Niin paitsi että akku /lankku/tms ottaa virtaa vastaan vain sen minkä ottaa, siksihän latauksen loppuvaiheessa se virta pienenee eikä suinkaan pysy samana mihin laturin maksimiksi on säädetty. Ja sitten jos virta tippuu nollille niin ei se jännitekään nouse enää sen jälkeen.
Niin. Toki oikea laturi huomaisi, että laudan jännite on liian pieni ja kieltäytyisi lataamasta - sikäli liioittelin. (Lautaa voisi sitten "herätellä" NiMH ohjelmalla.
) Mutta jos akussa on 7.2V ja se on jakautunut kennoille niin, että molemmat ovat alle 4.2V en keksi mitään syytä, miksi laturi ei nostaisi jännitettä saadakseen virran kulkemaan akun läpi. Ja tämän pitäisi johtaa akun latautumiseen.
Tuo CC-CV latausmenetelmähän perustuu siihen, että ladataan kunnes akun jännite on 8.4V korkeintaan sovitulla maksivirralla. Loppuvaiheessa virta laskee, koska akkuun menee vähemmän virtaa, vaikka sen yli on 8.4V jännite. Ainoat poikkeukset, joihin olen törmännyt ovat: 1. laturi pysähtyy tasaamaan kennoja ja 2. akun jännite on esim. liian pieni ja laturi lopettaa latauksen virheeseen.
Mutta ei kai tuossa muuta vaihtoehtoa tosiaan ole kuin tyhjentää akkua ja ladata uudelleen. Kennojen jännitteet akuissa olivat ilmeisesti tasoissa?