoittamasi lukemat ovat ihan linjassa.

Yleensä nämä mainoslauseet ovat kovasti yläkanttiin, joten niihin tuskin kannattaa verrata. Olihan lipo varmasti täyteen ladattu, jolloin jännitteen kolmen kennon akussa pitäisi olla 12,6V? Jos akun laittaa autoon kiinni suoraan kaupasta ostettaessa ilman latausta, on sen jännite aika lähellä tuota 11,1V nimellisjännitettä.
« Viimeksi muokattu: 11.09.10 - klo: 13.17 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3348 : 11.09.10 - klo: 13.25 »
Ja sekö tosiaan on ollut 3S lipo????

Tuollaisen karvan eron yleensä tuo se 2S lipo kun verrataan Nimh akkuun.

Eli kun kyseessä on 6 kennoinen nimh vastaan 2 kennoinen lipo.

Kyllä 3 kennon lipolla tulee selvästi lisää puhtia.

Poissa Sokar

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3349 : 11.09.10 - klo: 14.11 »
Lainaus
Kyllä 3 kennon lipolla tulee selvästi lisää puhtia.
Niin minäkin luulin

eli kyseessä on 8-kennon Nimh (9,6v) vs 3s (11,1v) Lipo

En ole top speedin perään mut kun silmä määräisesti vaikutti hitaalta niin oli pakko lykkää Gps kiinni autoon tie jossa ajoin on pitkä suora asfaltti pätkä

Joten herää kysymys miks Lipo jos Nihm pääsee turvallisesti lähes saamaa vauhtia
Credendo Vides -> ? <-  mulla on luki häiriö jätä teksti mielummin lukematta kun valitat

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3350 : 11.09.10 - klo: 14.25 »
eli kyseessä on 8-kennon Nimh (9,6v) vs 3s (11,1v) Lipo

Nuo mainitsemasi arvot ovat akkujen nimellisjännitteitä. Kun akut ladataan täyteen lipoon tulee 12,6V ja 8-kennoiseen nimhiin öpaut 12V (riippuen laturista), joten jos molemmat akut ovat olleet täyslatigissa, mittaamasi tulos, joka antaa lipolle noin 9% suuremman nopeuden, on edelleen ihan oikein, eikä siinä pitäisi olla mitään erikoista.

Mitä tuohon turvallisuuteen tulee, olen elämässäni nähnyt kaksi kertaa kun nimhi on poksahtanut melkein silmille, lipon kanssa ei vastaan ole tullut mitään turvallisuusuhkaa, toki akkujen käsittelyssä pitää olla huolellinen ja muistaa ladata-purkaa-käyttää-säilyttää oikein, mutta tämä koskee tietysti kaikkia akkutyyppejä.
« Viimeksi muokattu: 11.09.10 - klo: 14.35 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3351 : 11.09.10 - klo: 15.19 »
Mulla oli Hobbyproductsin akku ja kuten olen aiemmin jo kertonu, ei se akku antanu lähimainkaan sitä tehoa ulos mitä sen ois pitäny antaa.
Itse en siis ole ollenkaan vakuuttunu noiden akkujen laadusta eikä siten tule yllärinä tuo Sokarin mainitsema ongelma.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3352 : 11.09.10 - klo: 15.48 »
Itse en siis ole ollenkaan vakuuttunu noiden akkujen laadusta eikä siten tule yllärinä tuo Sokarin mainitsema ongelma.

Valaisetko vielä tyhmää, kun en tajua mikä tuossa on se ongelma?

Auton suorituskyky ei ole millään tavalla riippuvainen siitä, mitä akkuteknologiaa käytetään. Käyttöjännite ja rajatapauksissa virranantokyky ovat ratkaisevia ja tietysti se miten nämä tekijät muuttuvat ajan funktiona.
Flying Calacucco

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3353 : 11.09.10 - klo: 15.54 »
Laskennallisesti nimellisjännitteitä vertaamalla nopeuden tulisi kasvaa 3s lipolla 39mph:n
Slashin manuaalissa on tuollainen taulukko, jossa ei kyllä 8-kennoista mainita??

Your Battery Selection and Pinion Gear Selection Determines Your Speed. How Fast Do You Want To Go?
#6808 Slash 4x435+mph40+mph40+mph45+mph60+mph
Pinion/Spur13/54*18/54**19/5413/54*19/54
Battery7-CeII NiMH7-CeII NiMH2S LiPo3S LiPo3S LiPo
Nominal Voltage8.4V8.4V7.4V11.1V11.1V
mAh4000+mAh4000+ mAh4000+ mAh5000+ mAh5000+ mAh
Skill Level12345
* Stock Gearing** Included Optional Pinion
« Viimeksi muokattu: 11.09.10 - klo: 16.25 kirjoittanut InfernoGT »
Liikaa Kyoshoja

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3354 : 11.09.10 - klo: 19.35 »
Itse en siis ole ollenkaan vakuuttunu noiden akkujen laadusta eikä siten tule yllärinä tuo Sokarin mainitsema ongelma.

Valaisetko vielä tyhmää, kun en tajua mikä tuossa on se ongelma?

Auton suorituskyky ei ole millään tavalla riippuvainen siitä, mitä akkuteknologiaa käytetään. Käyttöjännite ja rajatapauksissa virranantokyky ovat ratkaisevia ja tietysti se miten nämä tekijät muuttuvat ajan funktiona.

No siis mulla oli HobbyProductsin 2S 5200mah 35C akku ja verrokkina Zippyn 2S 5000mah 20C akku.
Noiden kahden akun välillä suorituskykyerot oli melkosen huimia Zippyn hyväksi täysin suvereenisti, ero oli todella silminnähtävä.
Sen lisäks tuo Hobbyproductsin akku lämpeni melkoisen paljon vaikka purkuvirta piti olla paljon suurempi kuin Zippyssä.
Tiedä sitten oliko vaan maanantaikappale, mutta ei oikeasti kiinnostanu ottaa selville vaihtamalla sitä toiseen HP:n akkuun, asiakaspalautuksena meni se akku takas Linnalle..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Sokar

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3355 : 12.09.10 - klo: 16.10 »
Lainaus
Itse en siis ole ollenkaan vakuuttunu noiden akkujen laadusta
Ainut mistä tietää et mikä on Hoppylinnan itse liimattu tarra lappu

Joku oli netissä avannut ko akun sisällä 3s lipo ei mitään infoa

pentee sentään aina pitää lukea reilu määrä arvostelua netistä ennen kuin ostaa mitään

Ei oo kivaa ensin hyvin skeptinen lipoja kohtaan sitten uskaltaa kokeilla niin saa potkun munilla ja menettää rahat

No en enään ikiä asioi hobbylinnassa oli muutenkin hieman tyly paikka ainakin Espoon myymälä

ps : laturina on Ultramat 16 ja lipo balanceri lauta ja lipo ilmoitti 12,68v latauksen lopussa
Credendo Vides -> ? <-  mulla on luki häiriö jätä teksti mielummin lukematta kun valitat

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3356 : 12.09.10 - klo: 16.29 »
Huomasitko tuon laittamani taulukon? Ei siinä ole 8-kennoisesta mitään mainintaa ja nuo Traxxasin ilmoitukset on muutenkin yläkanttiin reilusti.
Minä olisin ainakin Traxxasiin pettynyt, kun luvataan että 7-kennoisella NiMH:illä menee tuon 35Mph ja sen saavuttaa vasta 8-kennoisella.
Liikaa Kyoshoja

Poissa klasu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3357 : 12.09.10 - klo: 20.56 »
Ei kai noi Hobbyproductsin lipot nyt noin huonoja voi olla?
Onko muilla kokemuksia niistä?

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3358 : 24.09.10 - klo: 20.11 »
Mul jäi Kiinan Lipot tulliin ja pitäis ne lentokentän tullipostista hakea. Oon ma lähös työmatkalle ja pystyisin tuolloin hakemaan akut. Mitäs ne tykkää ~2 vrk säilytyksestä autossa näillä lämpötiloilla? Ei huvittais pelkästään ton takia lähteä ajelemaan Vantaalle.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3359 : 24.09.10 - klo: 20.34 »
Mul jäi Kiinan Lipot tulliin ja pitäis ne lentokentän tullipostista hakea. Oon ma lähös työmatkalle ja pystyisin tuolloin hakemaan akut. Mitäs ne tykkää ~2 vrk säilytyksestä autossa näillä lämpötiloilla? Ei huvittais pelkästään ton takia lähteä ajelemaan Vantaalle.
No eihän ne nyt näistä lämpötiloista vielä säikähdä.
Eli pärjäävät kyllä vallan mainiosti. :roll:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!