En ole ajanu kumpaakaan luokkaa kilpaa, mutta kommenttina keskusteluun:
- Mielestäni uusia harrastajia (junnuja tai jamppoja) saadaan lajiin parhaiten onistuneella kerho ja seuratoiminnalla. Jos joku aloittaa uuden harrastuksen, ei ensimmäinen tehtävä ole kilpailu vaan tutustuminen lajiiin, laitteisiin, sääntöihin ratoihin jne. Tarpeeksi laajalla harrastajapohjalla voidaan tehdä vaikka kymmenen luokkaa, vertaa esim. jääkiekon tai vastaavan ikäluokittain pelaavat.
- Jos stanuluokka lanseerattaisiin takaisin, mielestäni tarve olisi nimenomaan aloittelevien kilpailuluokka, tyyliin ei ole ajanut sm sarjaa aikaisemmin tai esim. viiteen vuoteen. Vastaavasti sarjaa kesän dominoiva kärkikymppi saisi seuraavalle vuodelle pakkonoston m2-10 ja seuraavat kymmenen saisivat mahdollisuuden nousta. Eli olisi ikäänkuin karsintasarja.
Tällainen ko. sarja lienee alkujaan ollutkin??? Tällä saataisiin etuina mm. kovempi taso m2-10 alkueristä lähtien ja jos stanu ajettaisiin eri päivänä, voisi esim. mainostettu junnuakseli toimia paremmin, jos aikuinen ja jälkikasvu ajaisivat eri päivinä. Lisäksi ajajakokouksissa ja yleensäkin koko kisapaivän läpiviemisessä voisi olla erilainen painotus, kun kokeneitten ratakettujen vuorolla, alkuun kisaavalla on aika paljon uutta asiaa, kuten nostaminen, katsastus jne. Nämä lienevät monella suurempi kynnys osallistua kisoihin kun itse ajaminen.
- Konerajoitukset miettiköön viisaammat, mielestäni aloittelijalle tuupissa kaikki nykyharjattomat/säädinyhdistelmät ovat alkuun melko kovia, sutimista ja ympyrää tulee pyörittyä 17.5 lankaisellakin ihan riittävästi. Miedossa koneessa olisi se hyvä puoli, että halvemmallakin akkukalustolla pärjää, tuupillahan ajelee puoli päivää nykyakulla tuolaisella koneella.