RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Janezki - 01.03.08 - klo: 13.07

Otsikko: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 01.03.08 - klo: 13.07
Tein aiheesta uuden topikin, ettei huku nämä jutut tuonne E-Maxx ketjuun, elikkä:

Piti alkaa ihan tutkimaan tuota MGM:n hommaa, ja tosiaankin bugiahan siinä softassa on.
Ensinnäkin tuo jarruhomma bugittaa monilla jos noparista on valittu autoasetukset kaasulla/jarrulla/pakilla.
Vikaa voi koettaa poistaa muutamalla konstilla; noparin ohjelmistosta valitsemalla asetuksen freewheel=yes, laittamalla neutral zone:n 9% tai 12% ja jos radiossa EPA-säätö, niin nupit 120%:iin. Viimeiseksi vielä ohjaimen uudelleenkalibrointi ja noparin Auto Tuning (ja sen oikeaoppinen käyttö!).
Toinen vaihtoehto on tietysti ottaa pakkitoiminto kokonaan pois päältä, mutta kaikille se ei ole toimiva ratkaisu.

Toinen bugi, jonka havaitsin myös itse, liittyy lipoihin ja nopariin.
Eli jos ajat lipoilla etkä saa autoa kulkemaan kunnolla lipojen cut-off-tilassa eli nopari pistää virrat poikki heti, kun liipasin painetaan suurinpiirtein puolenvälin yli.
Ratkaisuvaihtoehtoja on kolme, joista muutamassa on huonot puolensa;
Ensimmäisenä vaihtoehtona on valita cut-off:in sijasta reduce RPM. Huonona puolena tässä on että nopari rajoittaa virtaa jo täysillä akuilla (bugi myös) ja autosta tuntuu puuttuvan se "viimeinen isku".
Toisena vaihtoehtona on valita Race Mode, jolloin virtaa ei rajoiteta. Huonoina puolina tässä taas on se että virtaa ei tosiaankaan rajoiteta, eli ylivirtasuojaus ei ole päällä eikä takuu korvaa jos tätä vaihtoehtoa käytetään.
Kolmas ja käytännöllisin vaihtoehto lienee valita akkutyypiksi NiCd, jolloin ylivirtasuojaus on päällä mutta low voltage cut ei toimi (älä aja lipoja liian tyhjiksi!).

MGM:n tehdas on huomioinut nämä ongelmat ja tehnyt ohjelmistopäivityksen, versio 3.20 (tai uudempi) on se toimiva.
Jos noparin softaversio on pienempi kuin 3.20, täytyy se lähettää tehtaalle päivitystä varten. Samoin jos sinulla on USBCOM+ palikka jonka softaversio on pienempi kuin 3.00, sekin samaan pakettiin.
Tehdaspäivityksen jälkeen ohjelmiston voi päivittää uuteen versioon kotikoneelta USBCOM:in (SW 3.00 tai uudempi) kautta CC_03 johdon avulla.

lähteet:
RC-Monster (http://www.rc-monster.com/forum/showthread.php?t=10153) sekä Traxxasin E-Maxx foorumissa joku viestiketju, jota en nyt tähään hätään enää löytänyt.. :P
(asiavirheet korjataan sitämukaa kun/jos niitä löytyy, ilmoittakaa!)

edit: pientä editointia ja softaversio muutettu oikeaksi
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Sprite - 01.03.08 - klo: 15.20
Johtuuko lie pakkasen vaikutuksesta lipoihin, kun lyö lämän tiskiin vartin ajetuilla 8tonnisilla, niin pätkii. Radioina Futaban 3pm 40fm
Toisaalta taas en muista mikä ohjelmaversio itselläni on MGM:n versiossa 160... Ei ole auto kotona. Alkoi kyllä kovasti epäilyttään josko itselläni olisi vanha versio ohjelmistosta.
Ei kyllä kiinnostas käyttää akkutyyppinä Nicd, jos imasee n.160€ "patterin" liian tyhjäksi. Tai jopa kaksi, siinä on sitten itkussa pitelemistä.

Joko porukka on löytäny niitä pitempiä liittimiä?
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24985&grpid=703
Siis pitempiä kuin tämä?
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 01.03.08 - klo: 18.23
En osaa tuosta pätkimisestä sanoa. Itse vaihdoin 2,4Ghz radiot eikä sen jälkeen ole pätkimistä esiintynyt kuin kuljettajalla...  :grin:

Eihän se NiCd asento haittaa. Jännite akuissa ei pääse liian alas kunhan älyää lopettaa ajamisen heti kun huomaa vauhdin hiipuvan.

Enpäs ole pitkänmallisisa 3.5mm liittimiä nähnyt missään, omatkin on tuommoset tumpit.

Tuohon reduce RPM virran rajoitukseen liittyen vielä testiluontoinen havainto:
Viikko sitten ajelin GPS kyydissä Maxxilla 4S 8000mAh lipoilla ja sain kelattua huippuja mittariin laparenkailla ja lumiketjuilla 44,2km/h.
Tänään noparissa NiCd-asento melko samoissa olosuhteissa ja tekniikassa ainoana muutoksena spooli takaperässä. GPS kyydissä huiput 47,9km/h joten tästä voinemme jo päätellä jotain.

Myös paikaltaan lähteepi reilusti reippaammalla tahdilla kuin aikaisemmin.
Testit jäi kesken kun etukardaani napsahti poikki...  :angry:

Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: m.e. - 02.03.08 - klo: 20.59
kyselin tuota asiaa tehtaalta ja tässäpä vastaus:

We find (together with modelers) some problems for some combination of the motor and battery. This problems are removed. Newest Car/Boat controllers (start from version 3.20) is possible update via www, PC module in customer himself. Necessaary for update SW is USBCOM++ (this is USBCOM+ module with new SW) and CC_03 cable.
Standard programming via ICS connector and CC_02 cable.
Should we find (or customer find) some problem in the future, customer can very easy update SW in this your controller.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Sumu - 02.03.08 - klo: 21.36
Lainaus käyttäjältä: m.e. - 02.03.08 - klo: 20.59
kyselin tuota asiaa tehtaalta ja tässäpä vastaus:

We find (together with modelers) some problems for some combination of the motor and battery. This problems are removed. Newest Car/Boat controllers (start from version 3.20) is possible update via www, PC module in customer himself. Necessaary for update SW is USBCOM++ (this is USBCOM+ module with new SW) and CC_03 cable.
Standard programming via ICS connector and CC_02 cable.
Should we find (or customer find) some problem in the future, customer can very easy update SW in this your controller.

Vielä kun joku tuon suomentaisi, kun ei ihan joka sana mene jakeluun...  :roll:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tuju76 - 14.03.08 - klo: 21.25
Itselläni on sw versio 3.21 ja usb comissa 3.11.
itse olen ainakin käsittänyt asian niin että kun sw on yli tuon 3.20 niin silloin voi ladata uuden sw.n säätimeen netin kautta ,myös usb comin tätyy olla samaa sw:tä eli 3.20 ,sw:n muuttaminen tapahtuu cc-03 johdon kautta eli cc-02 johtoa ei voi kättää sw:n lataamiseen vaan ainoastaan asetuksien muuttamiseen säätimeen.
Hirveen epäselväksi ne on tuon ohjekirjan saanu mutta onneksi Janezki on auttanu,kiitos  siitä. :azn:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 14.03.08 - klo: 22.34
Itse sanon näin:

Jos v.... maksan noparista 200€ ja siihen pitää sitä sun tätä päivitystä tehdä sen ja sen piuhan kanssa niin oli ja on viimenen MGM nopari mikä mulla on.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tuju76 - 14.03.08 - klo: 23.22
niin siis usb comin täytyy olla sw versiota 3.00 tai uudempi,tällöin voi tehdä sen sw päivityksen netin välityksellä.
säätimissä  sw raja on  3.20 tai uudempi
Luin juuri tulleen säätimen käyttöohjeita ja nuin sinne oli pikkupräntillä pistetty..
mää maksoin 250e säätimestä ja on myös viimeinen MGM
-epäselvät ohjeet
-vaikea ohjelmointi
-(pikku) bugit
-kaikesta pitää maksaa erikseen: heatsinkeistä,tuulareista,johtoista ,hydrosta,ymym
- myydään muovipussissa (joskin hyvässä sellaisessa)
-liittimet ei mukana myyntipakkauksessa, vaikea saada täysin oikeanlaisia(mp jet 3,5mm)

+laadukkaan oloisesti toteutettu
+tarrasatsit...
+tehokkaita säätimiä kautta linjan
+optionit

Tuossa muutamia asioita mitä tuli noin yhtäkkiä mieleen hyvistä ja huonoista puolista.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 15.03.08 - klo: 00.02
Juuri tuossa ne olennaiset mitä edellä sanottiin.

Kyllä 200€+ pitää saada laite mikä toimii mitään ihmeen päivityksiä/kikkailuja/säätöjä jne....

Kyllä itsellä tuo toimii. kun ei pakkia käytössä. Ja nopari poltti multa vielä 100€ servon, vaikka piti nopan BEC toimia vielä 4S kennon kanssa. Ja p*skat. Mittarilla katsoin niin MGM noppa päästi 11V läpi, vaikka pitäis Becin se 14,8V kestää ja antaa se Becillä se 5-6V.

















Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tuju76 - 15.03.08 - klo: 07.27
Ookko  duster ilmotellu tehtaalle ongelmista, kannattaa olla tosi krittinen nuissa palaute aisoissa ei ne muuten noteeraa niitä :evil:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 15.03.08 - klo: 12.19
Lainaus käyttäjältä: tuju76 - 14.03.08 - klo: 21.25
...
Hirveen epäselväksi ne on tuon ohjekirjan saanu mutta onneksi Janezki on auttanu,kiitos  siitä. :azn:

Eipä mitään. Infoa on hyvä jakaa, niin eipähän tarvitse kaikkien opetella näitä kantapään kautta.
MGM:n manuaalikin on joiltain osin hieman epäselvä, eikä huonosti kirjoitettu englanti ja oudot ilmaisut ainakaan auta asiaa.

Omalta osaltanikin täytyy tyhmyyteni tunnustaa:
Olin jo jonkun aikaa ihmetellyt kun en pääse noparin kalibrointi/ohjelmointitilaan radion kautta.
Manuaalia tavasin pitkään ja hartaasti, mutta ei sieltä apua löytynyt joten kokeiluhommiksihan se meni.
Yllättäen huomasin että kun jarru on täysillä, kymmenen sekunnin kuluttua virtojen kytkelmisestä nopari menee ohjelmointitilaan...
Radiosta kaasun kääntö ja avot - nytpä pelittää. Olen siis ajanut pakilla ainakin koko tuon Lehnerin moottorin olemassolon ajan...  :roll:
Jossain vaiheessa radioiden ja moottorin vaihtamisen yhteydessä (kiireessä) jäänyt kakkoskanavan reverse tekemättä ja moottorin piuhat ovat olleet sopivasti "väärin päin", jolloin motti on pyörittänyt renkaita eteenpäin vaikka noparille on tullut pakkikomentoa radiosta.

Puupään aiheuttaman vian korjaamisen jälkeen suoritetut pikaiset testit puolityhjillä akuilla näyttivät että nyt se auto vasta kulkeekin.  :grin:

Omaa säädintäni en ainakaan ennen Monster Mamban ilmestymistä huoltoon lähetä, joten näillä mennään toistaiseksi.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 15.03.08 - klo: 14.25
Eipä ole tullut valmistajalle avauduttua.
Mulla tuo nopari kun on jo ollut aika pitkään eikä kyseessä siis uusi.

3S Lipoilla aiemmin ajoin ja Bec toimi, mutta kun siirryin 4 kennoseen, tein ohjelmoinnit ja parin minuutin ajon jälkeen hyytyi servo.
Hais vaan käry ja digiservo oli tuli kuuma niin mittasin jännitteen ja likipitäin kaikki jännite oli läpi tullut.
Nyt käytän omaa vastarin akkua.
Pitäis tuo ubec asentaa niin pääsis tuosta pikku akustakin eroon.

Tuota Castlen noparia odotellaan ja katsotaan jos sellasen hommais.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Sprite - 16.03.08 - klo: 21.54
Ei kait siinä.
Mokasin se minäki tässä viime kesänä melko perusteellisesti.
Käytin Maxx:sta etu ja taka -diffin auki kuin mikäkin remppamies.
Njoo... kaikki vielä tähän asti hyvin. Vakiodiffit oli ihan kondiksessa, joten kasaan vaan.
Ei vissin ole korkeammat voimat paljoa älyä mulle suonut, kun en oikein siinä vaiheessa tajunnut, että diffit ja niiden kotelot voi pistää väärinpäin.
Okei. Melkein koko kesä meni sitten pakilla ajaessa. Kovasti vain kummastelin kun pakilla lähti kuin rasvattu salama, mutta eteen sitten tahmea kuin mummo lumessa. Entäs jarrut..?
Mitkä jarrut? Monen monta kertaa mentiin pusikkoon että räminä kävi.
Epäilin jo suuresti kyseistä MGM:n säädintä ruskeaksi kokkareeksi.
Jossain tuolla tien päällä Jetan ratissa sitten sain sellaisen ahaa-elämyksen, kun tajusin että diffit on väärin päin...
Ja taas mennään.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tuju76 - 18.03.08 - klo: 19.03
voi moro että pätkii nuilla vakio radioilla  .ensimmäiset 10 min on siedettäviä ajaa mutta sen jälkeen alkaa päpäpäpäpätkiminen ajaminen muuttuu tosiaanki mahdottomaksi mulla on cut off käytössä ja muuten kyllä nopari toimii hyvin , 7,4 voltin tehoilla ei pätki yhtään vasta sitten kun menee kauemmaksi,syy radioissa
settinä siis MGM 120a säädin , feigao 07 ja vakio tq radiot= mission impossible
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tuju76 - 07.04.08 - klo: 12.57
Joopa joo nyt on ensi testi ajettu noilla 2,4 ghz radiolla ja sen voi vaan sanoa että ei pätki! :laugh:
noh pätkii se kuitenki mutta ei siis radiot. Mulla on  versio 3,21 tuo nopari ja oon yrittäny ajella noilla lipo säädöillä mutta mutta, ei toimi
eli kun kaasua antaa täysillä lipoilla ja cutoff tilassa lipo asetuksilla pätkäsee samantien virrat poikki ja tekee sen joka ikinen kerta..
Kokeilin myö nicd tilassa =ei ongelmaa, reduce rpm tilassa = ei ongelmaa mutta viimenen latinki puuttuu,ei kulje läheskään niin paljon kun pitäs.
eli tulin siihen lopputulokseen että ongelmat eivät ole poistuneet ainakaan kokonaan ..
3,21 päivityksen piti olla se millä ongelmat on poistettu,  näin ei nähtävästi sitten ole ja mgm  menee myyntiin jos sen joku haluaa ostaa !

Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 07.04.08 - klo: 18.27
Tjaaha... Jarrutus kait kuitenkin toimii ok? Eli ei lyö täysjarrua jos hieman jarrua hipaisee?
Tuohon lipohommaan ei sitten taida muuta ratkaisua olla kuin pitää sitä NiCd-asennossa.
Ei siitä akuille vahinkoa tule kun vain lopetat ajamisen kun huomaat vauhdin hyytyvän. Kennojännitteet on tietysti hyvä mitata jälkeenpäin, niin tietää missä mennään.

MGM ComPro Update Service (http://update.mgm-compro.cz/) näkyy olevan toiminnassa, joten tuolta voi ladata sitten ne uusimmat softaversiot. v.3.22 on tätä kirjoittaessa se uusin.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tuju76 - 07.04.08 - klo: 18.53
juu jarrut toimii kyllä ja ei lähe pakittaan/jarruttaan jos hipasee jarrua.
huomasin just itekki että se mgm update service on toiminnassa, laitoin matilta cc-03 johdon tilaukseen ,nii voi päivitellä sitte tuota hommaa...
Ajattelin kuitenki hommata sen lipo saverin tuohon kaveriksi nii voi huoletta antaa runtua
:smiley:,oisko tietoo mistä sais sellaisen hyvän lipo saverin siis muualta kuin rc-monsterilta tai medaseciltä niitä mää en huoli syystä tai toisesta .
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 12.04.08 - klo: 15.41
Kokeilin tuota omaa 12018-3 mallia pikku Lehnerin (Basic 5300) kanssa ja silläpä antoikin mielenkiintoisen efektin tuo nopari.
Reilusta vauhdista kun alkoi jarruttamaan, niin nopari löikin vain lisää kaasua ja vauhti kiihtyi... Oli muuten mielenkiintoinen tilanne käsillä, onneksi ei tullut suurempia vaurioita ihmisille eikä omaisuudelle. Säikähdys oli kyllä melkoinen!
Hiljaisessa vauhdissa tuota ilmiötä ei tullut, mutta heti kun oltiin kaasun puolenvälin paremmalla puolella, niin jarruttaessa vauhti vain kiihtyi.
Asetuksista sen verran että automatic tuningin tein ensin, freewheel=yes ja moottorijarrututsta ei päällä. Ilmiö toistui sekä eteen/jarru/pakki että eteen/jarru asetuksella.
Isommalla Lehnerillä (1940-7) ja BK Wandererilla tuota ei ilmennyt!?
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tuju76 - 21.04.08 - klo: 14.01
joo tosiaaan uusi ominaisuus on tullu tuohon mgm:n nopariin,stoppaa ihan yhäkkiä ja ei puhu mitään vähään aikaan joku viisiminuuttia oottelua ja sen jälkeen toimii taas normaalisti
dusterilla tuntu olevan sama vika ,luulin ensin että mun radioissa on joku hämminki mutta ei se ookkaan niisä ku tuossa nopassa..
Nii ja tuo mun noppa on kosteussuojattu..
Joo ajeleehan tuolla siis reduced moodilla ja nicd moodilla mutta ei paljo muilla asetuksilla, aattelin heittää vesilintua tuolla ja tilata hetimiten (kun sitä saa)  mmm:n

Edelleenki on arvoitus miten sadaan se uusi sw(3.22) versio näkymään controller ohjelmassa onnistuneen sw:n päivityksen jälkeen

On kyllä hanurista tuo noppa...meni rahat ihan turhaan...no sattuuhan sitä

Mgm:llä olivat ihmetelleet  sitä että miksi suomen jälleenmyyjällä on niin paljon ongelmia nopareitten kanssa ja että kaikki muut on hyvin tyytyväisiä käyttäjiä????  :lol:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tapsa92 - 22.04.08 - klo: 20.09
Miten mä sain mun MGM noparin toimimaan ? Onneksi myin omani pois ( uutta settiä ) ei ainakaan ole ongelmia.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Lassi - 24.04.08 - klo: 18.17
Itsellä pelannut nyt pitemmän aikaa uudella 3.22 versiolla täysin ongelmitta jos jatkaa samaan malliin niin muita nopareita ei ole todellakaan tarvetta katella :)
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tuju76 - 24.04.08 - klo: 21.33
Kertokaa mullekki miten tuohon saa sen 3.22 sw:n
Kaikki on yritetty mutta eipä onnistu...
päivittää kyllä sen ongelmitta mutta sitten kun alkaa asetuksia muuttaan niin controlller ohjelmassa näkyy vielä 3.21 kunpitäisi lukea 3,22
Toimiiko teillä lipon cutoffit ? mulla ei toimi ja käytössä on 2x 7,4 v 6k lipot sarjassa..
Tekee siis sitä että pätkäsee samantein virrat poikki kun kaasua painaa vähänkin reilummin.
Tuo yhtäkkinen sammahtelu liitty jotenki tuohon lipo cutoff juttuun kun sitä ei tee enää nimh moodilla lipoilla ajettaessa.
että tämmöstä tällä kertaa
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 05.05.08 - klo: 09.29
Vihdoinkin vapautus MGM kirosta :grin:

Tuli toiminta savut x2, enkä ees yrittänyt talteen ottaa :lol:

Ps: Sehän tietää tilausta Castlen isoon tuotteeseen :wink:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tapsa92 - 05.05.08 - klo: 21.22
Laatu kamaa nää uudet äm gee ämmän vanhemman softan omaavat noparit, heheh.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 06.05.08 - klo: 09.29
 :lol: :lol: :angry:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 07.05.08 - klo: 15.40
Noniin, tänään saapui tähän talouteen mgm:n nopari. Kahtoo osaako tuota edes ohjelmoida oikein.. :|
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tapsa92 - 07.05.08 - klo: 19.36
Kyl se siitä, ei mulkaa menny kuin 40 minuuttia (ei edellisellä) .
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 07.05.08 - klo: 20.25
Tarviiko tuohon nopariin laittaa akku kiinni ja virrat päälle kun rupee ohjelmoimaan? Ilman akkua tai muita kytkentöjä ei ainakaan tule säätöjä pc:n ruudulle.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 07.05.08 - klo: 20.35
Kyllä pitää.
Manuaalia (http://mgm-compro.com/manuals/en-manual-tmm-xxxx-3-car-boat-expert-v31x-d160807.pdf) kannattaa myös silmäillä.  :wink:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 07.05.08 - klo: 21.49
Muuten hyvä mut minä en saa mitään tolkkua tuosta mukana tulleesta manuskasta. Lontoo kyllä jotenkin taipuu, mutta en kovin paljon saa irti tuosta, joten kuinka saan tiedot näkymään pc:n ruudulle? Ohjelmisto asennettu, usbcom löytyy, samoin tarvittavat piuhat.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 07.05.08 - klo: 21.57
tuju76:lle kirjoittelin joskus noita ohjeita maililla, ilmeisesti noilla pääsi alkuun joten pastean ne vielä tähän;

Tuosta MGM:n ohjelmoinnista hieman asiaa:

Radion säädöt on tietysti ensimmäisenä hyvä tehdä. Eli radiosta trimmit keskiasentoon, virrat päälle radioon kaasu pohjassa, sitten nopariin virrat. Noin kymmenen sekunnin kuluttua noparin pitäisi piipata kolmasti, jolloin radiosta jarrut täysille, muutaman sekunnin kuluttua piippaus jolloin päästät liipasimen vapaa-asentoon ja noparin pitäisi piipata kahdesti. Nyt radion kaasu/jarruarvot ovat tallennettu nopariin ja voit kytkeä virrat noparista pois.
Kahden eri MGM:N noparin kokemuksella voin sanoa että tuo radion säätö ei aina (yleensä ensimmäisellä kerralla) ala toimimaan, vaan saat odotella vaikka maailman tappiin kymmenen sekunnin sijasta, mutta kolmea piippausta ei kuulu - yritä uudelleen jos ei onnistu ekalla.

Kun olet asentanut ohjelmointisoftan pc:lle, varsinainen ohjelmointi tapahtuu jotakuinkin seuraavasti:
- akut kiinni nopariin
- ohjelmointipiuha kiinni pc:n ja noparin välille
- käynnistä ohjelmointisofta pc:ltä ja valitse "Controller"
- radioon virrat päälle
- noparista virrat päälle
- nyt pitäisi ohjelmointisoftassa näkyä muutettavat arvot liitteenä olevan kuvan mukaisesti

Noista asetuksista hieman:
- "type of model" valitaan joko auto eteen/jarru/pakki tai auto eteen/jarru
- "brake/deceleration" valitaan jarrutusteho
- "acceleration" valitaan kaasun teho, eli millä viiveellä nopari antaa täydet paukut moottorille
- "timing" valitaan moottorin ajoitus
- "behavior when battery voltage going down" valitaan käyttäytyminen virran vähentyessä
   - reduce RPM pudottaa kierroksia
   - cut off katkaisee virrat
   - race mode ei huomioi virran loppumista, vaan ajamisen lopettaminen jää kuskin vastuulle
   - race modessa ei ole ylivirtasuojausta ja huonot akut saa helposti piloille jos vaan motti vie tarpeeksi virtaa
   - takuu ei myöskään korvaa jos käytetään race modea
- "battery type" valitaan akkutyyppi, NiCd, eri kennomäärän LiPot
- "range of the neutral zone" valitaan kaasun/jarrun ja ohjauksen keskialueen "klappi", eli alue mikä ei vaikuta kaasuun/ohjaukseen
- "automatic correction of the neutral zone" määrittää ohjauksen ja kaasun keskialueen uudelleen aina virrat kytkettäessä.
   eli jos radion trimmit ovat liikkuneet virtojen ollessa pois päältä, keskialue määräytyy aina sille kohdalle missä trimmit nyt ovat
- "freewheel" määrittää moottorijarrutuksen, no=jarru päällä yes=jarru pois
   tämä vaikuttaa siis vain esim. kun vähennät kaasua, mutta et päästä kokonaan vapaalle
- "automatic brake in neutral" määrittää moottorin jarrutuksen vapaalla

Asetukset tallennetaan painamalla vasemmasta yläreunasta nappia "Write Data"

Tuo ensimmäisessä kohdassa mainittu "automatic tuning" on hyvä tehdä kunhan muut asetukset on tallennettu.
Eli valitset automatic tuning ja painat "Write Data", nyt nopari piippaa kolmasti. Irroita ohjelmointijohto noparista, mutta älä katkaise virtoja! Nyt pitäisi päästä ajamaan ja mieluiten täyskaasulla hetken aikaa, jolloin nopari määrittelee automaattisesti optimaaliset arvot kaasulle, jarrulle ja moottorijarrulle (jos käytössä).
Automatic Tuning pitäisi tehdä aina jos auton välitykset, akut tai moottori vaihtuvat toisenlaisiin.

Jos eka ajelulla auto kulkee taaksepäin kun painat kaasua, eikä kakkoskanavan kääntö ohjaimesta auta, vaihdat vain minkä tahansa kahden johdon paikkaa moottorilla niin moottori pyörii toiseen suuntaan.

Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 07.05.08 - klo: 22.12
Kiitos, tämä selvensi suuresti asiaa. Huomenna uudella tarmolla. Kahtoo jos vaikka päivittäs tuon softan joskus, jos ei toimi kunnolla.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Lassi - 08.05.08 - klo: 07.48
MGM on helpoin ja toimivin nopari mitä on tullu ohjelmoitua. Kaikki toimii aina eikä mitään hidasteluja/bugeja yms. esiinny.

Auto ensiksi ajokuntoon (akut,motti,radiot yms.).
- usb com kiinni tietokoneeseen ja toinen pää nopariin.
- akku kiinni nopariin ja ohjaimeen virrat päälle.
- sitten pc.llä mgm ohjelmointi softa auki ja kääntää mgm katkasijasta virrat päälle. Ilman katkasijaa varmaankin tehdään kaikki muu niinkuin äsken mut pistetään akku vasta viimesenä kiinni.

Onko kellään 160comproa 3.22v ohjelmistolla, kun itsellä tuntuu toimivan kaikilla asetuksilla täydellisesti (koputtaa puuta)? ajettu niin s2, s4 ja s6 pakoilla ja muutamilla eri kokosilla koneilla. Lämmötkin on pysyny hienosti kurissa.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 08.05.08 - klo: 10.17
kuinkas helppoa tuo 3.22 softan päivitys on? Mulla on 120a nopari 3.21 softa ja usbcom muistaakseni 3.1.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 15.05.08 - klo: 15.04
Empä ole saanut tietoja näkyviin pc:n kautta. Ohjeiden mukaan teen, mutta ei niin ei. Muuten auto toimii hyvin mutta siinä ei oo jarruja. Sillon kun auto on liikkeessä ja rupee antamaan jarrua, niin se lyö lisää kaasua. Mitähän tässä nyt seuraavaks kokeilis.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 17.05.08 - klo: 13.53
Siis ei hyvää päivää.. Ei tuohon nopariin saa jarruja mitenkään. Parempi ajaa asetuksella no brakaes kun millään asetuksella missä on jarru olevinaan päällä. Sillon kun auto liikkuu ja laittaa jarrua niin se paukasee kierrokisia koneelle niin perk*leesti että ei järkee. Sitten se pudottaa kierroksia pikku hiljaa alaspäin, parempi hidastuvuus kun heittää kaasun vaan neutraali asentoon. Miten saan ladattua / asenettua tuohon nopariin tuon 3.22 softan? Rupee jo tympäsemään tällänen..
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 18.05.08 - klo: 11.02
Eikö kukaan tiedä vai eikö mulle viitsitä vastata? Vai onko kaikki jotka tietää jossain muualla?
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 18.05.08 - klo: 11.14
Jos tuohon jarruhommaan joku vastauksen tietäisi, niin todennäköisesti kertoisi.
Itse havaitsin saman ongelman edellisellä sivulla (http://rc10.fi/index.php?topic=26212.msg251149#msg251149). Ei kait tuota kukaan tiedä mistä bugi johtuu, toisilla moottoreilla tuota tapahtuu ja toisilla ei. :shock:
Kokeileppa piruuttaan muuttaa siihen freewheel kohtaan no - onko vaikutusta?
Samoin automatic brake on neutral asetusta voisi testailla eri arvoilla.
Itsellä ei MGM:ää enää ole, joten en voi kokeiluja tehdä.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 18.05.08 - klo: 11.19
Piru, en huomannu tuota sun viestiä tuolla toisella sivulla. Automatic brake on neutral-> kokeilin, kun heittää kaasun neutraalille niin antaa lisää kierroksia.. :| Freewheel on no- asetuksella, pitää kokeilla yes- kohtaan. Itellä on novakin 4.5 maxx kone, en ruvennu vaihtamaan kun oli aikasemmin novakin setti ja tuossa koneessa itelle ihan riittävästi runtua. Kai se on vaihdettava jos ei rupee toimiin.. :(
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: mikkesava - 18.05.08 - klo: 13.00
Nyt kävi sitten näin:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi79.photobucket.com%2Falbums%2Fj127%2Flocksmithpv%2FDSCN0855.jpg&hash=73592dbb5d1eb6b1517834c8e08bf5acc1f8edc5)

N. 5 min. kerinnyt ajamaan pienin tauoin, akkuna 14 x nimh.
Aikaisemmin ajettu 4s lipolla ja hyvin on kestänyt. Kun koitin laittaa akut kiinni rupeaa heti savu nousemaan eli oikosulku noparissa. Onko joku koittanut purkaa tuollaista? Vaikka tuskimpa tuota enää saa pelastettua..
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tapsa92 - 18.05.08 - klo: 14.06
Ohhoh, nyt kävi näin, kallis paukku... Mahtoiko olla NiMH moodi päällä, kun aloit ajelemaan ? Toinen madollisuus voisi olla pieni vesivaurio kytkennöissä, tai kytkennät muuten vain tehty huonosti = oikosulku.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: mikkesava - 18.05.08 - klo: 15.17
Käytössä 4s lipo asetus ja race mode asetus, nyt siis ajoin nimheillä. Vettä ei ole saanut missään vaiheessa, hiekkaa oli kyllä hieman ja kytkennät ovat tähän asti kyllä kestäneet hyvin.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: hekekorte - 18.05.08 - klo: 17.52
ot
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 18.05.08 - klo: 19.22
Lainaus käyttäjältä: Nikke92 - 18.05.08 - klo: 11.19
Itellä on novakin 4.5 maxx kone, en ruvennu vaihtamaan kun oli aikasemmin novakin setti ja tuossa koneessa itelle ihan riittävästi runtua. Kai se on vaihdettava jos ei rupee toimiin.. :(

Siis sulla on sensori kone sensorittomassa noparissa?

Eihän sen kuulukaan toimia  :lol: kun nopari ei älyä koneen pyörimistä "ohjata" sen sensorin kautta.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 18.05.08 - klo: 19.27
Kyllä sen vaan kuuluis toimia.. Ja toimiikin muuten hyvin, mutta jarrua ei saa toimimaan.
Lainaus Ari-Pekan rc-sivuilta:
LainaaSensorillista harjatonta moottoria voi käyttää ihan hyvin sensorittomalla nopeudensäätimellä. Sensorin johto jätetään vain kytkemättä. Toistepäin asia ei toimi.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 18.05.08 - klo: 19.46
Ai se menikin noin päin.

Mutta tuskimpa saat noparia oikein toimimaan, ilman tehtaalle lähetystä.

Ei se nyt vaan ole normaalia, että pitää yrittää joitain ihme säätöjä tekemään että toimis.
Joltain jos saisit lainaan sensorittoman koneen niin voisit kokeilla.

Kun tuo ongelmasi on ihan uusi.

Kaikista paras vaihtoehto on polkeä nämä MGM p*skat suohon ja unohtaa täysin koko merkki  :evil:

Onkohan täällä kellään ollut sellasta noparia mikä toimis 100% oikein säätöineen päivineen.

mikkesava:
No jopas on kunnolla palanut. Ei varmasti tuolla tee enää mitään. Mutta postikulujen hinnalla saat multa tuon 16016 version ilman jäähdytys ritilöitä. Tolla kyllä moottori jotain hytkyy ja nytkyy. Ei kiinnosta yhtään tutkia. Virtakytkimen ja vastarin piuhatkin ovat laadutonta johtoa, kun näkyy olevan kuoriutunut jostain kohdin.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: mikkesava - 18.05.08 - klo: 21.51
Ihan kunnon liekin kanssa paloi, osa mustasta on varmaan nokea kun johdot sulivat. Virtakytkimen johdon repäisin irti kun irrotin noparia autosta.

Duster1, sait yv:n.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Hotti - 19.05.08 - klo: 06.37
Siis öö...ajoit lipo moodilla ja nimhit oli kiinni?

SILLALAILLA!Sinnä ainakin yksi virhe..jos ei paloon johtanut niin virhe kuitenkin.

Ja kun itsellä oli mgm niin siitä ei kyllä nopari parantunut.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: mikkesava - 19.05.08 - klo: 18.11
Kyllä mullakin on aiemmin toiminut ihan hyvin. Nyt oli eka kertaa nimhit kiinni enkä huomannut tuota asetusta vaihtaa, en kyllä usko että tuo virhe noparin olisi polttanut. No, mennyt mikä mennyt, eipä tuolle enää mitään voi..
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: -SS- - 06.06.08 - klo: 11.14
Kysymys: mulla MGM160A nopari, joka nyt säädetty 4S lipolle.
Voiko sen muuttaa 2S lipolle tällä "nopari - rattaradio" keskustelulla, eli ihan piippausperiaattein,
eikä koneen usbin kautta?
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 06.06.08 - klo: 18.40
Kyllä pystyy.

Sulla vaan pitää olla ohjelappunen niin tietää mikä kohta on Lipon asetukset. Siinä kun pitää kaikki asetukset käydä läpi jos jotain muuttelee.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 10.06.08 - klo: 19.39
Pystyykös tuota mgm:n BEC jännitettä muuttamaan? Oma nopari antaa ulos 5,1V ja huomas kyllä että ohjaus servo ei enää jaksa niin hyvin.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 11.06.08 - klo: 11.38
Ei.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 13.06.08 - klo: 22.11
Kyllä on näitten MGM:n noparien kanssa eläminen sitten vaikeeta. Tänään tuli uus mylly, mutta eipä toimi silläkään jarrut. Siis mikä helvetin nopari on semmonen joka maksaa 200€+ kaikki pikkusetkin hilppeet päälle ja sitten pitää ostaa joku tietty kone että saa jarrut toimimaan. Kyllä taidan kohta polkee mämmän suohon ja syvälle ja ostaa castlen ison tuotteen. Olenko ainut jolla on näin huono mäihä koko ajan? Vai onkohan tässä päivämäärässä jotain sellaista...... :/
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tapsa92 - 14.06.08 - klo: 02.27
Mulla se ämkeeämmä toimi aina, satoi tai paistoi. Laatukamaa, EVO. Lukekaa niitä manuskoja ja ottakaa asioista selvää, ennen kuin menette rikkomaan kalliita säätimiä :wink: Kyllähän muutama nopari voi olla viallinen oikeastikin, mutta jokaikinen säädin ei vaan yksinkertaisesti voi olla viallinen.
Osa ns "vioista" saattaa hyvinkin johtua siitä ettei osata tarpeeksi englantia lukemaan ohjeet oikein, tahi myöskin esim. siitä, että ei vaan osata käyttää/asentaa oikeita säätöjä, (vaikka neuvoja annetaankin) jonka takia tuote ei toimi halutulla/tavoitetulla tavalla.

Eli, lukekaa ne ohjeet ja käyttäkää nopareita oikeisiin kohteisiin.

Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 14.06.08 - klo: 14.21
Tapsa on hyvä ja tulee laittamaan tuon mun noparin sitten toimimaan... Olen kyllä mielestäni tehnyt kaiken mitä tuolle voi tehdä... Jos ei tehtaalla käynnin jälkeen rupee toimimaan niin polen suohon..
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tapsa92 - 14.06.08 - klo: 14.34
Kyllä se siitä, lue ne ohjeet edelleenkin. Tai asenna uusi ohjelmisto nopariin.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 14.06.08 - klo: 14.45
Ohjeissa ei kerrota ratkaisua ongelmaan ja minun taidoilla ei tuota uusinta 3.22 softaa saa asennettua.. Tai siis se ohjelma asentaa sen, mutta controller ohjelmassa näkyy edelleen vanha 3.21.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tapsa92 - 14.06.08 - klo: 19.27
Jos kerroit viestissäsi minkä laitoit säätimen ohessa MGM:lle, niin he asentavat kyllä uuden ohjelmiston jos sitä heiltä vaadit. Joidenkin ohjelmistojen kanssa on ilmennyt ongelmia muidenkin kyseisen noparien omistajien kanssa.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 17.06.08 - klo: 12.06
Ilmeisesti oli täys p*ska tuo mun koko mgm. Tänään rupesin kokeilemaan niin savuhan siitä nous. Nyt vaan sitten varmaan ootellaan kunhan tuota castlen isoo rupee saamaan, jospa siinä sitten olis nopari joka toimii..
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: ep-man - 17.06.08 - klo: 23.29
Lainaus käyttäjältä: mikkesava - 18.05.08 - klo: 13.00
Nyt kävi sitten näin:
N. 5 min. kerinnyt ajamaan pienin tauoin, akkuna 14 x nimh.
Aikaisemmin ajettu 4s lipolla ja hyvin on kestänyt. Kun koitin laittaa akut kiinni rupeaa heti savu nousemaan eli oikosulku noparissa. Onko joku koittanut purkaa tuollaista? Vaikka tuskimpa tuota enää saa pelastettua..

moi.
mulla paloi HETI toi MGM 16024-3s Z-series säädin kun laitoin siihen 8 lipoa kiinni. vaikka sen piti kestää 8 lipoa. poksahti ja löi kipinät sisältä. kyllä sen sai auki, mutta töitä se teetti onko sulla se palanut säädin vielä. mulla on hakusessa sellaonen jotta saan osia tohon mun säätimeen. tai jos joku osaa neuvoa mistä noita osia saa "fetti" vai onko se jonkun muun niminen osa.?

vastauksia voi laittaa os: ep-man@netti.fi
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 18.06.08 - klo: 14.02
Tänään kokeilin mgm:ää. Kun laittaa virrat päälle kaikki ok, mutta kun painaa kaasua niin savuaminen alkaa. Menny mikä menny, en edes jaksa ruveta ottamaan savuja talteen..
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Duster1 - 18.06.08 - klo: 16.48
Kuulostaa niin tutulta :undecided:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Nikke92 - 18.06.08 - klo: 21.51
No, saapahan hyvän syyn maksattaan monsteri mamba isukilla...
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Lassi - 15.07.08 - klo: 16.32
Eipä kannata ainakaan vielä noihin Mamboihin hirveesti panostella. Tuntuvat savuavan ja hajoovan ehkä jopa pahemmin kun MGM:t siksihän Mamban toimitukset oli ainakin vähän aikaa sitten vielä jäissä.

Itse olen vieläkin MGM käyttäjänä tuon Hyperin kanssa. Katsotaan miten se pelailee kun tulee tuolta huollosta.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 15.07.08 - klo: 16.39
Juu, Monsterissa ei yksi komponentti täyttänyt valmistajan lupaamia speksejä, josta tulikin sitten aika hässäkkä. Castle joutui etsimään uuden komponentin/toimittajan, suunnittelemaan piirilevyn uudestaan kun uusi komponentti ei mennyt heittämällä vanhan paikalle ja tekemään tietysti vielä uudet testit siihen päälle.
Kohtapuoliin pitäsi olla uusi sarja saatavilla.
Meni kyllä vähän ohitopikiksi mutta ainakin Castle reagoi ongelmiin hieman nopeammin kuin MGM...  :tongue:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tapsa92 - 15.07.08 - klo: 19.25
Mjaa, Castlen noparit tulee parin viikon päästä taas markkinoille. Aikaisintaan viikon päästä jopa. Sellaisen tiedon olen saanut. Ja todellakin panostan mambaan. Lähtee samalla 6S LiPot ja neu:n 1515 1Y tilaukseen  :azn:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Kimpo86 - 29.09.08 - klo: 19.28
Mulla on Mgm 12018-3s kanssa ollut kanssa todella paljon ongelmia. Kun jarrut ei oikein tunnu toimivan ja pakkia ei meinaa ottaa melkein ollenkaan, saa vähän aikaa kikkailla että saa pakitettua, sitten yritin säätää niitä mgm:n ohjelmalla joka ei myöskään toiminut kyllä usb adapteriin syttyi vehreä valo mutta ohjelma ei vain saanut yhteyttä nopariin (ja oli virrat päällä). sitten hajosi virran katkaisin (lisävaruste) jolloin nopari ei välillä saanut virtaa ja temppuili. Mutta viimeisin on ehkä kummallisin kesken ajon renkaat menevät linkuun, mietin että varmaan servoissa jotain vikaa kun vetivät kokoajan vasemmalle, kattelin sitten kotona tarkemmin asiaa ja otin ohjaus sauvat irti servoista ja laitan virrat päälle servot silmänräpäyksessä toiseen ääri asentoon ja hajoavat kun oli viellä ihan uudet. Tyyppäilin tossa viellä e-maxx:sin omilla ja toiselle kävi samoin.

Onkohan kellään mitään samoja ongelmia ollut servojen kanssa
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: jesi - 29.09.08 - klo: 19.33
Tuo voisi täyttää sen kriteerin että BEC on vainaa/vammaane.
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Janezki - 29.09.08 - klo: 19.47
Katoppa ne konkat siitä päästä, onko pullistumia päädyissä ja jalat kaikissa ehjät?
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Kimpo86 - 29.09.08 - klo: 19.55
Lainaus käyttäjältä: jesi - 29.09.08 - klo: 19.33
Tuo voisi täyttää sen kriteerin että BEC on vainaa/vammaane.

Joo niinhän tuo taitaa olla, edellisen samanlaisen käräytin vahingossa hämärässä tais olla toinen kokeilu kerta viellä   :angel: ei tule halvaks taas tää harrastaminen kun toikaan ei mikään vanha nopari ole...

No E-revoon on tulossa jo Mamba monster, pitää vissiin laittaa toine tilaukseen  :grin:
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: Kimpo86 - 29.09.08 - klo: 20.01
Ei tuossa näyttäs mitään näkyvää olevan, ei mikään niistä näytä pullistuneelta en tosin oo sen syvallisemmin tutkinu sisältä...

mutta selvennys tohon viellä että kun kokeilin maxx:sin omilla servoilla yksi kerrallaan ensimmäinen hajos mutta toinen ei enää pyörähtänyt kään sellai vaan sitä pysty ohjaimellä ihan vähän ohjaa jotain pienii nykyjä mutta ei se kyllä mitenkään paljoa liikkunut...

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 29.09.08 - klo: 19.47
Katoppa ne konkat siitä päästä, onko pullistumia päädyissä ja jalat kaikissa ehjät?
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: triheadwolf - 19.03.12 - klo: 23.09
Nostetaanpas tätä ketjua, vieläkö MGM noparit on herkkiä savuamaan ja softaltaan bugisia, vai voiko näitä oikeasti harkita hurjan hintansakin arvoisina laitteina?

Löytyykö tuoreempia kokemuksia kokeneemmilta harrastajilta?
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: tapsa92 - 21.03.12 - klo: 04.06
Mulla on ollut pari MGM Compron noparia, en saanut niitä rikki. Toimi moitteettomasti, ohjelmointi toimi hyvin ja mitään vikoja en löytänyt. Käytin harjattomassa Traxxas Revossa toista noparia, en keksinyt mitään moitittavaa. Ei edes lämpene paljoa, moottorin sain toki lämpenemään tyhmyyttäni koska liian iso kv-lukema.

Laatunopareita MGM Compron noparit on, en luota minkään muun valmistajan nopareihin yhtä paljon varsinkaan isoissa vehkeissä. Erityisesti lisävarusteiden ja "custom" ominaisuuksien takia olen erittäin tyytyväinen MGM Comproon, nopareiden aatelia voisin väittää.

Tossa muutama vuos sitten oli ilmeisesti jotain huonoa mallia nopareista tai huonoa softaa, sen takia joillakin pääsi noparista savut ulos. Tiedä sitten tarkkaa syytä.

En ole pariin vuoteen omistanut yhtäkään rc-autoa, rahatilanteen takia. Jos saan töitä pian niin samantien menee hankintaan joku 1/5 kokoinen rullaava bensanorsu, joku MGM Compron X-sarjan nopari ja muut hilppeet  :afro:

Ihanan kallista, mutta elämä on
Otsikko: Vs: MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa
Kirjoitti: SSchevy - 21.03.12 - klo: 09.34
Moro,

Mulla on ongelmia noparin säädössä sitä en saa millään toimimaan vinkkejä otetaan vastaan ?


Noparina tämä TMM 25035-3 X-SERIES .

http://mgm-compro.com/index.php?tid=brushless-speed-controllers-tmm-25035-3-x-series-32-bit-system (http://mgm-compro.com/index.php?tid=brushless-speed-controllers-tmm-25035-3-x-series-32-bit-system)