Jotain uutta taas!Etuakselin on nyt purettu osiin ja punnitsin osat erikseen, jotta saa tarkemmat tiedot eri osien painosta.
Tässä etuakselissa onkin jo valmiina peruslukkopala ja vetareina CVD:t.
9,8g....................vihreä ax10 linkki+linkinpäät
(tilalle tulee toinen snadimpi)9,5g....................ckrc alukääntölinkki
(tilalle tulee toinen snadimpi)12,5g..................ruuvit ja mutterit akselista
1,5g x2................aluhexit
0,1g x2................pintap
12,3g x2..............cvd vetarit
24,3g..................akselikuori takaosa, laakerit ja 3-linkosa
16,4g..................akselinkuori etuosa
12,9g x2..............aluknuckle+laakerit
(vaihdetaan ax10 muovisiin)2,5g x2................ax10 muovihubi
34,6g..................ax10 diffi, vakio lukkopalalla
11,5....................diffin pinjoni+tanko
......................................177,2g
osakasana punnittuna.........178,9g
kasassa punnittuna.............179,2g
Kyseinen 0,1g tarkkuudella punnitseva puntari tekee siis jonkinverran heittoja.
Pitäisi saada vielä tarkempi puntari, jotta näkisi vielä tarkemmat painot. Nyt
heittoa kertyy osina punnittuna -vs- kasattuna jopa 2 grammaa...
1100,1g keventelyyn:40,0g...omat runkopalat+kori samasta aihiosta
10g......550 akun tilalle 400mAh
6,7g.....rungon jatkopalat pois
6,0g.....hiilari servo/akkuteline pois
?g........miniservosta johto lyhennellen
?g........knucklet vaihdetaan muovisiin
?g........kääntölinkit optimiin
?g........castlen micro sidukan moottoriliittimet pois ja juottaa suoraan moottoriin + on/off pois + servojohdon lyhennys
?g........taka-akseliin vakiolukkopala
?g........spurrin keventämistä, lisää reikiä kehälle
?g........taka-akselin tolppien poikkasut
?g........akseleiden hiontaa
?g........kardaanit timmimittaan
?g........kardaanipäät muovisiksi
Randomisti koottu eri vaihtoehtoja joista saisi painoa pois. Isoimman mahkun antaa runko+kori,
joka on juuri piirtelyssä paffille. Yhdistettynä niistä saa hyvät runkopalat + foffikorin ja kevyestä
matskusta tehtynä arvioin ainakin -40g keventymisen. Nykyrunko+kori kaikkineen on n. 110g.
Tulipas otettua pahvia esille ja piirrettyä tulevaa runkoa/koria 1/1 mitoille...
Tässä siis esitellään uutukainen eli
V Productions LW1401 Hyvin kevytrakentinen LOOK eli kylkipaloina toteutettava runko+kori yhdistelmä. Kyljet yhdistetään välituilla ja perä, katto,
nokka peitetään max kevyellä paneelilla/hyväksi todetulla kevyellä pinnalla.
Hieman muutamien osien sommittelua ja näkee samalla miten sopii runkoon.
Wheelbase asettuu 290mm ja kun painolla haetaan keveyttä, niin itse LOOK on sitä myös.
Kokonaiskorkeus renkaineen on hurjasti vain 145mm +-0, riippuen mihin asentoon iskarit asentaa.
Iskareille tuli piirrettyä lisäksi ns. "kaarisäätö", jossa kulmaa voi vaihtaa nopeasti. Tuon sisällyttäminen
runkokoriin vaatii pienet suorakulmapalkit ja pienen korotuksen nokkapellin tasosta, mutta mahdollistaisi
jatkossa myös erilaisten iskareiden käyttämisen. Pitää kummiski vielä hioa tuota...
Se rakentuisi
ns. "korin" yläpuolelle ja sitä voisi todella nopeasti säätää esim. ennen 2 jaksoa.
Runko on suunniteltu renkaiden halkaisija huomioonottaen. LOOK tahdotaan foffimaiseksi, mutta samalla
pyhittää keveydelle ja säätövarojen osalta monipuolisuudelle. Aiempi runko+kori painavat n. 110g,
joten tuleva keventää reilusti auton kokonaispainoa. Kylkipalat painavat arviolta 20-30g/puoli,
siihen tulee lisäksi tukipilarit, joita on ainakin 6kpl:tta (axun vakiot 4,1g/kpl x6 = 24,6g) ja tämän
lisäksi tulee vielä todella ohuet paneelit perään, kattoon ja nokkaan. Paino spekuloiden täten
70-100g. Täten se 40g tavoite voi olla vain haavetta, mutta kaikki ratkeaa, kun saa uuden rungon
tuottoon ja pääsee puntarille. Lisäksi tukipilareiksi on ehdottomasti löydettävä kevyemmät vaihtoehdot.
Mut täst jatketaan!