RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: nurmikko - 17.08.05 - klo: 13.22
-
mikähän olis luotettava infrapunalämpömittari?
-
onko sellaista ;-)
-
^EI^
Mutta melko luotettavia on ainakin Duratraxin ja Hpi:n mittarit :wink:
-
Mun duracrap näytti 60 astetta vähemmän kun kaverin JP-nitroracingin vastaava.. kumpikohan valehteli enemmän enpä tiedä... Se on parempi kuunnella sitä moottoria kun tuijottaa epämääräisiä numeroita.. no saattaahan noista olla apuakin jos ne toimii ;-)
-
Kyllä niitä tarkkojakin mittareita saa, se riippuu kuinka paljon tahtoo vaan sijoittaa mittariin. Hankin pari kuukautta sitten Fluken mittarin ja piruuttani testasin töissä missä on mahdollisuus mitata melko tarkasta lämmön lähteestä, niin mittari näytti taysin oikeaa lämpöä. Toinen mikä tuli huomattua niin oli että ainakaan uudesta In-Line pillistä en saanut luotettavaa tulosta, liekkö sitten ei heijasta ta jotain :?:
-
Kuinkas paljon Fluke sitten kustansi?
Niin ja tarkkuudesta, Bilteman taskumittari maksoi jotain 30€ ja näyttää johonkin asti tarkasti esim. ihmisen korvasta saa 36-37 asteen lukemia (mittarissa asteen tarkkuus).. Juu tiedän, mitä korkeampia lämpöjä halutaan mitata, sitä enemmän alkaa tulla heittoa jos emissiivisyysarvoa ei voi muuttaa jne..
-
Olen omalla HPI:n mittarilla mittaillut lämmityskattilan lämpöjä: kun kattilan lämpömittari näytti 92 astetta niin mittari näytti 92,4 astetta, eli aika tarkka tossa alueella.
-
KYLLÄ ON INFRAPUNA MITTAREITA!!.. Juu siis on kyllä infrapuna mittareitä.. ne on oikestaa dikitaali mittareita..
-
KYLLÄ ON INFRAPUNA MITTAREITA!!.. Juu siis on kyllä infrapuna mittareitä.. ne on oikestaa dikitaali mittareita..
Mulla ainakin on infrapuna :roll:
-
Kyllä niitä tarkkojakin mittareita saa, se riippuu kuinka paljon tahtoo vaan sijoittaa mittariin. Hankin pari kuukautta sitten Fluken mittarin ja piruuttani testasin töissä missä on mahdollisuus mitata melko tarkasta lämmön lähteestä, niin mittari näytti taysin oikeaa lämpöä. Toinen mikä tuli huomattua niin oli että ainakaan uudesta In-Line pillistä en saanut luotettavaa tulosta, liekkö sitten ei heijasta ta jotain :?:
Millasella anturilla tuo Fluke mittaa lämmön?
-
Itse ostin Bilteman IR-lämpömittarin ja ainakin alhaisissa lämmöissä pitää kutinsa. Tulosta ei tosin saa desimaali(e)n tarkkuudella, mutta onneksi se ei koneissa ihan niin nuukaa olekaan. Huomenna kokeilen sitten ihan ajolämpöisestä koneesta, niin sittenpä nähdään. Pitää vertailla kaverin kanssa, koska sillä on HPI:n mittari.
-
Kyllä niitä tarkkojakin mittareita saa, se riippuu kuinka paljon tahtoo vaan sijoittaa mittariin. Hankin pari kuukautta sitten Fluken mittarin ja piruuttani testasin töissä missä on mahdollisuus mitata melko tarkasta lämmön lähteestä, niin mittari näytti taysin oikeaa lämpöä. Toinen mikä tuli huomattua niin oli että ainakaan uudesta In-Line pillistä en saanut luotettavaa tulosta, liekkö sitten ei heijasta ta jotain :?:
Millasella anturilla tuo Fluke mittaa lämmön?
Tässä mallissa ei ole tuota johdollista anturia, katsoin tuota mittariani ja malli on Fluke 62 Mini. Niinhän se taitaa olla että tosi harrastaja ei mittareita tarvitse kun on harjaantunut sävelkorva. :mrgreen: No onpahan ainakin tärkeän näköistä kun joka minuutti mittaria tökkii kantta vasten. :D
-
Kyllä niitä tarkkojakin mittareita saa, se riippuu kuinka paljon tahtoo vaan sijoittaa mittariin. Hankin pari kuukautta sitten Fluken mittarin ja piruuttani testasin töissä missä on mahdollisuus mitata melko tarkasta lämmön lähteestä, niin mittari näytti taysin oikeaa lämpöä. Toinen mikä tuli huomattua niin oli että ainakaan uudesta In-Line pillistä en saanut luotettavaa tulosta, liekkö sitten ei heijasta ta jotain :?:
Millasella anturilla tuo Fluke mittaa lämmön?
Tässä mallissa ei ole tuota johdollista anturia, katsoin tuota mittariani ja malli on Fluke 62 Mini. Niinhän se taitaa olla että tosi harrastaja ei mittareita tarvitse kun harjaantunut sävelkorva. :mrgreen: No onpahan ainakin tärkeän näköistä kun joka minuutti mittaria tökkii kantta vasten. :D
Juuri näin,sen näkee ja kuulee että onko säädöissä paremmin silmillä ja korvilla kuin mittarilla...
-
Tämmöinen löytyy kaapista käyttämättömänä, oli vielä alku vuodesta vireillä laittaa autoon kiinni mutta ei ole sittemmin jaksanut. Tähän saisi jopa pakokaasu lämpö anturin pilliin, mikäli haluaa radalla todellista XTREME tuloksia.
LINKKI VALMISTAJAN SIVUILLE
http://www.eagletreesystems.com/Car/car.html
-
sellasta ei oo.. tai voi olla mut kaikki mittari näyttää aina(ainakin salossa 3-4 mittarii kaikis eri lukema) eri lukemaa.. suurin heitto 40 astetta!!
enää emme käytä tommosia turhanpäiväisiä vehkeitä. niille ketkä ei kuule/tunne koneen äänestä/käytöksestä säätöjä ni niille se on hyvä.
-
sitähän mäkin sanoin heti alkuunsa.. turhaa pelleilyä .. "LÄMMÖT!!!"
-
sitähän mäkin sanoin heti alkuunsa.. turhaa pelleilyä .. "LÄMMÖT!!!"
No jaa, kone käy ja kukkuu loistavasti mutta liian kuuma tulppa: lämmöt 170 astetta. Kylmemmällä tulpalla lämmöt putoaa 140 asteeseen, muuten meno jatkuu samallaisena mitä kuumemmalla tulpalla. Aika fakiiri saa olla jos pelkällä kuulolla hakee tulpan lämpöarvon kohdalleen.
-
Tanskassa kun oltiin ja meidän kone ei käynyt hyvin, niin suomen tiimimanageri soitti Novarossille ja siellä joku fakiiri sanos et laita kone käyntii ja puhelin siihen koneen viereen-->kaasuta kerran täysillä. se jamppa kuuli puhelimessa koneen äänestä et meillä on 1 kansiprikka liikaa! tietämättömille tiedoksi kansiprikan paksuus 0.1-0.2mm
niin ja ei tartte pelleillä millään eri lämpöisillä tulpilla. 1 hyvä tulppa merkki/lämpöarvo ja käyttää aina sitä samaa.
-
Tanskassa kun oltiin ja meidän kone ei käynyt hyvin, niin suomen tiimimanageri soitti Novarossille ja siellä joku fakiiri sanos et laita kone käyntii ja puhelin siihen koneen viereen-->kaasuta kerran täysillä. se jamppa kuuli puhelimessa koneen äänestä et meillä on 1 kansiprikka liikaa! tietämättömille tiedoksi kansiprikan paksuus 0.1-0.2mm
No wau ! :shock:
-
No nyt tuli käytännössä testattua bilteman ja hpin lämpömittareiden erot. Biltema näyttää ainakin 10 astetta suurempia lukuja silloin, kun hpi näyttää esim. 90 astetta. Kun hpi näyttää vaikkapa 115, niin biltema saattaa näyttää reilusti yli 130 astetta. Että silleen. Mikä sitten on luotettava, sitä en tiedä, mutta korvakuulo tuntuu olevan aika varteenotettava vaihtoehto viritykselle...
-
Mitätkaa kiehuvaa vettä.
-
Mitätkaa kiehuvaa vettä.
tässäpä meillä nero :lol:
-
Kiehuvan veden mittaamisen tekee hankalaksi vedestä nouseva höyry, joka on kuumempaa kuin 100 C, näin luulisin.
-
niin ja ei tartte pelleillä millään eri lämpöisillä tulpilla. 1 hyvä tulppa merkki/lämpöarvo ja käyttää aina sitä samaa.
Oho. Pitää varmaan testata kuin hyvin tuo neuvo toimii. Ympäri vuoden sama tulppa vai? Jäähdytysilman lämpötilaerot helposti 60 astetta. Siinä ei sitten lämpöarvot juuri heiluta suuntaan eikä toiseen vai? :lol:
Ja on muuten tullut kesällä omalla kohdalla todettua, että jo noin 10 asteen ero ulkolämmössä pakotti vaihtamaan tulppaa yhden pykälän suuntaansa.
-
No keitätte sen kannen kuumaksi vedessä ja mittaatte nopeasti kattilasta pois otettuna samaisen kannen. Siinä teille oikea mittauskohde aika tarkalleen 100 asteisena. Tarkempiin tuloksiin sitten voi tiedemiehenalut ottaa ilmanpaineen tippumisen pois jos on merenpinnan yläpuolella paljonkin. Muistaakseni se oli jotain asteen verran per 100 metriä. Eli meillä kotona (50 metriä merestä ylös) potut kiehuvat oikeasti 99,5 asteessa.
Työelämässä tätä lämpömittarin kalibrointitapaa on käytetty iät ja ajat, vaikka saattaa kuulostaa sudenpentujen puuhalta.
-
muistaka myös välillä putsailla sitä ns. silmää siit mittarista, meinaa vaikuttaa todella paljon jos on pölyinen.
-
Ja on muuten tullut kesällä omalla kohdalla todettua, että jo noin 10 asteen ero ulkolämmössä pakotti vaihtamaan tulppaa yhden pykälän suuntaansa.
:mrgreen:
ei tartte. (eikä tartte uskoa..)
-
Niin, tai säädätte mittarin teräksen emissiivisyysarvolle ja mittaatte teräskattilan ulkopintaa riittävän kaukaa levystä kun vesi kiehuu. Sitten vaihdatte mittarin alumiinin emissiivisyyskertoimelle ja keitätte vettä alumiinikattilassa (onko sellaisia) tai upotatte kannen kiehuvaan veteen ja ylös nostettuanne pyyhkäisette sen äkäseen kuivaksi ja mittaatte lämmön.
Em. pelleilyllä saa takuulla tarkistettua että pitääkö mittari paikkaansa. ("laboratorio" olosuhteissa) kun taasen kurakelillä: kuinka lämmintä muta tänään on?
Lopuksi, kuunnelkaa niitä koneitanne. Kai sitä mittariakin kannattaa käyttää jos ei ole hyvää vertailupohjaa/kokemusta miltä koneen pitäisi kuulostaa/näyttää oikeissa säädöissä.
- Hount
-
Bilteman ir-mittarilla mitattuna teräskattilassa kiehuva vesi + höyryt 95 asteisia. Tosin teräs saattaa heijastella hieman ja arvot mennä pyllylleen, mutta heittoa on kuitenkin jonkun verran.
-
IR is for wimps .. no ei.. mutta minusta niihin kannattaa suhtautua vain suuntaa antavasti
-
Bilteman ir-mittarilla mitattuna teräskattilassa kiehuva vesi + höyryt 95 asteisia. Tosin teräs saattaa heijastella hieman ja arvot mennä pyllylleen, mutta heittoa on kuitenkin jonkun verran.
Etkai mennyt mittaamaan sitä vedestä? Ei taida olla vedelle emissiivisyysarvoja mittarissa.
- Hount
-
mitä teidän infrapunalämpömittarit näyttävät ulkoilmassa suoraan taivaalle osoitettuna? Oma mittari (JP-Nitroracing) näyttää -16c ulkoilman ollessa +6. Onko tuo normaalia?
Siksi kyselen, kun tyhjäkäynnilläkin lämpötilat nousevat 110C tasoon, vaikka auto on säädettynä tarkoituksellisesti rikkaalle. Lämmöt liikkuu 130C-150C välissä, kun auto tuntuu olevan hyvin säädöissään. Vaan luottaakko mittariin vai (amatöörin)korvaan. Autona Hyper 7 MacStar .28 -koneella
-
On normaalia. Meillä oli mahdollisuus kokeilla noin 1.000 euron ammattilaismittaria, se näytti toissa kesänä taivaalle suunnattuna noin -50 astetta, pilvien kohdalla vähemmän miinusta.
Tarkista, että linssi on puhdas ja että mittaat tulpan juuresta, eli kannesta.
Jos mittaustulos senkin jälkeen epäilyttää, niin lähetä mittari meille tarkistusta varten.
Temp Gun- mittari on eräs suosituimmista mittareista, olemme myyneet niitä satoja. Katsomalla radalla varikkopöydällä olevia kuljettajien varusteita huomaa kuinka suosittu mittari on! Oma mittarimme aloittaa jo neljättä vuotta palveluksessamme. Se on ulkoapäin jo niin kulunut, ettei siinä ole enää edes tekstiä näkyvissä, mutta toimii edelleen moitteetta. Mittari on osoittautunut kestäväksi ja luotettavaksi.
-
Ok, kiitos infosta. Mittarista on jäänyt oikein hyvä kuva, mutta tuo yksityiskohta piti vain tarkistaa.
-
Hyvä tapa tarkistaa mittauksen paikkansa pitävyys on mitata kiehuvasta vedestä.
-
mitä teidän infrapunalämpömittarit näyttävät ulkoilmassa suoraan taivaalle osoitettuna? Oma mittari (JP-Nitroracing) näyttää -16c ulkoilman ollessa +6. Onko tuo normaalia?
Kannattaa muistaa sekin, että harrastekäyttöön tehdyissä mittareissa edes jollain lailla luotettava mittausetäisyys on luokkaa muutama sentti, taivasta on turha mittailla. Se punainen valo, joka niissä mittareissa yleensä on, ei varsinaisesti mittaa mitään, vaan sitä käytetään ainoastaan osoittimena. Mittaus tapahtuu näkymättömillä infrapunasäteillä. Mittaus perustuu infrapunasäteilyn heijastumiseen esineestä, joten olisi aika loogistakin, että taivaalle osoitettuna et saa luotettavaa lukemaa. DagO:n esittämä tapa on varmasti helpoin keino kalibroida mittari, tai ainakin tietää mittarin näyttämä heitto verrattuna todelliseen, säätömahdollisuuksiahan niissä ei ole.
Joissakin mittareissa on erillisenä toiminteena ympäröivän lämpötilan mittaus (Amb./Ambient temperature), jonka avulla voi myös arvioida itse mittarin toimintaa.
-
Kyllä, lisäyksenä Peitsamon viestiin vielä, että noissa paremman luokan mittareissa on emissiokerroin säädettävissä koska jokaisella materiaalilla on erilaiset emissio-ominaisuudet, (takaisin heijastus).
Meillä löytyy mm. Fluken mittareita joissa tarkkuus on 1-2% luokkaa huoneen lämmössä.
Mittausetäisyyksistä esimerkiksi:
130 € (Fluke61) mittarissa max. etäisyys on 1 metri.
550 € (Fluke68) mittarissa max. etäisyys on 8 metriä.
-
Jos kerran nuo infrapunamittarit on epäluotettavia niin onko jotain "koskettavia" lämpömittareita saatavilla edulliseen hintaan?
Oliskos esim tämä sitten luotettavampi vaihtoehto:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXHUH3
-
Eihän noi mittarit ole lähtökohtaisesti "epäluotettavia", pitää vaan tietää (selvittää) hiukan asioita.
Eli kuten jo tuli mainittua, niin joissain mittareissa on säädettävä se asetus, jolla kikkula voidaan kalibroida toimimaan oikein. Kalliimmissa/paremmissa mittareissa tuo kalibrointi on yleensä tehty valmiiksi, joissain se jätetään käyttäjän harteille ja joissain sitä mahdollisuutta ei ole. Eli riippumatta kuinka kova RC-jamppa olet, niin manuaali käteen ja tavaamaan. :grin:
Joka tapauksessa ei ole niinkään tärkeää mitä se mittari absoluuttisesti näyttää vaan se, että se näyttää joka kerran suunnilleen samalla lailla ja itse tietää mitä se todellisuudessa tarkoittaa. Esim. jos mittaa lämpötilan vaikka kiehuvasta vedestä (ei siten että mittari on höyryssä) saa jonkunlaisen referenssin -> mittarin pitäisi näyttää 100astetta +/-5astetta. Jos tulee heittoa esim. 20 astetta alaspäin, niin se antaa suuntaa missä liikutaan kun mittaillaan koneen lämpöjä. Tärkeää myös on, että ne lämmöt pyrkii aina mittaamaan samalla lailla ja samasta kohdasta. Kaiken tämän jälkeen lopputuloksena kuitenkin on, että se mittarin näyttämä ei kerro kaikkea koska hommaan vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuten ulkoilman lämpötila, ilmankosteus jne. Suuntaa antavaa se data kuitenkin on, koska sama moottori samalla tulpalla, pillillä ja fuililla ajettuna pyrkii vastaavissa olosuhteissa käymään tietyn lämpötila-haarukan sisällä. Eli lämpömittarilla saa osviittaa ollaanko siellä missä pitääkin, kun pata on ensin säädetty sen mukaan että kulkupuoli on kohdallaan. Aloittelijoille hyvä väline sen toteamiseen ollaanko auttamatta liian laihalla, muuhun tarkoitukseen hyvä apuväline kun ymmärtää muutamat lainalaisuudet
-
Näihän se menee, lämpömittari on apuväline, ei säätötyökalu...