Kirjoittaja Aihe: C-12 ja TSM-10 MM2012  (Luettu 4563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
C-12 ja TSM-10 MM2012
« : 22.07.12 - klo: 18.04 »
Eilen crossia Vantaalla ja tänään Hollannissa matolla harjoitukset:

1      Naoto Matsukura JP JMRCA 38  8:04.488 3 [2, 4, 1]
2  D-1866 1984 Ronald Völker DE MBC Goldstein e.V. 38  8:09.678 3 [2, 4, 1]
3      Jilles Groskamp NL MACH 38  8:10.423 3 [4, 2, 1]
4      Simo Ahoniemi FI   38  8:10.920 4 [3, 2, 1]

9      Juho Levänen FI   37  8:11.262 3 [4, 1, 2]

17      Vesa Yli FI   36  8:06.129 2 [4, 3, 1]

27      Teemu Saarinen FI   35  8:00.141 2 [3, 1, 4]


Jotain viitettä tämä antaa ja hyvältä näyttää.

http://www.ifmarmach2012worlds.com/index.php/2011-10-16-13-44-10/2011-10-16-13-45-09

« Viimeksi muokattu: 22.07.12 - klo: 18.10 kirjoittanut AAKE K. »
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #1 : 24.07.12 - klo: 13.23 »
näkyykö live videoo jostain?
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #2 : 24.07.12 - klo: 14.07 »
LiveRC.com lähettää live videota kisoista ja tuloksia löytyy ainakin täältä.

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #3 : 24.07.12 - klo: 21.21 »
Kohta ratkee mestaruus!

Saarinen vei vikan finaalin ylivoimaisesti. Veskulla roikku yks kaveri ihan hanurissa puol finaalia kunnes teki virheen ja Vesa kruisaili vitosena maaliin ;) Juholla jäi leikki kesken :(
Kohta alkaaaa A3!!!
-Goldi

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #4 : 24.07.12 - klo: 21.32 »
Siinä se... Naotolle 3 mestaruus putkeen :cool:

Simo veti hiton kovaa viimesen finaalin! Hyvä Suomi! =)
-Goldi

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #5 : 25.07.12 - klo: 21.33 »
TSM-10 tuloksia.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #6 : 27.07.12 - klo: 12.58 »
Juho taktikoi ja jätti ekan rundin ajamatta. Uusilla renkailla 4. toisella rundilla, olisi ollut 2. ilman viimeisen kierroksen 6sec ylimääräistä.

Viljami hyvässä vauhdissa!

Juho Levanen, who is running one heat earlier, also had a problem with the automated computer announcement.  Having sat out his first run, the factory Associated driver posted a 24 second final lap but still managed to take fifth for the round.  The former European Champion said his TC6 is working OK but with the team having done a lot less pre-event testing the result was just a case of good tactics rather than outright pace.
« Viimeksi muokattu: 27.07.12 - klo: 14.22 kirjoittanut APK »
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #7 : 27.07.12 - klo: 23.11 »
Mitäs Viljamille on tapahtunut :undecided:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #8 : 28.07.12 - klo: 00.45 »
Viljamille tapahtui sama kuin varsin monelle muullekin. Farssi alkoi, kun kesken 5. Eräkierroksen alkoi sataa. Tuomaristo päätti hylätä koko kierroksen tulokset. Varikolla kuuli kommentteja, että päätöksella haluttiin suosia kärkipään kuskeja, jotka olisivat joutuneet ajamaan huonommalla pidolla kuin alkupuolella kierrosta ajaneet. virallinen syy tietysti olisateen alkaminen kesken eräkierroksen ja siitä seurannut olosuhteiden muuttuminen eräkierroksen aikana.

Viimeisen eräkierroksen aluksi kilpailunjohto ilmoitti, että on pakko ajaa sadekelin renkailla, jotka jokaisen pitää käydä ostamassa. Kun 1. Erä lopetteli ajoaan ja 2. Sekä 3. Ryhmä olivat erää ennen tapahtuvassa katsastuksessa tai renkaiden lämmityksessä katsastusteltassa, tuli kuulutus, että saakin ajaa myös kuivan kelin renkaalla. Rata oli kauttaaltaan märkä noin 5 seuraavan erän ajan, niin että 6. Erän voittanut Matias ajoi siihen mennessä eräkierroksen parhaan tuloksen. Sade oli lakannut ja rata alkoi kuivua hyvää vauhtia. 3eräkierrosta myöhemmin porukka laittoikin jo sliksejä alle ja kierrosajat olivat lähellä alkupäivän kuivaien erien aikoja. Kun kuuma erä pääsi radalle edelleen sliksit alla, alkoi kevyt sade ja ajo meni luisteluksi, niin että useimmat vetivät varikolle kesken erän. Hara voitti eräkierroksen ja sen ansiosta paalupaikan.
Ennen viimeisen erän loppua oli kilpailun johdolle toimitettu jo 6 kpl protesteja joissa vaadittiin eräkierroksen hylkäämistä viitoskierroksen tavoin, nyt vain päinvastaisen tilanteen vuoksi.

Jury taas koolle ja parin äänestyskierroksen jälkeen tuli päätös hyväksyä kierroksen 6 tulokset. Kukaan ei käsittänyt miten sellainen päätös voitiin tehdä. Perustelu oli, että sää on mikä on ja tämä on motorsporttia. Jippii!!!!! Tarina on niin pitkä, että en jaksa sitä nyt tähän kirjoittaa, vaan pitää päästä nukkumaan. Aamulla rata on varmasti vielä märkä, koska tälläkin hetkellä (23.42) sataa.

Monelta osin oudon tuntuiset ae-tulokset selittyvät kahden viimeisen eräkierroksen hylkäämisillä/hyväksymisisllä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #9 : 28.07.12 - klo: 10.02 »
Kiitos Jarkko.Olis nuo kisat pidetty tattiksella niin olis auringonrasva ja kylmä limu mennyt kaupaksi.
Täällä on just hyvä keli jopa Teemulle joka perinteisesti nauttii auringosta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #10 : 28.07.12 - klo: 10.49 »
Aika erikoista tuomari toimintaa arvokisoissa.... No ei ole eka eikä varmaan viimeinen kerta kun näin käy.... Nähtiin me EM warm up kisoissa palkintopallilla ukkoja tuplaten... :azn:
-Henry Mort

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #11 : 28.07.12 - klo: 13.56 »
Kisoista kotiuduttu pari päivää sitten.

Pikainen raportaasi omasta skabasta lyhyesti.

Sunnuntain treenirundeilla auto pelas hyvin ja normirenkaat toimi sen verran normaalisti, että vauhti oli jossain top 10 ja top 15 välissä koko sunnuntain, 5-6sec parannuksella ois noussu top 6 vauhtiin eli kyttäilyasemissa oltiin ja homma oli ihan hyvin hanskassa, uutta päivää kohti hyvästä tilanteesta.

Maanantaina pito oli aamusta hieman erilainen, kuten aina aamuisin, sitten alkoi perus rengaskikkailu mitä on MM-kisoissa nähty jo vuosia. Ne renkaat mitä rahalla saa ei toimineet normiproseduureilla ja aineilla, yhtäkkiä japanilaiset olivat nousseet top 30 joukkioon isolla edustuksella joten tiedossa oli mistä oli kyse. Onnistuin saamaan "oikeita" renkaita heti kun tajusin tilanteen, pito oli NIIN paljon parempi kuin millään noista noin 150 renkaasta jotka toin kisoihin ja jotka toimii 99% paikoista vaikka voittoon asti. Rata oli kuitenkin pitoaineista jne johtuen kostea. 5-6 erilaista seosta testattavana ja aikaa 5 alkuerää, jotain ratkaisuja oli tehtävä. "Spessurenkailla" autossa oli niin paljon pitoa ettei autoa saanut menemään tarpeeksi smuuthisti jotta ois kerenny vauhtiin. Pitoa oli vähän enemmän kuin normaalisti reeneissä - normirenkailla auto meni nelipyöräsladissa suurella osaa jengiä. Eli luokan luonne oli jotain muuta kuin mihin on EM ja muissa isoissa kisoissa totuttu. Suomessa ei ole liukkaita ratoja nähtykkään.

Pito kuitenkin muuttui kisan aikana ja oli jotenkin ajettava, mutta limaisen liukas. Alkuerät meni sladitellessa ja toiveet finaalipaikasta ajamisesta alkoivat karista, vaikka uskon että tarvittavat tekijät ois siihen olleet kaiken onnistuessa, myös oikeat renkaat mulla ois varmaankin olleet, muttei sitä tietoa miten ne olisi pitänyt käyttää ja milloinkin ja millä pitoaineella, MM-kisoissa testaaminen pienenä tiiminä on aika vaikeaaa hanskata tuota koko kuviota. Jos ja JOS olisi ollut ko. renkaita testata ennen kisoja, olisi ollut jotain referenssiä mitä tuleman pitää, nyt meni ihan randomiksi niiden erien suhteen joissa ajoi "uusilla" kamoilla. Perus seoksilla (joita mulla on joka kokoa, uutta, vanhaa, re-run, "ihan riittävästi") ei jokatapauksessa auto vaan edennyt, Juhon kohtaloksi koitui pitkälti sama taistelu, molempien kierrosajat putosivat selkeesti maanantainan aiemista.

Eli suoraan voin sanoa että valmistautuminen olisi pitänyt olla parempi, välineet parempaan olivat varmasti myös mun pöydällä, kun olisi vaan tiennyt sen mitä milloinkin laittaa alle. Sitä tietoa ei ollut kuin kourallisella.

Viimeisessä alkuerässä olin tokavikalle rundille asti parantamassa parasta tulosta melkeen rundilla joka ois nostanu käsittääkseni B finaalin vikalle paikalle koska ois menny seuraavalle rundille ja kaikki C-finaalissa ajoivat 74kiekkaa yhteenlasketuissa, ois tullu 75 kierrosta, kunnes eräs saksalainen vetäs perää tokavikalla läpillä, joten ei tarvinut parantaa ja tuloksena jokin Ceen loppupään ruuduista. Finaalit oli ihan ok, tosin auto puski ja pari helppoa ohitusta sai pari kaveria tehtyä, pari päälleajoakin otin joka tiputti 3 sijaa ekassa finaalissa kun Chris hieman "tönäisi" mut pihalle. Lopputuloksena jotain C finaalin puolivälissä vissiinkin, sijat tais olla 5,6 ja 7 finaaleissa. Ei sellainen tulos mitä lähdin hakemaan, paljon parempaan oli rahkeet, B-fin ois tullu ilman muiden puuttumista peliin, mutta MM-kisojen luonteen kun tietää niin homma ois voinu mennä vielä enemmän metsään. MM-kisoissa top 40 sijoilla 90% kuskeista ajaa top 15:een jos välineet on vaan sopivassa tikissä. Siksipä C-fin ajoilla ei ollut niin kauheesti enää merkitystä, kunhan vielä testasi sen mitä vaan pystyi, tulevia skaboja varten....

Kolareiden määrä kisassa oli jotain ihan käsittämätöntä kaikissa finaaleissa, se johtui puhtaasti radasta ja siitä että pitoa ei ollut, lähellä ei voinut ajaa ja kaikilla oli aina vähä eri linja ja mutkaan tulotapa A finalista lähtien tai varsinkin siellä.

Simolle propsit hyvästä ajosta finaalissa.
« Viimeksi muokattu: 28.07.12 - klo: 14.20 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #12 : 29.07.12 - klo: 20.59 »
Viljamin kisamatkasta

Päätimme mennä tiistaina kisapaikalla, vaikka aikataulussa luki, että keskiviikkona on vain ilmoittautuminen. Päätös oli hyvä, koska paria viikkoa aikaisemmin keskiviikkoon oli tullut muutos, että ajetaan parit harjoitukset illalla. Olin lukenut säännöistä, että kisajärjestäjällä on mahdollisuus järjestää keskiviikkona harjoitukset.
Sovimme LRP:n kanssa, että saamme uuden säätimen tiistaina mattis kisojen varikolta. Poimimme sen ja ajoimme Apeldoormiin (ETS kisabaana) testaamaan sen. 240 km tuli ajomatkaa, mutta kannatti, koska puitteet olivat uskomattoman hienot.
Säädin kiinni ja menoksi, radalla on mitattu kisoissa yli 100 km/h vauhteja, joten vauhdin puolesta se sopi hyvin testaamiseen. Eka ajon jälkeen Viljami sai vinkin ja vaihtoi säätimen asetuksia, vaikka siinä oli aluksi samat setupit kuin muilla tallin MM-kuskeilla. Tämän jälkeen auto lähti mutkasta tykimmin ja huiput pysyi samana. Keli oli varsin lämmin ja noparista katottuna moottorin lämpötila oli aina maksimissa 5 min ajon lopussa. 4 akkua ajettiin kaiken kaikkiaan, mutta hyvin tarpeeseen. Moottorin ja noparin puolesta kisa voisi alkaa. Moottori X20 4.5t taisi olla Suomen kisoissa testattu.
Sen jälkeen ajettiin kisapaikalle uudestaan ja katsomaan MM-rataa.

Auton rakennusta
Aamulla mentiin heti klo 9 paikalle kun ilmoittautuminen alkoi. Tehtiin kaikki mitä voitiin, sillä klo 12 saataisiin autoon uusia palikoita ja peritaatteessa auto tehtäisiin uudestaan. Viljamilla kesti 4 tuntia rakentaa auto ja kaikki oli valmiina, kun ensimmäiset kuskit olivat radalla. Pari kertaa päästiin ajamaan ja kaikki näytti hyvältä. Muttamutta radan pitäisi olla sääntöjen mukaan 60% uusittu, ainoa muutos oli pääsuoran alun shikaani. Ja se oli miltei sama kuin aikaisemmin warmupissa. Siinä on suomalaisella sotilaalla ihmettelemistä kun, jotkut menee yli sekunnin/kierros nopeemmin heti kättelyssä. Pari paikallista kaveria meni melkein samaa vauhtia kuin supertähdet. Onkohan joku käynyt treenaamassa. Rata oli hienoin mitä on nähty ja Viljami nautti täysin sydämin ajosta. Rata oli todella tarkka ajettava ja nopea ja nopeammin pitäisi päästä.
Keskiviikko iltana tuotiin hotellille uusi auto ja nyt Viljami pääsi tekemään kisa-autoa. Onneksi auto oli tehty hyvin ja setupit olivat melkein valmiit eli vain sähköt kiinni, se oli valmis. Vähäisillä muutoksilla Viljami sai sen siihen kuntoon, että uskoi sen olevan hänelle sopiva.

Harjoitukset
Kokonaisuudessan harjoituksissa vauhti kasvoi koko ajan, vaikka Viljami vauhti kasvoi enemmän kuin kovien kuskien, niin silti vauhtiero oli suuri. Otimme taktiikaksi sen, että ajoimme kaikki harjoitukset uusilla renkailla. Vauhtia oli saatu jo, että se riitti n 30 sakkiin ja pääasia oli saada autoo paremmaksi ja oppia rataa.

Control Practice
Ekalla sessiolla vauhti ei kasvanut ja näytti siltä ettei ihan pääsis kärjen vauhtiin sillä kaverit alkoi lataamaan 0,6 sek parempia kierrosaikoja kuin Viljami. Paikalliset jannutkin veti kevyesti parempia aikoja. Tokalla sessiolla Viljami tykitti ensi kertaa tosissaan ja paransi best läppiä 0,5 sek ja tuloskin oli 10 sakissa. Viljami oli koko harjoitusten ajan ajanut edelleen uusilla renkailla ja vain ajatteli 5 minuutin tulosta. Hän keskittyi tekemään varmaa tulosta ja saamaan tuntumaa radasta.
Nyt oli harjoitukset ajettu ja odotettiin mihin alkuerään Viljami laitetaan, no hitaammat laitettiin ylemmäs ja Viljami jätettiin omaan erään. Käsittämätön asia, kuitenkin vauhti oli 20 sakissa.

Alkuerät
Järjestäjä mokas heti kättelyssä systeemit sekaisin, että torstaiksi suunniteltu alkuerä jätettiin ajamatta ja perjantain harjoitus peruuttiin. Eli perjantaina ajettaisiin 6 alkuerää. Taktiikka oli että ajetaan uudet renkaat alta pois, niin nähtäisiin vauhti mihin se oikeuttaa. Auto oli jo loistavissa säädöissä ja kukaan ei ollut nopeampi pääsuoralla. Viljami lähti ajamaan tarkkaa ja varmaa ajoa, yksi pieni moka kesti yli sekunnin ja avauskierros oli turhan verkkainen. Kuitenkin oman kovatasoisen heatin nopein ja koko kierroksen 15. pieni sekunnin virhe maksoi 2 sijaa. Olin erittäin vaikuttunut ja ihmeissään vauhdin noususta. Se tuli siitä, että rata oli vaikea ja nopea ja Viljami nautti ajamisesta. Mitäs nyt? Pieniä säätömuutoksia ja odotusta, auto tarvi vain tsekkauksen, ei iskareiden purkua, ei tweak-ongelmia, vain miettimistä mistä saisi vähän vauhtia lisää.

2 tunnin sankaruus
Nyt oli vielä tarkoitus ajaa varmanpäälle ja tehdä toinen hiton hyvä suoritus.
Toinen alkuerä: Ajossa ei ollut mitään virhettä, vauhti pysyi kokoajan tasaisena. Kierroksella ohitettavat antoi tilaa oikeissa paikoissa, kenenkään menettämättä aikaa. Näinhän se on aina KV-kisoissa, muistaakseni. Viljami latas melkein saman tuloksen kuin ekalla, vaikka keli oli lämmennyt ja rata muuttunut hitaammaksi. Scotty hehkutti Viljamin ajoa, kuulin sen läpi jostain, sillä hän oli LIVE-RC:n palveluksessa. Sitten odotettiin muita maaliin. Eristä 12-13 ei mennyt kukaan ohi. Loistavaa tulos tulisi melkein varmuudella olemaan kympin sisään. Seurasin sydän kylmänä kun ennusteet tippui viimeisen erän kuskeilla Viljamin tuloksen taakse. Vain Ronald latasi paremman tuloksen! Viljami oli eräkierroksen toinen MM-kisassa!! Kuvaavaa Viljamin ajolle oli kun eräs henkilö tuli sanomaan, ettei IKINÄ ole nähnyt niin hienoa ajoa kuin Viljamin ajo oli. Viljami oli tulosluettelossa tässä vaiheessa sijalla 6. Haastatteluja annettiin ja tultiin katsomaan, että kuka ihmeen Viljami Kutvonen.

Paluu arkeen
Rengastaktiikka oli meillä, että ajetaan kaikki mahdolliset treenit uusilla renkailla, että päästään mahdollisimman pian tutuksi autoon ja rataan. Nyt oli 4 alkuerää jäljellä ja alkaisi tutustuminen käytettyihin renkaisiin. 3:teen alkuerään kuskit laittoi taas uusia renkaita ja sanoin Viljamille, ettei seuraisi muiden touhuja vaan ajaisi sitä vauhtia millä tulee joku tulos. Ekalla kierroksella Viljami latasi tauluun paremman kierrosajan kuin uusilla renkailla ajamansa ja oli erässään nopein ensimmäisen kierroksen jälkeen ja arvelin vauhtia olevan enemmän kuin tarpeeksi, no shikaanissa oli tiukkaa ja rengas osui kanttariin ja rengas osoitti kohta väärään suuntaan, ei se rengas, joka osui kanttariin vaan se, jonka varaan auto laskeutui aikaanaan. Se siitä. Kolme erää  jäljellä tehdä tulos.
Neljännessä vauhti oli taas kovaa, erässä neljällä nopealla oli uudet renkaat ja Viljami oli sijoilla 3-5 . Pienen pieni virhe ja siitä auto lähti luisuun ja Viljami halusi säästää renkaita ja loivensi sladia liian paljon ja nurmikko imaisi auton. Nosto kesti 7 sekunttia ja Viljami kurvasi varikolle, säästääkseen renkaat. Iso virhe jälkikäteen ajatellen, hänellä oli varaa tehdä noin iso virhe ja silti olla korkealla.
Sitten järjestäjät sekoili tosissaan, 5 eräkierros peruttiin, koska alkoi satamaan. 6:s alkueräkierros aloitettiin alusta ja sateessa. Rata oli märkä ja sai käyttää vain saderenkaita, joita kellään ei ollut, kun järjestäjä ei niitä ollut myynyt rengaspaketin yhteydessä. No kuitenkin alkupään kuskit ajoi -6-5 kierroksen tuloksia verrattuna siihen mitä olivat alkuerissä ajaneet. Sitten ilmoitettiin, että saa käyttää myös kuivan kelin renkaita. Systeemin takia renkaat piti hakea 20 minuuttia aikaisemmin kuin oli oma erä. Rata oli märkä kun lähdettiin hakemaan renkaita ja katsastamaan auto, kun tulimme lähtöön rata olikin jo kuiva, eikä renkaita voinut vaihtaa kun auto oli jo katsastettu. Persiilleen meni.
Rata oli jo kuiva seuraavissa erissä, eikä kukaan voinut ajaa enään saderenkailla ja ajoivat alle tai -1 kierros tuloksi verrattuna aikaisempiin tuloksiin. Viimeiseen erään alkoi taas sataa ja he eivät voineet vaihtaa saderenkaisiin tässä vaiheessa.
Tein protestin ja maksoin sen. Vetosin sääntöön, että keli ei ollut tasainen, koska aluksi oli märkää ja sitten kuivaa, samoin kuin 5. erässä, mutta päinvastoin. Ei mennyt läpi, koska säätä vastaan ei voi tehdä protestia, en protestoinut säätä vaan rataolosuhteita. Jos protesti ei mene läpi, niin rahat pitää järjestäjä. Sain rahat takaisin seuraavana päivänä !!! Eli?

Taas ajamaan testiä
Viljamin tunnelma ei ollut ihan paras päivän päätyttyä. Saatiin sovittua, että nyt pitää tehdä ammattimaista työtä oli tilanne mikä oli.

Finaalit
Finaaliharjoitukset
Uusipäivä ja tehtäisiin niin hyvää työtä kuin mahdollista. Mietittiin edelleen auton käyttäytymistä käytetyillä renkailla. Pieniä muutoksi ja auto parani. Harjoituksen tulos oli 8 nopein koko porukasta, eikä yhtään virhettä. Tiedän hyvin, ettei finaaleja voi keskenään verrata, mutta nyt se oli ainut työkalu mitä meillä oli. Joten seurasimme hyvin tarkasti, miten kukin ajoi ja mitä vauhtia he menivät.
Ekaan finaaliin (G-finaali, B-finaalin sijaan) sai taas uudet renkaat ja tiesin, että se olisi mannaa ajohaluille. Taas oli maaliin pääseminen tärkeää, tiedon kannalta, tuloksen kannalta aivan sama. No ajo maistui upealla radalla ja tulokseksi tuli 18 kierrosta ja sekunnit alle 2. Tässä vaiheessa on hyvä huomata, ettei KUKAAN päässyt finaaleissa 19 kierrokselle. Tiedän vieläkin, ettei finaaleita voi verrata keskenään. Kuitenkin todettiin, että kuski, auto ja voimanlähteet olivat kunnossa edelleen. Niin ja ensimmäisen G-finaalin voitto. Jippii. Toinen finaali lähti hyvin vauhtiin ja näytti vieläkin selvemmältä kuin edellinen. Viljami nukahti rattiin ja auto lensi kuin lepakko ja nosto kesti 6 sekunttia ja hidas kierros päälle +1 sekuntti ja eli 7 sekunttia virhettä. Tuloksella olis ollut C-finaalin puolessa välin. Vauhti oli hyvää luokkaa. G-finaalin voitto oli siinä. Nyt annettiin auton suunnittelijalle vapaat kädet tehdä 1 muutos autoon, mikä parantaisi autoa käytetyillä renkailla. Ja se toimi.
Nyt auto oli unelma myös käytetyillä renkailla ja tulos oli koko finaalikierroksen 6:ksi nopein. Testi oli päättynyt.

Armeijan takia jäi testireissu tekemättä ja se on ainut mitä Viljami olisi kaivannut. Nyt tiedetään, että maailman tähtien vauhti on aika lähellä, ehkä jo saavutettu eli enemmän työtä ja kisoja, niin kyllä se siitä.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: C-12 ja TSM-10 MM2012
« Vastaus #13 : 01.08.12 - klo: 10.57 »
No niin, ensimmäinen ulkomaankilpailumme on takana. Kuten jo etukäteen olimme kuulleet, että näissä ”isoissa” kisoissa on ihan oma tunnelmansa, niin sen voin kyllä allekirjoittaa. Rata oli vielä hienomman näköi-nen, kuin miltä kuvissa oli näyttänyt kallistettuine kurveineen. Katsomot ja koko radan reunus olivat täynnä väkeä. Martin Hudy oli varannut meille paikan teltasta Xray:n osastolta, joka tietysti nuoresta kuljettajasta tuntui mukavalta. Heti paikalle saavuttuamme selvisi, että Joelin ikäisiä ei ollut kuin yksi tai kaksi, joten van-hempia vastaan ajetaan. Järjestelyiltään varsinkin ensimmäinen päivä oli aika sekoilua, katsastusteltassa tuli vietettyä parikymmentä minuuttia suht kuumissa olosuhteissa, kenenkään oikein tietämättä, mitä tehdään ja missä järjestyksessä, no tähän tuli seuraavana päivä parannus ja loppuajasta se toimi ihan kiitettävästi. Katsastuspaikalta eräryhmän mekaanikot saatettiin järjestäjän toimesta portista radalle ja erän jälkeen sieltä pois.
Jo harjoituksissa selvisi, ettei oltu ihan viimeisten joukossa, (tämäkin pelko oli olemassa, kun kisaan lähdettiin).
Ensimmäisessä alkuerässä sijoitus oli 60. Ja toisessa 48., kolmatta näin hyvää ei sitten tullut, joten tämä riitti I-finaaliin. Finaalissa Joel lähti kakkosruudusta ja ensimmäisessä finaalissa kaveri antoi pusun takapuskuriin ja sijoitus vaihtui yhdeksänneksi, sieltä alkoi hurja nousu vanhempia kavereita kunnioittamatta toiseksi, mutta sitten toiseksi viimeisellä kierroksella shikaani rankaisi ja sijoitus putosi neljänneksi. Toisessa startissa sijoitus oli kolmas ja kolmannessa toinen, joten lopulliseksi sijoitukseksi tuli finaalin kolmas ja kilpailun 83., joka on kyllä yli odotuksen. Ajovirheitä ei tullut kuin muutama, joten sekin oli hyvä asia. Päivät oli pitkiä, joten shoppailemaan ei ehtinyt, mutta mukavaa oli ja näin ensikertalaisen kannalta on hienoa, että siellä on näitä kokeneempia mukana, joilta voi kysyä neuvoa käytännön asioissa, isoimpana apuna meillä oli Kuusisen Jarkko, joka toimi Suomen joukkueen managerina ja hoiti kokouksissa istumiset (seisomiset).
Eli yhteenvetona, jos jollain suinkin on mahdollisuus vastaaviin kisoihin lähteä, niin ei muuta kuin mukaan vain.

Valander Racing Team