Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - LaNi5

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 12
31
Team Losi / Vs: LOSI trukki 1:36
« : 13.12.10 - klo: 21.52 »
Pikku Losi (raminator)hiljeni. Pojalla oli jäänyt virrat päälle ja nyt vaikka sai ladattua akun täyteen ei tapahdu mitään. Se perinteinen eli etupyörät keskittää kun laittaa virrat päälle puuttuu myös. Piirilevy näyttää ehjältä ja sille tulee akun jännite. Mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla? Kyseessä on siis vakio sähköt eli harjalliset ja akkuna se pieni NiMH 4.8V, 150mAh (muistaakseni).

32
Vapaa keskustelu / Vs: Paha tilanne
« : 01.12.10 - klo: 00.24 »
:lol: :lol:

Mäkin olen 1-vuotias.
Aika kakara. Itse olen 4v. vanhempi :p

33
Vapaa keskustelu / Vs: BB
« : 28.11.10 - klo: 23.00 »
Hitto joko se loppui :undecided:, en ehtinyt tälläkään kaudella katsomaan, viimeksi näin sen Pertun. Kuka voitti? Mitä voittaja sai?

Edit: MTV3.fi pelasti eli 50000e Hunks Niko sai. Aika hyvin. Montako näitä Hunks kavereita oikein on, kun tuntuu joka paikkaan riittävän :huh:

34
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 27.11.10 - klo: 21.33 »
savo:lle plussaa nopeista kaupoista.

35
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Dealextreme
« : 24.11.10 - klo: 18.55 »
Kohta pääsee tulliin käymään vielä useammin:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/11/alv-uudistus_uhkaa_halpaa_verkkoshoppailua_2166472.html
Lainaus
Pienin perittävä arvonlisävero aiotaan laskea 10 eurosta 5 euroon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että vain alle 22 euron hintaiset Ahvenanmaan kautta kiertävät ostokset olisivat tulevaisuudessa arvolisäverottomia.


36
Yleinen keskustelu / Vs: Rc-autoissa käytetty muovi?
« : 21.11.10 - klo: 22.26 »
Tämä saattaisi olla lähellä:
Lamigamid 210, PA 6.6 + GF
Eli nylonia ja siinä vahvikkeena lasikuitua. Ruiskupuristamalla muovia muottiin saadaan kuitenkin paljon vahvempia osia, kuin samasta materiaalista koneistamalla eli vaikka löytyisi samaa materiaalia itsetehty osa ei ole kestävyydeltään/lujuudeltaan hyvää tehdasosaa vastaava.

37
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 16.11.10 - klo: 19.31 »
Miksiköhän nykyään puhutaan vielä milliamppeereista? Melkein poikkeuksetta nyky akut on jotain 5Ah paikkella eikä se nyt kauheita tuskia luulis tuottavan vaikka puhuttais 1.6Ah akusta. Mikä mahtaa olla historiikki tolla mAh ilmottelulla. Selkeyttäis aloittelijoiden käsityksiä asiasta huomattavasti.
Koulussa fysiikan tunnilla opetettiin, että lukuarvo kuuluu olla 1-1000 välillä ja loppu ilmoitetaan etu liitteellä. 5Ah on oikein ja samoin 200mAh, mutta on varmaan kiva ilmoittaa isoja lukuja, kun muutkin niin tekee. Samasta syystä edelleen puhutaan hevosvoimista, vaikka nykyaikainen yksikkö olisi kW.

38
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 13.11.10 - klo: 23.28 »
Itse mittasin Turning:n laturille samat virrat sisäänmenossa ja ulostulossa, kun sisään meni 12V ja ulos tuli 9V eli 75% hyötysuhde on lähempänä totuutta näillä halpis latureilla :angry:.

39
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 08.11.10 - klo: 20.25 »
Kaupat on onnistunut hyvin seuraavien myyjien kanssa:
+ Henkka
+ bluebeetle
+ MattiM
+++ Penguin
+ apophis
+ sjos
+ ouzo
+ ajgtv
++ Tinox
+ TommyW
+ foursquare
+ historia
+ Arppa
+ savo

Huonoja kauppakumppaneita ei ole osunut kohdalle.

Listaa päivitetty, +:n määrä=kauppojen määrä.

40
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.11.10 - klo: 22.20 »
tällaista tällä kertaa.mulla on tollanen imax B6AC laturi ja aina kun lataan toista akkua on lightmax 5000mah 3s niin vetää aina yhden kennon 4.30v ja muutenkin on ihan sama käyttääkö balance ohjelmaa vai normi chargea niin kennot on niin eri jännitteisiä että huh huh.nytkin tuossa akussa joka ei tosin ole täysi niin kenno 1=3.98v 2=4.11v 3=3.94v.onko noihin olemassa erillistä balancoijaa joka oikeasti tasaisikin akut joskus vai onko tuossa akussa se vika että uskaltaaku tuota edes ladata enää?

Tässä erillinen balanseri, joka tasaa koko ajan kennojen välisiä jännite-eroja:
http://www.hobbylinna.com/smart-balancer-p-7220.html
Tosin, jos laturi toimii oikein niin tätä ei pitäisi tarvita. Oletko kokeillut ladata pienellä virralla eli samalla, kuin balansointivirta eli yleensä 300mA?

41
Sähköautot / Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« : 06.11.10 - klo: 00.22 »
Tekis mieli kysyä, että eikö kysymys sopinut tänne:
http://rc10.fi/index.php?topic=11432.2370
mutta olkoot kysymättä. Noilla lähtötiedoilla ei kyllä muut, kuin telepaatit osaa sanoa missä vika eli mikä akku ja mikä laturi kyseessä? Miten paljon ladattu akku ja milloin viimeksi? Oletko mitannut akun jännitettä?

42
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 04.11.10 - klo: 22.00 »
Eli niitä vatipäitä löytyy myös PK seudun ulkopuoleltakin :shocked:

43
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 04.11.10 - klo: 21.29 »
Japanilaset kielsivät nastat ja yllättyivät siitä miten liukkaaksi tiet tulivat. He arvioivat, että optimi olisi 25% autoissa nastat. Ehdotankin, että nastoista tehdään luvanvaraiset. Lupahakemukseen pitäisi liittää rengasliikkeen antama todistus, että on saanut nastat pysymään edellisissä renkaissa mukana. Sudittelijat saisivat tyytyä kitkoihin. Samoin ylinopeussakot huomioitaisiin. Jos auto on lähtenyt käsistä eli ei pysynyt tiellä pitäisi harkita, että saako renkaita lainkaan, tästä voisi saada todistuksen vakuutusyhtiöltä ja poliisilta. Nastalupa olisi tietenkin määräaikainen eli uusittava jokaisen renkaan uusinnan yhteydessä. Eiköhän näin YTJ ja maailma pelastu :evil:

44
Lainaus
Uuden ketjun aloittaminen ilman varsinaista asiasisältöä on kielletty. Esimerkiksi ketjun "Kaikki keskustelemaan <aiheen_nimi>" aloittaminen on kiellettyä mikäli ketjun aloittaja ei itse kirjoita aiheesta mitään ja näin ollen hän vain itse kehoittaa muita keskustelemaan aiheesta mistä ei itse omaa mielipidettä.
:police:
Lisää täällä:
http://rc10.fi/index.php?topic=1158.0

45
Vapaa keskustelu / Vs: Paras elokuva kautta aikojen!!!!
« : 03.11.10 - klo: 21.26 »
Pink Floyd The Wall.
Vaatii kyllä isot kajarit TV:n lisäksi, jotta toimii :wink:.

46
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 02.11.10 - klo: 21.48 »
Vähän OT, mutta kun koko ajan puhutaan autojen sisämelusta/hiljaisuudesta niin itse olen huomannut, että auto hiljenee huomattavasti, kun sen ruostesuojauttaa. Ei kuulu minkään renkaiden melu niin kovin sisälle :roll:.

47
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 29.10.10 - klo: 21.08 »
Minkä laisella yleismittarilla on nuo 0.04V ylijännitteet mitattu? Halvoille luvataan noin 1% tarkkuus eli 8.4V kohdalla mittarin ilmoitettu virhe voi olla 0.08V, ja muistaakseni virhe ilmoitetaan alueen max. arvolla eli käytössä tod. näk. 20V alue. Jos kyseessä on kunnon Fluke niin ei nekään pysy absoluuttisen tarkkoina jos ei välillä tarkasteta ja kalibroida. Olen testannut omia edullisia mittareita 5V jännitteellä ja vaihteluväli mittareiden kesken on ollut 0.06V :undecided:. Tee siinä sitten tarkkoja mittauksia.

48
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 27.10.10 - klo: 21.55 »
Nastarenkailla ajavathan on oikeastaan kitkarenkailla ajavien parhaita kavereita, kun ovat uhrautuneet ja karhentavat liukkaat tien pinnat, jotta raskaskalusto ja kitkarengasautot pärjää hyvin, kun ei ole kirkasta peilijäätä :roll:.

Oli alla mitkä renkaat tahansa niin parhaankin renkaan turvallisuutta lisäävä vaikutus on olematon verrattuna siihen mitä kus..päinen kuljettaja saa aikaiseksi ajamalla olemattomalla etäisyydellä edellä ajavaan tai sitten kohtuullista ylinopeutta taajamassa, esim. 70km/h kun rajoitus 40km/h :evil:.

Uusilla hyvälaatuisilla renkailla, oli sitten piikkipyörät tai kitkat on pito kuitenkin aika hyvää. Toista on, jos alla vaikka vähän ajetut Hakkapelitta 10 suoraan 80-luvulta. Voivat olla lailliset kuvion syvyyden perusteella, mutta pito on kyllä olematonta nykyaikaisiin uudehkoihin renkaisiin nähden ihan kumin kovettumisen takia.

49
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 21.10.10 - klo: 20.42 »
Aika erikoista, että huomautellaan nastoista, kun viikko sitten poliisi oli antanut lausunnon, että kesärenkailla olevalla autolla ei pidä lähteä liikenteeseen, vaan käytettävä julkisia. Nyt pitäisi vaihtaa kesägummit takas ja reilun viikon päästä saisi palata taas piikkipyöriin :evil:. Itse vaihdoin viime viikolla nastapyörät alle ja hyvin ovat alla pyörineet ilman huomautuksia jo liki 1000km matkan :roll:.

50
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 16.10.10 - klo: 08.11 »
Nyt löytyi ratkaisu: Rengas, jossa kumiset nastat:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/10/1205995
Mahtaako rengas enää pitää yhtään, jos kuminastat kuluu pois :huh:.

Edit: Kuvassa täynnä pieniä kumisia piikkejä eli kuminastoja :grin:

51
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 15.10.10 - klo: 23.17 »
Täällä on hyvät ohjeet:
http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0
Saisi muuten naulata kiinni, ettei vajoaisi sivulle 16 asti. Sai hetken etsiä, vaikka tiesi mitä etsi :evil:, asia on kuitenkin niita harvoja turvallisuuteen vaikuttavia, eikä vaan mielipiteitä.

Edit: Nyt se onkin siellä missä kuuluukin :smiley:

52
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 01.10.10 - klo: 23.10 »

Ja tässä on varsin mielenkiintoinen toimenpidealoite vuodelta 2008


Vaikka ajan nastoilla niin mielumminkin kielletään jo huomenna nastat eikä edes harkita kesärankaiden käytön sallimista talvella, kuten aloitteessa ehdotetaan:
Lainaus
Eli Ruotsin lainsäädännön mukaan velvoitetaan autoilijaa 1.12. ja 31.3. välisenä aikana käyttämään talvirenkaita, kun keliolosuhteet sitä vaativat. Suomen talvirenkaiden käyttöön velvoittava lainsäädäntö tulee muuttaa samansuuntaiseksi Ruotsin lainsäädännön kanssa. Näin voidaan välttää teiden turhaa kulumista ja sitä kautta pienentää tällä hetkellä yhä kasvavia teiden kunnossapitokustannuksia. Ruotsin lainsäädännön mukainen talvirenkaiden käyttötapa ei vaaranna liikenneturvallisuutta, koska edelleenkin on velvollisuus käyttää talvirenkaita kelien niin edellyttäessä.

Aika monella on työmatka, jota ei pääse järkevästi julkisilla ja harva viitsii aamulla vaihtaa renkaat jos keli on huono vaan ajaa niillä, mitä on alla sakonkin uhalla, jos vaihtoehtona on ainoastaan taksin käyttö. Lisäksi tähän liittyy tulkinta siitä, milloin keliolosuhteet sitä vaativat. Esim. keväällä, kun nastarenkaiden käyttö on jo kalenterin mukaan kielletty ja on vielä yöpakkasia, mutta ei ole aamulla liukasta niin silti poliisit ei jaa sakkoja nastarenkaiden käyttäjille.

Edit: Tästä kesärenkaiden käytöstä talvella olikin hetki sitten kysely (tuli paperinen kyselykaavake kotiin) ja vastustin jyrkästi asiaa silloinkin (oli 80-luvun loppupuoli) eli miksi taas tätä vanhaa asiaa viitsitään pohtia :evil:

53
Sähköautot / Vs: harjallinen vai harjaton?
« : 26.09.10 - klo: 21.30 »
Olennainen ero on hyötysuhteessa ja sitä kautta lämpenemisessä (ylilämpö tappaa moottorit). Harjattoman hyötysuhde on 80-85% eli hukkateho on vajaa 20% ja tämä jakantuu aika tasaisesti moottoriin, lisäksi käämit on ulkokehällä (sisäpyörijöissä) eli jäähtyy hyvin koteloon. Harjallisen hyötysuhde on 60-70% eli hukkateho on vajaa 40% eli tupla harjattomaan nähden. Tästä noin puolet syntyy hiili/kollektori kontaktissa eli hyvin pienellä alueella ja lopuista suurin osa roottorin pyöriviin käämeihin mitkä jäähtyy ilman kautta eli vaikeampia jäähdyttää, kuin harjattoman ulkokuori. Lisäksi rakenteen pitää sallia ilman kierto eli moottorin sisään pääsee helpommin roskia (iso osa harjattomista on käytännössä suljettuja). Em. asioiden takia harjallinen yleensä kestää selvästi lyhyemmän ajan, kuin harjaton.

54
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 25.09.10 - klo: 22.58 »
Näillä keleillä täällä etelässä tahtoo vaan kitkat sulaa alle, jos jo nyt laittaa. On sen verran lämmintä että ei meinaa kestää
Yhdet kitkat ajoin kesällä loppuun ja olivat varsinaiset elokuvarenkaat äänien suhteen. Tuskallisen hitaasti kuluivat ja sain "nauttia" niistä koko kesän :evil:

55
Tän linkin takaa löytyy oma peto  :wink:

http://www.motot.net/galleria/data/6/52388/medium/tanko_001.jpg

Saa dissata :lol:
Nämä oli 80-luvulla niitä "tappajamopoja", kun olivat varustettu 80cc pytyllä, isolla kaasarilla ja sopivilla välityksillä.

Ennen näitä mopojen virittäminen oli verrattavissa punaisia päin kävelelemiseen, mutta kun nämä tuli ja em. osat sai suoraan moposportista (kiellettiin katukäyttö :grin:) tuli mopon virittämisestä ihan oikea rikos, kuten on nykyäänkin.

56
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 25.09.10 - klo: 20.53 »
Itsellä on ja tulee olemaan nastarenkaat. Olen ajanut noin 20000km kitkoilla (käytetyssä oli tullessa/työpaikan autossa on ollut) ja pidän nastarenkaista enemmän. Ainoa asia, mikä minun kannalta on kitkoissa selvästi parempaa, kuin nastarenkaissa on se, että ne voi laillisesti laittaa alle vaikka nyt, eikä vasta marraskuussa tai aikaisemmin vain jos talvi tulee ennen marraskuutta. Samoin keväällä ei tarvitsisi katsella kalenterista pääsiäisen paikkaa ja laskea päiviä siitä.

Ymmärrän niitä, jotka haluavat ajaa kitkoilla (ja hyvä niin, mutta nämäkin autoilijat tarvitsevat nastakuskeja karhentamaan teiden pinnat), mutta itse valitsen mielellään saapastehtaan piikkirenkaat  :smiley:.

57
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 17.09.10 - klo: 22.27 »
Tarttis sitten vielä uuden akkuparistolaturin, joka latais kaikki paristot erikseen.
Tässä:
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/products.php?&action=show&id=3446&show=all

58
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 16.09.10 - klo: 20.37 »
Pitäs saada kunnollinen laturi akkuparistoille Ni-Mh, pystyis lataamaan väh. 4 paristoa kerrallaan, 6 pariston lataus olisi parempi.

Ja kysymys: kaapista löytyi vanha alkali/Ni-Cd laturi, että pystynkö lataamaan sillä Ni-Mh pattereita? Tämmönen laturi.
Itsellä oli em. laturi. Laturilla pystyi latamaan myös paristoja. Ainoa ikävä puoli tässä paristojen latauksessa oli se, että paristot lähes järjestään vuoti ennen, kuin olivat tyhjät :evil:. Akkujen latauksessa laite arpoi jotenkin latausajan ja latasi sitten aika satunnaisesti niitä. Lopputulos oli, että pienet AAA:t se ylilatasi (olivat kuumia) ja suuret AA:t se latasi puolitäyteen. Ei kyllä voi mitenkään suositella em. laturia minkään lataukseen. Ihan perus yönyli peruslaturikin on parempi kuin em. laite.

59
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 08.09.10 - klo: 22.02 »
Lipot kannattaa AINA ladata tasurin kanssa.
Ja suojapussissa.

Minkälaista pussia tarkoitat suojapussilla :huh:. Pitäiskö sellainen tulla akun mukana.
Täältä helposti pussit monen plussan myyjältä :wink::
http://rc10.fi/index.php?topic=50148.0

60
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 03.09.10 - klo: 22.06 »
Sen suolaveden tarkoitus on varmistaa, että kaikki kennot on tyhjä, eikä yksi ole väärinpäin ja toisessa on vielä varausta jäljellä. Samoin, jos sarjankytkentä on rikki on suolavesi ainoa tapa purkaa kennot tyhjiksi.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 12