RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: make xd - 15.04.08 - klo: 20.45
-
Eli ongelma on tämänlainen:
Kun yritän ryypyttää konetta niin polttoaine ei liiku letkussa mihinkään. Eli mitä kaikkia mahollisuuksia tossa on mistä se vois vuotaa?
Koska eikös ongelma ole nyt se, että painetta ei ole tarpeeksi työntämään polttoainetta kaasarille ja siitä eteenpäin?
-
Mulla ainakin teki kans tuolleen ku oli tankin korkin tiiviste huonosti.
-
Mulla ainakin teki kans tuolleen ku oli tankin korkin tiiviste huonosti.
Mä ajattelin kans, että se vika ois siinä, mutta tarkistin sen ja se on kunnossa.
Eli oisko vika sitten letkuissa?
Mitä muita mahollisuuksia on vielä?
-
vuotaako moottori jostain?
-
Onhan sulla kaasu auki kun ryypytät? Jos kaasu on kiinni, niin polttoaine saattaa liikkua aika huonosti kaasarille.
-
jos sulla on siinä erikseen ryypytysnappi,tarkista sekin ettei se vuoda.
-
vuotaako moottori jostain?
Ei oo ainakaan näkyny, että tippuis mistään polttoainetta.
Onhan sulla kaasu auki kun ryypytät? Jos kaasu on kiinni, niin polttoaine saattaa liikkua aika huonosti kaasarille.
Tota seikkaa en muuten huomioinu ollenkaan. Kaasu ei ollu mulla auki kun ryypytin, mutta silti...
Kyllä se on ennen toiminu silleen, että ei oo tarvinnu aukasta kaasua kun ryypyttää. Eli kyllä jossain muualla on nyt vika.jos sulla on siinä erikseen ryypytysnappi,tarkista sekin ettei se vuoda.
Ei oo erillistä ryypytysnappia.
Eli ryypytän silleen, että painan pakoputken päät tukkoon ja pyöritän startteria.
-
Tuli mieleen vaan, että oletko tarkistanut pakopillistä tankille menevän paineletkun? Ehjä? Kunnolla kiinni?
-
Ettei tulppa päästäisi paineita ?
-
Tai sitten jos kone ollut kauan käyttämättä (nyt talven jälkeen)?
Polttoainetta jäänyt kaasariin?
Metanoli hävinny---öljy jääny?
Kaasarin puhdistus vois olla yks kokeiltava homma
-
Mulla ainaski tekee saman jos pakoputken tiiviste on rikki tai huonosti paikoillaan joten tarkistappa se!
-
Eli ryypytän silleen, että painan pakoputken päät tukkoon ja pyöritän startteria.
hei!! Pyöriikö sulla vauhtipyörä kun yrität ryypyttää? Siis pyöriikö vauhtipyörä kun pyörität startterilla konetta??
-
No mitenkäs moottori pystyis pyöriä jos ei vauhtipyörä pyöris????
-
Älä kysele tyhmiä! Tietenkin se on mahdollista! :wink: Jos moottori on vetokäynnisteinen, rotokäynnisteinen tms. ja startti ei toimi, kampiakseli on poikki...
-
Jos startti ei toimi niin sillonhan ei pyöri konekkaan.
Ja jos ei kone pyöri niin sillon ei toki polttoainekkaan letkuissa liiku.
Tätä nyt ajoinkin takaa että pyöriikö se kone oikeasti, vai pyöriikö vaan startti??
Jos taas käytössä on starttilaatikko niin vauhtipyörähän pyörii vaikka olis niin löysällä että itse moottori ei pyöri.
Turhaan siis ihmetellään pyöriikö vauhtipyörä, ehkäpä pitäisi ihmetellä että pyöriikö MOOTTORI???
-
Jos startti ei toimi niin sillonhan ei pyöri konekkaan.
Ja jos ei kone pyöri niin sillon ei toki polttoainekkaan letkuissa liiku.
Tätä nyt ajoinkin takaa että pyöriikö se kone oikeasti, vai pyöriikö vaan startti??
Jos taas käytössä on starttilaatikko niin vauhtipyörähän pyörii vaikka olis niin löysällä että itse moottori ei pyöri.
Turhaan siis ihmetellään pyöriikö vauhtipyörä, ehkäpä pitäisi ihmetellä että pyöriikö MOOTTORI???
voi elämän kevät..
-
Jos on niin elämäinen kevät meneillään niin kerroppas minulle millä tavoin vauhtipyörän pyöriminen liittyy polttoaineen kulkuun???
Jos vauhtipyörä on löysällä niin rotolla tai vetostartilla voit pyörittää moottoria vauhtipyörän silti pyörimättä...
Tällöin polttoainejärjestelmä kierrättää polttoainetta mikäli polttoainejärjestelmä on kunnossa... Riippumatta siis täysin siitä onko koko vauhtipyörää edes kiinni.
Eli pyöriikö itse kone ollenkaan???
Jos ei pyöri niin silloin vika on starttisysteemissä.
Esim ykssuuntalaakeri roton tai vetokäynnistimen ollessa kyseessä.
Mikäli moottori on pahasti säädetty pieleen niin tätä saattaa myös silloin ilmetä.
Eli jos alaneula on pahasti liian kiinni käännettynä niin polttoaine ei liiku mihinkään kaasun ollessa kiinni asennossa.
Jos taas kaasua avataan samalla kun ryypytetään niin silloin polttoaine liikkuu, olettaen että kaikki muu on kunnossa.
-
Mitäs mä voisin tähän oikein vastata? Tuli niin paljon kysmyksii :grin:
Eli siis kyllä moottori pyörii ja minulla on käytössä E-start käynnistysjärjestelmä.
Ja olen ajanut autolla ennenkun tämä vika ilmeni, eli ei ole otettu suoraan talviteloilta.
-
Moro.
heitä ny alkajaisiks vaseliinii hieman tankin korkin O-renkaaseen ja kato mitä tapahtuu :afro:
-
mulla oli savassa alkukäyrän ja pillin välistä kumi rikki,oli ekaks niin pieni halkeema ettei meinannu huomata ennen kun taitteli sitä.
-
Kokeile ihan vain ensimmäiseksi yksinkertaisesti ryypyttämistä kaasun kanssa. Jos siellä vain olisi joku pieni roska tiellä tjsp, niin helpompaa se on kun letkujen vaihtaminen, tankin tiiviyden tarkistaminen, kaasarin purkaminen jne.. Eli jos toimii täysin tavallisesti noin, niin turha sitä on sen enempää miettiä. Fuilin seasta kun olen pari kertaa löytäny pieniä läpinäkyviä "hiutaleita", mitkä sitten voi tukkia vaikkapa alaneulan, jolloin ryypyttäminen ei onnistu ilman kaasua, mutta niistä ei sitten kuitenkaan ilmeisesti ole haittaa koneelle.
Ellei toimi, niin kannattaa käydä noi aiemmin mainitut asiat läpi (letkujen vaihtaminen, tankin tiiviyden tarkistaminen, kaasarin purkaminen), noi on ne tavallisimmat vuotavat paikat. Kyllä fuilin pitäisi liikkua vaikka putki vähän jostain raosta vuotaisikin, se on ihan käytännössä todettu asia :wink:
-
Kokeile ihan vain ensimmäiseksi yksinkertaisesti ryypyttämistä kaasun kanssa. Jos siellä vain olisi joku pieni roska tiellä tjsp, niin helpompaa se on kun letkujen vaihtaminen, tankin tiiviyden tarkistaminen, kaasarin purkaminen jne.. Eli jos toimii täysin tavallisesti noin, niin turha sitä on sen enempää miettiä. Fuilin seasta kun olen pari kertaa löytäny pieniä läpinäkyviä "hiutaleita", mitkä sitten voi tukkia vaikkapa alaneulan, jolloin ryypyttäminen ei onnistu ilman kaasua, mutta niistä ei sitten kuitenkaan ilmeisesti ole haittaa koneelle.
Ellei toimi, niin kannattaa käydä noi aiemmin mainitut asiat läpi (letkujen vaihtaminen, tankin tiiviyden tarkistaminen, kaasarin purkaminen), noi on ne tavallisimmat vuotavat paikat. Kyllä fuilin pitäisi liikkua vaikka putki vähän jostain raosta vuotaisikin, se on ihan käytännössä todettu asia :wink:
Mä kokeilen huomenna tätä konstii sitten :laugh: Katotaan miten käy.
-
Tänään räpläsin tota autoo ja yritin löytää tota vikaa.
Tarkistin letkut ja tanki, niissä ei ollu mitään vikaa, ihan kunnossa molemmat.
Ja yritin ryypyttää kaasu auki, ei liikkunut siitäkään huolimatta polttoaine letkussa.
Ens viikon aikana otan ton koneen irti autosta ja puran kaasarin. Toivotaan, että siellä ois vaan joku roska.
Koska muuten menee kyllä vaikeeks tää juttu.
-
ota se kaasarin pääsuutin/neula irti.
pura se ja katso ettei ole tukossa.
-
Noniin, tuli tossa 3 tuntii räplättyy tota autoo ja yritin selvittää tota vikaa mikä ilmenee aiemmissa viesteissäni.
Eli seuraavat osat on tarkastettu:
Letkut,polttoaineensuodatin,tankki,pakoaukon tiiviste,pillin tiiviste,kaasari.
Näidenkään tarkistusten jälkeen ei vikaa selvinnyt ja polttoaine ei edelleenkään liiku letkussa.
Mistä pitäisi lähtee seuraavaksi etsimään vikaa?
-
Melkeinpä sanoisin, että katso uudestaan! Kyllä sen vian pitäisi löytyä noiden joukosta. Voit toki kokeilla seuraavia konsteja.
- Avaa kaasua, ota paineletku irti pillistä ja puhalla siihen esim. lääkeruiskulla. Kulkeeko polttoaine nyt?
- Avaa kaasua, täytä lääkeruisku polttoaineella, ota polttoaineletku irti tankista ja puhalla lääkeruiskussa oleva polttoaine letkuun. Jos ei vieläkään polttoaine kulje, niin suodatin tai kaasari on todennäköisesti tukossa.
- Toista edellinen, mutta puhalla polttoaine suodattimen jälkeiseen letkun osaan. Jos ei vieläkään kulje, niin kaasari on todennäköisesti tukossa.
- Voi tietenkin olla, että pääneula on liian kiinni = tukkii polttoaineen syötön totaalisesti -> avaa pääneulaa reilusti ja kokeile uudestaan
-
Vielä yksi asia voi olla...
Nimittäin pakoputken painenippa saattaa olla tukossa.
-
Vielä yksi asia voi olla...
Nimittäin pakoputken painenippa saattaa olla tukossa.
Siis meenaat sitä mihin tulee se paineletku kiinni?
Mites sen painenipan saa irti? Onko se kierteillä siinä vai miten?
-
Ota paineletku irti pillistä ja tökkäse vaikka rautalangalla painenippaan. Roskan pitäisi poistua, jos sitä edes oli.
-
Joko kone käy? Tätä lankaa jo kerran tsekannu ja nyt toistamiseen. On se ihme jos noilla neuvoilla ei käy. Ootko kokeillu ryypyttää silleen että nipistät toisella kädellä paineletkun tukkoon ja toisella läpsytät tankin korkkia. Tällä menetelmällä ainakin itse ryypyttänyt savagea ja muitakin pienempiä pirssejä. Kaasua vaan vähän auki ja läps läps. Näkee heti jos aine liikkuu putkessa. Millasesta pirssistä on muuten kyse? Epäilisin vuotoa pakopuolella...
-
Huomenna yritän laittaa sen auton kuntoon näiden neuvojen avulla.
Ja autohan on siis Schumacher Havoc.
-
Noniin, vihdoinkin se vika selvisi!
Vika oli siis pakoputken ulostulossa, teimme siihen oman virityksen ja se oli vuotanut paineet sitä kautta pois.
Sitten ihmettelimme, että miksi auto ei lähde siitä huolimatta käyntiin?
Toiseksi ongelmaksi havaittiin polttoaine. Toi Werks ei vaan sovi tohon moottoriin, koska lainasin kaverilta Sidewinderiä ja sillä se hörähti heti käyntiin :afro:
Eli vaihdan tohon Sidewinderiin.
-
ota paine letko pakoputkesta irti ja puhalla sulla sinne vähän aikaa. kyllä alkaa bensa virtaanö.
-
ota paine letko pakoputkesta irti ja puhalla sulla sinne vähän aikaa. kyllä alkaa bensa virtaanö.
Ja tässä on taas erittäin tyhmä neuvo jos tarkoitetaan että letku suuhun ja puhalletaan. Näissä autoissa käytettävä polttoaine on erittäin myrkyllistä, saattaa sokeuttaa ja jopa tappaa. Tästäkin on omat aiheensa, mutta missään nimessä ei tule ottaa letkua suuhun ja puhaltaa. Jos mahdollista, laita lääkeruisku siihen ja työnnä sillä ilmaa.
Samvais, kannattaa katsoa, milloin viimeinen viesti on lähetetty ja lukea vähän topiccia läpi. Ongelmakin on nimittäin ratkaistu jo.