RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Paveh - 10.05.11 - klo: 07.47
-
Tuli tilattua kyseinen auto HBX Xmissile PRO 2500 RTR. Olen ladannut akut, ohjaimeen laittanut patterit, kutkenyt akuilta tulevan piuhan kiinni. Mitä muuta pitää tehdä että auto toimii vai pitääkö muuta tehdä ?
-
Tuolla sähköautojen ylimmässä aiheessa voit kysyä seuraavan kerran (aloitteloiden kysymykset...)
1.Tarkasta että radiossa on trimmit nollilla kaasulle ja ohjaukselle
2. Sähköt päälle, ensin radio, sitten auto. EPOjen tarkastus jos radiossa on sellaiset ohjaukselle.
3. Mahdollinen noparin kalibrointi
4. Säädä auto kulkemaan suoraan trimmillä radiosta ja sen jälkeen kovaa ajoa.
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
tuolta löydät hyvän tietopaketin RC autoiluun eli sieltä lukemaan...
-
Pitäisikö auton tuulettimen pyörähtää käyntiin heti kun virrat on päällä ?
-
Riippuu tuulettimesta. Toiset pyörii aina, toiset vasta lämpöjen noustua tarpeeksi.
-
:embarrassed: Kun ei toimi niin ei toimi. Oon visiin tavallista tollompi kun en saa futaamaan :grin:
Autossa ei tapahtu yhtään mitään. Eilen kun laitoin tuon auton antennipiuhan muoviputkeen niin johto oli valmiiksi poikki yläpäästä, katkaisin sen siitä kohdasta voiko tämä vaikuttaa ?
-
Ei siis tapahdu mitään? Ääniä, valoja? Voipi olla sökö virtakytkinkin.
-
ohjaimeen tulee valot. autossa ei tapahdu mitään
-
joko akku sökö tai nopari. Onko yleismittaria? jos on niin mittaa akun jännite navoista.
-
jännitteet ihan ok akuissa.
-
Voisko olla vastaanottimessa nopeussäätimen liitin väärinpäin? Kuva kytketystä vastarista vois olla jees.
-
Auto on tehdasrakennettu. Pääseekö tuota noparia testamaan jotenkin että toimiiko se ?
-
Ota vaikka kuva autosta elektroniikka näkyvillä ja laita se tähän viestiketjuun. Ja tuo virtakytkin nyt ainakin olisi helppo sulkea pois vikalistalta, katkaiset johdot kytkimen päästä, kuorit niistä sisukset näkyviin ja kietaiset yhteen.
-
Ota vaikka kuva autosta elektroniikka näkyvillä ja laita se tähän viestiketjuun. Ja tuo virtakytkin nyt ainakin olisi helppo sulkea pois vikalistalta, katkaiset johdot kytkimen päästä, kuorit niistä sisukset näkyviin ja kietaiset yhteen.
Olen myös tavannut BEC:in virtakytkimiä jotka kytkevät virrat päälle kun katkaisija katkaisee virtapiirinsä.
- Hount
-
hbx on kyl hyvä merkki itel on sellanen tuol kaapin pohjal ihan palasina syystä että ei kestä harjattonta moottoria :troll:
-
No jopas on sitten kertakaikkisen hyvä merkki jos ei harjatonta kestä.. :roll:
-
Auto on tehdasrakennettu. Pääseekö tuota noparia testamaan jotenkin että toimiiko se ?
Onko mitenkään mahdollista saada kuvaa noista sun auton sähköistä?
-
Auto on tehdasrakennettu. Pääseekö tuota noparia testamaan jotenkin että toimiiko se ?
Onko mitenkään mahdollista saada kuvaa noista sun auton sähköistä?
Otan huomenna kuvat autosta ilman koppaa. Pikkusen alkaa kummastuttaa tää homma. :undecided:
-
By the way. "ohjaimessa" palaa kolme valoa, onko nuo pelkästään "ohjaimeen" liittyviä valoja vai myös autoon`? Pun, kelt, vihr kaikki samaan aikaan
-
Helpottas kummasti jos kertosit mitä siellä ohjaimessa lukee niiden valojen kohdalla..
-
By the way. "ohjaimessa" palaa kolme valoa, onko nuo pelkästään "ohjaimeen" liittyviä valoja vai myös autoon`? Pun, kelt, vihr kaikki samaan aikaan
Ne todennäköisesti ilmoittaa ohjaimen patterien varausta Kun kaikki palaa on täydet patterit. Kun pun ja kelt palaa noon on about puolet latingista jäljellä. Kun vain punainen palaa niin on lähes tyhjät. Kai tosta jotaan tajuu :grin:
-
Itsellänikin on jokin hbx ohjain ollut, ne tarkoittavat patterien jännitettä, pienellä päättelyllä ajattelen että kun jäljellä on punainen niin on vaihdon aika.
HBX ei ole suurimpia laatumerkkejä, joten on lievästi suurempi mahdollisuus että auto tulisi jopa kuolleena kotiin, mutta autollahan kuuluisi silti olla takuu.
Kasausvirhe, tai jokin asia, jonka olet itse unohtanut voi aiheuttaa ongelman, kuvien jälkeen näämme, onko auto kasattu väärin.
-
Nyt olis muutama foto.
-
Tarvitsisimme erittäin tarkkoja kuvia laatikosta, josta antenni tulee.
Myös moottorin johdot saattavat olla väärin kiinni, kytke ne punainen punaiseen, keltainen keltaiseen jne.
-
Kattelin noita johtoja jotka menee moottorille. Ne on kytketty siten että punanen ja keltainen yhteen, keltainen ja punainen yhteen siniset yhteen. Ekaksi mainitut lähtee siis moottorilta.
-
Kattelin noita johtoja jotka menee moottorille. Ne on kytketty siten että punanen ja keltainen yhteen, keltainen ja punainen yhteen siniset yhteen. Ekaksi mainitut lähtee siis moottorilta.
Joo, tuo moottorin johdotus näyttää epäilyttävältä, mutta voi se olla oikeinkin. Joka tapauksessa en ainakaan minä tajua, miten moottorin johdotus voisi aiheuttaa sen, ettei autossa tapahdu mitään. Luulisi, että nopeudensäädinkin vilkuttaisi jotain valoa, vaikka vastaanotinkin olisi pimeä, eli näin pika-arviolla vika olisi nopeudensäätimessä, virtakatkaisijassa tai akun liittimessä nopeudensäätimeen.
Onko sinun mahdollista saada tuo auto takuuhuoltoon? Jos on RTR auton ostanut ja se ei ole koskaan liikkunut yhtään, niin se taitaa olla niitä RC maailman ainoita selkeitä takuutapauksia. :laugh:
Jos ei ole, niin varmimmin ratkaisun ongelmaan saat, jos löydät jonkun toisen ihmisen, jolla on ehjä auto (melkein mikä vaan - ei tarvitse olla samanlainen). Kokeilette, että toimiiko sinun autosi sen toisen auton nopeudensäätimellä ja/tai vastaanottimella. Sitten tiedät, mitä sinulta on rikki ja voit korvata sen osan toisella.
-
Auto on tosiaan ostettu rc kaupasta valmiina pakettina. Rc kaupassa tosin äärimmäisen hyvä tuuri jos jonkun saa kiinni. Ketä mahtaa tehdä takuuhuollot?
-
Kattelin noita johtoja jotka menee moottorille. Ne on kytketty siten että punanen ja keltainen yhteen, keltainen ja punainen yhteen siniset yhteen. Ekaksi mainitut lähtee siis moottorilta.
Joo, tuo moottorin johdotus näyttää epäilyttävältä, mutta voi se olla oikeinkin. Joka tapauksessa en ainakaan minä tajua, miten moottorin johdotus voisi aiheuttaa sen, ettei autossa tapahdu mitään. Luulisi, että nopeudensäädinkin vilkuttaisi jotain valoa, vaikka vastaanotinkin olisi pimeä, eli näin pika-arviolla vika olisi nopeudensäätimessä, virtakatkaisijassa tai akun liittimessä nopeudensäätimeen.
Onko sinun mahdollista saada tuo auto takuuhuoltoon? Jos on RTR auton ostanut ja se ei ole koskaan liikkunut yhtään, niin se taitaa olla niitä RC maailman ainoita selkeitä takuutapauksia. :laugh:
Jos ei ole, niin varmimmin ratkaisun ongelmaan saat, jos löydät jonkun toisen ihmisen, jolla on ehjä auto (melkein mikä vaan - ei tarvitse olla samanlainen). Kokeilette, että toimiiko sinun autosi sen toisen auton nopeudensäätimellä ja/tai vastaanottimella. Sitten tiedät, mitä sinulta on rikki ja voit korvata sen osan toisella.
Missä kohtaa suurinpiirtein noparissa valon pitäisi palaa, koska omilla tihru silmillä en huomaa sellasita kohtaa ollenkaan vai voiko olla mahdollist aettei siinä edes ole valoa ??
-
Missä kohtaa suurinpiirtein noparissa valon pitäisi palaa, koska omilla tihru silmillä en huomaa sellasita kohtaa ollenkaan vai voiko olla mahdollist aettei siinä edes ole valoa ??
On varmaan mahdollista, ettei siinä ole mitään valoa. Mutta kyllä niissä yleensä on. Tuliko sen laitteen mukana jotain papereita? Siellä pitäisi olla ohjeet nopeudensäätimen kalibroimiseen tms toimenpiteeseen ja siinä niitä valoja yleensä käytetään ja kuvista pitäisi nähdä, mistä kohdasta pitäisi vilkkua.
Ei taida minun avustani olla paljoa apua, kun en tuollaista autoa ole koskaan oikeasti nähnyt. :embarrassed:
-
Moottorin johtojen kytkentäjärjestys vaikuttaa sensorittomassa motissa vain koneen pyörimissuuntaan, eli kyllä tuollakin kytkyllä jotain pitäisi tapahtua. Onhan ohjaimessa ja vastarissa samalla taajuudella olevat kiteet?
-
No kai siinä nyt on kun RTR-settinä ostettu. Melko fail saa olla jos RTR-pakettiin eksyy eriparikiteet..
-
fail kyllä, mutta täysin mahdollista.
-
Moottorin johtojen kytkentäjärjestys vaikuttaa sensorittomassa motissa vain koneen pyörimissuuntaan, eli kyllä tuollakin kytkyllä jotain pitäisi tapahtua. Onhan ohjaimessa ja vastarissa samalla taajuudella olevat kiteet?
Kiteet on oikein .
-
Kokeile kuitenkin väri väriin johtoja, koska saan sitten mielenrauhan.
Oma kiinahärpäke liikkuu vain, jos johdot ovat väri väriin, tai reunimmaiset johdot vaihdetaan, mutta nyt keskimmäinen ja yksi reuna on vaihdettu.
-
Kokeile kuitenkin väri väriin johtoja, koska saan sitten mielenrauhan.
Oma kiinahärpäke liikkuu vain, jos johdot ovat väri väriin, tai reunimmaiset johdot vaihdetaan, mutta nyt keskimmäinen ja yksi reuna on vaihdettu.
En tiedä olenko oikessa, mutta voiko johtojen värien sekoitus esim siitä että moottori ymmärtäisi milloin mennään eteen ja milloin taakse päin ?
-
Nyt en saa lauseestasi selvää, taisi jäädä sana tai kaksi välistä poies.
Oma harjaton ei toimi ilman kunnollista johdotusta, moottori ei sano sanaakaan.
-
sensorittoman harjattoman moottorin pyörimis suunta muuttuu, kun mitkä tahansa 2 johtoa kolmesta vaihdetaan päittäin ristiin. Kaikki 3 johtoa pitää ehdottomasti olla kiinni, jotta moottori pyörii.
-
Kun nyt kiteitä on tarkistettu niin tarkistaa sitten samantien että ohjaimen kiteessä on kirjaimet TX ja vastaanottimen kiteessä RX.
Mitä noihin moottorijohtoihin tulee niin nyt turhat höpinät pois että se vaikuttaisi tämän härvelin toimintaan.
Sensorittoman säätimen kanssa ei ole mitään merkitystä johtojen järjestyksellä... Muuta kuin se kumpaan suuntaan kone pyörii.
Monissa sensorittomissa säädin ja kone comboissa on jopa jokainein kolme johtoa saman väriset, eikä kummassakaan ole edes kirjaimilla merkitty vaiheita.
Ei ole mitään merkitystä sillä vaihtaako reunimmaiset vai reunalta ja keskeltä.
Edelleen sama vaikutus... vain suunta muuttuu.
Sensorillinen setti taasen ei toimi mikäli johdot eivät ole tarkassa järjestyksessä.
Mikäli se chilin kiinahärpäke on sensoriton laite niin sekin tasan toimii vaikka mitkä johdot vaihtaisit.
Se säädin ja moottori kun ei keskustele millään tavoin keskenään.
Jos sulla ei ole toiminut kun olet vierekkäiset johdot vaihtanut niin sillon on tapahtunut kyllä jotain kummallista samalla... Huono kontakti tai jotain.
-
Kun nyt kiteitä on tarkistettu niin tarkistaa sitten samantien että ohjaimen kiteessä on kirjaimet TX ja vastaanottimen kiteessä RX.
Kummatkin on oikeissa paikoissa. Sain kuin sainkin hepun kiinni firmasta josta auto tuli. Laitoin auton takaisin hänelle ja lupasi hoitaa auton kondikseen, ilman kustannuksia eli nyt sit ootellaan !Iso kiitos kuitenkin kaikille keskusteluun osallistuneille.
-
No niin. Kuten joku tässä ketjussa arvelikin niin syyllinen auton toimimattomuuteen oli viallinen nopari. Maanantaina pitäisi päästä viimein ja vihdoin testaamaan härveliä!
-
Hyvä että kauppa tarjosi takuuta autolle, pääsetpähän ajamaan.
Tunne on ihana kun pääsee ajamaan, itse istun kolmatta viikkoa odotellessa uutta radiota.