Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

Ruuvit jumissa

Aloittaja kallekaahari, 14.11.09 - klo: 17.07

kallekaahari

Tänään ajelin jäällä, kunnes hajos kytkin. Yritin irroittaa moottoria, mutta ruuvilukitteen ansiosta ruuvit pysyivät kiinni. Yritin lämmittää niitä kuumailmalla ja sain yhden ruuvin pois ja muut löystymään. Ruuvit tohjona nyt. Miten ne saa pois kokonaan?
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Hpi_savage

Joko katkaisulaikalla vako ruuvin kantaan tai jos kanta ulkonee pohjalevystä niin pihdeillä tiukka ote ja auki
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

SLap

Nyt en saanut selvää, onko ruuvien kannat pyöristyneet vai ? Jos on, niin dremelillä aja urat niihin, ja ota tasapäämeisselillä pois. Tai jos ei lähde, niin poraa kannat pois, ja sen jälkeen yrität pyörittää niistä tapeista jotka jää. Jos ei nuinkaan, niin sitten poraa ne ruuvinreiät isommalla terällä ja teet kierteet ja laitat isomman ruuvin, tuo on tosin se viimeinen vaihtoehto, kokeile dremelikikkaa, jos ongelmasi oli tuo. -Sami

E: sava ehti ensin  :police:
Jeps

Maxximo

Yks keino on myös laittaa kannan pälle isompi mutteri ja hitsata migillä mutteri ruuvinkantaan kiinni. Samalla ruuvikin kuumenee ja polttaa kierrelukitteen jolloin myös aukeaa helpommin.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

pjp

Perusedellytys...KUNNON avaimet!
Huolellinen kannan puhdistus ja avain kunnolla pohjaan ja tiukka ote, niin näin ei pääse käymään.
Jos löytyy joku minipoltin yms. niin sillä kunnolla lämpöä, niin palaa liimat pois.
Yleensä tuo moottori kyllä pysyy paikalla ilman lukitettakin
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

kallekaahari

#5
No, kun kyseessä on kyosho (dst) niin laatukin on sen mukaista. Ennen moottori heilui sinne tänne kun paineli kaasua ja jarrutteli. Piti kiristää ruuvit koneesta ja ei ne ilman ruuvilukitteita kiinni pysyneet.

Tuo olis kyllä hyvä kikka hitsata kantaan mutteri, mutta ei ole hitsauslaitteita, joten se taitaa jäädä.

Täytyy katsoa, olisiko sopivaa työkalua, jolla ruuvikannat saisi talttapäälle sopiviksi, kun ei dremeliä ole.

Kytkimen sain nyt kuntoon jousta vääntelemällä. Etuiskari meni eilen myös, joten pitänee sellainenkin hankkia.

Edit: Ei löytynyt oikeanlaista terää. Myydäänkö porakoneisiin jotakin lisäosia, jotka olisivat n.1mm paksuisia laikkoja?

Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Patrik.P

Itteläniki oli sama ongelma mutta kunnon pistepuikolla lyömällä sain auki pikku hiljaa ja sitte vaa pihdeillä

4wdkanootti

Hi*** paljon helpompaa on kuumentaa ruuvia juotoskolvilla kunnes lukite pettää.
Vaikka avaimineen. Silloin titää heti kun alkaa pyöriä.

Jo pyörähtäneeseen kuusiokolo/ristipää -ruuviin annan ensin kunnolla lämpöä, ja annan jäähtyä.
Sillä aikaa pistän uhrattavissa olevaan k/r-avaimeen KOVAA lukitetta, ja tinttaan yhteen.
Auenneen parin saakin sitten heittää metallinkeräykseen, ja korvata molemmat uusilla. Seuraava kerta kun saattas olla jo vaikea.  :police:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

kallekaahari

Kiitos neuvoista.

Mulla on punasta grip-lukitetta, jolla sain ruuvit niin perusteellisen kireelle. Ruuvien kannat ovat ihan tohjona. Pitääkö tuo ruuvilukite muka ristipään itse ruuvissa kiinni, niin hyvin että saa auki?
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

SLap

Mullakin oli joskus tuota punaisen väristä lukitetta jossa luki grip tms. . Ja se oli jotain extra hard lujuutta, eli ruuvi piti rikkoa ennen kuin lähti, nykyään mulla on semmoista sinistä, jonka avaamiseen tarvitsee pientä voimaa, mutta ei liikaa, ja yksikään kanta ei ole mennyt. -Sami


Keskiluja Kierrelukite
Sininen
                               
Tuotenro: 89104
Koko: 10 ml
Me: 12
EAN: 68622689104 4

Permatex® Sininen keskiluja kierrelukite

Autonvalmistajien suosittelema. Suunniteltu yleiskäyttöön.
Soveltuu erityisesti 6-20 mm välyksille. Estää tärinästä johtuvan
löystymisen
. Kestää öljyä.

Jeps

pjp

Lainaus käyttäjältä: InfernoSami - 16.11.09 - klo: 06.44


Soveltuu erityisesti 6-20 mm välyksille.



Isooot on välykset :roll:
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

SLap

Joo-o, liekkö tuo paikkaansa pitänee, itsellä M2-M5 ruuvit ja pultit pysyy ihan hyvin kiinni. -Sami
Jeps

kallekaahari

Joo, mulla on myös sitä Gripin sinistä lukitetta ja sillä tuntuisi pysyvän sopivasti. Muttakun piti mennä laittamaan punasta, kun moottori oli ennen irtoillut ja ajattelin, että tuskin sitä tarvii ihan heti ottaa poiskaan. Mutta kuinka kävikään? :undecided:

Teen sittenkin tuon toisen kikan, että poraan ruuvien kannat pois ja yritän vääntää tapista, joka ruuviin jää. Toivotaan, että onnistun. Pitänee kuumentaa kunnolla, ennen kuin alkaa vääntämään tappia pois...  Töhötinkin löytyisi mökiltä, mutta sinne en jaksa lähteä. Kuumailma saa riittää.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

TheArska

Joistain "rihkama"liikkeistä kuten hong kong saa dremel kopioita alle 20e ja tulee erilaisia teriä mukaan, esim. katkaisulaikkoja joilla saat viillon tehtyä kantaan.  :wink:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

kallekaahari

selvä. Saako rälläkkään tarpeeksi ohuita teriä?
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

-Juho-

Saa ainakin 125mm 0.8mm laikkoja, mutta ei varmaan joka rautakaupasta löydy..
Liikaa Kyoshoja

kallekaahari

taitaa vaan pohjalevykin vähän kärsiä, kun ruuvit on vielä upotettu...  Huomenna kokeilemaan lähteekö...
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Antti M

Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 16.11.09 - klo: 17.59
taitaa vaan pohjalevykin vähän kärsiä, kun ruuvit on vielä upotettu...  Huomenna kokeilemaan lähteekö...

Jos on upotettu niin toi poraaminen on paras vaihtoehto, omaakin kokemusta on  :lipsrsealed:
Sitä ei edes tarvi paljoo porata kun lähtee, sitten knipexpiheillä tiukka ote niin kyllä lähtee!

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

kallekaahari

jep, sain ruuvit pois poraamattakin. Meisseli oli vain vääränlainen ja lämpöä ei ollu tarpeeksi. :angry:

Mutta nyt tulikin lisää ongelmaa, kun vetostartin muoviosa moottorin alta rupes sulaan, niin vetostartti lakkas toimimasta. Avasin ja suoristin sen. Sitten kun olin laittamassa jousta, sehän pomppas vartin näpertelyn jälkeen pois ja hajos. Huomenna uutta vetostarttia ja moottorinruuveja atalasta hakeen...
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Antti M

Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 18.11.09 - klo: 18.22
jep, sain ruuvit pois poraamattakin. Meisseli oli vain vääränlainen ja lämpöä ei ollu tarpeeksi. :angry:

Mutta nyt tulikin lisää ongelmaa, kun vetostartin muoviosa moottorin alta rupes sulaan, niin vetostartti lakkas toimimasta. Avasin ja suoristin sen. Sitten kun olin laittamassa jousta, sehän pomppas vartin näpertelyn jälkeen pois ja hajos. Huomenna uutta vetostarttia ja moottorinruuveja atalasta hakeen...
Jos vetostartin muoviosa on alkanu sulaa ni auto taitaa käyä vähän liian lämpimänä..?
Sen jousen saa kyllä kerittyy sinne takaisin.
Tosin se on aika vaikeeta saada toimimaan sen jälkeenkin.
(nimimerkillä kokemusta löytyy,2 kaverin vetostartit korjanneena)

|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

kallekaahari

Lainaus käyttäjältä: Antti M - 18.11.09 - klo: 18.38
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 18.11.09 - klo: 18.22
jep, sain ruuvit pois poraamattakin. Meisseli oli vain vääränlainen ja lämpöä ei ollu tarpeeksi. :angry:

Mutta nyt tulikin lisää ongelmaa, kun vetostartin muoviosa moottorin alta rupes sulaan, niin vetostartti lakkas toimimasta. Avasin ja suoristin sen. Sitten kun olin laittamassa jousta, sehän pomppas vartin näpertelyn jälkeen pois ja hajos. Huomenna uutta vetostarttia ja moottorinruuveja atalasta hakeen...
Jos vetostartin muoviosa on alkanu sulaa ni auto taitaa käyä vähän liian lämpimänä..?
Sen jousen saa kyllä kerittyy sinne takaisin.
Tosin se on aika vaikeeta saada toimimaan sen jälkeenkin.
(nimimerkillä kokemusta löytyy,2 kaverin vetostartit korjanneena)



Tarkoitan että lämmitin sitä kuumailmapuhaltimella , niin se suli. Ei riittäny kärsivällisyys laittaa sitä takaisin  :undecided:  Yleensä kyllä riittää ja olen sen jo kerran sinne kerinytkin, mutta nyt v*tutti sillä hetkellä erityisen paljon. :tongue:
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT