Eli tänne niitä kysymyksiä, ettei tarvitse jokaisesta uutta topiccia tehdä.
:shocked: no miksi teit sitten uuden topikin??? vastaava on jo olemassa :p
:lol: :lol:
Kysymyksiä mistä...
Tän on oltava läppä.
Lähes jokainen topikkihan on paikka jossa esitetään kysymyksiä.
Sillä erolla tähän topikkiin että noissa muissa topikeissa on edes otsikko MISTÄ siellä keskustellaan ja kysellään.
Täällä varmaan saa kysyä mitä kysyy, jos ei tiedä mitä pitäis kysyä niin joku saattas vaikka kysymykseen vastauksen tietää tai heittää vasta kysymyksen niin sittenhän vois kysyä suoraan oikean kysymyksen eikä tartteis monessa paikkaa kysyä samaa kysymystä? :huh:
Nii ja tossa tehtiin juuri uusi aihe yhtä kysymystä varten ei näin ...
Heh heti putkahti pari :)
onko jossakin nitromoottorin viilaus/viritys ohjeita.. laittakaas sivuja jos löytyy jostakin. itse ku en löydä.
Toinen.
tiedän suunnilleen että mitä esim numeromerkinnät 15,21,28 jne meinaa mutta lasketaanko ne jotenki? vai mikä kikka tässä on? itse ku olen muistanut vain aina että monikuutioinen on esim 15 kone., eli muistan ulkoa ne joten kuten. mutta onko tälle joku keksintö vai joutuuko vain muistelemaan :)
jossei aiheessa saanut kysyä mitään ni SORRY!! ilmottakaa joten poistan kaiken tästä viestistä.
Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 25.02.08 - klo: 22.55
tiedän suunnilleen että mitä esim numeromerkinnät 15,21,28 jne meinaa mutta lasketaanko ne jotenki? vai mikä kikka tässä on?
Noi 15, 21 ja 28 on kuutiotuumia, esim.:
0,15in3 ≈ 2,46cm3
0,21in3 ≈ 3,44cm3
0,28in3 ≈ 4,59cm3
Niin ja iskutilavuushan lasketaan kaavalla "pii * r^2 * iskun pituus", jossa r on sylinterin säde.
Lainaus käyttäjältä: -Jari- - 25.02.08 - klo: 23.21
Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 25.02.08 - klo: 22.55
tiedän suunnilleen että mitä esim numeromerkinnät 15,21,28 jne meinaa mutta lasketaanko ne jotenki? vai mikä kikka tässä on?
Noi 15, 21 ja 28 on kuutiotuumia, esim.:
0,15in3 ≈ 2,46cm3
0,21in3 ≈ 3,44cm3
0,28in3 ≈ 4,59cm3
Thankke.. nyt tämäkin selkes.
LainaaHeh heti putkahti pari :)
onko jossakin nitromoottorin viilaus/viritys ohjeita.. laittakaas sivuja jos löytyy jostakin. itse ku en löydä.
Tohon virittämiseen löytyy hyviä ohjeita Ari-Pekan kotisivuilta: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#moottorin%20viritys (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#moottorin%20viritys)
:wink: :wink:
Noni kysymys ... :grin: Autoni "booaa" ( eli ei saa tarpeeksi polttoainetta eikö?) Kun laittaa kaasun pohjaan missä vika ? Älkää sanoko se on säädöt ei auta vaikka neuloja vääntäis eli niittä voi vääntää niin paljon kuin tykkää ei vaikkuta mitään . Tankin tiiviste on vahdettu.( Vuotaa pikkase on aina vuotanut) Tulppa on ok polttoaine on ihan uutta ilman suodatin on ok . Ja tänään pitäs terkistaa noi neulat että ne on kunnossa. Tänään pitäs hankkii uutta polttoaine letkua. Ja sitten viellä kannen ruuvit on kireät. Moottori on lähes uusi.
Eli tänne apuja otan vastaan mielellani.
Lainaus käyttäjältä: mad - 26.02.08 - klo: 17.03
Noni kysymys ... :grin: Autoni "booaa" ( eli ei saa tarpeeksi polttoainetta eikö?) Kun laittaa kaasun pohjaan missä vika ? Älkää sanoko se on säädöt ei auta vaikka neuloja vääntäis eli niittä voi vääntää niin paljon kuin tykkää ei vaikkuta mitään . Tankin tiiviste on vahdettu.( Vuotaa pikkase on aina vuotanut) Tulppa on ok polttoaine on ihan uutta ilman suodatin on ok . Ja tänään pitäs terkistaa noi neulat että ne on kunnossa. Tänään pitäs hankkii uutta polttoaine letkua. Ja sitten viellä kannen ruuvit on kireät. Moottori on lähes uusi.
Eli tänne apuja otan vastaan mielellani.
Mulla on samanlainen ongelma. Epäilen että vika on alaneulan säädöistä (ehkä? tosin ei sen pitäis sillon vaikuttaa kun kyse on siitä kun kaasun laittaa tiskiin?), pitää säätää autoa kun tuo kurakeli hellittäisi. Jos jollain on niksejä millä tuon "booaamisen" sais pois, niin auttakaa. Kone pelittää muuten hyvin mutta kun laittaa kaasun pohjaan tapahtuu edellämainittu booaus.
Juu mulla samat oireet ihan vaan mulla ei auta alaneulan säätöäkään . Sisään ajo vaihheessa kone toimi loistavasti . Siitä sitten vähän aikaakin.
Mulla auttaa se kun laittaa pääneulaa rikkaammalle.. mutta sillon se on aivan liian rikkaalla, muutama uusi tulppa on mennyt sen takia.
Voisiko koneessa mahdollisesti olla ilmavuoto? :roll: Itselläni koneen oireet hyvin samanlaiset kunnes paikansin vian ilmaa vuotaneeseen etulaakeriin. Säätöjä en millään saanut kohdalleen ja koneen käynti oli muutenkin epätasaista ja kone myös kävi aivan liian kuumana. Muu ei ensi hädäksi auttanut, kuin säätää yläneulaa tosi rikkaalle...
Jaa a, paha sanoa. Missä mahdolliset ilmavuodot voisi olla?
Jos on ilma vuotoja niin ne on tankin tiiviste taikin tiiviste tai polttoaine letkut kone käy normaali lämppöisenä ja tyhjä käynti on loistavaa
Ilmavuotoja on yleisimmin kaasarin tiivisteissä ja siinä pultin (hinge bolt) ympärillä, hieman harvemmin: yläneulan tiivisteissä, etulaakerissa, jopa takalevyssäkin. Myös aivan uusissa käyttämättömissäkin koneissa voi olla ilmavuotoja. :wink:
Mitä meinaat tuolla, että tyhjäkäynti on loistavaa? Siis jos on ilmavuotoja ni tyhjäkäynti on hyvä?
Joo saa nähä kun rupeen tarkistaa konetta. Millä tiivistän ilma vuodot jos se on pultin ympärilla ? Niin sitä kone käy hyvin tyhjäkäyntiä
RTV:llä tai silikonilla pultin molemmilta paljailta sivuilta. Tota RTV:tä kannattaa käyttää (jos on), sillä on ainakin moni jenkki tiivistäny koneitaan. :wink:
Edit: ei hinge bolt vaan pinch bolt :mrgreen:
En jaksa tota autoa... Ilman vaihdetta käy ja huutaa loistavasti ilman "booausta" Mutta kun laittaa vaihteen päälle ja pitäs ruveta ajamaan niin alkaa toi p***a " Booaus" Ei pitäs vaikuttaa niin paljon onko auto paikallaan tai liikkuuko se ( moottorin käyntiin siis )
Onko esim savagen omistajilla ollut samallaisia ongelmia kun siinäkin on "
vapaa" ja pakki lisäksi
Tiedän tänmän olis voinu pistää tonne savage otsikon alle.
Savagessa vapaa?? Kerro miten sen saa päälle :angel: En noista vuodoista mitää tiä mut oli pakko kysyä ...
Lainaus käyttäjältä: SaVaGeLLa GEGEEJÄ - 27.02.08 - klo: 17.15
Savagessa vapaa?? Kerro miten sen saa päälle :angel: En noista vuodoista mitää tiä mut oli pakko kysyä ...
Ei savassa ole "vapaata". Itellä kylla alko tekemään sitä et heitti välil vapaalle ja pikkuhiljaa
enemmän ja enemmän, ja yks kaunis päivä taydestä kaikki seis, meni pakista ja laatikosta totaalisesti lelut sekaisin.
Sen episodin jälkeen en ole pakkia laittanut enkä laita.
Pakille EI saa antaa paljoakaan hanaa.
Eikö savagessa ole "vapaata" No okei sitä on vaan mukavampaa säätää kun ei tarvitse ajaa koko ajan...
Lainaus käyttäjältä: mad - 27.02.08 - klo: 17.46
Eikö savagessa ole "vapaata" No okei sitä on vaan mukavampaa säätää kun ei tarvitse ajaa koko ajan...
Kannattaa ihan varmuuden vuoksi avata ja varmististaa ettei laatikossa oo mitään hajoamassa.
Kuulostaa vaan niin samallaiselta kun tuo oma laatikon hajoaminen.
tämä mun kyssä kuuluis selvästikkin yleiselle puolelle,,mutta:
minkäs takia suunnilleen kaikissa autoissa on vakiona muovi/jotain muuta muoviseosta olevat alatukivarret? eikö alumiiniset ois kestävemmät?
( kuuluu kait noobikysymyksiin :) )
alatukivarret on jousittamatonta massaa, ja muovi on kevyempää. Miksköhän kaikissa kilpa-autoissa on muoviset alatukivarret?
kysymys mikä meni pielee. http://www.youtube.com/watch?v=fzaU7ql4h_8&NR=1 ei iha menny tolla kaverilla käynistys kunnolla :grin:
no ainaki se että piti liian kauan hehkua ja se että sillä oli joku ihme radio missä oli kaasu pohjassa xDD
itse piän hehkua niin että heti kun hörähtää käyntiin veän pois. ainaki oon säästyny tulppa vaurioilta.
mä yleesä pien hehkuu sen 3 sek käynistyksen jälkee nii kyllä kone sit käy
Sen hehkun PITÄÄ antaa olla siinä tulpassa kiinni käynnistyksen jälkeen n. 5sec, muuten niitä tulppia saattaa alkaakin kulumaan :wink:
onko muuten mun mg ssä jokin vika? :D kun joskus mg lähtee käyntii ilman hehkua? käytän rotostarttia ja iskuporakonetta tai akkuporakonetta :D
E: tämä tapahtuu vain jos olen ajanut jo yhen tankin ja käyn tankkaamassa ja meen laittaa käyntii,
oliko toi vitsi???? :shocked:
siis onko auto ollu kauanki käymättä kun käynnistät uudelleen???
Tuskimpa kovin kauaa on sammuksissa ollut.
Tästä aiheestahan olikin viime tai toissa vuonna keskustelua.
Koneessa jos on hyvinkin karstaa kannessa niin se voi jäädä hehkumaan kuumaan koneeseen ja näin ei "lisä" hehkua tarvitse. Harvinaista, mutta mahdollista. Mutta kylmään koneeseen se on mahdottomuus.
Toinen oudompi asia on, että kone käynnistyy pyörimään "väärään" suuntaan ja näin ollen kaasuttaessa lähtee pakilla. Tämäkin lähinnä mahdollista, jos ei kaikki startti osat ole ihan oikein esim. boksi pyörii väärin perin.
http://kapsi.fi/divi/videot/video1.avi (http://kapsi.fi/divi/videot/video1.avi)
Tuossa video jossa selkeästi näkyy tuo suunnan vaihdos. Todella outo juttu tosiaan, ilmeisesti alastulossa tuli sen verran vastusta koneelle että vaihtoi suuntaa, väljä kun oli. Taitaa olla jostain 4-5 vuoden takaa tuo video, auto (Kyosho Peugeot 405 T16 Rally) makoilee vielä kaverin kaapissa. :lol:
PS: Ainoa kerta tuossa kun noin on meille käynyt, ja sattui vielä nauhalle! :p
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 04.03.08 - klo: 14.23
Toinen oudompi asia on, että kone käynnistyy pyörimään "väärään" suuntaan ja näin ollen kaasuttaessa lähtee pakilla. Tämäkin lähinnä mahdollista, jos ei kaikki startti osat ole ihan oikein esim. boksi pyörii väärin perin.
On mahdollista, että kone lähtee käymään väärään suuntaan vaikka boksi pyöriikin oikeinpäin. Kone voi myös vaihtaa pyörimisuuntaansa "lennosta", kun kierroksia lisää, vaikka se hieman oudolta tuntuukin. Mulle kävi juuri näin pikkupakkasilla Lavangon radalla. Epäilisin, että ilmiön aiheuttaa sytytyksen ajoitus (tai pikemminkin sen oleminen pahasti pielessä), eli polttoaine syttyy ennenkuin mäntä on saavuttanut yläkuolokohdan ja lähtee työntötahdin aikana "pakittamaan". Mutta kuten sanottu, tämä on vaan epäily syyn taustoista ei todistettua faktaa.
Niinpä outoa, mutta mahdollista kaikki mahdotonkin :undecided:
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 04.03.08 - klo: 18.06
On mahdollista, että kone lähtee käymään väärään suuntaan vaikka boksi pyöriikin oikeinpäin. Kone voi myös vaihtaa pyörimisuuntaansa "lennosta", kun kierroksia lisää, vaikka se hieman oudolta tuntuukin.
Jos näin käy, niin syy voi löytyä liian kuumasta tulpasta. Kannattaa kokeilla pykälän verran kylmempää...
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 05.03.08 - klo: 08.03
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 04.03.08 - klo: 18.06
On mahdollista, että kone lähtee käymään väärään suuntaan vaikka boksi pyöriikin oikeinpäin. Kone voi myös vaihtaa pyörimisuuntaansa "lennosta", kun kierroksia lisää, vaikka se hieman oudolta tuntuukin.
Jos näin käy, niin syy voi löytyä liian kuumasta tulpasta. Kannattaa kokeilla pykälän verran kylmempää...
Juuri näin. Ottaen myös huomion vallitsevat keliolosuhteet (pakkasta noin 5 astetta).
http://www.youtube.com/watch?v=kwm8y8jcwGM mikä auto? teki heti mieli 2 mottista autoa xDD muttei vaa pälkähhä mielee.. tuli ekana vaa mielee joku t-maxx,revo,sava.
Eiköhän lie joku ns. aftermarket-osista kasattu...
mihis autoon sitte saa 2 konetta? siis mitä nyt pystyy suomesta ostaa.
Eikös tohon Kyoshon Giga Crusheriin saa 2 konetta?
saapi..
niitähän on jo rtr:äärränä.
Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 15.03.08 - klo: 13.18
mihis autoon sitte saa 2 konetta? siis mitä nyt pystyy suomesta ostaa.
savageen
hot-bodies merkillä löytyy 2 moottorista "savagea".
en tiedä paljoko savageen täytyy osaa tilata että saa toimimaan.
tosta väärinpäin käymisestä niin kyl toi mun alpha3 meinaa tykkää lähtee ennemmin väärinpäin käymmään ku oikeen :lol:
Sama homma mulla jossain vanhassa STS moottorissa. Kylmää konetta käynnistäessä lähtee lähes aina pyörimään väärinpäin. Ton pannun kun pistin ensimmäistä kertaa autoon kiinni ja renkaat pyörikin takaperin niin sai hetken raapia päätään ennenkuin tajus missä mennään.
Voisko joku kertoo miten saisin viritettyä Kyoshon TR15 stadiumforcee?
Oisko muuten hienompi jos ottais Kyoshon stadiumforcesta kaikki tarrat pois ja vetäis jollain spraylla sen vaikka mustaks? :roll:
riippuu korin väristä siitä punavalkosesta vois ja kannattaaki ottaa ne tarrat pois
Lainaus käyttäjältä: OnZki - 30.08.08 - klo: 22.31
Oisko muuten hienompi jos ottais Kyoshon stadiumforcesta kaikki tarrat pois ja vetäis jollain spraylla sen vaikka mustaks? :roll:
..tai ostaisi uuden korin ja maalaisi sen, mahdollisesti vaikka erimerkkisen ja mallisen riippuen mikä silmää miellyttää. Yleensä mun mielestä korit jotka on maalattu uusiks ulkopuolelta ovat kauheita, lisäksi se ulkopuolella oleva maali kun tuppaa kulumaan, naarmuuntumaan yms. helposti.
Voihan niitä vanhoja maaleja yrittää poistaa esim. auton jarrunesteellä mutta esim. hpi:n korit ovat melko huokeita ja valinnan varaa on.
Virittämisestä sen verran että tuota voi virittää kuten muitakin, eli esim. sopivat jouset ja öljyt iskareihin(jos iskarit huonot,niin paremmat tilalle), iskareiden asennoilla kuin pyörän kulmien asennoilla voi vaikuttaa ajettavuuteen paljon, kuin myös eri paksuisilla diffi öljyillä. Vääntävä ja suht nopea ohjaus servo on myös hyvä sijoitus, renkaat(kumit) vaikuttavat myös paljon, ne kannattaa tietenkin valita sen perusteella millaisella alustalla ajaa.
Ja ainahan koneen ja pakoputkistonkin voi vaihtaa mutta eri asia kannattaako se, mutta noihin ensin mainittuihin kannattaa perehtyä.
Tänään katkes se käynnistinjuttu(se veto juttu)kun yritin käynnistää :cry:. Miten sais korjattua? :undecided:
Tänään katkes se käynnistinjuttu(se veto juttu, kyllä te tiedätte)kun yritin käynnistää :cry:. Miten sais korjattua? :undecided:
Ostamalla uuden
OOkke, mistähän sais?
jälleen myyjältä saat!
mulla olis tämmönen kysymys koskien T-Maxx:ia.
Toimii ja pelaa hyvin, mutta tuntuu vaativan mahottomasti kierroksia että lähtee liikkeelle. Uusin tuossa kytkinpalat ja kytkinkellon ja laitoin metallispurrin...laatikkokin on rempattu eli siis laakerit vaihdettu jne...ensin luulin että laitoin kytkinpalat väärinpäin,mutta tarkistin ja oikeinhan ne on ( kuten ylemmässä kuvassa http://misbehavin-rc.com/pit-lane/clutch-tuning/gn-clutch-tuning.asp (http://misbehavin-rc.com/pit-lane/clutch-tuning/gn-clutch-tuning.asp)), ja slipperykään ei oo liian löysällä. pitää yrittää ottaa vaikka vähän videoo jos se auttais....vinkkejä? kyseessä siis 2.5 johon vaihdettu 3.3kone ja tehopilli
Oletko laittanut jäykemmät kytkinjouset tai alumiinipalat,
tai jopa molemmat.
Sillä nämä seikat nostavat kytkimen "kiinniotto kierroskohtaa".
Joissain kytkinkelloissa on hieman suurempi sisähalkaisija kuin
toisissa,joka myös nostaa kiinniotto kohtaa.
edit. tästä ei tietyissä rajoissa ole mitään haittaa,käyttöluonne muuttuu
vain ärhäkämmäksi.
Lainaus käyttäjältä: camshaft6 - 31.08.08 - klo: 18.19
Oletko laittanut jäykemmät kytkinjouset tai alumiinipalat,
tai jopa molemmat.
Sillä nämä seikat nostavat kytkimen "kiinniotto kierroskohtaa".
Joissain kytkinkelloissa on hieman suurempi sisähalkaisija kuin
toisissa,joka myös nostaa kiinniotto kohtaa.
no tämmöisiä tilasin http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=8191&grpid=3901 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=8191&grpid=3901). olis tuossa pakissa yks alumiinivauhtipyörä kolmella alupalalla...tuosta kuvasta poiketen noissa paloissa on 2 reikää, eli jotenkin säädettävä malli?
niin siis mulla on tämmöset palat nyt http://www.impaktrc.com/images/mip1664-3.3_clutch_revo_maxx.jpg (http://www.impaktrc.com/images/mip1664-3.3_clutch_revo_maxx.jpg)
En ole varma,mutta tuosta linkistä sain sen kuvan,
että nuo ovat vakiota kovemmat,
joka myös nostaa kiinniottokohtaa.
Toisaalta palat ovat tod.näk. pitkäikaisemmät.
"tuosta kuvasta poiketen noissa paloissa on 2 reikää, eli jotenkin säädettävä malli?"
Jos nuo reijät ovat peräkkäin,niin laita tappi reunimmaiseen,jolloin ulospäin pyrkivä
massa on suurempi ja kytkin ottaa kiinni aikasemmin.
Millaset hehkutulpat menee kyoshon tr15 stadiumforceen, onks ne kylmät kuumat vai mediumit vai mitkä?
Pistäkää vaik joku linkki. :wink:
Just tilasin Hobao Hyper ST RTR:n ja siis ensimmäisen polttisauton.
Olen koittanut löytää jonkin kattavan ohjeen aiheeseen liittyen, eli jossa kerrottaisi kuinka vältän moottorin tuhoutumisen omaa taitamattomuuttani, aihe josta täälläkin kirjoitellaan muttei kerrota miten.
Siis joku sen tyylinen kuin cenracing sivulla oleva ohje. Saa sisältää kaikenlaista käytännöllistä hehkusta onko niitä eri autoon erilaiset vai jokin yleinen, moottorin lämmittämisestä tukankuivaajalla, moottorin lämpötilasta sen seuraamisesta, polttoaineesta, tulpista, voitelusta, after run öljystä kuinka se laitetaan ja mihin, moottorin ja auton säädöistä noin yleensä, akkuhuollosta (ladataanko akut autossa ollessaan) ynnä muuta yleistä kuten "muista liimata metal-metal ruuvit araldiitilla" (miten ne saa sitten auki?) ja jos ei liimaa niin kuinka usein ruuvit on tarkistettava.
Paketissa on rattiradio, mitenkän nykyään kumpi on yleisempää tikku vai ratti noissa autohommissa? kumpaa suosittelet, joku tietty hyvä ja edullinen vakion tilalle, miksi?
Aikanaan oli eri kiteitä radioissa, miten homma toimii nykyään?
Linkit, vinkit ja muu olisi tervetullutta.
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/)
Siinä hyvä sivu mistä löytyy kattavasti tietoa.
tietääks kukaan tiedä millanen hehkutulppa on TR15 stadiumforcessa normaalisti?
eiks kukaan tiedä nii..nyyh
olisko ihan standard tulppa, saat mistä tahansa RC liikkeestä sopivaa
Joissakin RTR-paketeissa alkuperäisestä tulppasta ei käy ilmi lämpöarvo tai edes valmistaja. Tämän takia ensimmäistä tulppaa vaihtaessa kannattaa kysyä apua esim. liikkeestä josta on auton ostanut.
ok
Noista 2t pakoputkistoista epäselvyyttä.
Kyse ei ole nyt välttämättä teho pilleistä tahi siitä mikä on paras
vaan niiden muodoista. kaikkihan tietää minkä näköinen on perinteinen
"pönttö" mallinen "esim savage". Mielenkiinto heräsi kun selailin
nettiä ja eksyin New Era Choppersin sivuille -> Nitro Drag Motorcycle
http://www.neweramodels.com/prod65_motorcycle_a.htm (http://www.neweramodels.com/prod65_motorcycle_a.htm)
Myös Ducatin poltiksissa (JR Hobby) sama juttu.
Olen myös nähnyt dragster pienoismallin (en nyt löydä linkkiä) pakoputkisto oli jaettu
kumallekin puolelle 4/4.
Mitenkä noissa on toteutettu kammiot ym systeemit?
Miten ne on yleensä saatu toimimaan?
Onko pahoja tehohäviöitä jne?
Ennenkaikkea mistä lisätietoa?
-Koiranputki
Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 09.10.08 - klo: 22.37
Mitenkä noissa on toteutettu kammiot ym systeemit?
Miten ne on yleensä saatu toimimaan?
Onko pahoja tehohäviöitä jne?
Vastaukset ainakin kolmeen kysymykseen:
1: Ei mitenkään, ulkonäkö on tärkeintä.
2: Kyllähän 2-tahtimoottori ilman putkeakin käy, eli kai ne jotenkin toimii.
3: Aivan varmasti... Tosin maksimiteho ei ole näiden vehkeiden päätavoite.
Tuohon 2-t moottorin käymiseen ilman pakoputkea...
Eli, moottori kyllä käy melkoisen varmasti ilman pakoputkea. Tämä on huomattu mopossa, jossa tukkoinen pakoputki kun jotain oli sinne tungettu. Alkukäyrän pultit auki ja toimi. Mutta homma ei mene niin yksinkertaisesti kuin voisi kuvitella. Vaikka putki oli tukossa ja pultit auki, pääsi pakopulssi (ei varmuutta oikeasta nimestä) putken paisariosaan asti ja tuli vastapaineeksi moottorille. Kun 2-t moottoria viritetään, on pakopulssin ajoitus takaisin moottorille todella tärkeä. Pulssin terävyyttä ja tiheyttä muokataan muuttamalla paisaria, sen halkaisuutta, pituutta ja muotoa. Pelkällä hyvällä pakoputken muotoilulla ja laskemisella saadaan moottori aivan eri luontoiseksi. Mopossa tämän huomasi kun otti kuristinputken pois, kummasti kulkee nyt 75km/h, kun on niin kuristettu putkesta.
Kun nakkasin pakoputken nuotioon ja poltin karstat jne muut roskat putkesta, sain kiristää alkukäyrän pultit kunnolla. Moottorin luonne muuttui täysin, alavääntöä tuli lisää ja ylhäältä väänsi paremmin. Tietenkin 2-t moottorin voisi olettaa toimia ilman putkea, mutta ei se ole hyvä ratkaisu. Moottorin täytyy saada vastapaine, jotta se toimii kunnolla. Melkein sama asia olisi sanoa, että moottori toimii ilman öljyä --> Toimiihan se, mutta ei kauaa. Tehohäviöitä siis on, koska moottori voi olla jopa mitoitettu pakoputkelle jolla se toimii.
Paljon asiaa aiheesta (http://www.motot.net/forum/viewforum.php?f=73)
Tuolla samainen lause olisi kirosanoja toistensa perään.
2-tahtinen käy hyvinkin ilman putkea. Eihän ennenvanhaan (80-luvulla) kaikissa nitrokoneissa ollut edes putkea. Maakulkuneuvoa en kyllä ajelisi ilman putkea, ettei pyttyyn pääse pakoaukon kautta mitään ..skaa.
Tätä on varmaan kysytty ennenkin mutta en nyt löytänyt haulla mitään...
Eli mulla olis just sisäänajettu (se 5 tankkia + saman verran tiukempaa ajoa) kone ja on tavallaan sellainen positiivinen ongelma että kone on aika haastava saada käyntiin kylmänä. Hiustenkuivaajalla olen lämmittänyt jolloin kone hyvin lähteekin käyntiin mutta hiustenkuivaajaa ei oikein noilla ajopaikoilla sähkönpuutteesta johtuen voi käyttää. onko tähän olemassa jotain kikkaa talvea varten miten koneen sais lämmitettyä ilman että tekee autosta nuotion tai ottaa kosaanipullot matkaan? kosaanillakin aika hankala nitromottia lämmittää :p
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.biltema.fi%2Fosteri%2Fdata%2Fwebpics_all%2FWeb%2520images%2520Sorted%2F19%2Flarge%2F19-739_l.jpg&hash=596f19634edcc4c7583f29cb5fa15d294f7b44fc)
Biltemasta tällainen? Ei iso, mottia kyllä voi lämmittää helposti kun liekki ei ole suuri. Mutta kannattaa varoa ylikuumentamista :wink:
Tuote nro: 19739
No nythän mä ihan hämilleni menin.
Kun olen kahlannut tätäkin sivustoa on "joka" paikassa selitetty että
1:1 kaksitahtisen ja nitrokoneen kanssa ei mikään ole samaa koskien viritystä,
jne. Pakoputkethan ovat osa viritystä.
Jos pakoputkiin päteekin samat säänöt kuin oikeissa 2t koneissa homma muutuu
helpomaksi koska mennään ammattin puolelle :P Ok hyvä näin.
Miten hoidetaan poltoaineen syöttö kun "impulssi?" letku puuttuu varsinkin jos koko putkisto puuttuu?
Lainaus käyttäjältä: Joel P - 12.10.08 - klo: 11.55
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/19/large/19-739_l.jpg (http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/19/large/19-739_l.jpg)
Biltemasta tällainen? Ei iso, mottia kyllä voi lämmittää helposti kun liekki ei ole suuri. Mutta kannattaa varoa ylikuumentamista :wink:
Tuote nro: 19739
Kiitos vinkistä, ei olis edes kallis koittaa jotain tommosta. Pitää tosin olla tarkkana ettei polta vehkeitä :D
Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 13.10.08 - klo: 01.24
No nythän mä ihan hämilleni menin.
Kun olen kahlannut tätäkin sivustoa on "joka" paikassa selitetty että
1:1 kaksitahtisen ja nitrokoneen kanssa ei mikään ole samaa koskien viritystä,
jne. Pakoputkethan ovat osa viritystä.
Jos pakoputkiin päteekin samat säänöt kuin oikeissa 2t koneissa homma muutuu
helpomaksi koska mennään ammattin puolelle :P Ok hyvä näin.
Miten hoidetaan poltoaineen syöttö kun "impulssi?" letku puuttuu varsinkin jos koko putkisto puuttuu?
Uskoisin että tankki on ollut hieman moottoria ylempänä ja letku tankin alaosassa, jolloin polttoainetta tulee lähes itsestään. Etenkin, kun vanhemmat nitromotit ovat tuskin olleet kovin tehokkaita ja vaatineet nopeaa polttoaineensyöttöä. Tämä kyllä aivan arvailua :wink:
Pakoputkiin pätee monia samoja seikkoja kuin normaaleissa 2-t moottoreissa. Onhan nitromotin pilli muotoiltu kuitenkin paksummaksi loppupäästä kuin alkukäyrästä, paisarimuotoilua siis. Jos ei siitä mitään hyötyä olisi, miksi sellainen sitten on? Kuten varmasti monessa muussakin, on itsellänikin suppilon tapainen osa putken sisällä, joka varmasti on muotoiltu niin että vastapaine tulee normaalisti.
Lainaus käyttäjältä: Joel P - 12.10.08 - klo: 11.55
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.biltema.fi%2Fosteri%2Fdata%2Fwebpics_all%2FWeb%2520images%2520Sorted%2F19%2Flarge%2F19-739_l.jpg&hash=596f19634edcc4c7583f29cb5fa15d294f7b44fc)
Biltemasta tällainen? Ei iso, mottia kyllä voi lämmittää helposti kun liekki ei ole suuri. Mutta kannattaa varoa ylikuumentamista :wink:
Tuote nro: 19739
Eikös tämä ole kaasukolvi? Liekkiä tuskin näkyy ja jos näkyy sit on jotakin vialla...
Monesta kaasukolvista saa kolvausterän pois, jolloin se toimii ikäänkuin "tohona". En tunne tuota Bilteman vekotinta, mutta vastaa Clas Olssonin värkki ainakin toimii niin.
Ihan semmoinen kävi mielessä, että onko 1,2cm3 koneet herkempiä säädöille, vuodoille kuin esim 15 (2,46cm3)koneet? Itsellä tekee kovasti mini autoa mieli, tällä hetkellä Lrp nitro Shark 1/18. Toisaalta sähköautot ovat minulle tällä hetkellä tutumpia, ollut kyllä pari vuotta sitten 2,46cm3 koneella oleva auto ja jäi hieman karvas maku.
Ja ei kannata ihmetellä, kun olen kysellyt monesta autosta täällä. En kysele lämpimikseni, vaan täytyy miettiä tarkkaaan seuraavaa autoa :wink:
Eiköhän se ole nitro kuin nitro moottori, kokoon katsomatta. joten ei tuohon voi vastata, yksilöitähän ne on kaikki mitä ilmavuotoihin tulee. Ja säätämisen helppous/vaikeus riippuu moottorista (esim porttien määrä, kaasari jne) eikä koosta. Tuosta nitro sharkista en tiedä mitään.
Lainaus käyttäjältä: Dickie - 14.10.08 - klo: 08.04
Lainaus käyttäjältä: Joel P - 12.10.08 - klo: 11.55
*kuva*
Biltemasta tällainen? Ei iso, mottia kyllä voi lämmittää helposti kun liekki ei ole suuri. Mutta kannattaa varoa ylikuumentamista :wink:
Tuote nro: 19739
Eikös tämä ole kaasukolvi? Liekkiä tuskin näkyy ja jos näkyy sit on jotakin vialla...
Kyllä kummasti liekki näkyy...
Mul on revossa semmonen vika että se ei käynnisty mulla on moottorissa jottain p****a oon yrittäny puhdistaa sitä mutta ei lähde vaan sinne menee aina lisää sitä p****aa.
No sen p*skahan ei montaa kautta sinne moottoriin pääse:
1) ilmanputsarin kautta/läpi (vuotaa, väärin asennettu, puuttuu)
2) polttoaineen mukana kaasarin kautta
3) tulppa-aukosta kun vaihtaa tulppaa
4) moottorin pakoaukosta
5) takalevyn kautta jos on vetokäynnistin muokattu tai muuten asennettu väärin
Minkälaista p****a ja missä siellä moottorissa sitä on? Sylinterin sisällä, kaasarissa vai pakoputkessa? Jos on ihan aitoa tavaraa niin kannattaa laittaa vehkeet piiloon kotieläimiltä.
Onko helppo laittaa ledi valot koriin kiinni ja sitte kun pistäis sähköt päälle niin ne syttyis?
Jos kolvi pysyy kädessä ja tietää mitä tekee, on.