tuju76:lle kirjoittelin joskus noita ohjeita maililla, ilmeisesti noilla pääsi alkuun joten pastean ne vielä tähän;
Tuosta MGM:n ohjelmoinnista hieman asiaa:
Radion säädöt on tietysti ensimmäisenä hyvä tehdä. Eli radiosta trimmit keskiasentoon, virrat päälle radioon kaasu pohjassa, sitten nopariin virrat. Noin kymmenen sekunnin kuluttua noparin pitäisi piipata kolmasti, jolloin radiosta jarrut täysille, muutaman sekunnin kuluttua piippaus jolloin päästät liipasimen vapaa-asentoon ja noparin pitäisi piipata kahdesti. Nyt radion kaasu/jarruarvot ovat tallennettu nopariin ja voit kytkeä virrat noparista pois.
Kahden eri MGM:N noparin kokemuksella voin sanoa että tuo radion säätö ei aina (yleensä ensimmäisellä kerralla) ala toimimaan, vaan saat odotella vaikka maailman tappiin kymmenen sekunnin sijasta, mutta kolmea piippausta ei kuulu - yritä uudelleen jos ei onnistu ekalla.
Kun olet asentanut ohjelmointisoftan pc:lle, varsinainen ohjelmointi tapahtuu jotakuinkin seuraavasti:
- akut kiinni nopariin
- ohjelmointipiuha kiinni pc:n ja noparin välille
- käynnistä ohjelmointisofta pc:ltä ja valitse "Controller"
- radioon virrat päälle
- noparista virrat päälle
- nyt pitäisi ohjelmointisoftassa näkyä muutettavat arvot liitteenä olevan kuvan mukaisesti
Noista asetuksista hieman:
- "type of model" valitaan joko auto eteen/jarru/pakki tai auto eteen/jarru
- "brake/deceleration" valitaan jarrutusteho
- "acceleration" valitaan kaasun teho, eli millä viiveellä nopari antaa täydet paukut moottorille
- "timing" valitaan moottorin ajoitus
- "behavior when battery voltage going down" valitaan käyttäytyminen virran vähentyessä
- reduce RPM pudottaa kierroksia
- cut off katkaisee virrat
- race mode ei huomioi virran loppumista, vaan ajamisen lopettaminen jää kuskin vastuulle
- race modessa ei ole ylivirtasuojausta ja huonot akut saa helposti piloille jos vaan motti vie tarpeeksi virtaa
- takuu ei myöskään korvaa jos käytetään race modea
- "battery type" valitaan akkutyyppi, NiCd, eri kennomäärän LiPot
- "range of the neutral zone" valitaan kaasun/jarrun ja ohjauksen keskialueen "klappi", eli alue mikä ei vaikuta kaasuun/ohjaukseen
- "automatic correction of the neutral zone" määrittää ohjauksen ja kaasun keskialueen uudelleen aina virrat kytkettäessä.
eli jos radion trimmit ovat liikkuneet virtojen ollessa pois päältä, keskialue määräytyy aina sille kohdalle missä trimmit nyt ovat
- "freewheel" määrittää moottorijarrutuksen, no=jarru päällä yes=jarru pois
tämä vaikuttaa siis vain esim. kun vähennät kaasua, mutta et päästä kokonaan vapaalle
- "automatic brake in neutral" määrittää moottorin jarrutuksen vapaalla
Asetukset tallennetaan painamalla vasemmasta yläreunasta nappia "Write Data"
Tuo ensimmäisessä kohdassa mainittu "automatic tuning" on hyvä tehdä kunhan muut asetukset on tallennettu.
Eli valitset automatic tuning ja painat "Write Data", nyt nopari piippaa kolmasti. Irroita ohjelmointijohto noparista, mutta älä katkaise virtoja! Nyt pitäisi päästä ajamaan ja mieluiten täyskaasulla hetken aikaa, jolloin nopari määrittelee automaattisesti optimaaliset arvot kaasulle, jarrulle ja moottorijarrulle (jos käytössä).
Automatic Tuning pitäisi tehdä aina jos auton välitykset, akut tai moottori vaihtuvat toisenlaisiin.
Jos eka ajelulla auto kulkee taaksepäin kun painat kaasua, eikä kakkoskanavan kääntö ohjaimesta auta, vaihdat vain minkä tahansa kahden johdon paikkaa moottorilla niin moottori pyörii toiseen suuntaan.