Päävalikko

infrapunalämpömittari

Aloittaja nurmikko, 17.08.05 - klo: 13.22

Hount

Lainaus käyttäjältä: "bumba"Bilteman ir-mittarilla mitattuna teräskattilassa kiehuva vesi + höyryt 95 asteisia. Tosin teräs saattaa heijastella hieman ja arvot mennä pyllylleen, mutta heittoa on kuitenkin jonkun verran.

Etkai mennyt mittaamaan sitä vedestä? Ei taida olla vedelle emissiivisyysarvoja mittarissa.

- Hount

JaliM

mitä teidän infrapunalämpömittarit näyttävät ulkoilmassa suoraan taivaalle osoitettuna? Oma mittari (JP-Nitroracing) näyttää -16c ulkoilman ollessa +6. Onko tuo normaalia?

Siksi kyselen, kun tyhjäkäynnilläkin lämpötilat nousevat 110C tasoon, vaikka auto on säädettynä tarkoituksellisesti rikkaalle. Lämmöt liikkuu 130C-150C välissä, kun auto tuntuu olevan hyvin säädöissään. Vaan luottaakko mittariin vai (amatöörin)korvaan. Autona Hyper 7 MacStar .28 -koneella
Hyper 7 TQ Sport .28 / HPI Savage Flux

Team PSR

On normaalia. Meillä oli mahdollisuus kokeilla noin 1.000 euron ammattilaismittaria, se näytti toissa kesänä taivaalle suunnattuna noin -50 astetta, pilvien kohdalla vähemmän miinusta.

Tarkista, että linssi on puhdas ja että mittaat tulpan juuresta, eli kannesta.

Jos mittaustulos senkin jälkeen epäilyttää, niin lähetä mittari meille tarkistusta varten.

Temp Gun- mittari on eräs suosituimmista mittareista, olemme myyneet niitä satoja. Katsomalla radalla varikkopöydällä olevia kuljettajien varusteita huomaa kuinka suosittu mittari on! Oma mittarimme aloittaa jo neljättä vuotta palveluksessamme. Se on ulkoapäin jo niin kulunut, ettei siinä ole enää edes tekstiä näkyvissä, mutta toimii edelleen moitteetta. Mittari on osoittautunut kestäväksi ja luotettavaksi.
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

JaliM

Ok, kiitos infosta. Mittarista on jäänyt oikein hyvä kuva, mutta tuo yksityiskohta piti vain tarkistaa.
Hyper 7 TQ Sport .28 / HPI Savage Flux

DagO

Hyvä tapa tarkistaa mittauksen paikkansa pitävyys on mitata kiehuvasta vedestä.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: JaliM - 08.10.08 - klo: 22.20
mitä teidän infrapunalämpömittarit näyttävät ulkoilmassa suoraan taivaalle osoitettuna? Oma mittari (JP-Nitroracing) näyttää -16c ulkoilman ollessa +6. Onko tuo normaalia?

Kannattaa muistaa sekin, että harrastekäyttöön tehdyissä mittareissa edes jollain lailla luotettava mittausetäisyys on luokkaa muutama sentti, taivasta on turha mittailla. Se punainen valo, joka niissä mittareissa yleensä on, ei varsinaisesti mittaa mitään, vaan sitä käytetään ainoastaan osoittimena. Mittaus tapahtuu näkymättömillä infrapunasäteillä. Mittaus perustuu infrapunasäteilyn heijastumiseen esineestä, joten olisi aika loogistakin, että taivaalle osoitettuna et saa luotettavaa lukemaa. DagO:n esittämä tapa on varmasti helpoin keino kalibroida mittari, tai ainakin tietää mittarin näyttämä heitto verrattuna todelliseen, säätömahdollisuuksiahan niissä ei ole.

Joissakin mittareissa on erillisenä toiminteena ympäröivän lämpötilan mittaus (Amb./Ambient temperature), jonka avulla voi myös arvioida itse mittarin toimintaa.
Flying Calacucco

AE-Mod

Kyllä, lisäyksenä Peitsamon viestiin vielä, että noissa paremman luokan mittareissa on emissiokerroin säädettävissä koska jokaisella materiaalilla on erilaiset emissio-ominaisuudet, (takaisin heijastus).

Meillä löytyy mm. Fluken mittareita joissa tarkkuus on 1-2% luokkaa huoneen lämmössä.


Mittausetäisyyksistä esimerkiksi:
130 € (Fluke61) mittarissa max. etäisyys on 1 metri.
550 € (Fluke68) mittarissa max. etäisyys on 8 metriä.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Hyper

Jos kerran nuo infrapunamittarit on epäluotettavia niin onko jotain "koskettavia" lämpömittareita saatavilla edulliseen hintaan?

Oliskos esim tämä sitten luotettavampi vaihtoehto:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXHUH3

Poinas2

Eihän noi mittarit ole lähtökohtaisesti "epäluotettavia", pitää vaan tietää (selvittää) hiukan asioita.

Eli kuten jo tuli mainittua, niin joissain mittareissa on säädettävä se asetus, jolla kikkula voidaan kalibroida toimimaan oikein. Kalliimmissa/paremmissa mittareissa tuo kalibrointi on yleensä tehty valmiiksi, joissain se jätetään käyttäjän harteille ja joissain sitä mahdollisuutta ei ole. Eli riippumatta kuinka kova RC-jamppa olet, niin manuaali käteen ja tavaamaan.  :grin:

Joka tapauksessa ei ole niinkään tärkeää mitä se mittari absoluuttisesti näyttää vaan se, että se näyttää joka kerran suunnilleen samalla lailla ja itse tietää mitä se todellisuudessa tarkoittaa. Esim. jos mittaa lämpötilan vaikka kiehuvasta vedestä (ei siten että mittari on höyryssä) saa jonkunlaisen referenssin -> mittarin pitäisi näyttää 100astetta +/-5astetta. Jos tulee heittoa esim. 20 astetta alaspäin, niin se antaa suuntaa missä liikutaan kun mittaillaan koneen lämpöjä. Tärkeää myös on, että ne lämmöt pyrkii aina mittaamaan samalla lailla ja samasta kohdasta. Kaiken tämän jälkeen lopputuloksena kuitenkin on, että se mittarin näyttämä ei kerro kaikkea koska hommaan vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuten ulkoilman lämpötila, ilmankosteus jne. Suuntaa antavaa se data kuitenkin on, koska sama moottori samalla tulpalla, pillillä ja fuililla ajettuna pyrkii vastaavissa olosuhteissa käymään tietyn lämpötila-haarukan sisällä. Eli lämpömittarilla saa osviittaa ollaanko siellä missä pitääkin, kun pata on ensin säädetty sen mukaan että kulkupuoli on kohdallaan. Aloittelijoille hyvä väline sen toteamiseen ollaanko auttamatta liian laihalla, muuhun tarkoitukseen hyvä apuväline kun ymmärtää muutamat lainalaisuudet
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

HVoltage

Näihän se menee, lämpömittari on apuväline, ei säätötyökalu...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |