Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Ovlov

Sivuja: [1] 2 3
1

Kerhoajelut ovat loppuneet tyystin, jäsenistön aktiivisuus väheni dramaattisesti aikanaan ja me loputkin käärittiin sitten matot rullalle.. Tiedä toki en, ovatko viimeiset karpaasit, joilla vielä intoa riitti Tommi ja Olavi vielä ajelleet?

Jos oikeasti saadaan ajoporukkaa kasaan, niin uskoisin että toimintakin voisi elpyä. Minikalustoa täälläpäin vielä löytyy. Kokousta meidän pitäisi jokatapauksessa pitää.. Tästä jatkosta ja mikäli toiminta on kuopattu, niin pitäisikö tehdä jonkinlainen selvitys kerhon kalustosta ja mihin ne säilötään, sekä se ikuisuuskysymys, kerhon tili? Saadaanko tähän ikuisuuskysymykseen koskaan vastausta.. Kerhotoiminnan voisi pistää sitten jäihin siten että innokkailla olisi se sitten helppo tulevaisuudessa aloittaa. Ei tarvitsisi muistella, että oli semmonen mini, kasa varaosia ja joitain mattoja, sekä x-määrä rahaa kerran..

2

Ajot järjestetään enneltatiedotettuna viikonloppuna ja ajopäivänä joko lauantai tai sunnuntai. Aamulla aloitetaan radan kasaamisella ja ajetaan ilta kuuden kieppeille asti, riippuen porukan koosta ja innostuksesta. Näin ainakin keväällä tehtiin ja varmaankin tehdään nyt syksylläkin.

Rata on ehkä aavistuksen edellistä isompi. Junioritoimintaan on panostettu edellistä enemmän kerhominin muodossa ja nuoria innokkaita kuskeja olikin keväällä ihan hyvin ajelemassa.

3

Tällä hetkellä matot ja ajot ovat Vojakkalassa, Torniossa. Sinne toiminta siirtyi viime keväänä. Keäpaussilla vielä on toiminta, mutta nyt syksyn tullessa järjestetään ajoja viikonloppuisin, ei jokaisena, vaan poruukan aktiivisuudesta ja ehtimisestä riippuen:)

4
Sähköautot / Robitronic Pro-Master Moottoridyno
« : 12.12.11 - klo: 16.32 »
Ostin keväällä Robitronic Pro-Master moottoridynon tämän foorumin myyntipalstalta. Laite on tarkoitettu hiilellisille sähkömoottoreille ja sillä saadaan selville koneen vääntö, kierrokset, teho ja hyötysuhde.

Laitteen hyödyllisyys tänä päivänä on varsin vähäinen, koska lähes jokaisessa autossa surraa hiiletön moottori. Kerhossamme ajetaan lähes ainoastaan tamiya M-03 ja M-05 runkoisilla autoilla ja ne ovat kisasääntöjen mukaisesti varustettu hiilellisillä Mabuchi tai Johnson sähkömoottoreilla. Ostin dynamometrin oikeastaan koska tunsin mielenkiintoa testata näiden koneiden tehoeroja uutena, sekä sitä miten koneen ominaisuudet heikkenevät käytön myötä.

Laitteen käyttö on kuitenkin jäänyt varsin vähälle ja nyt vasta aloin tarkkemmin paneutumaan sen ominaisuuksiin. Dyno on mahdollista liittää tietokoneeseen ja sen viimeisin ohjelmistoversio on windows xp yhteensopiva. Tietokoneohjelman avulla laitteesta saa datan ulos diagrammina, mutta ilman tietokonettakin pärjää, koska laitteessa on näyttö, jossa tiedot näkyvät.

Laitteen ja tietokoneen välille on piuha, jota robitronic myy 24  euron hintaan. Piuhassa on PS/2 urosliitin, joka kytketään dynoon ja RS232 sarjaporttiliitäntä tietokoneeseen http://shop.robitronic.com/pc-interface-cable-for-pro-master-spare-01.html?lang=1?listtype=search&searchparam=rs117

Etsin vastaavaa piuhaa atk-liikkeistä ja netistä ja suoraan sellaista en löytänyt. Lähimmäksi oikeaan osui uros PS/2 / Naaras RS232, joka tarvitsisi sukupuolenvaihdos adapterin ja koska läppärissäni ei ole sarjaporttiliitäntää, niin tarvitsisin myös usb-sarjaportti-adapterin. En tiedä tietotekniikkahommista kovinkaan paljoa, mutta voisin kuvitella että asian voisi tehdä helpommalla hommaamalla usb / uros PS/2 piuhan, tai rakentaa mahdollisimman vähin adapterein sellaisen. Usb-naaras/ uros PS/2 ja Uros usb / Naaras PS/2 piuhoja tuntuu löytyvän helposti. Sitä en osaa sanoa, onko tällaisten adapterien rykelmä sellainen, että dynon ja tietokoneen yhteys on sähköisesti sitä, mitä dynon valmistaja on kymmenisen( tai ylikin) vuotta sitten tarkoittanut. En haluaisi, että kummastakaan päästä piuhaa nousisi siniset savut "onnistuneiden" kytkentöjen johdosta:) Osaako kukaan asioista tietävä sanoa, voinko huoletta niputtaa adaptereista tarvitsemani johdon?

Dynamometrin virtalähteeksi kehoitetaan käyttämään 12v lyijyhyytelöakkua, mieluiten 17ah kapasiteetiltaan olevaa. Olen ottanut tähän asti virran dynolle auton akusta, mutta helpompi ratkaisu olisi ostaa laitteelle oma akku. Uskoisin, että 3s lipo akku riittävällä virranantokyvyllä olis lyijyhyytelöakkua käytännöllisenpi ratkaisu. Uskoakseni tälle ei ole mitään estettä.

Kun saan laitteen toimimaan läppärin kanssa, niin voin liittää tähän keskustelusäikeeseen parit diagrammit perus mabutseista ja jonssoneista.

5
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC-autoilijat
« : 06.12.11 - klo: 15.59 »
Keminmaan länsikoskella on Meri-Lapin pienoisautoilijoiden sisäräta. Siellä ajetaan pääasiassa Tamiya M-runkoisilla rata-autoilla, joka on varmaankin kaikkein edullisin ja aloittelijaystävällisin rataluokka.

Nyt rata on purettuna, koska tila on varattu erinäisten järjestöjen pikkujouluille, mutta Joulun aikoihin rata taas kasataan. Harrastukseen tutustujat ovat enemmän kuin tervetulleita sinne. kerholla on oma kerhoauto, jolla pääsee ajamaan jos omaa autoa ei ole.

Rovaniemen rc-harrastajille tiedoksi, että jos talvella tympii ulkona rc-autoilua harrastaa niin siellä Länsikoskella on tosiaankin se lämmin sisärata. Meillä Meri-Lapin kerhossa on aktiiviporukka vaihtunut niistä ajoista kun Rollon porukka kävi aktiivisesti ajamassa. Jos joillain henkilöillä oli silloin kitkaa ja into harrastaa lopahti sen johdosta, niin nykyisen porukan kanssa saa olla aika epeli, jos tämän harrastuksen puitteissa saa hermoja kiristeltyä :laugh: porukka on rentoa ja iloista.

Tuskin kovin suuri menoerä tai vaiva on käydä silloin tällöin kimppakyydeillä keminmaassa ajamassa. Radalle kelpuutetaan myös muuta kalustoa kuin tamiya minit. Tosin millään polttiksella tai monsteriautolla yms corritrukeilla ei sinne kannata yrittää :smiley:

Meidän kerhon porukka käy silloin tällöin Kiimingin sisäradalla ajamassa ja kisailemassa. Se on iso ja hyvä mattorata.  Jos kipinä kisailemiseen syttyy, niin sekin on siis mahdollista. Onhan meilläkin oma ajanotto ja kerhokisoja järjestetään, mikäli osaanottajia olisi.

6

Selvisi sen maalien vuoksi jumiin jääneen paketin kohtalo.
14.10 tilattu paketti saapui vihdoin maaleineen päivineen. Ilmeisesti melkein puolentoista kuukauden hautominen teki paketista turvallisen kuljettaa ihan perille asti :smiley: En tiedä miksi itellan täti ilmoitti paketin lähteneen takaisin saksaan ja mitä tämä kaikki sekoilu oli, mutta pää asia että romppeet on nyt perillä.

7
Taisi olla vain siitä kiinni, että nykyään ollaan niin tarkkoja spray-maalien yms. kuljetuksissa. Itella ei niitä suostu kuljettamaan. Tilasin keväällä samasta Saksalaisesta liikkeestä kolme spray-kannua, mutta silloin ei ollut mitään ongelmaa, mutta nyt ei paketti läpäissyt seulaa.. Tosin ihmetyttää välillä tämä toiminta kun kerta vaarallisia kemikaaleja lähetetään ennemmin takaisin saksaan kuin maantiekuljetuksena hieman pohjoisemmaksi perille asti.. Olihan paketissa kuitenkin valta osa tavaroista ihan jotain muuta kuin kemikaaleja..

Sain sähköpostia myyjäliikkeeltä:

Hello Juho,
 
we have have a sticker on the package that it contains
"dangerous/hazardous" goods. That was enough till now. We will get in
contact with DHL if Finland has some special rules. We need to wait
until the package is arrived here again, then we will see how to
continue. Sorry for the delay.
 
Nyt odotellaan, miten asia lähtee selviämään..

8

Olkaapa tarkkana kun tilaatte kemikaaleja ulkomailta.

Tilasin 14.10  rc-tarviketta ja lexan maaleja saksalaisesta nettiliikkeestä. Pakettia ei kuulunut ajallaan ja tarkastin sen tilanteen seurantakoodilla. Paketti oli jäänyt itellan logistiikkakeskukseen selvitykseen ja pyydettiin ottamaan yhteyttä postin palvelunumeroon. Soitin sinne ja selvisi, että pakettia ei lähetetä eteenpäin ennenkuin myyjäliike osoittaa kemikaalien lähettämistä koskevien lupien olevan kunnossa. Soitin eilen, eli 7.11 uudestaan postin palvelunumeroon, koska seurantakoodi oli pysynyt muuttumattomana ja he ilmoittivat paketin lähteneen takaisin saksaan. Laittelin myyjäliikkeelle sähköpostia ja kysyin, miten menetellään tilauksen suhteen. Onneksi maksoin paypallilla, niin rahojen takaisinsaamisessa ei ainakaan pitäisi olla ongelmaa.

9

Minit radalla klo 10.00 eteenpäin :smiley: Mie lähen kemistä klo 9.30 aikoihin, kyytiin mahtuu.

10

Sunnuntaina klo 10 eteenpäin minejä radalla. Tervetuloa!

11
Yleinen keskustelu / Vs: Kemi-Tornio -alueen harrastajat!
« : 22.10.11 - klo: 11.31 »
Keholle on aikomus laittaa mini, jolla pääsee kokeilemaan harrastusta. Meillä on aina "avoimien ovien päivä" kun ajoporukkaa on radalla ajamassa, eli lajista kiinnostuneet toivotetaan tervetulleeksi katsomaan ja usein annetaan myös kokeilla autoja. RC-kerhot ja -radat osiosta löytyy Kemi-Tornio alueen keskustelusäie http://rc10.fi/index.php?topic=7612.3060 ja kehon jäsenille oma sisäinen keskustelualueensa. Tervetuloa tutustumaan.

12
Eilen koottiin rata ja tänään on ajot. Porukkaa paikalla noin klo 17.30 lähtien. tervetuloa!

13
Rf,lle Iso+

Kampetta saa laskulla, toimituskulut ja -tavat ovat selkeästi näkyvillä kuluttajalle ja tuote tulee yleensä niin nopeasti kuin voi vain tulla. Postiin tulevien pakettien saapumisesta tulee ilmoitus puhelimeen. Toisin eräässä toisessa firmassa, jossa postikuluista ja toimitustavoista ei mainita mitään tilausta tehdessä ja tiistaina päivällä tilattua tuotetta ei kuulu vielä torstaina, jolloin Rf,ltä tilattu tuote olisi ja käsissä. Jälkikäteen toimitusehtoja tutkiessa selviää, että ainoa toimitustapa postiennakko :shocked:  Maksa nyt tuotteesta, mitä et enää tarvitse (kun ei ajoissa ehtinyt)yli tuplaten kalliimpimmat toimituskulut, mitä rf,tä olisi tullut(kirjeenä postilaatikkoon) :angry: 10€ ostoksesta korpeaa maksaa postiennakkon mukaista maksua..

14

Sunnuntaina klo 12 lähtien minejä radalla ainakin 6kpl

15
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 24.03.11 - klo: 17.07 »

Kerhotoiminnan pariin hakeutuminen on yleensä se parhain tapa aloittaa harrastus. Sieltä saa asiantuntevia neuvoja, hyviä ajokavereita ja usein mahdollisuuden ryhtyä halutessaan kilpailutoimintaan. Meidän kerhossa(kemissä) ei naureta aloittelijoiden kysymyksille vaan opastetaan mieluusti. Toimintamme on sen verran pienen joukon varassa, että jokainen uusi jäsen on tärkeä. Uskon että Kuopiossa otetaan myös mieluusti aloittelijat kerhotoimintaan mukaan, mikäli ja uskoakseni siellä jonkinsortin kerho on.

http://rc10.fi/index.php?topic=24386.msg502377#msg502377



16

Tänä keskiviikkona ajot koskella noin klo 17.30 eteenpäin. Tällä kertaa radalla pitäisi olla säpinää useammankin auton verran.

Taas sama homma, eli klo 17.30 eteenpäin on porukkaa koskella.

17

Tänä keskiviikkona ajot koskella noin klo 17.30 eteenpäin. Tällä kertaa radalla pitäisi olla säpinää useammankin auton verran.

18
Sähköautot / Vs: Mikä moottori TT-01E autoon?
« : 12.03.11 - klo: 18.29 »

Silloin kun omistin df03ra auton ja katselin siihen mietoja tamiyan hiilikoneita, niin sain sellaisen käsityksen, että tuo super stocki imee enemmän virtaa kuin sport tuned ja ei välttämättä sovellu enää vakionoparille. Suosittelen sitä sport tuned konetta, mikäli hiilellisissä tahdot pysyä.

19
Uskoisin että keskiviikkona tulee väkeä Koskelle.

Muistakaa sitten lipo yhteensopiva laturi, kennojen tasaus ja oikea latausvirta lipoja ladatessa.
Jos liittimiä pitää kolvata niin siihenkin saa apua, mikäli sellaista tarvitsette.

Jos ensimmäinen lipo taloudessanne, niin kannattaa lukea ainakin tämä:

http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0

20

Lauantaina olemme Megapaulan kanssa menossa ajamaan Kosken radalle. Mielellään odotamme muitakin kuskeja lauteille. Sahe saa apua autonsa ongelmiin, mikäli meillä on mahdollisuus kykyjemme ja tarvikkeidemme puitteissa saada ongelmat korjattua.

21
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 10.03.11 - klo: 10.17 »

Ai se :smiley: mullahan on sitten semmonen :grin:

22
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 04.03.11 - klo: 12.02 »
Hyvä kun alkoi toimimaan. Tulipas luettua tämäkin ketju läpi ja vannoutuneena m03 kuskina täytyy kysyä, että onko talven kisoista tullut lisää kokemuksia m03,n ja m05,n nopeuseroista?

Toinen kysymys heräsi tästä jansson lukosta, mikä se on? Janssoninkiusausta diffi täyteen, vai?  :laugh:


Jansson-lukon voisi saada toimimaan mutta se vaatii hiukka testiä niin ulko-ja sisäradoille.
Saattaa vaatia pientä geometria hierontaa.
Testit jatkuu..

23

Hyvin meni ajot silloin Sunnuntaina. Toivottavasti saadaan uusi kuski riveihin.

Huomenna lähden klo 9? aikoihin ajelemaan Koskelle. Jatkan sieltä Rovaniemelle varmaan kolmen maissa. Jos kimppakyydin tarvitsijoita on, niin kyydissäni pääsee Koskelle ja JTJ,n kyydissä takaisin Kemiin.

Lähteekö Sahe?

24
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 02.03.11 - klo: 22.29 »

Minkä merkkinen nopeudensäädin sinulla on?

25

Mie pääsen lähtemään klo 17 Kemistä länsikoskelle päin.

26

Huomenna klo 17 eteenpäin sopisi mulle.

27
Sähköautot / Vs: Noparikysymys! (Vastaa nopeasti!)
« : 20.02.11 - klo: 14.29 »

Eikö tuolla Ari-Pekan rc-sivuilla ollut jo tyhjentävä vastaus? Miksi sama asia pitäisi kertoa moneen kertaan?

28
Olisko lauantaina innokkaita pikkuautoilijoita menossa Koskelle? Mie lähen, jos muitakin lähtee..

Kosken radan käyttöaste on vähentynyt melkoisesti siitä, mitä se on ollut vuosi ja pari sitten. Kuulemma porukka "talvehtii" eikä käy siksi ajamassa. Syksyllä toiminta hieman piristyi kun takana oli kesätauko toiminnassa :laugh:

Yksin tai kaksin on tylsää ajella. Jos ne harvat kerrat edelleen harvenevat, jolloin radalla on 3 miniä yhtä aikaa tai jopa neljä!, niin saattaa ne ainoatkin kävijät keksiä mielekkäänpää tekemistä. Minejä sun muita ratakelpoisia vehkeitä on tyyppien kaapeissa pölyttymässä, joten eikö olisi aika käydä ajamassa edes joskus. Toiminnan lisääntyminen lisää toimintaa, eli ajamaan lähtee mieluummin kun tietää että radalla on väkeä.

Meillä on aloittelijaystävällinen, edullinen, tasaväkinen, rento, näyttävä ja hauska rataluokka, Minit, jossa on jokkisluokan tunnelmaa ja meininkiä. Varmaan minkään rc-rataluokan aloituskynnys ei ole niin matala, joten ei kenenkään tarvitse jättää ajamatta siksi, että ajattelisi ettei ole tarpeeksi nopea tai että autossa ei ole sitä tai sitä viripalikkaa, jne.. Varmasti pelkästä rakennussarjasta kasatulla minillä nöyryyttää monia viritettyjä minejä. Ainoat kisalailliset kierrosnopeutta lisäävät viriosat taitavat olla öljyiskarit(vakiotkin saa kuulemma toimimaan) ja jonkinlainen keino kiriä hieman tasauspyörästöä(tarpeellisuus riippuu radasta ja auton muista säädöistä) ja tietysti kuulalaakerit. Ilman näitäkin pärjää pitkälle ja hyvin, mutta laakerit kannattaa hommata. Auton säätäminen ja ajotaidot ratkaisevat. Kisoissa pärjää tasaisuudella, eli parempi ajaa vähän hitaammin, mutta varmoja kierroksia, kuin välillä nopeaa ja jokatoisella kiekalla rytinällä ulos. Auton säätövinkkejä saa jos ilmestyy radalle samaan aikaan sellaisten kuskien kanssa, jotka tietävät asioista jotain. Itse en ymmärrä uuden m05 rungon säädöstä mitään, mutta m03,stä (luulen)tiedän pari niksiä.

Vaikka auton säätämisestä nopeaksi puhuinkin, niin tärkeintä ei ole olla se nopein kuski, vaan hauskanpito ja uuden oivaltaminen ja omien taitojen kehittyminen. Radalla on monentasoista kuskia ja ajosessioiden parasta antia onkin kisailla rinta rinnan samantasoisen kuskin kanssa. Ohituksia peränjälkeen, pientä kylkikontaktia yms. Joskus kuulee sanottavan, ettei viitsi osallistua kun ei voi pärjätä. Jos harrastus olisi sellainen, että aloittelija olisi heti yhtä taitava tai taitavempi kuin pidempään harrastaneet, niin se olisi sitten harrastus jossa ei voisi kehittyä :roll:

Tulipas tekstiä, mutta pointtina siis se, että nyt toimintaan hieman eloa!

29

Minä ja Cykelman jätetään väliin. Tiedä sitten onko muita tulossa. Lauantaina kuulostais olevan porukka ajamassa..

30

Paikalliset kuskit lähtevät todennäköisesti siinä klo 21 aikoihin pois, mutta voi sinne jäädä pidemmäksikin aikaa kunhan ovet sulkee lähtiessä. Klo 17.30 on arvioitu aika, jolloin ensimmäiset paikalliset kuskit ovat koskella. Voi myös mennä klo 18 tietämille.

Sivuja: [1] 2 3