RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: kallekaahari - 14.11.09 - klo: 17.07

Otsikko: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: kallekaahari - 14.11.09 - klo: 17.07
Tänään ajelin jäällä, kunnes hajos kytkin. Yritin irroittaa moottoria, mutta ruuvilukitteen ansiosta ruuvit pysyivät kiinni. Yritin lämmittää niitä kuumailmalla ja sain yhden ruuvin pois ja muut löystymään. Ruuvit tohjona nyt. Miten ne saa pois kokonaan?
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: Hpi_savage - 14.11.09 - klo: 18.21
Joko katkaisulaikalla vako ruuvin kantaan tai jos kanta ulkonee pohjalevystä niin pihdeillä tiukka ote ja auki
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: SLap - 14.11.09 - klo: 18.26
Nyt en saanut selvää, onko ruuvien kannat pyöristyneet vai ? Jos on, niin dremelillä aja urat niihin, ja ota tasapäämeisselillä pois. Tai jos ei lähde, niin poraa kannat pois, ja sen jälkeen yrität pyörittää niistä tapeista jotka jää. Jos ei nuinkaan, niin sitten poraa ne ruuvinreiät isommalla terällä ja teet kierteet ja laitat isomman ruuvin, tuo on tosin se viimeinen vaihtoehto, kokeile dremelikikkaa, jos ongelmasi oli tuo. -Sami

E: sava ehti ensin  :police:
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: Maxximo - 14.11.09 - klo: 22.03
Yks keino on myös laittaa kannan pälle isompi mutteri ja hitsata migillä mutteri ruuvinkantaan kiinni. Samalla ruuvikin kuumenee ja polttaa kierrelukitteen jolloin myös aukeaa helpommin.
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: pjp - 14.11.09 - klo: 22.11
Perusedellytys...KUNNON avaimet!
Huolellinen kannan puhdistus ja avain kunnolla pohjaan ja tiukka ote, niin näin ei pääse käymään.
Jos löytyy joku minipoltin yms. niin sillä kunnolla lämpöä, niin palaa liimat pois.
Yleensä tuo moottori kyllä pysyy paikalla ilman lukitettakin
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: kallekaahari - 15.11.09 - klo: 14.58
No, kun kyseessä on kyosho (dst) niin laatukin on sen mukaista. Ennen moottori heilui sinne tänne kun paineli kaasua ja jarrutteli. Piti kiristää ruuvit koneesta ja ei ne ilman ruuvilukitteita kiinni pysyneet.

Tuo olis kyllä hyvä kikka hitsata kantaan mutteri, mutta ei ole hitsauslaitteita, joten se taitaa jäädä.

Täytyy katsoa, olisiko sopivaa työkalua, jolla ruuvikannat saisi talttapäälle sopiviksi, kun ei dremeliä ole.

Kytkimen sain nyt kuntoon jousta vääntelemällä. Etuiskari meni eilen myös, joten pitänee sellainenkin hankkia.

Edit: Ei löytynyt oikeanlaista terää. Myydäänkö porakoneisiin jotakin lisäosia, jotka olisivat n.1mm paksuisia laikkoja?

Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: Patrik.P - 15.11.09 - klo: 18.17
Itteläniki oli sama ongelma mutta kunnon pistepuikolla lyömällä sain auki pikku hiljaa ja sitte vaa pihdeillä
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: 4wdkanootti - 15.11.09 - klo: 21.25
Hi*** paljon helpompaa on kuumentaa ruuvia juotoskolvilla kunnes lukite pettää.
Vaikka avaimineen. Silloin titää heti kun alkaa pyöriä.

Jo pyörähtäneeseen kuusiokolo/ristipää -ruuviin annan ensin kunnolla lämpöä, ja annan jäähtyä.
Sillä aikaa pistän uhrattavissa olevaan k/r-avaimeen KOVAA lukitetta, ja tinttaan yhteen.
Auenneen parin saakin sitten heittää metallinkeräykseen, ja korvata molemmat uusilla. Seuraava kerta kun saattas olla jo vaikea.  :police:
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: kallekaahari - 15.11.09 - klo: 22.03
Kiitos neuvoista.

Mulla on punasta grip-lukitetta, jolla sain ruuvit niin perusteellisen kireelle. Ruuvien kannat ovat ihan tohjona. Pitääkö tuo ruuvilukite muka ristipään itse ruuvissa kiinni, niin hyvin että saa auki?
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: SLap - 16.11.09 - klo: 06.44
Mullakin oli joskus tuota punaisen väristä lukitetta jossa luki grip tms. . Ja se oli jotain extra hard lujuutta, eli ruuvi piti rikkoa ennen kuin lähti, nykyään mulla on semmoista sinistä, jonka avaamiseen tarvitsee pientä voimaa, mutta ei liikaa, ja yksikään kanta ei ole mennyt. -Sami


Keskiluja Kierrelukite
Sininen
                                (https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.permatex.fi%2Fkuvat%2Ftuotekuvat%2F89104.jpg&hash=c83ae8ac181a208d6ec69301d10b650ef1c0293c)
Tuotenro: 89104
Koko: 10 ml
Me: 12
EAN: 68622689104 4

Permatex® Sininen keskiluja kierrelukite

Autonvalmistajien suosittelema. Suunniteltu yleiskäyttöön.
Soveltuu erityisesti 6-20 mm välyksille. Estää tärinästä johtuvan
löystymisen
. Kestää öljyä.

Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: pjp - 16.11.09 - klo: 15.13
Lainaus käyttäjältä: InfernoSami - 16.11.09 - klo: 06.44


Soveltuu erityisesti 6-20 mm välyksille.



Isooot on välykset :roll:
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: SLap - 16.11.09 - klo: 15.18
Joo-o, liekkö tuo paikkaansa pitänee, itsellä M2-M5 ruuvit ja pultit pysyy ihan hyvin kiinni. -Sami
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: kallekaahari - 16.11.09 - klo: 16.50
Joo, mulla on myös sitä Gripin sinistä lukitetta ja sillä tuntuisi pysyvän sopivasti. Muttakun piti mennä laittamaan punasta, kun moottori oli ennen irtoillut ja ajattelin, että tuskin sitä tarvii ihan heti ottaa poiskaan. Mutta kuinka kävikään? :undecided:

Teen sittenkin tuon toisen kikan, että poraan ruuvien kannat pois ja yritän vääntää tapista, joka ruuviin jää. Toivotaan, että onnistun. Pitänee kuumentaa kunnolla, ennen kuin alkaa vääntämään tappia pois...  Töhötinkin löytyisi mökiltä, mutta sinne en jaksa lähteä. Kuumailma saa riittää.
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: TheArska - 16.11.09 - klo: 17.34
Joistain "rihkama"liikkeistä kuten hong kong saa dremel kopioita alle 20e ja tulee erilaisia teriä mukaan, esim. katkaisulaikkoja joilla saat viillon tehtyä kantaan.  :wink:
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: kallekaahari - 16.11.09 - klo: 17.43
selvä. Saako rälläkkään tarpeeksi ohuita teriä?
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: -Juho- - 16.11.09 - klo: 17.51
Saa ainakin 125mm 0.8mm laikkoja, mutta ei varmaan joka rautakaupasta löydy..
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: kallekaahari - 16.11.09 - klo: 17.59
taitaa vaan pohjalevykin vähän kärsiä, kun ruuvit on vielä upotettu...  Huomenna kokeilemaan lähteekö...
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: Antti M - 18.11.09 - klo: 16.17
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 16.11.09 - klo: 17.59
taitaa vaan pohjalevykin vähän kärsiä, kun ruuvit on vielä upotettu...  Huomenna kokeilemaan lähteekö...

Jos on upotettu niin toi poraaminen on paras vaihtoehto, omaakin kokemusta on  :lipsrsealed:
Sitä ei edes tarvi paljoo porata kun lähtee, sitten knipexpiheillä tiukka ote niin kyllä lähtee!

-Antti
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: kallekaahari - 18.11.09 - klo: 18.22
jep, sain ruuvit pois poraamattakin. Meisseli oli vain vääränlainen ja lämpöä ei ollu tarpeeksi. :angry:

Mutta nyt tulikin lisää ongelmaa, kun vetostartin muoviosa moottorin alta rupes sulaan, niin vetostartti lakkas toimimasta. Avasin ja suoristin sen. Sitten kun olin laittamassa jousta, sehän pomppas vartin näpertelyn jälkeen pois ja hajos. Huomenna uutta vetostarttia ja moottorinruuveja atalasta hakeen...
Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: Antti M - 18.11.09 - klo: 18.38
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 18.11.09 - klo: 18.22
jep, sain ruuvit pois poraamattakin. Meisseli oli vain vääränlainen ja lämpöä ei ollu tarpeeksi. :angry:

Mutta nyt tulikin lisää ongelmaa, kun vetostartin muoviosa moottorin alta rupes sulaan, niin vetostartti lakkas toimimasta. Avasin ja suoristin sen. Sitten kun olin laittamassa jousta, sehän pomppas vartin näpertelyn jälkeen pois ja hajos. Huomenna uutta vetostarttia ja moottorinruuveja atalasta hakeen...
Jos vetostartin muoviosa on alkanu sulaa ni auto taitaa käyä vähän liian lämpimänä..?
Sen jousen saa kyllä kerittyy sinne takaisin.
Tosin se on aika vaikeeta saada toimimaan sen jälkeenkin.
(nimimerkillä kokemusta löytyy,2 kaverin vetostartit korjanneena)

Otsikko: Vs: Ruuvit jumissa
Kirjoitti: kallekaahari - 18.11.09 - klo: 19.02
Lainaus käyttäjältä: Antti M - 18.11.09 - klo: 18.38
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 18.11.09 - klo: 18.22
jep, sain ruuvit pois poraamattakin. Meisseli oli vain vääränlainen ja lämpöä ei ollu tarpeeksi. :angry:

Mutta nyt tulikin lisää ongelmaa, kun vetostartin muoviosa moottorin alta rupes sulaan, niin vetostartti lakkas toimimasta. Avasin ja suoristin sen. Sitten kun olin laittamassa jousta, sehän pomppas vartin näpertelyn jälkeen pois ja hajos. Huomenna uutta vetostarttia ja moottorinruuveja atalasta hakeen...
Jos vetostartin muoviosa on alkanu sulaa ni auto taitaa käyä vähän liian lämpimänä..?
Sen jousen saa kyllä kerittyy sinne takaisin.
Tosin se on aika vaikeeta saada toimimaan sen jälkeenkin.
(nimimerkillä kokemusta löytyy,2 kaverin vetostartit korjanneena)



Tarkoitan että lämmitin sitä kuumailmapuhaltimella , niin se suli. Ei riittäny kärsivällisyys laittaa sitä takaisin  :undecided:  Yleensä kyllä riittää ja olen sen jo kerran sinne kerinytkin, mutta nyt v*tutti sillä hetkellä erityisen paljon. :tongue: