Niin eli vauhtipyörän takaa vuotaa oljyä/bensaa pitäisiköhän se etulaakeri vaihtaa vai onko se normaalia. Koneella ajettu n.2litraa. ps: kone ei vuoda paljon muutama tippa ja käy hyvin.
Oletko varma että se tulee vauhtipyörän takaa? Saattaahan se nimittäin tulla myös kaasuttimen ja lohkon liitoksesta ja valua sitä kautta niin että näyttää että se tulee etulaakerin läpi sillä ei se nyt ihan normaalia pitäisi olla että etulaakeri on väljä vain noin kahdenlitran jälkeen.
olen varma, koska siinä ei ole valumisjälkiä tai likaa.
Itselläni kastu kone alaosasta. Näkyi selvästi, että valui vauhtipyörän takaa. Noh, etulaakerihan se siellä vuoti. Laakeri itsessään oli vielä iskussa, mutta se ei ollut enää tiivis. Koneella oli siinä vaiheessa ajettu reilu 2 gallonaa.
Pelkällä laakerin vaihdolla ei selvinnyt vaan lisäksi laitoin ruuvilukitetta kampiakselin tyveen ja se tiivisti akselin laakeriin. Laakerilukite lienee parempi kama, mutta sitä ei ollut joten testasin ruuvilukitteella ja 4-5 tankin jälkeen ainakin on kone kuiva.
Laakerin vaihtoa varten kone täytyy purkaa ihan atomeiksi.
ei tarvi :cheesy:
Pikkuveli on sitten hyvä ja kertoo kuinka luulee saavansa etulaakerin irti ilman että moottori on täysin purettu...
Joo, no kaasaria ei tarvii ottaa irti...
Mikäli viestisi tarkoitti juuri että ei tarvii kokonaan purkaa koska kaasari pysyy paikallaan niin foorumin sääntöjä lukemaan.
Tuollaisten turhien viestejen kirjoittelu ei ole pätkääkään suotavaa.
Ulkopuoleinen tiiviste pois, pieni, ja todennäköisesti helkutin kallis ulosvetäjä (jossa kynnet tarraa kuulauraan) kiinni ja menoks... tuommoisia kuulemma löytyy, laakerikauppiaan kanssa itse asiassa tuosta asiasta ehtoolla jutelleena. Tarvii mennä kauppaan sovittelemaan ja katsoa toimiiko! Helpottais / nopeuttais kyllä hommia siinä määrin, että moisesta aparaatista voisi muutaman kympin köyhtyäkin ihan sovinnolla!
Lainaus käyttäjältä: the_man - 20.06.07 - klo: 22.05
Ulkopuoleinen tiiviste pois, pieni, ja todennäköisesti helkutin kallis ulosvetäjä (jossa kynnet tarraa kuulauraan) kiinni ja menoks... tuommoisia kuulemma löytyy, laakerikauppiaan kanssa itse asiassa tuosta asiasta ehtoolla jutelleena. Tarvii mennä kauppaan sovittelemaan ja katsoa toimiiko! Helpottais / nopeuttais kyllä hommia siinä määrin, että moisesta aparaatista voisi muutaman kympin köyhtyäkin ihan sovinnolla!
Nojaa.. Itsellä meni toisella kertaa laakerin vaihto jo sen verran joutusasti etten alkais kyllä kovin montaa kymppiä ulosvetäjästä maksamaan jota (toivottavasti) ei edes kovin usein tarvitse. Eka kerralla homma meni hieman opetellessa, mutta toisella kertaa olin jo 'konkari' :grin:
Eli jos hankin laakerinulosvetäjän niin moottoria ei tarvi hirveesti availla vaan kytkin jne.
Ainiin ja eikö moottoria lämmittämälle kone kuumenee ja laajenee ja laakeri tulee helposti ulos. Ainakin niin ari-pekan sivuilla tehdään http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#kytkin
Lainaus käyttäjältä: Pikkuveli - 20.06.07 - klo: 23.46
Ainiin ja eikö moottoria lämmittämälle kone kuumenee ja laajenee ja laakeri tulee helposti ulos. Ainakin niin ari-pekan sivuilla tehdään http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#kytkin
Itse tein juuri näin. Jätin lohkoon kiinni moottoripukin, siitä sitten laitoin lohkon laakeri alaspäin ruuvipenkkiin kiinni, lämmitin kuumailmapuhaltimella lohkoa ja samalla varovasti naputtelin laakeria niin se pullahti pois. Eka kerralla tämä kesti kun en uskaltanut lämmittää kunnolla, mutta toisella kertaa laakeri tuli pois jo parin minuutin lämmittelyn/naputtelun jälkeen.
Tätä varten kuitenkin ottaisin kaasuttimenkin pois, koska itselläni ainakin se oli muovirunkoinen eikä välttämättä pidä noin kovista lämmöistä.
siinä takalaakerissakin on muovia joten pikkasen varovasti sen lohkon kuumentamisen kanssa ettei se sula samalla
Ok eli kuumailmapuhaltimen kanssa lämmitetään varovasti ja laakeri lähtee helpoti ulos. Entä kun mootorikan lämpenee ajettaesa 100c niin eikö ne laakerit liiku vai pitääkö vauhtipyörä niitä kiinni vai mikä?
Lainaus käyttäjältä: Pikkuveli - 21.06.07 - klo: 11.48
Ok eli kuumailmapuhaltimen kanssa lämmitetään varovasti ja laakeri lähtee helpoti ulos. Entä kun mootorikan lämpenee ajettaesa 100c niin eikö ne laakerit liiku vai pitääkö vauhtipyörä niitä kiinni vai mikä?
Itse jouduin lämmittään moottorin tuonne 160 asteen tietämille (IR-mittarilla ihan mielenkiinnosta mittailin) ennen kuin alkoi laakeri liikkumaan. Ensimmäisellä kerralla oli se ongelma että lämmitin vain sinne 100 asteen tietämille eikähän se laakeri silloin mitään irronnut. Astemäärät eivät ole kiveenhakattuja joten toisella koneella voi riittää vähemmän ja toinen tarvitsee enemmän.
Täytyy ostaa kuumailmapuhallin kun oma on tällä hetkellä rikki.
2-tahtimoottori on sen verran helppo purettava ja kasattava että suosittelen sitä etulaakerin vaihtamiseksi. kunhan on puhtaat välineet ja muutenkin huolellinen. kokenut jamppa tekee sen yhtä nopeesti kuin purkaa ja kasaa rk762 pimeessä :cool:
Voiko kampiakselia pitää kiinni vai täytyykö se poistaa, jotta laakeri tulisi ulos? :smiley:
ei voi, mutta kampiakselihan putoaa melkein syliin pois päädystä kun otat eka sylinteriputken ja sit kiertokangen yhdessä männän kanssa veks
Helpottaa laakerin irroitusta kun ostatte purkin kylmäsprayta ja suihkutatte sitä laakeriin lohkon lämmittämisen jälkeen.
Uuden lakrun asentamista helpottaa kun tuuppaa sen vaikka puoleksi tunniksi pakastimeen ennen asennusta(tai sitten käyttää tuota em kylmäsprayta).
No eipä ole tarvinnut laakereita lämmitellä kun itse käytän hobaolta ostettua laakeri työkalua.Hinta;35€.Ei minusta kallis ja kahteen koneeseen sillä laakerit vaihtaneena voin sanoa sen olevan käytännöllinen kapine.
Lainaus käyttäjältä: Sakkeri91 - 19.06.07 - klo: 17.38
Oletko varma että se tulee vauhtipyörän takaa? Saattaahan se nimittäin tulla myös kaasuttimen ja lohkon liitoksesta ja valua sitä kautta niin että näyttää että se tulee etulaakerin läpi sillä ei se nyt ihan normaalia pitäisi olla että etulaakeri on väljä vain noin kahdenlitran jälkeen.
Kävin tänään ajamassa ja katsoin tarkkaan oljy tulee kaasarista :embarrassed: voiko kaasaria tiivistää vai onko se mennyttä kalua?
Jos vuotaa kaasarin ja lohkon välistä,niin irroita kaasari,putsaa ja laita väliin moottorisilikonia(ei mitään saniteettisilikonia).
Hyväksi todettu tökötti esim Locktiten Blacktite tiivistemassa(tätä käytän myös 1:1 autojen kanssa räplätessä)